Onko joku kävellyt sinua päin, kun et itse ole väistänyt?
Kommentit (79)
Muistamme nuoren kaverin lippis väärin päin, kädet taskussa, ison omenan / matinkylä, keskikäytävää, viereisessä kahvilassa kyllä väkeä mutta käytävä lähestulkoon tyhjä ihmisistä, käveli suunnileen keskellä; näki toki pitkältä että tultiin pitkältä sisäänkäynniltä, kuitenkin piti kohdalla kävellä toiseen olkapäähän päin, kiroili jatkoi samaa kävelyään kädet taskussa muuten ison omenan itäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Siis nämä jotka eivät väistä ja sanovat että siinäpähän törmäävät - miksi juuri toisen pitäisi väistää, eikä yhtä hyvin sinun? Vai onko kyse jalkakäytävästä ja oletuksesta että kaikki kulkea oikealla puolella?
Yleensä vastavuoroisuus on kohteliasta. Molemmat väistää vähän jos on ahdas tie.
Toisekseen on ihan oikeutettua olettaa, että oikeanpuoleinen liikenne pätee jalkakäytävälläkin. Kyllä, se ei lue laissa mutta on silti suomalainen normi (ja muissakin maissa, joissa on oikeanpuoleinen liikenne autoilijoille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nämä jotka eivät väistä ja sanovat että siinäpähän törmäävät - miksi juuri toisen pitäisi väistää, eikä yhtä hyvin sinun? Vai onko kyse jalkakäytävästä ja oletuksesta että kaikki kulkea oikealla puolella?
Yleensä vastavuoroisuus on kohteliasta. Molemmat väistää vähän jos on ahdas tie.
Toisekseen on ihan oikeutettua olettaa, että oikeanpuoleinen liikenne pätee jalkakäytävälläkin. Kyllä, se ei lue laissa mutta on silti suomalainen normi (ja muissakin maissa, joissa on oikeanpuoleinen liikenne autoilijoille).
Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta vain ja tämähän ei olisi ongelma, jos ei olisi niitä keskikaistan kävelijöitä. Mutta kaikki kun ei viitsi ottaa muita ihmisiä huomioon.
Joku intti vastaan siitä Koraanista. Ette sitten itse ole lukeneet kunnolla?
Do not initiate greetings with the Jews and Christians. When you meet any of them in the road, then make him take its narrowest path.
Source: Sahih Muslim 2167, Grade: Sahih
Ja tiedoksi, että kommenttini tuohon K o r a a n i juttuun tullaan poistamaan ja saan bannin, kuten eilenkin. Kiitos vaan, vapaa Suomi! Näin hieno sananvapaus meillä on. Lainaus on suoraan pyhästä kirjasta mutta näiden asioiden esiintuominen on kiellettyä koska rasismi.
Varmaan joskus, todella usein en vain jaksa odottaa että tyyppi väistää, sitä kun ei tule ikinä tapahtumaan, joten väistän aina itse. Nyt on lastenvaunuilla turvallisempi mennä, useimmin se vastaantuleva väistää, varsinkin jos kävelen talon viertä, jotkut tollot yrittävät kyllä silloinkin luikerrella sieltä välistä :D
Talvella kun oli kapea kinttupolku kävelytiellä eikä siitä mahtunut vaunuilla ja vastaantulevat samaan aikaan, jäin usein odottamaan että vastaantulevat tulevat ensin, vaikka ihan hyvin olisin voinut lähteä tunkemaan sinne pakottaen muiden väistämään. Niin eipä kiitosta kuulunut kenenkään suusta kun annoin tietä, mentiin vain nokka pystyssä ohi. Yhdelle nuorelle parille tokaisin kuuluvasti että olkaa hyvä vaan, tuskin tajusivat.
Vierailija kirjoitti:
Miehet.
Olen pienikokoinen nainen ja tajusin jossain vaiheessa elämääni, että väistän aina automaattisesti kun mies tulee vastaan. Lopetin tämän, ja miehet alkoivat kävellä minua päin. Ihan kuin minua ei olisi olemassakaan.
Huomasin ihan saman reilut parikymmentä vuotta sitten. Mies voi olla minkä ikäinen tahansa, jopa poika, mitä tahansa etnistä taustaa jne. Ei mitään merkkiä kehonkielessä, että hän väistäisi edes saman verran kuin minä. Helsingissä siis asun ja potentiaalisia törmäystilanteita on usein.
Päätin kävellä yhtä välinpitämättömästi -----> törmäys. On mennyt niin selkärankaan, että itse väistän, mutta välillä sisuunnun niin, että päätän kulkea kuin mies ja törmäillään sitten.
N 50 ja rista
Ristaa...jooo. Siis RISAT. Lukivika iski, vaikkei muuten olekaan.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koraanissa sanotaan, että vääräuskoisten (kristittyjen) pitää väistää tieltä pois. Että jos jotakuta ihmetyttää, miksi kävellään röyhkeästi päälle. Siis näiden muuten vaan tyhmien kännykkäntuijottajien lisäksi.
No ei kylla sanota :D
Ehkä se kuuluu sitten vaan k lttuuriin.
Hopo hopo. Kun ma olen mun miehen kanssa ruokakaupassa, niin "ajan" itse mieluummin sita karrya, silla han on niin ylikohtelias ja vaistaa kaikkia, etta kauppareissuun menee puolet enemman aikaa.
Ja mun mies siis on "siita k*lttuurista".
Sama kokemus mulla, exä oli "sellainen" halveksuttu jyrääjä - paitsi että todellisuudessa väistää kaikkia, yrittää auttaa etenkin mummoja ja pappoja, kantaa laukkuja ylös portaita jne. Ihan tavallinen kohtelias ihminen. Ei todellakaan tuollaista väitettä allekirjoittaisi.
En kyllä väistä.
En ole niin suuren näköinen, mutta hartiat on leveät. Eikä katse harhaile.
Rät tip äät yrittää päin kävellä - muttei se oikein onnistu - minä painan nimittäin 120kg ja rä tti pää t, riukumaisesta olemuksesta päätellen, 60-70kg.
Näin ollen minulle on se ja sama, käveleekö se päin, vai eikö.
Kerran joku ulkomaalaisen näköinen, keski-ikäinen mies meinasi kävellä päälle. Kävelin tyhjän pyörätien oikeaa laitaa ja tämä mies tuli vastaan samaa puolta, luulin ensin että on menossa viereen haarautuvalle tielle mutta tulikin suoraan päin. Minä sitten väistin. En tiedä mikä oli idea, tai luuliko kenties minun olevan väärällä puolella mutta vähän omituista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta vain ja tämähän ei olisi ongelma, jos ei olisi niitä keskikaistan kävelijöitä. Mutta kaikki kun ei viitsi ottaa muita ihmisiä huomioon.
Totta kai saa kävellä kumpaa puolta tahansa, mutta oikealta puolelta mennään toisen ohi, eli jos tullaan samaa reunaa vastakkain, niin vasemmassa reunassa kävelijä on se joka väistää. Jos kävelet vasenta reunaa etkä väistä vastaantulijoita, olet itse se joka ei ota muita huomioon.
En ole huomannut tuollaista ilmiötä, ehkä siksi että väistän kaikkia ja oletan että muutkin väistävät. Mutta ei ihme jos jotkut kunniattomat p*skiaset kävelevät päin kun voivat kerskua täälläkin siitä ja saada ylänuolia.
Ei nyt liity kävelyyn, mutta aloin vastikään pyöräilemään aktiivisesti ja luonnollisesti ihmisten ilmoilla ajelen leppoisaa kaupunkivauhtia ja käytän myös kelloa liberaalisti jos tien tukkeena menee rivi ihmisiä. En siis ajele laput silmillä kumiluotivauhtia. Mutta peruskouluikäiset lapset sen sijaan... Jostain syystä pitää aina pyöräillä ainakin kolme kaveria rinnakkain ja jos mennään yksin niin katse ei ole ikinä tiessä vaan puhelimen ruudussa. Pari kertaa on jo muutaman viikon sisään käynyt niin, että lauma poikia pyöräilee vastaan ja selvästi näkevät minun tulevan, hidastavan, soittavan kelloa ja silti kukaan ei tajua väistää. Fraasi "kato etees" on tullut näköjään pysyväksi osaksi sanavarastoani. Että sapettaa.
Ja toinen törmäysmalli on kun ihmiset kaupoissa ym kulkevat yhtäkkiä takaperin, kääntyilevät holtittomasti eivätkä yhtään viitsi katsoa. Näitä kieppujia olen väistellyt vuosikymmeniä, vaan nyt se loppui. Jatkan suoraa linjaani kärryjen kanssa ja jos joku sieltä pomppaa selkä edellä eteen niin siinähän tulee.
Sinä, jota ei väistetä:
Kokeile kävellä reippain askelin tien reunassa, mutta kuitenkin reippaasti tien puolella - ei puoliksi permannolla. Ota itsevarmoja reippaita askeleita, älä hidasta, älä katso vastaantulijaa silmiin. Ole ikäänkuin kiireinen ja ajatuksissasi. Kävele suoraan. Jos ihmisiä on paljon, katso heidän "taakseen" horisonttiin. Jos vähän, sinne minne on luontevaa. Voit myös käyttää aurinkolaseja.
Mua väistetään. :D En aio väistää, koska kävelen tien oikeaa reunaa. Poikkeuksena vanhukset, koiranulkoiluttajat, pyörätuolit ja pienet lapset. Heitäkään en väistä tien toiselle puolelle, vaan pienellä sivuaskeleella.
T. pienikokoinen nainen
Vähän samantapainen ilmiö on se, että toiset olettavat voivansa julkisessa liikenteessä vallata muidenkin jalkatilan, tai käsitilan esim. lehteä lukemalla. Nykyään kun istun alas, otan oman tilani. Jos toinen ei tee tilaa, joutuu hyvin epämukavaan tilanteeseen. Sinnikkäinkin on lopulta luovuttanut ja vetäytynyt omalle paikalleen.
En muista törmäilleeni. Varmaan väistän enemmän, kuin minua M170/68 väistetään.
Kerran kuitenkin oli lähellä:
Kävelin vaimoni ja seitsemänkymppisten vanhempieni kanssa 2+2 muodostelmassa jalkakäytävällä. Minä eturivissä melko keskellä jalkakäytävää vaimoni kävellessä kadun reunassa ja äitini takanani.
Vastaan tuli nuori nainen polkupyörällä. Hän oletti, että väistän pyöräilijää. Joka olisi siis sitten jyrännyt huonosti liikkuvan äitini. No en väistänyt, vaan nostin kyynärvarret suojaksi ja nojasin eteenpäin ottamaan törmäystä vastaan.
Nainen väisti törmäten kivijalkakaupan kiviportaisiin. Jäi kiroilemaan sinne taustalle. Jätin omaan arvoonsa, enkä jäänyt liikennesääntöjä opettamaan.
Teen usein niin että pysähdyn ja katson, mitä kohtikävelijä aikoo. Aina on väistänyt.