Stadin asunnot / HEKA - Kirvesmiehenkatu 2
Jutellaan täällä Kirvesmiehenkatu 2 -uudiskohteen hausta.
"Kirvesmiehenkadun uudiskohteen hakuaika on päättynyt. Kiitos mielenkiinnosta, vastaanotimme 4759 hakemusta. Asuntotarjouksista ilmoitetaan valituille 31.5. mennessä tekstiviestillä ja sähköpostitse. Muille kuin asukkaaksi valituille ei lähetetä ilmoitusta. Kerromme etusivun uutisissa, kun kaikille asukkaiksi valituille on tästä ilmoitettu."
Noilla hakijamäärillä tarvitaan lottovoitto tai "lottovoitto".
Kommentit (474)
Onhan se totta, että todella pieni mahdollisuus on näistä saada. Varmasti on tuuripeliä. Jos muita keskusteluja katselee niin ihmisillä terveydellisiä syitä vaihtaa, vauvoja vaunujen kanssa hissittömissä taloissa jne. Eihän kaikki vaan voi saada asuntoa vaikka syyt olisi kuinka hyvät tahansa. Minusta ei ole keltään pois mikäli haluaa omaan mahdollisuutensa asunnosta uskoa. Itseäni harmittaa erityisesti asunnottomat ja lasten kanssa huonoissa oloissa olevat.
Silloin kun nykyiseen Hekan asuntooni pääsin, oli jakoperusteena hakijoiden yleisesti tiedossa olevien seikkojen perusteella laskettu pisteytys. Menetelmä oli läpinäkyvä, sillä silloin tiesi suurin piirtein, missä kohtaa jonoa oli.
Nykyinen luokitus "erittäin kiireellinen/kiireellinen/ei asunnon tarpeessa" ei ole millään tavalla läpinäkyvä, kun "ei asunnon tarpeessa" saattaa ohittaa "erittäin kiireellisen". Missään ei kerrota todellisia kriteereitä.
Ymmärrän ja hyväksyn sen, että samaan taloon halutaan sekoittaa esimerkiksi eri tulotason asukkaita, koska se estää slummiutumista. Mutta luulisi kaikkia tulo-, koulutus- jne tasoja löytyvän helposti "erittäin kiireellinen" -luokastakin!
Asuntotarjous tuli äsken sähköpostiin.
Meillä oli siis hakusessa iso asunto, nyt tuli tarjous 90.5 neliöisestä neliöstä, kyseessä siis 5 henkinen perhe.
Onnea Ode! Mistä rapusta tuli tarjous?
Onnea Ode🌷todellinen lottovoitto. Oletteko entisiä Hekalaisia?
Meille tuli myös tarjous tänään! Lottovoittajafiilis!
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kyllä suorastaan utopistista toiveikuutta saada asunto. Tiesittekö että suurin osa kaupungin asuntoa hakevista ei saa asuntoa koskaan, ei vaikka olisi erittäin kiireellinen-luokassa. Noita asuntoja on tarjolla niin vähän ja hakijoita moninkertaisesti enemmän.
Joten jos hakee pelkkiä uudiskohteita, rajaa asuinalueita, asunnolle on erilaisia vaatimuksia niin todennäköisyys pienenee entisestään.
Asuntoja jaetaan täysin sattumanvaraisesti, suurinta osaa hakemuksista ei kukaan edes lue. Käytännössä on täysin arpapeliä kuka asunnon saa.
Jokuhan ne kuitenkin saa. Tyhmää olisi olla yrittämättä.
Terv. Onnellinen Hekalainen jo 14 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli myös tarjous tänään! Lottovoittajafiilis!
Onnea sinnekkin! Millainen asunto?
Ei erittäin kiireellinen kirjoitti:
Silloin kun nykyiseen Hekan asuntooni pääsin, oli jakoperusteena hakijoiden yleisesti tiedossa olevien seikkojen perusteella laskettu pisteytys. Menetelmä oli läpinäkyvä, sillä silloin tiesi suurin piirtein, missä kohtaa jonoa oli.
Nykyinen luokitus "erittäin kiireellinen/kiireellinen/ei asunnon tarpeessa" ei ole millään tavalla läpinäkyvä, kun "ei asunnon tarpeessa" saattaa ohittaa "erittäin kiireellisen". Missään ei kerrota todellisia kriteereitä.
Ymmärrän ja hyväksyn sen, että samaan taloon halutaan sekoittaa esimerkiksi eri tulotason asukkaita, koska se estää slummiutumista. Mutta luulisi kaikkia tulo-, koulutus- jne tasoja löytyvän helposti "erittäin kiireellinen" -luokastakin!
Mä olin aikoinaan erittäin kiireellinen- luokassa, vaikka mulla oli vielä hakuhetkellä asunto. Mun asunto oli myyty ja ostaja halusi muuttaa siihen. Puoli vuotta oli siis aikaa hakea asunto. Kolme kuukautta Hekalla hakemus ja sitten sain asunnon. Olin tuolloin osa-aikatyöntekijänä/opiskelija.
Ihmettelin itse silloin tuota erittäin kiireellinen- luokitusta, kun monella tutulla ei ollut asuntoa ollenkaan ja heille oli laitettu vain kiireellinen-luokitus.
Onhan se lottovoitto saada Hekan asunto, on tietynlainen turva loppuelämäksi jos haluaa Helsingissä pysyä.
Itse ilmoittauduin jonoon 11/2018 asunnottomaksi jouduin 03/19, opiskelen ja saan asiosidonnaista. Ei yhtään tarjousta ole tullut. Ei vanhasta tai uudesta. Luottotiedot kunnossa. Toiveissa vanha tai uusi kämppä.
Me saatiin 4h + keittiö vaikka ihan ”läpällä” haettiin. Täytyy kyllä sanoa että oli kuin lottovoiton olisi saanut!
Hei lottovoiton saaneet 😉. Oletteko vaihtajia vai uusia Hekalaisia?
Vaihtajia.
Meille tarjottiin tosiaan 4h+ kt /90,5 neliötä.
Juuri toimitimme pyydetyt liitteet ja nyt odotamme vahvistettua asuntotarjousta.
huh, näyttää, että tähän asti ovat kaikki ollut vaihtaaija. On vielä ehkä ensikertalaisilla toivoa.
Vierailija kirjoitti:
huh, näyttää, että tähän asti ovat kaikki ollut vaihtaaija. On vielä ehkä ensikertalaisilla toivoa.
Kyllä on uudetkin jo saanut :/ näin vaihtajana tuntuu toivottomalta saada enää.. uusilla nyt paremmat mahdollisuudet vielä.
Täytyy odotella ensi vuotta ilmeisesti. Vaihtoa haettu täälläkin jo viime vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtajia.
Meille tarjottiin tosiaan 4h+ kt /90,5 neliötä.
Juuri toimitimme pyydetyt liitteet ja nyt odotamme vahvistettua asuntotarjousta.
Mitä liitteitä pitää toimittaa tarjouksen jälkeen?
"Ole nyt tarkkana, jos olet harkinnut muuttoa, sillä sopivia kohteita on saatavana. Se vaatii valppautta, joten keskity, keskity!"
Heh heh, näin neuvoo mun horoskooppini, ja jos nyt saan asuntotarjouksen, niin saatan jopa alkaa uskoa tuohon hömppään.
Tähän saakka minulla on ollut tunne, että sekä Stadin asuntojen valinnat että lehtien toimitusten horoskoopit tehdään molemmat "tikkataulumenetelmällä" eli suuresta joukosta valitaan täysin sattumanvaraisesti. Saas nähdä...