Onko alkoholin ongelmakäyttäjä aina alkoholisti?
Mitä eroa näillä käsitteillä on? Jos joku juo yli kohtalaisen riskin rajojen joka viikko vuosikymmenien ajan, niin onko hän silloin alkoholisti?
https://www.kohtuullisesti.fi/kohtuukayton-rajat/paljonko-on-liikaa/
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä ole. Jos ihminen haluaa päästä välillä "pois" tästä maailmasta. On hän silloin kaiken järjen mukaan mieleltään ongelmainen. Ehkä ne syyt tähän käyttäytymiseen pitäisi eka selvittää mitkä asiat taustalla aiheuttaa ongelmallista päihdekäyttäytymistä.
Eläimetkin tykkäävät päihteistä. Ei ole mieleltään ongelmainen, jos haluaa käyttää joskus.
No kysy mitä mieltä läheisesi ovat, niin saat käsityksen ovatko he suhteestasi alkoholiin samaa mieltä kanssasi.
Lavita kirjoitti:
Terveiset iloisesta italiasta, lounaalla lähes kaikki nauttivat lasin viiniä, töitten jälkeen pistäydytään aperitiivilla, lasi tai pari ja sitten vielä illallisella nautitaan lasi tai pari viiniä ja espresson sekaan jotkut lorauttavat grappaa. Kukaan ei puhu alkoholismista. Mistä se juontaa juurensa että alkoholista keskustelu ei onnistu suomessa? Raivo raitis tai alkoholisti, tasan kaksi vaihtoehtoa.
Miellätkö nämä ihmiset siis alkoholin ongelmakäyttäjiksi, jos heistä haluat tässä ketjussa puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä ole. Jos ihminen haluaa päästä välillä "pois" tästä maailmasta. On hän silloin kaiken järjen mukaan mieleltään ongelmainen. Ehkä ne syyt tähän käyttäytymiseen pitäisi eka selvittää mitkä asiat taustalla aiheuttaa ongelmallista päihdekäyttäytymistä.
Kyseinen henkilö on äärimmäisen hoitokielteinen, joten häntä ei mihinkään terapiaan saa kirveelläkään.
Jokaisella on oikeus päihdyttää itsensä niin usein kuin haluaa. Ketään ei voi pakottaa lopettamaan. Ainoa mihin voi vaikuttaa on se, kuinka paljon ja millä ehdoilla suostuu olemaan tekemisissä alkoholiongelmaisen kanssa.
Niin no, lapsena enkä nuorena en saanut valita, kun asuin kotona. Häpeän kännissä epäselvästi mölisevää isääni ja harmittelin etten päässyt ajoissa nukkumaan, kun isä vaati kuuntelemaan juttujaan.
Viikonloppuisin isä sitten usein makasi sängyssä ja kävi oksentelemassa krapulan takia.
Amatööri. Kunnon mies ottaisi pitkääään huikan kossua ja päivä uudestaan käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen henkilö on äärimmäisen hoitokielteinen, joten häntä ei mihinkään terapiaan saa kirveelläkään.
Jokaisella on oikeus päihdyttää itsensä niin usein kuin haluaa. Ketään ei voi pakottaa lopettamaan. Ainoa mihin voi vaikuttaa on se, kuinka paljon ja millä ehdoilla suostuu olemaan tekemisissä alkoholiongelmaisen kanssa.
Niin no, lapsena enkä nuorena en saanut valita, kun asuin kotona. Häpeän kännissä epäselvästi mölisevää isääni ja harmittelin etten päässyt ajoissa nukkumaan, kun isä vaati kuuntelemaan juttujaan.
Oliko sulla äiti? Silloin se olisi ollut hänen velvollisuutensa viedä lapsensa pois sieltä. Liian monet juoppojen vaimot ei tosin tuota tee.
Vanhemmillani ei ollut kovin hyvin toimiva suhde.
Näin jälkikäteen ajateltuna heidän suhteensa taisi perustua eräänlaiseen kauhun tasapainoon. Kumpikin sulki tietoisesti silmänsä joiltain aika ongelmallisilta jutuilta toisen käytöksessä, jotta yhteiseloa pystyttiin jatkamaan. Nuorena ajattelinkin pitkään, etten koskaan tule kokeilemaan seurustelua, jotten löytäisi itseäni enää uudelleen vastaavanlaisesta perhehelvetistä.
Surullista. Huostaanotto olisi ollut hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimetkin tykkäävät päihteistä. Ei ole mieleltään ongelmainen, jos haluaa käyttää joskus.
No kysy mitä mieltä läheisesi ovat, niin saat käsityksen ovatko he suhteestasi alkoholiin samaa mieltä kanssasi.
Miksi? Voivat olla mitä mieltä haluavat.
Ohis
Usein vaikka ei itse huomaa, muut huomaa. Kerrostalossa musiikki pauhaa, tupakka haisee, ovet paukkuu aamuyöllä. Sinulla ei ole normaalia verkostoa, vain epävakaita juoppoja joista ei ole apua jos itse tarvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi ei ole rikos Suomessa.
Niin? Miksi halusit kertoa tämän meille?
Miksi sinä haluat rajoittaa sitä, mitä muut saavat kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla äiti? Silloin se olisi ollut hänen velvollisuutensa viedä lapsensa pois sieltä. Liian monet juoppojen vaimot ei tosin tuota tee.
Vanhemmillani ei ollut kovin hyvin toimiva suhde.
Näin jälkikäteen ajateltuna heidän suhteensa taisi perustua eräänlaiseen kauhun tasapainoon. Kumpikin sulki tietoisesti silmänsä joiltain aika ongelmallisilta jutuilta toisen käytöksessä, jotta yhteiseloa pystyttiin jatkamaan. Nuorena ajattelinkin pitkään, etten koskaan tule kokeilemaan seurustelua, jotten löytäisi itseäni enää uudelleen vastaavanlaisesta perhehelvetistä.
Surullista. Huostaanotto olisi ollut hyvä ratkaisu.
Luultavasti, mutta vanhempani olivat sellaisessa asemassa, että ihmisten mielestä perheessämme ei voinut olla tuollaisia ongelmia, kun yritin joskus puhua ettei kotona kaikki ole kunnossa. Keskustelut eivät koskaan edenneet mihinkään. Minua kehuttiin reippaaksi ja sen jälkeen toinen osapuoli vaihtoi puheenaiheen johonkin muuhun asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sinua laittamasta pystyyn omaa ketjua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Jos haluaa säilyttää ihmissuhteen, on syytä pysyä selvillä siitä, kuinka samalla tavoin eri asiat näkee.
Jos näkemyserot ovat kovin suuret, eipä sellaisella suhteella ole jovin hyvää ennustetta. Ja jos sanot, ettei läheistesi mielipiteet kiinnosta sinua, silloin suhde säilyy vain niin kauan kuin sen on jostain syystä pakko säilyä.
Vierailija kirjoitti:
Lavita kirjoitti:
Terveiset iloisesta italiasta, lounaalla lähes kaikki nauttivat lasin viiniä, töitten jälkeen pistäydytään aperitiivilla, lasi tai pari ja sitten vielä illallisella nautitaan lasi tai pari viiniä ja espresson sekaan jotkut lorauttavat grappaa. Kukaan ei puhu alkoholismista. Mistä se juontaa juurensa että alkoholista keskustelu ei onnistu suomessa? Raivo raitis tai alkoholisti, tasan kaksi vaihtoehtoa.
Miellätkö nämä ihmiset siis alkoholin ongelmakäyttäjiksi, jos heistä haluat tässä ketjussa puhua?
Suomessa heidät mielletään koska suomessa kohtuukulutuksen raja naisilla on 5-7 annosta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis haluat paimentaa tänne vain jotain kanssasi tysin samanmielisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin ilman alkoholiakin pärjää, joten jos asia askarruttaa, älä juo mitään.
Jos mietitte mikä energia menee hukkaan, baarien kasvottomissa pöydissä, joissa perusvire on negatiivinen. Valitetaan itseaiheutettua kurjuutta, mutta jos joku pääsee kantapöytien noitapiiristä eroon, ei kukaan kannusta.
Eli jo se ettei edes mene baareihin eikä juo. Sen sijaan vaikka AA (niillä on esim kesäpaikka) urheiluharrastuksiin, matkoille, kaikkea mihin aiemmin ei rahat, aika ja kunto riittänyt. Niin voi antaa itselle uuden mahdollisuuden.
Älkää tuhlatko ainutta elämäänne kalsarit homeessa.Jokainen viettää ainutkertaisen elämänsä tavallaan. Itse en ole kokenut korttelikapakkani tunnelmaakaan negatiiviseksi. Varsin suuri osa asiakkaista ja henkilökunta kyllä on nimeltä tuttuja, ja ihan hyvässä hengessä siellä keskustelu sujuu.
Sama kapakka on ollut kantapaikkani parisenkymmentä vuotta, ja siellä otan oluen tai pari muutaman kerran viikossa. Hyvin harvoin enemmän, jos nyt ei satu joku erikoistilanne olemaan.
Mutta, kukin tavallaan. Minulle se parisen tonnia vuodessa minkä siinä kapakassa käytän on mielestäni oikein hyvä sijoitus. Saan hyvin vastinetta rahoilleni.
Ja miten tämä ketju liittyy sinuun? Olut viikossa ei ole riskikulutusta.
Liittyy siten, että vastasin edeltävään viestiin. Ja pohdin itse toisinaan, onko säännöllinen alkoholinkäyttöni riippuvuutta. Jo jos ja kun on, onko se sosiaalista vai kemiallista.
Vaikutat aika kontrollifriikiltä. Ja sinulla / perheelläsi taitaa olla ollut vaikeuksia alkoholin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitte mikä energia menee hukkaan, baarien kasvottomissa pöydissä, joissa perusvire on negatiivinen. Valitetaan itseaiheutettua kurjuutta, mutta jos joku pääsee kantapöytien noitapiiristä eroon, ei kukaan kannusta.
Eli jo se ettei edes mene baareihin eikä juo. Sen sijaan vaikka AA (niillä on esim kesäpaikka) urheiluharrastuksiin, matkoille, kaikkea mihin aiemmin ei rahat, aika ja kunto riittänyt. Niin voi antaa itselle uuden mahdollisuuden.
Älkää tuhlatko ainutta elämäänne kalsarit homeessa.Jokainen viettää ainutkertaisen elämänsä tavallaan. Itse en ole kokenut korttelikapakkani tunnelmaakaan negatiiviseksi. Varsin suuri osa asiakkaista ja henkilökunta kyllä on nimeltä tuttuja, ja ihan hyvässä hengessä siellä keskustelu sujuu.
Sama kapakka on ollut kantapaikkani parisenkymmentä vuotta, ja siellä otan oluen tai pari muutaman kerran viikossa. Hyvin harvoin enemmän, jos nyt ei satu joku erikoistilanne olemaan.
Mutta, kukin tavallaan. Minulle se parisen tonnia vuodessa minkä siinä kapakassa käytän on mielestäni oikein hyvä sijoitus. Saan hyvin vastinetta rahoilleni.
Liittyy siten, että vastasin edeltävään viestiin. Ja pohdin itse toisinaan, onko säännöllinen alkoholinkäyttöni riippuvuutta. Jo jos ja kun on, onko se sosiaalista vai kemiallista.
Vaikutat aika kontrollifriikiltä. Ja sinulla / perheelläsi taitaa olla ollut vaikeuksia alkoholin kanssa.
Eikö se ole aika ilmeistä aloitus huomioon ottaen? Miksi muuten olisin tämän ketjun aloittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OhisJos haluaa säilyttää ihmissuhteen, on syytä pysyä selvillä siitä, kuinka samalla tavoin eri asiat näkee.
Jos näkemyserot ovat kovin suuret, eipä sellaisella suhteella ole jovin hyvää ennustetta. Ja jos sanot, ettei läheistesi mielipiteet kiinnosta sinua, silloin suhde säilyy vain niin kauan kuin sen on jostain syystä pakko säilyä.
Ei kiinnosta, ei. Ei ole pakko, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muotoilisin kohteliaasti sen, että olen saanut alkoholiongelmaisten lätinöistä tarpeekseni jo teini-ikään mennessä? Lässytyksesi ei kiinnosta minua.
Lavita kirjoitti:
Terveyshaittoja alkoholista ja alkoholisteja toki on Italiassakin. Eikä suomalainen alkoholinkäyttötapa todellakaan ole pelkästään mustavalkeaa. Itse asiassa itse jonkun verran alkoholia käyttävänä keski-ikäisenä ihmisenä tuttavapiiriini ei nykyään kuulu ketään kovaa kännääjää. Muutama absolutisti kyllä.
Erään absolutistiystäväni isä kuoli maksan tuhoutumiseen. Viimeisen kerran tämän isän nähdessäni hän makasi keltaisena sairaalassa. Outo tilanne, kun hän pystyi keskustelemaan aika normaalisti, vaikka tiedettiin että hän kuolee parin päivän päästä. Hän itsekin tiesi. Sanoi, että olisihan sen elämän voinut toisellakin tapaa elää. Hänen poikansa suhteen alkoholiin ymmärrän täysin. Ei se kyllä meidän väleihimme vaikuta. Käydään pelaamassa viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muotoilisin kohteliaasti sen, että olen saanut alkoholiongelmaisten lätinöistä tarpeekseni jo teini-ikään mennessä? Lässytyksesi ei kiinnosta minua.
Ja sinä tiedät minun alkoholinkulutukseni mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ilmeistä aloitus huomioon ottaen? Miksi muuten olisin tämän ketjun aloittanut?
Sinulle siis on selvää, mitä mieltä olet aloituksen kysymyksestä. Se jäi kyllä täysin epäselväksi miksi todella aloitit tämän ketjun, jos sinulla on jo asiasta varma mielipide, etkä halua kuulla siitä poikkeavia mielipiteitä.