Notre Damen katedraalissa palaa, valtava savupatsas Pariisin taivaalla
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno katetdraali, toivottavasti saadaan huolella restauroitua/rakennettua uusiksi.
Muuten barokki on enemmän mieleeni kuin kolho goottilainen kirkkoarkkitehtuuri.
Uskonnollinen arkkitehtuuri on kaikkina aikoina ollut hienointa mitä on osattu rakentaa. Tässä ylempänä mainittu Sainte-Chapelle. Ei ole kyllä kolhoa...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sainte-Chapelle
Barokkikirkoissakin on tietysti hienoja. Yksi helmi on tää St. Nicolaus Prahassa:
https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=Kta1XI-YKu6grgST2oaABA&q…:
Olen käynyt Sainte Chapellessa, ja se on aivan upea.
Kolholla tarkoitan noita goottilaisia jättikatedraaleja, joita Euroopassa on useita, ehkä parhaana esimerkkinä Kölnin tuomiokirkko. Jotkut ihailevat niitä suuresti, itse tarvitsen enemmän pyöreitä linjoja ja vähemmän korkeutta.
Ovat kyllä myös ajan saatossa tummuneet, mikä lisää pelottavuutta.
Notre Damessa oli hieno tunnelma sisällä, kävin joitakin kertoja.
Notre Dame on varhaisempi kuin nuo jättikirkot. Vaikka gotiikasta tyylisuuntana pidänkin, nuo Amiensit ja Kölnit ovat jo hienan liian yliampuvia tyylissään - hienoinen tasapaino ja mittasuhteisen harmonia puuttuvat. Notre Dame oli ja on yhä massiivinen, mutta silti kevyt, silmälle miellyttävä ja harmoninen. Ei ihme, että se on tyylisuuntauksensa arvostetuin rakennus.
Barokkityyli taas ei makuuni ole ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kun mulla pyörii edelleen livelähetystä ja paljon pariisilaisia käy ihmettelemässä kirkon tuhoa niin eipä nuo sen tyylikkäämpiä ole kuin muutkaan. Reput selässä, lenkkarit jalassa ja tavallisissa vaatteissa kulkevat.
No totta kai. Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että täällä kaikki kulkevat Chanelin jakkupuvuissa ja Louboutinit jalassa? Ihan samanlaisia farkkuja, neuleita ja toppatakkeja täällä myydään ja käytetään kuin Suomessakin. Itse asiassa neljä eri ranskalaista kehui minua sattumalta eilen tyylikkääksi, kun minulla oli Suomesta Lindexistä ostamani punainen kotelomekko ja Tallinnasta ostetut punaiset korkokengät.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan säästyikö ne upeat urut, jotka oli niitä soittaneelle suomalaiselle kanttorimestarillekin kovin rakkaat?
Säästyivät. Kärsivät vesivahinkoja, mutta eivät palaneet.
Suomesta sitten liimapuu palkkeja kun tuskin tammella enään kunnostetaan?
Säästyikö yhtään kuviollista ikkunaa laseineen. Ruusuikkunaa?
Yksi näytti ainakin kuvista olevan täysin lasiton.
Kyllä ne pirunkuvat kirkosta joutaakin riisua. Toivottavasti eivät laita niitä sinne enää ikinä, eivät kuulu Puhää Henkeä edustamaan rakennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Säästyikö yhtään kuviollista ikkunaa laseineen. Ruusuikkunaa?
Yksi näytti ainakin kuvista olevan täysin lasiton.
Isot ruusuikkunat etelä-, pohjois- ja länsifasadeilla säilyivät. Etelä- ja pohjoisruusuikkunat avautuivat kirkon sisätilaan. Nämä olivat osin alkuperäisiä, tosin joitain oli muokattu ja uudistettu. Niiden päällä oli pienemmät ruusuikkunat pohjois- ja eteläpuolilla, jotka avautuivat ullakolle. Nämä tuhoutuivat, mutta eivät olleet likimainkaan niin arvokkaita, kuin isot ruusuikkunat.
Mulla menee vaan ihan täysin yli ymmärryksen miten paljon ja helposti tuon korjaukseen löytyy lahjoitusvaroja.
Toki jokainen saa päättää itse mihin varojaan lahjoittaa, mutta nuo satojen miljoonien lahjoitukset yhden katedraalin korjaukseen.
Palanut, mikä palanut! Ei se korjaus sitä vanhaa takaisin tuo.
Miettikää miten paljon hyvää tuollaisella summalla saisi aikaan! Vaikka luonnonsuojelussa tai sodan ja/tai kurjuuden keskellä eläville lapsille.
Mutta eipä löydy tuollaisia summia.
Hyvätavaton, tuo on kuitenkin vain rakennus!
Vierailija kirjoitti:
Suomesta sitten liimapuu palkkeja kun tuskin tammella enään kunnostetaan?
Amerikkalaiset on luvanneet lahjoittaa sieltä vanhoja puita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee vaan ihan täysin yli ymmärryksen miten paljon ja helposti tuon korjaukseen löytyy lahjoitusvaroja.
Toki jokainen saa päättää itse mihin varojaan lahjoittaa, mutta nuo satojen miljoonien lahjoitukset yhden katedraalin korjaukseen.
Palanut, mikä palanut! Ei se korjaus sitä vanhaa takaisin tuo.Miettikää miten paljon hyvää tuollaisella summalla saisi aikaan! Vaikka luonnonsuojelussa tai sodan ja/tai kurjuuden keskellä eläville lapsille.
Minun käsitykseni mukaan maailmassa tehdään koko ajan hyväntekeväisyyttä vähintään vastaavilla ja suuremmillakin summilla. Hyväntekeväisyys on niin laaja-alainen ilmiö, ja sitä voi tehdä niin rahan kuin vapaaehtoistyönkin muodossa.
Mitä taas tulee tuohon että Notre Dame on ”vain rakennus”, niin rakennukset ovat monille ihmisille tärkeitä. Moni hankkii omistusasunnon, remontoi ja sisustaa sitä, vaikka voisi ihan hyvin asua vuokralla ja lahjoittaa rahansa hyväntekeväisyyteen. Se, että on valmis sijoittamaan yhteisen rakennuksen kunnostamiseen, on sentään vähemmän itsekästä kuin että laittaa ja sisustaa omaansa hienoksi.
Mulla on vaan mielessä kuva kun ne pirupatsaat syöksyivät alas liekkimereen että tiedä vaikka Jumala itse ei pitänyt niistä....kirkossa oli vapaamuurareitten mustavalko-lattiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan mielessä kuva kun ne pirupatsaat syöksyivät alas liekkimereen että tiedä vaikka Jumala itse ei pitänyt niistä....kirkossa oli vapaamuurareitten mustavalko-lattiakin.
Ilman Jumalaa ei hiuskaan putoa päästä. Ja nuo katolisen kirkon synnit tulivat täyteen? Mistä me tiedämme mitä näytelmiä tuo pirunkuvia palvova kirkko näkikään seiniensä sisällä, tiedä vaikka lapsiureja....?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pirunkuvat kirkosta joutaakin riisua. Toivottavasti eivät laita niitä sinne enää ikinä, eivät kuulu Puhää Henkeä edustamaan rakennukseen.
Gargoilit ja chimerat ovat siellä aivan syystä. Sivistä itseäsi, niin tiedät miksi. Vihje: ne suojelevat kirkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Palanut, mikä palanut! Ei se korjaus sitä vanhaa takaisin tuo.Miettikää miten paljon hyvää tuollaisella summalla saisi aikaan! Vaikka luonnonsuojelussa tai sodan ja/tai kurjuuden keskellä eläville lapsille.
Jeesus sanoi jotenkin siihen tapaan, että köyhät teillä on aina keskuudessanne. (Eli kaikkea ei kannata satsata heihin)
En muista tarkalleen, mihin liittyi, mutta johonkin sellaiseen, että yksi opetuslapsista sanoi, että eikö rahat pitäisi antaa mieluummin köyhille.
Vierailija kirjoitti:
No loosimiehiltä ne tulevat, koko kirkko on niitten tekemä.
Suomalaisille se on vain rakennus ja turistikohde. Mutta ei pariisilaisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gargoilit ja chimerat ovat siellä aivan syystä. Sivistä itseäsi, niin tiedät miksi. Vihje: ne suojelevat kirkkoa.
Heh ja taidan tietää ko kirkosta ja sen taiteesta satakertaa enemään kuin sinä- sattuneesta syystä....
Että semmoista kristillisyyttä että paholaisenkuvat jo "suojelevat"...joops.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätavaton, tuo on kuitenkin vain rakennus!Jeesus sanoi jotenkin siihen tapaan, että köyhät teillä on aina keskuudessanne. (Eli kaikkea ei kannata satsata heihin)
En muista tarkalleen, mihin liittyi, mutta johonkin sellaiseen, että yksi opetuslapsista sanoi, että eikö rahat pitäisi antaa mieluummin köyhille.
Jeesus sanoi noin vain siksi että HÄN EI OLE AINA KESKUUDESSAAN , siksi. Ei sitä ettei köyhille tulisi antaa aina. "Minä olin alasti ettekä te vaatettaneet minua..."
Sammutuslentokoneiden ja -helikoptereiden tukikohdat ovat täällä Etelä-Ranskassa, joten niiltä olisi kestänyt kaksi tuntia päästä Pariisiin. Sitten olisi pitänyt organisoida vedenottopaikka: täällä ne ottavat veden Välimerestä, mutta Seine olisi ollut siihen tarkoitukseen liian kapea. Ennen kaikkea tuhansien litrojen vesilastien pudottaminen korkealta kovalla nopeudella olisi vaurioittanut katedraalin rakenteita ja todennäköisimmin saanut sen romahtamaan.