Harmittaa, kun Lordin piti pilata esityksensä sillä
neljäntuulenlakilla. Meni koko ilo pilalle moisen kulttuurivarkauden takia. :( Ellei sitten laulaja ole saamelaissukua, mutta enpä usko, että saamelainen pitäisi tuollaista lakkia hirviöpuvun kanssa.
Kommentit (51)
onko lordilla saamelaiset sukujuuret? Ja saamelaisethan itse myyvät neljäntuulenhattuja turisteille lapissa, että olettekohan nyt ihan hiukkasen tekopyhiä?
Vierailija:
onko lordilla saamelaiset sukujuuret? Ja saamelaisethan itse myyvät neljäntuulenhattuja turisteille lapissa, että olettekohan nyt ihan hiukkasen tekopyhiä?
Ei saamelainen laittaisi tuollaista lakkia päähänsä. Sehän oli vain surkea plagiaatti.
ja matkailuhan/turismi on suuri bisnes lapissa...ja kun kerta niillä lakeilla niin hyvin tienaa, niin nythän pitäisi olla vain iloisia, sillä jokainen fanaattinen lordi-fani matkustaa nyt lappiin ja ostaa sellaisen.
että aikamoisen myötähäpeän kourissa katseltiin esitystä. Feikkineljäntuulenlakin käyttäminen on ihan takuuvarma viesti junttiudesta. Kuten myös noi Rovaniemen abien feikkisaamenpukushowt.
saamelainen/eisaamelainen saa suksia neljäntuulenlakki päässä vittuun!
Tuon mallisia lakkeja ei oikeasti saamelaiset käytä. Eron tunnistaa kakarakin.
Ja Saamenmaasta: totta kai saamelaisia on Helsingissä jne. Silti Saamelaisten kotiseutualue on ihan laissakin määritelty ja tunnustettu asia, saamenkielisillä on tiettyjä (enimmäkseen teoreettisia) oikeuksia siellä jne. Että semmoista.
Myös ulkomailla. Samalla lailla säilytämme identiteettimme kuin esim. suomalaiset asuinpaikasta riippumatta.
En pidä siitä, että jotkut saamelaiset myyvät feikkilakkeja. Kaikkien identiteetti vain ei ole yhtä vahva. Ikävä kyllä. Siihenkin ovat historialliset syynsä.
Suomessa kaikki asutaan ja Lapin puvut on aina ollut SUOMEN, tavaramerkki. Kukaan ulkomailla on tuskin kuullutkaan saamelaisista.
Mut mun täytyy sanoa tän keskutelun muuttaneen mun asennetta saamelaisia kohtaan. Jostain syystä olen pitänyt niitä leppoisina mukavina ihmisinä jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria. Nyt tuli fiilis että nehän on vaan kärttyisiä pikku-ukkoja ja akkoja ja lähinnä riesa. En tosin ole saamelaisia tuntenut, mutta jos tässä keskustelussa esitetyt seikat pitää paikkaansa ja se on saamelaisten yleinen mielipide, niin ei kiinnosta enää edes heihin tutustua.
Vierailija:
Tuon mallisia lakkeja ei oikeasti saamelaiset käytä. Eron tunnistaa kakarakin.Ja Saamenmaasta: totta kai saamelaisia on Helsingissä jne. Silti Saamelaisten kotiseutualue on ihan laissakin määritelty ja tunnustettu asia, saamenkielisillä on tiettyjä (enimmäkseen teoreettisia) oikeuksia siellä jne. Että semmoista.
täällä vetää nyt hernetä nenään lähinnä ne _nolot_ junttimammat, jotka kulkee Levillä feikkilakit koko perheen päässä ja elämöi lappalaistietoudellaan käytyään tärväämässä rahansa jossain Napapiirin feikkiputiikeissa.
Nunnuka nunnuka vaan teille! Ja Saamenmaalla saa taas nauraa lantalaisjunteille...
Minusta on mukavaa, että ihmiset muistavat juuriaan. Ajattele se niin, että Lapin lakki sai nyt näkyvyyttä monessa sellaisessa maassa, jossa siitä ei ole tiedetty mitään.
Siis eihän nuo ulkomaalaiset ymmärrä edes, mikä tuo lakki oli! Ehkä jotenkin osaavat yhdistää sen hämärästi Pohjoismaihin tai jopa Lappiin. Mutta se on yksi suomalaisuuden symboli, ei sitä tarvitse saamelaisten nyt niin henkilökohtaisesti ottaa. Vai häpeättekö te siellä aina, kun minä pidän täällä etelässä samanlaista lakkia???
Tiesittekö, että kodan mallisia asumuksia on Suomessa ensimmäisenä ollut Hämeessä? Sieltä on pikkuhiljaa siirtynyt Lappiin. Tiedä vaikka Lapin kaunis pukukin on alaunperin jostain vaikka Turun seudulta.. ;)
Vierailija:
Tiesittekö, että kodan mallisia asumuksia on Suomessa ensimmäisenä ollut Hämeessä? Sieltä on pikkuhiljaa siirtynyt Lappiin. Tiedä vaikka Lapin kaunis pukukin on alaunperin jostain vaikka Turun seudulta.. ;)
Suomalaiset ovat ajaneet saamelaiset väkivalloin pohjoiseen. Näin sanotaan historiankirjoissa.
Pitääkö ne oikeesti itteään jotenkin parempina ja sivistyneempinä siellä pohjoisessa ja hyppivät tasajalkaa jos joku käyttää jotain heidän vaatteitaan! Ei voi olla totta! Oon kuvitellut niistä jotain ihan muuta!
koska sitä myykin joku ei-saamelainen lappalainen... ? kyllä on outoa taas... tai provo..
Vierailija:
Suomalaiset ovat ajaneet saamelaiset väkivalloin pohjoiseen. Näin sanotaan historiankirjoissa.
on kuitenkin tarkka määritelmä ja kriteerit, mitkä pitää täyttää, että on " saamelainen" . Muistaakseni piti olla enemmän saameverta ja lisäksi kielitaitoa?
KULTTUURIVARKAUS. Ja ihan tarpeeton homma. Mulla meni saamelaisena täysin ilo voitosta. Harmi.
Uskon, etta Ruotsin ja Norjan saamelaiset tulevat reagoimaan asiaan. Tällaistahan ei Ruotsissa ja Norjassa tapahdu. Se mitä Suomessa tehdään saamelaisten kansallispuvulle on todella räikeää ja hyväksikäyttö vain laajenee.
Saamelaisten kansallispuku on elävä vaate ja sen saa saamelainen tehdä haluamastaan kankaasta (toisin kuin suomalaisten kansallispuku, jossa on todella tarkat säännöt), vaikka pitsistä. Puvussa myös muoti vaihtelee, joskun on muotia pitempi puku ja toisinaan lyhyempi.
Olisi erikoista nähdä suomalaisen miehen käyttävän naisen kansallispukua tai päinvastoin. Sama se on meidän vaatteissamme.
Ymmärrän jos ihmiset eivät ole tulleet ajatelleeksi asiaa, mutta ihmettelen erään asiasta kirjoittaneen saamelaisvihaa ja " infoa" saamelaisista.
Minä tunsin itseni syvästi loukatuksi, kun lordi vetäisi " neljäntuulenlakin" päähänsä.