Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa nelosluokan laskussa. Niin vaikeita tehtäviä, etten osaa itsekään auttaa lasta.

Vierailija
15.04.2019 |

Tehtäväsdä on kolme lukua: 264, 762 ja 182. Sitten vihjeet, minkä mukaan pitää päätellä lapsen luku.

Vihjeet: 1. Tässä ei ole yhtään samaa numeroa kuin luvussani.
2. Tässä on 1 sama numero kuin luvussani.
3. Tässä on 2 samaa numeroa kuin luvussani ja ne ovat oikeilla paikoilla.

Venlan luku on:_______.

En tajua tuota päättelytehtävää. Osaako kukaan auttaa?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lopgisesta päättelystä ei ole mitään hyötyä kun derivoidaan. Silloin vain tehdään kuten käsketään, eikä mitkään loogiset, miksi?, auta.

Vierailija
62/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse päättelytehtävähän oli älyttömän helppo, kun vaan tajusi, että 1. vihje viittaa ensimmäiseen lukuun jne. Tehtävänanto todella epäselvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ihan oikeasti. "Kyllä kaikilla sen verran pitäisi päättelykykyä olla". Ei vaan kaikilla ole! Miksi tuntuu, että heti leimataan ihan uuvatiksi jos joku aine on vaikeampi? Tämänkin lapsen JA aikuisen vahvuudet voivat olla jossain ihan muualla kuin matemaattisissa aineissa, eivätkä he ole yhtään sen huonompia kuin muutkaan.

Ovat he matematiikassa ja logiikassa huonompia. Se ei tietenkään tarkoita, että olisivat ihmisenä jotenkin täysin epäkelpoja, mutta todennäköisesti heillä on/tulee olemaan suuria vaikeuksia ratkoa loogista päättelykykyä vaativia tosielämän ongelmia. Se voi ennustaa hankaluuksimm. elämänhallinnassa ja taloudenpidossa. 

Logiikka ja looginen päättely on tärkeä osa peruskoulun oppimäärää. Sitä pitäisi opettaa enemmänkin.

Siis mitä ihmettä? Jos ei osaa ratkoa käsittämätöntä sanallista päättelytehtävää, tulee olemaan velkaloukussa elävä pikavippiriippa yhteiskunnalle, nai hakkaavan puolison ja narkkaa ja ryyppää itsensä hautaan ennenaikaisesti?

En ole koskaan ollut hyvä matikassa. Osaan kyllä yhä prosenttilaskut päässä laskien (esim. alennukset kaupassa), yhtälöparitkin vielä menivät kaavamaisesti, mutta kaikki muu meni yläkoulun puolella aivan yli hilseen. Joku shakki on meikäläiselle aivan liian vaikea, samoin minkä tahansa teknisen laitteen toiminta (siis paina ensin tätä ja sitten tuota ja sitten naksautat noita kolmea nappulaa ja sitten väännät tätä kampea ja sitten vielä painat tuolta - ja kun lopetat, muista tehdä kaikki jutut päinvastaisessa järjestyksessä). Minulla on myös kasvosokeus, ja nimiäkin on todella vaikea muistaa - ehkä se liittyy tähän samaan ongelmaan?

Raha-asiani olen aina hoitanut viimeisen päälle: ensin laskut, sitten ruoka, sitten säästöön, sitten huvit jos jotain jää. Hallitsen hyvin viittä eri kieltä yleistasolla, soitan kahta soitinta mielestäni varsin hyvin, luen paljon, olen kiinnostunut tieteistä. Tienaan hyvin, elätän perheeni, koulutan lapseni ilman lainoja. Mutta joo, sanallisia päättelytehtäviä en tajua. Paitsi ristikoita, niitä täyttelen kyllä vimmalla. Mutta niissä ei ole matikkaa.

Vierailija
64/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen insinööri, enkä ymmärtänyt näitä.

Vierailija
65/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ihan oikeasti. "Kyllä kaikilla sen verran pitäisi päättelykykyä olla". Ei vaan kaikilla ole! Miksi tuntuu, että heti leimataan ihan uuvatiksi jos joku aine on vaikeampi? Tämänkin lapsen JA aikuisen vahvuudet voivat olla jossain ihan muualla kuin matemaattisissa aineissa, eivätkä he ole yhtään sen huonompia kuin muutkaan.

Ovat he matematiikassa ja logiikassa huonompia. Se ei tietenkään tarkoita, että olisivat ihmisenä jotenkin täysin epäkelpoja, mutta todennäköisesti heillä on/tulee olemaan suuria vaikeuksia ratkoa loogista päättelykykyä vaativia tosielämän ongelmia. Se voi ennustaa hankaluuksimm. elämänhallinnassa ja taloudenpidossa. 

Logiikka ja looginen päättely on tärkeä osa peruskoulun oppimäärää. Sitä pitäisi opettaa enemmänkin.

Siis mitä ihmettä? Jos ei osaa ratkoa käsittämätöntä sanallista päättelytehtävää, tulee olemaan velkaloukussa elävä pikavippiriippa yhteiskunnalle, nai hakkaavan puolison ja narkkaa ja ryyppää itsensä hautaan ennenaikaisesti?

En ole koskaan ollut hyvä matikassa. Osaan kyllä yhä prosenttilaskut päässä laskien (esim. alennukset kaupassa), yhtälöparitkin vielä menivät kaavamaisesti, mutta kaikki muu meni yläkoulun puolella aivan yli hilseen. Joku shakki on meikäläiselle aivan liian vaikea, samoin minkä tahansa teknisen laitteen toiminta (siis paina ensin tätä ja sitten tuota ja sitten naksautat noita kolmea nappulaa ja sitten väännät tätä kampea ja sitten vielä painat tuolta - ja kun lopetat, muista tehdä kaikki jutut päinvastaisessa järjestyksessä). Minulla on myös kasvosokeus, ja nimiäkin on todella vaikea muistaa - ehkä se liittyy tähän samaan ongelmaan?

Raha-asiani olen aina hoitanut viimeisen päälle: ensin laskut, sitten ruoka, sitten säästöön, sitten huvit jos jotain jää. Hallitsen hyvin viittä eri kieltä yleistasolla, soitan kahta soitinta mielestäni varsin hyvin, luen paljon, olen kiinnostunut tieteistä. Tienaan hyvin, elätän perheeni, koulutan lapseni ilman lainoja. Mutta joo, sanallisia päättelytehtäviä en tajua. Paitsi ristikoita, niitä täyttelen kyllä vimmalla. Mutta niissä ei ole matikkaa.

Tuollaista 'matikkaa' ei arkielämässä tavallinen,' vanhan kansan ihminen' tarvitse. Säälittää nämä nykylapsoset, joilla ei välttämättä ole sitä matemaattista, loogista päättelykykyä. Miten ihmeessä heistä saadaan tasa-arvoisia yhteiskunnan jäseniä, kun vain tietyt ominaisuudet nyky-yhteiskunnassa avaavat portit hyvään elämään? Jatkuvasti lisääntyvät työelämän vaatimukset saattavat lannistaa hyviä, älykkäitä ihmisiä luovuttamaan, koska nyky-yhteiskunta on pitkälti loogisen, matemaattisen opiskelun keskiössä.  

Erilaisten ihmisten ominaisuuksia ja kykyjä ei vieläkään osata ottaa huomioon opetuksessa/ koulutuksessa. Vai olenko väärässä?

Vierailija
66/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja APn kaltaisillakin on äänioikeus. Puuttuu kyky alkeellisimpaankin loogiseen päättelyyn. Ilmankos persut ja vasemmisto pärjää vaaleissa....

Ja ilmankos tässä maassa voidaan niin huonosti, kun on sinun kaltaisiasi ilkeitä päsmäreitä joukossa.

Vierailija
67/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuollainen päättely menee yli hilseen aikuisella, niin kyllä hän on vähän uuvatti. 

Vain uuvatti käyttää kyseistä sanaa. Peili voisi olla hyväksi sinullekin.

Vierailija
68/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tajunnut tehtävänantoa ensin mutta onneksi meidän ekaluokkalainen osasi selittää sen mulle 🤣 Tekevät vastaavia, tehtävässä on 3 tai 4 ruutua joissa kussakin on useita kuvioita/numeroita ja aina ruudun yllä lukee "se on tässä" tai "se ei ole tässä", ja pitää päätellä mitä kuviota/numeroa tarkoitetaan.

Vierailija
69/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse päättelytehtävähän oli älyttömän helppo, kun vaan tajusi, että 1. vihje viittaa ensimmäiseen lukuun jne. Tehtävänanto todella epäselvä.

Paska tehtävä. Mistä pitäisi "tajuta" että 1. vihje tarkoittaa ensimmäistä lukua, eikä kaikkia lukuja?

Eipä ihme että matematiikka koetaan hankalaksi, koska tuollaisilla tehtävillä se edellyttää hyvää äidinkeilen hallintaa. Tästä on myös kritisoitu perusopetusta, että monessa aineessa ei lopulta mitata varsinaisen aineen osaamista, vaan äidinkielen taitoja.

Vierailija
70/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsikö kaikki muka suorilta käsin tuosta ap:n aloituksesta tuota tehtävänantoa? Itse olin ihan huuli pyöreänä. Vasta kun joku mainitsi että ensimmäinen vihje liittyy ensimmäiseen lukuun, toinen toiseen jne niin homma oli selvä. Mutta ei tuosta aloituksesta saa kyllä tätä tietoa millään.

Itsekin kyllä hieman protestoin tämänkaltaisia tehtäviä kun lapseni oli alaluokilla. Minusta ei pitäisi teettää tehtäviä, joihin ei ole annettu työkaluja. Jotkut tehtävät olivat sen kaltaisia, että itse näin heti, että tästä tulee yhtälöpari, ja lapsi oli vasta toisella luokalla. Miksei sitten opeteta niitä yhtälöpareja, joiden avulla saadaan ne sanalliset tehtävät kirjoitettua matematiikan kielelle ja ratkaisua ongelma helposti? Tuntui ihan typerältä, että joutuu arvuuttelemaan, keksiikö arvaamalla oikeat luvut.

Miksi pitää kaikesta tehdä niin monimutkaista ja haastavaa jo ala ja yläkouluissa? Jos haluaa opiskella vaativampaa matematiikkaa, heille pitäisi olla sama valinta,  kuin lukion lyhyessä ja pitkässä matematiikassa. Ja miksi matematiikkaan tehdään kompia? Niille joille matematiikka on yleisesti haastavaa, on noiden 'kompien' vuoksi täysin oppimisen tyrehdyttävää. Peruslaskut laskuina.

Vierailija
71/73 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööri, enkä ymmärtänyt näitä.

Onko provoaminen hauskaa?

Vierailija
72/73 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen hanibuubuu perhe ja muu wt porukka. Oletko huoltoasemalla töissä?

Vierailija
73/73 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs perusteella esim. 18777777777 ei ole ensimmäiseen tehtävään sopiva vastaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän