Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaiseni haisee - mitä esimiehenä teen?

Vierailija
15.04.2019 |

Minulla on ikävä ja kiusallinen tilanne töissä. Uusi alaiseni haisee todella hirveälle. Ja nyt ei puhuta mistään hienhajusta tai tunkkaisista hometalovaatteista, vaan jopa virtsasta, pesemättömän ihmisen hajusta ja perseeenhajusta. Toisinaan hän haisee vähemmän, mutta lähellä haistan taas pesemättömän ihmisen hajun ja toissapäivänä hän haisi aivan kusiviemäriltä ja muhineelta alapäältä.

Nyt valituksia on tullut muilta työntekijöiltä ja toisinaan henkilö joutuu olemaan myös asiakkaiden kanssa tekemisissä. En itse ollut valitsemassa tätä henkilöä töihin, vaan hänet siirrettiin tiimiini minua ylempien toimesta.

Tiedän, että minun on pakko puuttua tähän, mutta miten ihmeessä toimin, että olen hienovarainen?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ttl.fi/tyopiste/mita-esimies-tehda-tyontekija-haisee-voimak…

Esimies valitettavasti joutuu hoitamaan tällaiset ongelmat.

Olin muinoin tilanteessa, että eräs työkaveri ajoittain haisi aivan hirveälle - ilmeisesti juuri kuukautisten aikaan - jatkui siis päiväkausia (ja oli toistuvaa).

Kerran mietin mitä tehdä ja rohkaisin mieleni ja otin seuraavana päivänä kotoa puhtaat sukkikset ja alkkarit mukaan, aikomuksena sanoa, että nyt vaihdat nuo. Mutta olikin sitten palannut taas siistiin tri Jekyll-hahmoonsa. Tämä ihminen tupakoi todella paljon, joten oma nenä ei ehkä toiminut.

Vierailija
62/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidilöä oli töissä joskus samanlainen tapaus,muuten muy työkaveri siis naimem haisi aivan valtavasti hielle,he laittoivaryhteiseen pukukoppiin jopa suihkedeodorantin jota sai kaikki käytttää.

No eipä menny kauaa kun tuo ihminen sai sairaskohtauksen ja aivoista löytyi syöpäkasvain.

Siinä unohtu pahathajut ja maailmaan katsomus avartu,koska ei tuo ihminen "tahallaan"haissut. Jo löyty sittten ymmärtäväisyyttä hajuakin kohtaan.

Toivoisin oikeasti et juttelisit hänelle ja kyselisit kuulumisia ja vointia. Ei voi tietää mitä taustalla on,nykyihmiset vaan tuomitaan tässä maailmassa kovin herkästi pelkän olettamuksen perusteella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut kirjotusvirheistä,puhelin ei kaikista näppäimistä toimi

Vierailija
64/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa inhottava tilanne sinulla. Ei käy kateeksi. Ottaisin henkilökohtaiseen keskusteluun ja tiedustelisin ensin, mitä hänelle kuuluu, kuinka on viihtynyt uudessa työssä jne. Sitten vaan rauhallisesti ja kauniilla sanamuodoilla ottaisin esiin, että hän haisee. Mistä se johtuu? Eikö ole kiinnostunut omasta hygieniasta vai eikö ole pesukonetta ja suihkumahdollisuutta vai? Jos on yhdet kahdet vaatteet, voi olla vaikeuksia pitää itseään ja vaatteitaan puhtaana. Kysyisin tarvitseeko hän apua? Haluaako psykologin juttusille? Ja että jos hajuongelmat yms eivät selviä käytännössä saman tien, et voi pitää häntä teillä töissä.

Tässä hyvä ja asiallinen vastaus. Eräässä työpaikassa aivan varmasti haisin ja kamalasti. Haistoin sen kyllä itsekin, mutta toivoin, että ehkä kukaan muu ei haista. Häpesin itseäni ja tein parhaani, mutta se ei riittänyt. Tilanne korjaantui, kun otin viimein eron miehestäni ja pääsin pois kodista, jossa en voinut elää kuten ihmiset elävät. Yksi syy hajuun oli seksuaalinen väkivalta, jota kohtasin ja joka aiheutti minulle kroonista tulehdusta. Tilanne olisi voinut lähteä purkautumaan aiemmin, jos joku olisi kiinnittänyt siihen näin asiallisesti huomiota ja ohjannut minut vaikkapa juuri työpsykologin juttusille.

Vierailija
65/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on työterveyshoito, käske sen kutsua henkilö tarkkailuun ja keskusteluun. Samalla voivat havainnoida ja tehdä luottamuksellisia keskusteluja esim. kotioloista. Toivottavasti ei ole asiakaspalvelutehtävissä. Hygieniaongelmat voivat olla oire mielenterveysongelmista, esim. masennuksesta.

Minustakin työterveyshuolto on tuossa paikallaan. Terveydenhoitaja voi ottaa luontevasti puheeksi ko hygienia-asiat esim mitatessaan verenpainetta. Ihan esim kysymyksellä, mikälaiset asuinolosuhteet ovat jne?

Onhan myös ihan sairauksia, mihin kuuluu voimakas haju. Iholla voi olla sieni-infektio. 

Hänellähän voi olla jokin krooninen sairaus esim Crohnin tauti?

Crohnin tauti ei laita ihmistä haisemaan pahalle!

Mutta vaatii kyllä lisäsatsauksia hygieniaan.

Vierailija
66/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muinoin yksi opiskelija, joka haisi aivan järkyttävältä. Olin hänen ryhmäohjaajansa. Meillä oli ryhmän tapaaminen ja huomasin, että hänellä oli syntymäpäivä sillä viikolla. Ostin suihkusaippua- ja deodoranttipakkauksen hänelle lahjaksi ja tarjosin synttärileivoksen tuossa tapaamisessa ja lauloimme hänelle onnittelulaulun.

Tämä hajuepisodi päättyi onnellisesti, sillä tyyppi ei tuon jälkeen enää haissut. Oli onnellinen ja sanoi, että se oli hänen elämänsä ensimmäinen synttärilahja.

Vierailija
67/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä haisuli, 50-vuotias nainen joka lemuaa siis aivan käsittämättömän kamalalta. Selvästikään ei peseydy eikä vaihda vaatteitaan kuin ihan max. kerran viikossa. Tulee kuitenkin pyörällä töihin pitkän matkan ja on huomattavan ylipainoinen, voitte varmaan kuvitella miltä muutaman päivän vaihdevuosihikikerrokset tuoksahtavat loppuviikosta.

Me ollaan yritetty vihjailla sille että käy jumalauta suihkussa, mutta aihe on kieltämättä todella hankala. Esimies ei tee mitään vaikka ollaan toivottu hänen ottavan asia puheeksi kys. kollegan kanssa.

Uskon että taustalla on jotain alkavaa muistisairautta tms. Ei terve ihminen lakkaa yhtäkkiä pitämästä hygieniastaan huolta.

Vierailija
68/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime sykysynä samassa tilanteessa. Eräs alaiseni, nuori parikymppinen kundi, haisi tosi voimakkaasti vanhalta hieltä, vaatteet tuoksahtivat siltä kuin ne olisi olleet pyykkikoneessa märkänä muhimassa monta päivää ennen kuivatusta. Kerran bongasin hänen korvien takaa jotain mustaa möhnää. Työssämme ei ole asiakaskontaktia, joten siihen en voinut vedota, mutta työpaikkamme on ns kauluspaitapaikka, eli tiettyä siistiä ulkonäköä odotetaan. Sanoin hänelle suoraan, että olen huomannut puutteita hygieniassa ja sanon asiasta nyt ennen kuin muut huomauttavat. Helppoa ei todellakaan ollut ottaa asiaa puheeksi, mutta onneksi otin koska hän suhtautui palautteeseen ihan hyvin ja alkoi käyttää dödöä eikä vaatteetkaan enää ole lemunneet. 

Vierailija
69/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat niin traumatisoituneita että vouhottavat menemään ja unohtavat hajunsa. Tietysti jos polttaa paljon niin hajuaisti häviää ja ei haista mitään?

Vierailija
70/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo ja niinpä niin.

Vierailija
71/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti sinua perseenhaju viehättää, teet aiheesta avauksia säännöllisesti.

Vierailija
72/72 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on työterveyshoito, käske sen kutsua henkilö tarkkailuun ja keskusteluun. Samalla voivat havainnoida ja tehdä luottamuksellisia keskusteluja esim. kotioloista. Toivottavasti ei ole asiakaspalvelutehtävissä. Hygieniaongelmat voivat olla oire mielenterveysongelmista, esim. masennuksesta.

Id#ootti. Juurihan tuolla sanottiin, että on asiakaspalvelutehtävissä -___-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän