Salilla käynti ja laihdutus, vyötärönympärys vain kasvaa. Missä vika?
Kaksi viikkoa olen lisännyt liikuntaa ja vähentänyt herkkuja. Olen käynyt salilla joka toinen päivä ja jättänyt mehut ja välipalat pois. Vyötärönympärys oli kaksi viikkoa sitten 103 ja nyt kun mittasin, se oli 113! Onko nyt mittausvirhe ja olenko liian hätäinen vai riippuuko vuorokaudenajastakin?
Juu, tiedän, että varmasti vähän kaikkia, mutta oli nyt pakko purkaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen kehitysvamma pitää olla jos luulee liikunnan automaattisesti pudottavan läskiä kropasta kun se on 90 % siitä kiinni mitä syöt!
Millainen kehitysvamma pitää olla, jos luulee, että herkkujen pois jättäminen ja liikunnan lisääminen ei vähennä päivittäistä kalorimäärää.
Vierailija kirjoitti:
Turvotusta. Oletko juonut vettä tarpeeksi?
Olen juonut enemmän kuin aiemmin, mutta en tiedä onko se tarpeeksi. Ehkä ei.
Ap
Vähennä hiilareita ja lisää rasvaa ja proteiinia. Syö salitreenin jälkeen proteiinia, rasvaa ja hiilareita. Mutta sen jälkeen otat kaikki hiilarit vain kasviksista.
Itsekin aloitin pari vuotta sitten salitreenin ja painoa tuli koko ajan lisää, kunnes muutin ruokavaliota. Enkä käy enää salilla kuin kolme kertaa viikko ja teen ohjelman kiertona. Enkä pahemmin pidä taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tyypillistä alkuun on erittäin raju turvotus, kun lihakset salitreenin aloittamisen jälkeen keräävät nestettä. Kroppa varmasti myös reagoi syömisen muutoksiin. Täällä on vähän kaikennäköisiä neuvoja, mutta suosittelen ihan, että kalorilaskurin avulla lasket kulutuksen ja ravinnosta saadut kalorit. Tämä lähinnä siksi, että voit asettaa hyvin tavoitteet, kuinka paljon syöt alle kulutuksen ja voit seurata, että mistä niitä kaloreita tulee. Toki tämä kannattaa tehdä vaikka vasta 6 viikon jälkeen, kun olet saanut treenaamisesta enemmän arkisen asian, sillä kaikkea ei kannata aloittaa yhtä aikaa.
Kiitos kommentista. Tiedän, että on vielä liian aikaista katsoa mitään tuloksia, mutta juuri tuota turvotusta ja sellaista mietinkin.
Aika negatiivista kommenttia tulee AP:lle mutta ehkä kannattaa
1) Asettaa tavoitteet missä haluat olla esim. 6kk:n päästä. Vyötärö >100cm tarkoittanee että nykykunto ei ole paras mahdollinen mutta muista että tavoitteet voivat olla sekä mitattavia (paino, vyötärönympärys, jne.) että kokemuksellisia (tunnetko oloso hyväksi yms.).
2) Määrittää ne mittarit joilla seuraat tavoitteen saavuttamista, esim. puntarilla käynti joka aamu. Muista että paino yms. sahaavat eli ei kannata menettää uskoa vaikka on isojakin heittoja kunhan trendi on alaspäin.
3) Totuttaa itsensä liikkumaan säännöllisesti ja monipuolisesti.
4) Selvittää mitä apua tarvit (suunnittelussa ja tavoitteiden asettamisessa, liikunnanohjauksessa, syömisten kanssa auttamisessa, jne.) ja hankkia sitä apua sopivalla tavalla.
Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei vyötärö kyllä voi kymmentä senttiä kasvaa parissa viikossa oikein millään tavalla paitsi antaumuksellisella donitsidietillä.
Tai sitten kuukautisia edeltävää turvotusta.
Lisää kuitua ruokavalioon ja vaihda maitotuotteet rasvattomiin. Ei pelkkä liikunta tee radikaalia muutosta. Melkoinen ympärysmitta sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vyötärö kyllä voi kymmentä senttiä kasvaa parissa viikossa oikein millään tavalla paitsi antaumuksellisella donitsidietillä.
Tai sitten kuukautisia edeltävää turvotusta.
Sorry, olen mies. Ei tullut mieleen tuollainen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
1) Asettaa tavoitteet missä haluat olla esim. 6kk:n päästä. Vyötärö >100cm tarkoittanee että nykykunto ei ole paras mahdollinen mutta muista että tavoitteet voivat olla sekä mitattavia (paino, vyötärönympärys, jne.) että kokemuksellisia (tunnetko oloso hyväksi yms.).
2) Määrittää ne mittarit joilla seuraat tavoitteen saavuttamista, esim. puntarilla käynti joka aamu. Muista että paino yms. sahaavat eli ei kannata menettää uskoa vaikka on isojakin heittoja kunhan trendi on alaspäin.
4) Selvittää mitä apua tarvit (suunnittelussa ja tavoitteiden asettamisessa, liikunnanohjauksessa, syömisten kanssa auttamisessa, jne.) ja hankkia sitä apua sopivalla tavalla.
Onnea matkaan!
Nimenomaan, vyötärönympärys on melkoinen ja alkukunto olematon. Siksi ajattelinkin, että pelkästään herkkujen poisjättäminen toisi pysyviä tuloksia. Harva kai ihannemitoista laihduttaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan!
Nimenomaan, vyötärönympärys on melkoinen ja alkukunto olematon. Siksi ajattelinkin, että pelkästään herkkujen poisjättäminen toisi pysyviä tuloksia. Harva kai ihannemitoista laihduttaakaan.
Ehkä se tuo mutta ei lyhyellä aikajänteellä. On myös mahdollista että se vain hidastaa painonnousua tai pysäyttää nousun mutta ei varsinaisesti pudotakaan painoa. Mahdotonta sanoa ilman tarkempaa dataa. Sen takia oikeastaan haen sitä että sinun kannattaisi selvittää itsellesi että mitä oikeastaan ajat takaa ja laatia mittarit ja mekanismit sen mukaisesti.
Kiitos kaikille kommenteista. En tietenkään odottanutkaan tuloksia ja tiedän, että olen läski. En ole tyhmä ja juuri siksi yritänkin nyt tehdä asialle jotain. Pienet ja realistiset muutoksethan niitä parhaimpia tapoja käsittääkseni on, joten aloituskin on vaatimaton. Ihmettelin vai tuota isoa kasvua vyötärössä, kun odotin, että se pysyisi vähintäänkin samana.
Mulla ainakin salilla käynti kerää nestettä kroppaan. Etenkin just ekat pari viikkoa paino vaan nousee. Ruokahalukin voi nousta kun aloittaa liikunnan, eli kannattaa tarkkailla annoskokoja ja välttää turhia välipaloja. Käy vaan samaan malliin salilla ja mittaile viikon välein 2 kk ajan, sitten tilanne on varmaan jo hieman tasoittunut kun kroppa on tottunut uuteen rytmiin.
Eihän tuo kaksi viikkoa nyt kerro vielä mitään. Jos tosin jatkuu tuolla tavoin niin sitten ruokavalio on pielessä ja sehän se tärkein onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan!
Ehkä se tuo mutta ei lyhyellä aikajänteellä. On myös mahdollista että se vain hidastaa painonnousua tai pysäyttää nousun mutta ei varsinaisesti pudotakaan painoa. Mahdotonta sanoa ilman tarkempaa dataa. Sen takia oikeastaan haen sitä että sinun kannattaisi selvittää itsellesi että mitä oikeastaan ajat takaa ja laatia mittarit ja mekanismit sen mukaisesti.
Juu, totta kyllä. Itse ajattelin lähinnä niin päin, että mikä tahansa muutos tässä tilanteessa on kotiin päin, mutta voihan tosiaan olla, että painonnousu vain hidastuu.
Salilla käynti lisää ruokahalua. Pitää olla tarkkana syömisten kanssa,muuten kaloreita saattaa kertyä melkoisesti. Herkuista luopuminen ei auta,jos tavallista ruokaa menee liikaa. Luulet,etä yliarvioit salikäynnin kuluttavuuden. Laihtuminen perustuu ennenkaikkea ruokavalioon,liikunnan osuus painonpudotuksessa on aika pientä.
Rasvat pois ja kuitua lisää niin näet tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin salilla käynti kerää nestettä kroppaan. Etenkin just ekat pari viikkoa paino vaan nousee. Ruokahalukin voi nousta kun aloittaa liikunnan, eli kannattaa tarkkailla annoskokoja ja välttää turhia välipaloja. Käy vaan samaan malliin salilla ja mittaile viikon välein 2 kk ajan, sitten tilanne on varmaan jo hieman tasoittunut kun kroppa on tottunut uuteen rytmiin.
Juu, olen yrittänyt tarkkailla niitä annoskokoja, ettei ainakaan suurentuisi. Olen pyrkinyt välttämään ajatusta, että kun liikun, voisin syödäkin enemmän. Ja lautaselle laitan enemmän kasviksia ja vähemmän pastaa ja riisiä. Salaatinkastikkeet jätin pois kokonaan.
Ap
Ja siis vielä sanon, että tiedän, että liikunnan osuus painonpudotuksessa on vähäinen. Aloituksessa luonnollisesti sen mainitsin, kun nimenomaan arvelin onko sillä tekemistä tämän lisäyksen kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen kehitysvamma pitää olla jos luulee liikunnan automaattisesti pudottavan läskiä kropasta kun se on 90 % siitä kiinni mitä syöt!
Millainen vamma pitää olla, että uskoo, että liikunta kasvattaa kahdessa viikossa läskin määrää 10cm:llä vyötäröllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöminen pielessä?
Olen syönyt täsmälleen samalla tavalla kuin aiemminkin, mutta ruokajuomaksi olen vaihtanut veden ja jättänyt välipalaherkut, iltamässyt ja jälkiruoat pois. No nyt viikonloppuna otin kahvin kanssa kakunpalan. Ennen söin ihan joka päivä suklaata ja sipsejä.
No, olisiko syytä muuttaa siinä syömisessä jotain?
Juurihan sanoin, että olen muuttanut. Ennen söin joka päivä sipsiä ja suklaata ja ruokajuoman oli mehu ja kahvin kanssa pullaa tai leivos tms. Nämä olen jättänyt pois. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Tarkoitinkin nykyisten syömisten muuttamista. Kun kerran laihtumista ei tapahdu, niin silloin korjataan ruokavaliota.
Kyse lienee vain lyhyestä aikavälistä. Samahan se on painon kanssa, itsekin olen ollut elämäntaparemontilla nyt 2 vk. Paino on pudonnut 2 kiloa, mutta perjantaina olin myöhään ulkona ystävien kanssa. Siellä join yhden lasin viiniä sekä söin kanasalaatin. Lauantaina aamulla paino oli +2.5kg. Mutta eihän se tietenkään ole oikea luku! Sunnuntaina taas oli se sama -2.
Vyötärö on samanlainen, elää omaa elämäänsä ja jos on yhtään turvotukseen taipuvainen, muutokset ylös ja alas voivat olla todella dramaattisia. Yksi ystäväni näyttää välillä 7kk raskaana olevalta, välillä normaalivatsaiselta, ruokavaliosta ja kuun asennosta riippuen. Älä siis vielä huolestu :).