Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeasti kehitysvammaisten äänioikeus

Vierailija
14.04.2019 |

Millaisia ajatuksia herättää? Onko liian helposti johdateltavissa oleva? Onko tarpeeksi tarvittavaa tuntemusta äänestykseen?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kyllä voi opettaa 1 numeron piirtämään....olen ihmetellyt läheisenä asiaa.

Vierailija
62/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni kaikkein vaikeimmin kehitysvammaiset ovat aikuisenakin vauvan tai korkeintaan taaperon tasolla. Leikkivät jollain vauvojen leluilla ja kehityksen huippu on se, että tällainen henkilö osaa valita, että haluaako juoda mehua vai maitoa ruoan kanssa ja laitetaanko tänään päälle sininen vai punainen paita. Eivät todellakaan osaisi äänestää, valita itse sitä ehdokasta jota äänestää ja kirjoittaa tämän ehdokasnumeroa siihen vaalilippuun. Yhtä hyvin voisi kuvitella vaikka, että miten äänestys sujuisi joltain 1-vuotiaalta lapselta. En kirjoita tätä pilkatakseni kehitysvammaisia, vaan kirjoitin niin kuin asia on. Minä olen itsekin jollain tavalla kehitysvammainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeasti kehitysvammainen ihminen voi olla myös vain fyysisesti kehitysvammainen.

Kehitysvamma tarkoittaa aina älyllistä vammaa eli älykkyyden heikkoutta. Ei ole olemassa fyysistä kehitysvammaa. Esim. epämuodostuma tai cp-vamma ei ole kehitysvamma.

Vierailija
64/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he saavat äänestää. Kai huomasit vaalituloksissa että Jutta ja Li olivat saaneet ääniä?

Vierailija
65/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Äänioikeutta ei voi pois ottaa. Mutta voi tietysti olla niin, ettei äänioikeutettu kykene oikeuttaan itsenäisesti käyttämään

Äänioikeusilmoituksia lähetettäessä ei ihmisten diagnooseja tutkita!

Mitä kysyt seuraavaksi?

Vierailija
66/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin heille tulee postia maistraatista äänestyskelposuudesta.

Sen tiedän, että vanhusten hoivakodissa oli tarjottu esim. äidilleni numeroa äänestylipukkeeseen. Siis joku hoitaja,. Äitini oli sanonut, että päätän itse ketä äänestän.

Tulee.

Vierailija
67/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen äänioikeus oli oikeustoimikelpoisella henkilöllä.

Kehitysvammadiagnoosi teki henkilöstä automaattisesti oikeustoimikelvottoman ja holhouksenalaisen.

Nyt esim. edunvalvontaa on haettava tosi raskaan prosessin kautta, edunvalvonta usein myönnetään vain talousasioiden hoitamista varten, henkilö saa muka muuten päättää omista asioistaan, vaikka ei osaisi puhua tai  kirjoittaa.

Minulla on syvästi kehitysvammainen tytär, joka asuu hoitokodissa. Hänelle tuli ilmoitus äänioikeudesta...

Vierailija
68/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he saavat äänestää. Kai huomasit vaalituloksissa että Jutta ja Li olivat saaneet ääniä?

Jos heikkoälyisiltä viedään äänioikeus, persujen kannatus putoaa yhteen prosenttiin.

Vierailija
69/69 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että yksikään vaikeasti kehitysvammainen menee itse äänestämään. Jos omaiset vievät tai avustajat/hoitajat vievät, se on vastuutonta. Vaikeasti kehitysvammaiset ovat aikuisena 3-5 vuotiaiden taitotasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi