Vaikeasti kehitysvammaisten äänioikeus
Millaisia ajatuksia herättää? Onko liian helposti johdateltavissa oleva? Onko tarpeeksi tarvittavaa tuntemusta äänestykseen?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, muuta mielestäni vaikeasti älyllisesti kehitysvammaisten ei tulisi saada äänestää. Syyt jokainen tajuaa varmasti itse.
Vaikeasti kehitysvammainen ei ylipäätään edes ymmärrä, mitä äänestäminen on. Joku läheinen voi hyödyntää tämän äänioikeutta, ja tämä lienee hyvä perustelu evätä se ihan vammaisen parhaaksi. Muulla lailla vammaiset kuten aisti- ja liikuntavammaiset osaa taas päättää, ketä äänestävät vaaleissa.
Mutta eikö tuo manipulaatioriski ole aina olemassa? Perhe painostaa 18v. Teiniä äänestämään "oikein" tai puoliso vaatii kuvaa äänestyslipukkeesta?
Tätä vertaat kehitysvammaiseen? Jos minua olisi painostettu äänestämään toisin 18-vuotiaana tai vaadittaisiin ottamaan kuva äänestyslipukkeesta todistaakseni "oikean" numeron, niin minun pitäisi osata käyttää aivoja siinä tilanteessa, sillä olen ihan täysivaltainen ihminen toisin kuin kehitysvammainen, joka on helposti manipuloitavissa. Onhan niitä naiiveja ja liian hyvätahtoisia tietysti normaaliälyisissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, muuta mielestäni vaikeasti älyllisesti kehitysvammaisten ei tulisi saada äänestää. Syyt jokainen tajuaa varmasti itse.
Vaikeasti kehitysvammainen ei ylipäätään edes ymmärrä, mitä äänestäminen on. Joku läheinen voi hyödyntää tämän äänioikeutta, ja tämä lienee hyvä perustelu evätä se ihan vammaisen parhaaksi. Muulla lailla vammaiset kuten aisti- ja liikuntavammaiset osaa taas päättää, ketä äänestävät vaaleissa.
Mutta eikö tuo manipulaatioriski ole aina olemassa? Perhe painostaa 18v. Teiniä äänestämään "oikein" tai puoliso vaatii kuvaa äänestyslipukkeesta?
Tätä vertaat kehitysvammaiseen? Jos minua olisi painostettu äänestämään toisin 18-vuotiaana tai vaadittaisiin ottamaan kuva äänestyslipukkeesta todistaakseni "oikean" numeron, niin minun pitäisi osata käyttää aivoja siinä tilanteessa, sillä olen ihan täysivaltainen ihminen toisin kuin kehitysvammainen, joka on helposti manipuloitavissa. Onhan niitä naiiveja ja liian hyvätahtoisia tietysti normaaliälyisissäkin.
Naiiveja, hyvätahtoisia ja alistettuja on, heillä on äänioikeus, vaikka onkin riski olla manipuloitu. Mihin vedettäisiin raja, että riski on liian korkea?
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini täytti juuri 18vuotta.
Saa äänestää jos haluaa ja omaa myös pankkikortin.
Hänellä keskivaikea kehitysvamma.
Toki joudun auttamaan siinä ketä äänestää ja tietenkin sellaista joka puoltaa vammaisten asiaa.
Ei tarvitse äänestää samaa kun minä tai mies.
Ei tarvitse äänestää samaa, mutta hupsista vaan, kun tieto eri vaihtoehdoista tulee äitin siivilän läpi...
Vierailija kirjoitti:
Broidi äänesti sillä perusteella kuka on pantavimman näköinen, puolueista ja politiikasta hän ei ymmärtänyt mitään.
Tämän takia äänioikeuden pitäisi olla valikoivaa ikään, sukupuoleen, terveydentilaan ja taustaan katsomatta. Tai vähintään pitäisi laittaa perusteluja ehdokasvalinnalle, niin ei mene Haavisto homouden tai Marin ulkonäön puolesta läpi.
Kehitysvammaisilla ajattelu perustuu tunteisiin, ei järkeen. Miten heidän äänestysvalintaan voisi luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Automaattinen ääni vasemmistolle olisi tavallaan paikallaan heiltä.
Näin käy kun lapset aivopestään vegaaneiksi. Veganismi tekee lapsista älyllisesti heikkoja.
Juuri näiden broidien ansiosta ehdokaslistat ovatkin täynnä missejä, hiiltäjiä ja laulajia.
Kaikilla 18 vuotta täyttäneillä tulee demokratiassa olla äänioikeus, ja tietääkseni niin myös on. Se on eri asia, käykö äänioikeutettu äänestämässä. Jos vanhempi ohjaa kehitysvammaista lastaan äänestämään tietyllä tavalla, niin tuskin se haitallista on kenellekään – tavallaanhan he muodostavat oman yksikkönsä arjessa, ja etu on yleensä yhteinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olen ollut vaalitoimitsijana ja myös kotiäänestyksissä mukana. Yksi kohteista pressanvaaleissa oli kehitysvammaisten hoitolaitos, jossa joillakin asukeista oli äänioikeus. Melkein kaikki oikeutetut käyttivät oikeuttaan, mutta muutaman kohdalla en menisi vannomaan, että tietäisivät mitä ja miksi äänestivät. Pidän silti tärkeänä, että ne, jotka haluavat voivat äänestää.
Aika monetkin vakavasti vajaat saavat äänestää. Vihreiden menestys on selvä osoitus tästä.
Ei ole olemassa sellaista käsitettä, kuin vain fyysisesti kehitysvammainen. Kehitysvammaisuuteen liittyy AINA älyllinen tai psyykkinen vammaisuus.
Ihminen voi olla vaikeasti fyysisesti vammainen, mutta huippuälykäs. Tästä on esimerkkejä. On myös kehitetty tietoteknisiä laitteita, joilla voi kommunikoida. Myöskään puhevammainen ei välttämättä ole kehitysvammainen,
Esim. CP - vammaisista vain yksi kolmannes on sekä kehitysvammaisia että fyysisesti vammaisia.
Yksi kolmannes vaikeasti fyysisesti vammaisia ja yksi kolmannes lievästi vammaisia,
terkuin CP- vammainen , vaikeavammainen, korkeakoulututkinnon suorittanut, kokopäivä työssä käyvä henkilö.
Vajaavaltaiset eivät saa äänestää. Kuten eivät kissat ja koiratkaan. Eihän tuo porukka pysty esim. tekemään juridisesti sitovia sopimuksia, vaan holhooja tms. uskottu mies tekee ne.
Vierailija kirjoitti:
Broidi äänesti sillä perusteella kuka on pantavimman näköinen, puolueista ja politiikasta hän ei ymmärtänyt mitään.
Aika tyhmää, koska tuskin pääsee panemaan äänestämäänsä hekilöä.
Näinhän se on. Meidän vamnaisen aikuisen lapsen hoivapaikan palveluntuottaja kysyi lapsemme äänestämisestä, ettää äänestääkä kun paikal.le oli tullut sellainen mahdollisuus. Vastasin että ehdottomasti EI. Jos ei tiedä mitä tarkoittaa presidentin vaali. Eikä pysty eikä osaa tekemmän numeeoa. Kuinkahan paljon poliittisesti aktiiviset henkilöt voi käyttää tällaista hyväkseen.
Voisiko vuoteenomana oleva "vihannes" äänestää avustettuna.?. Pitäis rajata äänestysoikeus, jottei kukaan voi maninipuloida äänestystulosta.
Ja kehity- ym. Vammaisia on "vihanneksista" lähtien, moni vammainen ei edes tuedä onko heidän puolestaan äänestetty avustettuna.
Äänestämään kykenemättömän omais- huoltajahenkilöllä pitäisi olla käytössään 2 ääntä.
Minulla on vähän asiaa läheltä liippaava tarina tähän. Tätini on miehensä omaishoitaja, ja mies on pahasti muistisairas. Hän ei kykene enää omatoimiseen elämään. Mutta täti käytti häntä äänestämässä. Minkähän numeron lie arponut tai mitä lie raapustanut, mutta äänesti kuitenkin.
Kyllähän joku äänestää vihervasemmistoakin, jonkin sortin vamma sekin.
Meillä teini täytti juuri 18vuotta.
Saa äänestää jos haluaa ja omaa myös pankkikortin.
Hänellä keskivaikea kehitysvamma.
Toki joudun auttamaan siinä ketä äänestää ja tietenkin sellaista joka puoltaa vammaisten asiaa.
Ei tarvitse äänestää samaa kun minä tai mies.