Mikä on serkkupuoli?
Hesarissa oli juttu miehestä, joka oli löytänyt isänsä DNA-testin perusteella. Ensin löytyi serkkupuoli USA:sta ja sitten velipuoli Suomesta.
Mikä ihme on tämä serkkupuoli, jonka DNA kertoo, että ollaan sukua? Minulle isän/äidin sisarusten lapset ovat serkkuja (löytyy samaa DNA:ta) ja serkkupuolia ovat isän/äidin sisarusten puolisoiden lapset edellisistä liitoista (ei samaa DNA:ta - enkä ajattele heitä mitenkään puolikkaina).
Mitä minulla nyt jäi ymmärtämättä?
Kommentit (6)
Ihan samaa mietin tänään. Serkkupuoli. Ihan uusi käsite.
Vanhempien sisarusten puolisoiden lapset heidän edellisistä liitoistaan eivät ole geneettisessä mielessä serkkupuolia. Toki heitä voi sellaisiksi sanoa, jos haluaa, ja sellaisina pitää.
Minulla on veli, jolla on sama äiti mutta eri isä. Jos hän saa lapsia niin he ovat minun lasteni serkkupuolia, oletan?
Jännä muuten, luulin että noin pienillä yhteisillä dna-määrillä (6.37%?) olisi vaikea löytää matcheja, mutta olin siis väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Serkkupuoli = henkilön äidin tai isän sisaruspuolen lapsi. Serkkupuolilla on siis vain yksi yhteinen isovanhempi.
Mielenkiintoista. Olen aina pitänyt kaikkia setäni lapsia serkkuinani, koska heillä on sama isä eli setäni. Isällä ja veljellään on sama äiti, mutta eri isä.
Aina sitä uutta oppii.
Olisi parempi puhua puoliserkuista, niin ei sekoitu esim äitipuoli-käsitteen kanssa (jolloin ei yhteistä dna:ta). Puoliserkullahan on yhteistä dna -ta suhteellisen paljon, yli 6 %.
Serkkupuoli = henkilön äidin tai isän sisaruspuolen lapsi. Serkkupuolilla on siis vain yksi yhteinen isovanhempi.