Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä haluaisin työn, jossa voisin puhua vain suomea. En jaksa sönköttää englantia tai ruotsia!

Vierailija
12.04.2019 |

Joka ikisessä työpaikassa tähän mennessä olen joutunut puhumaan englantia tai ruotsia suomen lisäksi. En jaksaisi, en oikeasti. Ilmaisen itseäni erinomaisesti suomeksi, se on tunnekieleni, sillä luon verkostoja, sillä vitsailen, sillä teen työni moitteettomasti. Englantia ja ruotsia ymmärrän kyllä aivan täysin, mutta puheen tuottaminen tuntuu olevan aina takeltelevaa. Annan itsestäni automaattisesti huonomman kuvan, kun en osaa kunnolla kieltä. Tulee tyhmempi olo, osaamaton olo kielen takia, vaikka työtehtävät teenkin suomeksi.

Mitä töitä nykyään on korkeakoulutetulle ihmiselle, jossa ei todellakaan tarvitse puhua kenenkään kanssa englantia tai ruotsia? Esim. luokanopettajat joutuvat puhumaan englantia suomea taitamattomien lasten vanhempien kanssa, asiakaspalvelussa ihan missä tahansa joutuu puhumaan englantia, kaikki kansainväliset firmat olettavat, että englanti sujuu. Kirjastossa, museoissa, missä tahansa. EN JAKSA!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Learn to speak, faggot.

Vierailija
2/4 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutusta vaativissa töissä joutuu kyllä järjestäen käyttämään myös englantia. Elämme globaalissa yhteiskunnassa. Ruotsia en itse ole kyllä tarvinnut koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutusta vaativissa töissä joutuu kyllä järjestäen käyttämään myös englantia. Elämme globaalissa yhteiskunnassa. Ruotsia en itse ole kyllä tarvinnut koskaan.

Niin elämme ja niin tarvitsemme, mutta olisi ihanaa vain olla oma itsensä ja puhua vain suomea.

ap

Vierailija
4/4 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta keskelle Suomea sellaiseen tuppukylään, johon ei eksy edes vahingossa ulkomaalaisia turisteja. Pitäjän ainoa ulkomaalainen voi olla jonkun peräkamaripojan aasialainen vaimo, jonka kanssa voi hyvin puhua suomea.