Kasvisruokavalio oli koripalloilija Markkasen uupumisen syy. Tämän on oikein nyt sitten lääkärit todenneet
Tätä täällä myös heti epäiltiin.
Markkasen pitäisi ehkä ottää äitinsä kokkaamaan kun muuten ei saa riittävän ravinteikasta ruokaa.
https://yle.fi/urheilu/3-10735148
-Lääkäreiden mukaan vaivojen syynä on todennäköisesti nestehukan ja puutteellisen ravinnon yhdistelmä.-
Kommentit (250)
Kyllä ihmiset täytyy olla kovapäistä porukkaa kun punaisen lihan vaaroista ja epäterveydellisyydestä on puhuttu jo yli 50 vuotta ja julkaistu eri tutkimuksia, kauemmin kuin tupakan.
Ja joillekin se tuntuu edelleen olevan uusi ilmiö. Ainakaan tiedosta ei voi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset täytyy olla kovapäistä porukkaa kun punaisen lihan vaaroista ja epäterveydellisyydestä on puhuttu jo yli 50 vuotta ja julkaistu eri tutkimuksia, kauemmin kuin tupakan.
Ja joillekin se tuntuu edelleen olevan uusi ilmiö. Ainakaan tiedosta ei voi syyttää.
Mutta kun punaisen lihan vaarallisuudesta ei ole ainuttakaan tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa nykyinen tyttis tuollainen. Lounaaksi voi olla joku keitetty kasvisrönttö riisin kanssa ja yksi ainoa silakan kokoinen kala. Siitä ei tule kuin vihaiseksi.
Pakko mennä sen päälle ulos syömään kun muuten on viimeistään parin tunnin päästä aivan helvetillinen nälkä.
Etkö osaa lisätä tuohon ruokaan reilusti rasvaa? Kunnon köntti voita ja/tai reilu loraus oliiviöljyä, niin niistä saa erittäin helposti suuren määrän energiaa. Esimerkiksi 1,1 desilitraa oliiviöljyä sisältää 900 kilokaloria. Kasvispainotteisessa ruuassa pitää olla paljon rasvaa, eihän se muuten sisällä energiaa juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauri ei ole kasvissyöjä vaikka tyttöystävänsä on.
Tyttis ei tee Laurille liharuokaa ja poika riutuu ravinnon puutteessa, kuten lääkärit on todenneet.
Markkanen kokkasi itselleen kanapastaa ainakin Veitolan ohjelmassa ja vieläpä useita kertoja päivässä.
Sekin vielä. Joutuu tekemään itse omat safkat vaikka on tuollainen duuni.
Ei ole suurten miesten takana suuret vaimot nykyään.
Kyllä aikuisen ihmisen on osattava huolehtia itsestään, oli työnsä mikä hyvänsä. Kunnon mammanpoikia tuollaiset "miehet", jotka odottavat pääsevänsä aina valmiiseen pöytään kun eivät itse osaa tehdä itselleen ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä tai ei, niin silti on liian kevyttä ollut ruokavalionsa. Oma kokki kehiin nyt heti ja ruoka-asiat kuntoon. Ei tuollainen järkäle, ottaen huomioon mitä työkseen tekee, pärjää kevyillä eväillä. Ihan eri juttu kuin vaimonsa tai joku muu kevyttä hommaa tekevä.
Saattoipa kyseessä ola tilanne, että edellisestä ruokailusta oli vaan liian pitkä aika.
Helposti näillä pitkillä hoikilla nuorilla paljon liikkuvilla miehillä ei tule nälän tunnetta
ja unohdetaan pitää huolta, että on saatu tarpeeksi ravintoa, kun luotetaan vain nälän- tai
kylläisyydentunteeseen.
Miksi sitä näläntunnetta ei tule? Olen itsekin hyvin hoikka mies ja en vain saa syötyä niin paljoa, että saisin painoa lisää pysyvästi. Vaikea syödä paljoa kun vatsa täyttyy pienestä määrästä ja en voi syödä enempää sitten. Syön paljon rasvaa, että saisin helpommin energiaa. Leivät ja perunat ja muut hiilihydraattipainotteiset ruuat aiheuttavat tympeää turvotusta, niin en niitä halua syödä.
Katsoin sen ohjelman, Yökylässä Maria Veitola, jossa Maria vieraili Lauri Markkasen luona. Huomioin sellaisen seikan, että eikö Lauri harkinnut vegaaniksi ryhtymistä, koska vaimonsa on vegaani. Laurihan oli jo lähtenyt tälle tielle, kun jo kertoi luopuneensa maitotuotteiden käytöstä, ja oliko vielä muutakin, ja mistä luovutaan seuraavaksi? Eli vaikutti siltä, että syöminen ja ruoka olivat hänelle mietinnän kohteena.
Tämän tason urheilijalle ensiarvoisen tärkeää on monipuolinen ruokavalio, jossa on huomioitu myös suuri energian tarve. Kasvikset, hedelmät ja marjat myös ensiarvoisen tärkeitä. Raskasta on, jos hän joutuu vielä itse miettimään ja valmistamaan ruokansa, ja käymään vielä kaupassa. En tarkoita tässä sitä, että vaimon (heillä pieni lapsi) tehtävä olisi hoitaa tämä puoli heidän elämästään, vaan tähän olisi löydyttävä muu ratkaisu. Ajatelkaa sitä määrää mitä tällainen huippu-urheilija liikkuu päivän mittaan, ja onhan Lauri Markkanen vielä erityisen kookas ihminen, ja olettaisin, että energian tarve on erittäin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttis ei tee Laurille liharuokaa ja poika riutuu ravinnon puutteessa, kuten lääkärit on todenneet.
Markkanen kokkasi itselleen kanapastaa ainakin Veitolan ohjelmassa ja vieläpä useita kertoja päivässä.
Ja mitä tämä sitten sinulle kertoo?
Minulle kertoo sen että Laurilla on vaikeuksia keksiä itselleen syötävää ja hätäpäissään keittelee tuota kanapastaansa useita kertoja päivässä.
Se kertoi minulle, että Markkanen ei ole kasvissyöjä kuten täällä väitetään ja sen että syö useammin kuin muu perhe koska tarvitsee enemmän energiaa. Oma mies myös parimetrinen suurkulutuksinen urheilijamies ja kyllä hän tekee osittain itse omat ruokansa (ja maksaa myös).
Niin , kertoo sinulle tuon koska et ole empaattinen ja siksi et ajattele asiaa Laurin kannalta, joka oli se joka uupuu kentälle, etkä sinä. Sinä ajattelet vain omaa oikeassa oloasi.
Minä ajettelen asiaa Laurin kannalta ja tuo kanapastan jatkuva tekeminen ja syöminen on merkki siitä että ravintoasiat eivät ole kunnossa.
Tuohon aikaan Lauri muuten sanoi ettei ole vielä kasvissyöjä, ehkä myöhemmin on pelkkiin kasviksiin siirtynyt, kun kyllästynyt kanapastaan ja sen kokkaamiseen. Harva jaksaa syödä päivästä päivään samaa ruokaa.
ap.
Eikö Lauri Markkanen puhunut jotain omasta kokista Veitolan ohjelmassa? Todella hyvä idea, kun ei ole rahasta puutetta. Jos mulla olisi tuollaiset tulot, niin en todellakaan itse kokkaisi sekuntiakaan. Kitchen staff, please!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä tai ei, niin silti on liian kevyttä ollut ruokavalionsa. Oma kokki kehiin nyt heti ja ruoka-asiat kuntoon. Ei tuollainen järkäle, ottaen huomioon mitä työkseen tekee, pärjää kevyillä eväillä. Ihan eri juttu kuin vaimonsa tai joku muu kevyttä hommaa tekevä.
Saattoipa kyseessä ola tilanne, että edellisestä ruokailusta oli vaan liian pitkä aika.
Helposti näillä pitkillä hoikilla nuorilla paljon liikkuvilla miehillä ei tule nälän tunnetta
ja unohdetaan pitää huolta, että on saatu tarpeeksi ravintoa, kun luotetaan vain nälän- tai
kylläisyydentunteeseen.
Miksi sitä näläntunnetta ei tule? Olen itsekin hyvin hoikka mies ja en vain saa syötyä niin paljoa, että saisin painoa lisää pysyvästi. Vaikea syödä paljoa kun vatsa täyttyy pienestä määrästä ja en voi syödä enempää sitten. Syön paljon rasvaa, että saisin helpommin energiaa. Leivät ja perunat ja muut hiilihydraattipainotteiset ruuat aiheuttavat tympeää turvotusta, niin en niitä halua syödä.
Syöt vähän hiilareita, siksi sulla ei tule nälkä. Hiilarit lisäävät nälkää ja ne jotka niitä syövät paljon ovat jatkuvassa nälässä ja syövät kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kylläisyydentunteeseen.
Rasva tuo nopeasti kylläisyyden.
Melkein naurattaa. Tyhmä vegaanimuija pilaa toisen huippu-uran ja miljoonatulot. Toivottavasti ei kuitenkaan pilaa vauvan terveyttä tyhmyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kertoo sen että Laurilla on vaikeuksia keksiä itselleen syötävää ja hätäpäissään keittelee tuota kanapastaansa useita kertoja päivässä.
Se kertoi minulle, että Markkanen ei ole kasvissyöjä kuten täällä väitetään ja sen että syö useammin kuin muu perhe koska tarvitsee enemmän energiaa. Oma mies myös parimetrinen suurkulutuksinen urheilijamies ja kyllä hän tekee osittain itse omat ruokansa (ja maksaa myös).
Niin , kertoo sinulle tuon koska et ole empaattinen ja siksi et ajattele asiaa Laurin kannalta, joka oli se joka uupuu kentälle, etkä sinä. Sinä ajattelet vain omaa oikeassa oloasi.
Minä ajettelen asiaa Laurin kannalta ja tuo kanapastan jatkuva tekeminen ja syöminen on merkki siitä että ravintoasiat eivät ole kunnossa.
Tuohon aikaan Lauri muuten sanoi ettei ole vielä kasvissyöjä, ehkä myöhemmin on pelkkiin kasviksiin siirtynyt, kun kyllästynyt kanapastaan ja sen kokkaamiseen. Harva jaksaa syödä päivästä päivään samaa ruokaa.
ap.
Hienot harhat ja arvelut sulla. Jatka vaan samaan malliin.
Miksi ihmeessä ei ole omaa kokkia ja ravintoterapeuttia? 213 cm mies kuluttaa kanapastansa jo nousemalla sohvalta saatika tuon tason huippu-urheilija. Ihme tunarointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Osuit asian ytimeen!
Ketju täynnä jotain persuöyhötystä, vaikka Markkanen ei edes ole kasvissyöjä :DD
Logiikan riemuvoitto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin vielä. Joutuu tekemään itse omat safkat vaikka on tuollainen duuni.
Ei ole suurten miesten takana suuret vaimot nykyään.Kyllä aikuisen ihmisen on osattava huolehtia itsestään, oli työnsä mikä hyvänsä. Kunnon mammanpoikia tuollaiset "miehet", jotka odottavat pääsevänsä aina valmiiseen pöytään kun eivät itse osaa tehdä itselleen ruokaa.
Tuotakin puolustaa, "että oikein joutuu tekemään omat ruoat", se sama ap, joka on se 130kg 170cm. Odottaa teeveetä katsoessaan tilauspizzaa ovelle. Toiset valitsevat jotain muuta kuin teeveen kehittäväksi tekemiseksi iltaisin, esim ruoanlaitto on sellaista jota teevee ei koskaan voita kohdallani. Toiset valitsevat jotain muuta ruoakseen kuin sen tilauspizzan, koska ne pizzat eivät ole koskaan hyvänmakuisia. Ne on tarkoitettu sellaisille joille ruokailu ei ole makuelämys, tai tuotteelta ei tarvitse vaatia laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki sitten vielä siihen uutiseen, että Markkasella on kasvisruokavalio.
Ja lisäksi linkki siihen uutiseen, jossa kerrottiin, että lääkärit totesivat kasvisruokavalion olleen syynä tähän Markkasen oloon.
Ap kirjoitti niinkuin Ylen uutisessa olisi näin sanottu, mutta ei ollut.
Ei ollut vaikeaa tehdä johtopäätöstä jonka tein.
En tiedä että kukaan lihaa syövä urheilijia olisi uupunut kentälle ravinnon puutteeseen? Teemu Selänne?
ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei ole omaa kokkia ja ravintoterapeuttia? 213 cm mies kuluttaa kanapastansa jo nousemalla sohvalta saatika tuon tason huippu-urheilija. Ihme tunarointia.
Onneksi kengännauhojen solmimiseen ei mennyt energiaa, kun oli ne jenkki-ihmeet. :)
Vierailija kirjoitti:
Isot miehet tulevat vain vihaisiksi kasvisruuasta. Se voi olla lisäke, mutta kyllä he tarvitsevat lihaa, kalaa, maitotuotteita ja kananmunia. Se energiankulutus on niin valtavaa, jos yhtään mitään fyysistä tekevät. Ja onko toi Markkasen muija oikeasti joku ravinto-asiantuntija, kun sellaisena esiintyy?
Hämmästyttävän moni sanoo olevansa kasvissyöjä, mutta syökin sitten kalaa. Tuollainenhan on tavallinen sekasyöjä.