Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä toimii yhteinen tili?

Vierailija
10.04.2019 |

Meneekö kummankin palkat siihen? Siitä makselette kaikki laskut, ruuat ym. Paljonko saatte omaan käyttöön/kk rahaa? Saako molemmat yhtäpaljon omaa käyttörahaa kuukaudessa, vaikka toinen tienaa enemmän?

Ollaan mietitty yhteistä tiliä, nyt 10v. ollut omat tilit. Mutta miten tommonen yhteistili toimii..onko hyviä/huonoja puolia/vinkkejä!?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien tulot menee yhteiselle tilille, käytännön syistä tosin eri tileille. Toinen tili on ns. taloustili jolta maksetaan kotitalouden juoksevia kuluja, tarvittaessa sinne siirretään toiselta tililtä rahaa, toisen tilin varoja käytetään mm. lomamatkoihin, kodin hankintoihin esim. sisustusjuttuihin tai kodinkoneisiin. Omaa rahaa on käytössä niin paljon kuin on tarvis, en osaa sanoa mitään edes keskimääräisi summia. En myöskään osaa sanoa meneekö omat rahat täysin tasan, tulot on suunnilleen yhtä suuret.

Vierailija
22/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli jo lähtökohta on, että mietitään toisen ostoksia, niin pitäkää omat tilit.

Meillä yhteiset eikä ikinä ole kytätty mihin toinen rahaa käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitossa, että pitäisi muijalle olla piikki auki.  Oltais jo konkurssissa, kun sillä ei ole vähintäkään tajua rahoista. Kuluttaa vaan. Muuten on kyllä aivan ihana blondi. Isot tisut, kapea uuma ja seksikäs peppu. Oikea herkkupakkaus!

Vierailija
24/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii, mies tienaa ja minä tuhlaan.

T. av-mamma

Vierailija
25/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa, minä tuhlaan, hyvin toimii! Oikeasti.

Vierailija
26/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii erittäin hyvin kun molemmat tienaavat hyvin ja kulutustottumukset ovat jokseenkin samanlaiset. Varmasti olisi eri asia jos toinen tuhlailisi tai jos olisi rahasta tiukkaa niin ei ikinä raaskisi ostaa mitään yhteisistä rahoista itselleen. 

Vierailija
27/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimii, mies tienaa ja minä tuhlaan.

T. av-mamma

Oletko minä?

Vierailija
28/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on tilintarkastaja, joka kirjaa joka kuukausi kaikki laskut ja sitten tasataan sen mukaan kenen menoihin on mennyt. Yhteiset hankinnat sitten jyvitetään sen mukaan arvioiden, mikä tulee olemaan käyttö.

poistoja tehdään, jotta osataan seurata milloin tarvitaan uushankintoja. Perheen taloutta voi hoitaa kuin yrityksen taloutta. 

Vierailija
29/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteisille menoille yhteinen budjetti, sen mukaan siirretään tilille palkkapäivänä ja tilitä hoituu yhteiset menot. Ruoka on huomioitu budjetissa, mutta käytännössä maksan sen omalta tililtäni kortilla, minä kun useimmin kaupassa käyn . En vain halunnut ylimääräistä korttia lompakkoon.

Loppu on omaa, säästöt on omat, isommat yhteiset menot neuvotellaan erikseen (lähinnä kakkosasunnon kokoluokkaa ;) ). Nettopalkoissa tonni eroa, omaisuudessa sata tonnia ja avoliitossa olemme.

Vierailija
30/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii erittäin hyvin kun molemmat tienaavat hyvin ja kulutustottumukset ovat jokseenkin samanlaiset. Varmasti olisi eri asia jos toinen tuhlailisi tai jos olisi rahasta tiukkaa niin ei ikinä raaskisi ostaa mitään yhteisistä rahoista itselleen. 

Ai omalta tililtä raaskisi parenmin ostaa itselleen, jos olisi tiukkaa?

Meillä toimii yhteinen tili nyt kun ei ole tiukkaa, mutta se toimi myös silloin kun oli tiukkaa. Paremminhan yhden, yhteisen tilin kokonaistilanne on aina selvillä kuin erillisten.

Vierailija
31/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai omalta tililtä raaskisi parenmin ostaa itselleen, jos olisi tiukkaa?

Meillä toimii yhteinen tili nyt kun ei ole tiukkaa, mutta se toimi myös silloin kun oli tiukkaa. Paremminhan yhden, yhteisen tilin kokonaistilanne on aina selvillä kuin erillisten.

Kyllä, jos kyse olisi vain omista rahoistani niin raaskisin paremmin käyttää rahaa ns. turhuuksiin rahojen ollessa vähissä. Itsehän sitten joutuisin tinkimään jostain muusta eikä molemmat kun rahat ovat yhteiset. 

Vierailija
32/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä voi olla meille hieman haastavaa, koska itse olen "hiukan" penninvenyttäjä ja mies ei niin tarkka..mutta helpommalta tuntuisi silti hoitaa taloutta, jos rahat olisivat "yhteisiä", koska pääasiassa menotkin ovat! Pitää yrittää miettiä meille paras vaihtoehto..

Ap

Vierailija
33/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili ollut jo 34 vuotta. Käytännössä minä olen hoitanut kaikki raha-asiat. Maksanut laskut, hoitanut sijoitukset, ostanut ruuat, vaatteet, oikeastaan kaiken. Asunnonkin ostin kerran ja kaksi kertaa olen myynyt, kun mies on ollut tietenkin juuri silloin työmatkalla. Miehen saan pari kertaa vuodessa Stockmannille ja silloin ostetaan kerralla, mitä hän tarvitsee.

Työmatkoilla hän käyttää firman luottokorttia. Muuten ei juuri kulutukseen osallistu - vaimo hoitaa. Sellaisia ne ovat uramiehet. Samaa sanovat muutkin "kohtalontoverit".

Vierailija
34/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan niin daiju ole, että laittaa yhteiselle tilille palkat menemään? Meillä on menoihin perustettu taloustili ja hyvin toimii.

Meillä oli se edellytys asuntolainan saamiseen. Meillä siis oli ennen tilit toisessa pankissa, mutta kun haimme asuntolainaa, parhaan lainatarjouksen saimme eri pankista. Ehtona oli, että sinne perustetaan palkkatili, johon palkat maksetaan ja jolta lainaraha menee.

Ihan hyvin toimii. Meillä on se yhteinen tili, josta maksetaan kaikki. Lisäksi meillä on molemmilla omat säästötilit ja lapsellakin on oma tili, ja joka kuukausi siirämme parisataa euroa noille tileille omiin tarkoituksiin. Minä tykkään matkustella ja ajaa paremmalla autolla, mies tykkää käydä Hesellä. Minä tienaan 2500 euroa, mies 1500 euroa.

Vierailija
35/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä voi olla meille hieman haastavaa, koska itse olen "hiukan" penninvenyttäjä ja mies ei niin tarkka..mutta helpommalta tuntuisi silti hoitaa taloutta, jos rahat olisivat "yhteisiä", koska pääasiassa menotkin ovat! Pitää yrittää miettiä meille paras vaihtoehto..

Ap

Teille sopii yhteinen taloustili jonne molemmat laitatte sopimanne summan joka kattaa talouden menot.

Omat tilit sitten omiin menoihin- miehelle tupakkaan ym joita sinun ei tarvitse kustantaa. Jos tulot kovin

erisuuruiset, taloustilille laittaa enemmän suurituloisempi että pienempituloisellekin jää omaa käyttörahaa.

Vierailija
36/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan kaikki yhteiset kulut puoliksi. Omalta tililtään kumpikin voi ottaa omiin tarkoituksiinsa. Ei yhteistä tiliä. Minä ostelen joskus vaatteita hetken mielijohteesta, meikkejä, kampaamolaskuja ja käyn naisystävieni kanssa syömässä. Ei ole hyvä, jos mies tutkii joka ostoksen. Hänelläkin on omia kulujaan. Omat rahat, oma vapaus.

Vierailija
37/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Meillä on omat palkkatilit joilta siirretään rahat ruokatilille ja laskutilille. Omille tileille jää muutama satanen kummallekin.

Käytännössä minä hoidan kaiken rahaliikenteen, mies ei edes tiedä miten paljon saa palkkaa tililleen. Ei kiinnoata niin kauan kun se riittää

Vierailija
38/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit ja yhteinen kolmas tili, jonne molemmat laittaa kuukaudessa saman summan. Sieltä ostetaan kaikki yhteiset kulut, eli ruoka, taloustavarat, kotiin tulevat asiat jne. Molemmilla siis omat rahat omaan käyttöön.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt miten mikään muu systeemi voisi toimia.

Meillä on muuten sama systeemi, mutta täydennetään yhteistiliä siinä suhteessa, miten tienaamme. Enemmän tienaava laittaa tilille vähän enemmän. Yhteistilille menevät myös lapsilisät. Tältä tililtä maksetaan kaikki perheen yhteiset ja lapsiin liittyvät menot. Omalta tililtä kumpikin kustantaa omat harrastus-, terveydenhoito- ym. kulunsa.

Yhteistilin käyttöönoton jälkeen ei ole enää tarvinnut ynnäillä, kuka on maksanut mitäkin.

Vierailija
39/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhteistili alusta asti, kun mies on vähän sellainen ettei laskujenmaksu oikein kiinnosta vaikka rahaa onkin. Minä olen säntillisempi ja minusta raha-asioiden hoitaminen ja suunnittelu on ihan mukavaa puuhaa. Yhteiselle tilille tulee molempien palkat ja sieltä maksetaan kaikki laskut. Kumpikin käyttää rahaa oman harkintansa mukaan. Miehellä on suuremmat tulot ja hän käyttää enemmän, minusta tämä on ihan ok. Molemmilla on myös sijoituksia, hoidan osaa miehen sijoituksista valtakirjalla ja miehellä on lisäksi myös sijoituksia joita hän hoitaa itse. Välillä siirretään rahaa palkkatililtä sijoituksiin, välillä sijoitustileiltä palkkatilille. Myös lapsella on omat tilit ja sijoituksensa, hänelle säästetään edelleen vaikka on muuttanut jo pois ja opiskelee. Hän pitää erikseen käyttötiliä ja laskujenmaksutiliä, että pysyy helpommin kartalla taloustilanteestaan.

Tuo ap:n kuvio kuulostaa enempi siltä että eletään kädestä suuhun eikä paljon sijoitella ja toisen turhat ostokset tuntuvat hiertävän. Silloin on parempi että on yhteinen taloustili ja molemmilla omat tilit hupiostoja/säästämistä varten. Ostakoon toinen sitten sitä tupakkaa ja toinen voi ostaa rahastoja. 

Vierailija
40/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on tilintarkastaja, joka kirjaa joka kuukausi kaikki laskut ja sitten tasataan sen mukaan kenen menoihin on mennyt. Yhteiset hankinnat sitten jyvitetään sen mukaan arvioiden, mikä tulee olemaan käyttö.

poistoja tehdään, jotta osataan seurata milloin tarvitaan uushankintoja. Perheen taloutta voi hoitaa kuin yrityksen taloutta. 

Kuka toimii kotitaloutenne verottajana? Yritykset yleensä pitää tarkkaa kirjanpitoa mm. poistoista verottajaa varten. Onko kotitalouden poistoilla jotakin vaikutusta verottajalle maksettuihin maksuihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän