Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä toimii yhteinen tili?

Vierailija
10.04.2019 |

Meneekö kummankin palkat siihen? Siitä makselette kaikki laskut, ruuat ym. Paljonko saatte omaan käyttöön/kk rahaa? Saako molemmat yhtäpaljon omaa käyttörahaa kuukaudessa, vaikka toinen tienaa enemmän?

Ollaan mietitty yhteistä tiliä, nyt 10v. ollut omat tilit. Mutta miten tommonen yhteistili toimii..onko hyviä/huonoja puolia/vinkkejä!?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiselle tilille tulevat kaikki tulot ja siitä maksetaan kaikki menot. So simple!

Meillä myös näin ja toiminut jo 50 v ihan hyvin.

Molemmat ostavat, mitä tarvitsevat, mutta suurista hankinnoista keskustellaan. Olemme kumpikin säästäväisiä ja luotamme toisiimme, joten mitään ongelmia ei ole syntynyt.

Tämä tapa on jo ollut meidän edesmenneillä vanhemmillamme.

Mielestäni perhe on ikäänkuin yriys, jossa kaikki toimii yhteiseksi eduksi.

Nykyisessä minä, minä-kulttuurissa ei välttämättä onnistu.

Vierailija
42/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksetaan kaikki yhteiset kulut puoliksi. Omalta tililtään kumpikin voi ottaa omiin tarkoituksiinsa. Ei yhteistä tiliä. Minä ostelen joskus vaatteita hetken mielijohteesta, meikkejä, kampaamolaskuja ja käyn naisystävieni kanssa syömässä. Ei ole hyvä, jos mies tutkii joka ostoksen. Hänelläkin on omia kulujaan. Omat rahat, oma vapaus.

Meillä yhteinen tili jolle molempien palkka tulee ja käytän rahaa ihan samalla tavalla kuin sinä. Mieheni ei tutki ostoksiani enkä minä hänen. Miksi ihmeessä tutkisimme? Jos haluaisin välttämättä "salata" jotain (esim. yllätys hänelle) niin voihan sitä maksaa luottokortilla. Yhteiset rahat, oma vapaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä voi olla meille hieman haastavaa, koska itse olen "hiukan" penninvenyttäjä ja mies ei niin tarkka..mutta helpommalta tuntuisi silti hoitaa taloutta, jos rahat olisivat "yhteisiä", koska pääasiassa menotkin ovat! Pitää yrittää miettiä meille paras vaihtoehto..

Ap

Ei tule toimimaan, jos toinen on tarkka ja toinen ei. Meillä on sama tilanne ja kokeilimme vähän aikaa täysin yhteistä tiliä, koska ajattelimme että se olisi yksinkertaisempaa, mutta siitä syntyi vain stressiä molemmille. Yhteiseltä tililtä rahat kuluivat paljon nopeammin! Palkkapäivänä tilillä oli aina yhteensä niin iso summa rahaa että varsinkin mieheni osteli kaikenlaista tosi rennosti. Samalla toisen ostokset tuntuivat aina ihan turhilta ja omat ostokset hyvinkin tärkeiltä, ja tuntui typerältä hyväksyttää ostokset toisella. Lopulta rahat ei edes riittäneet koko kuulle. Mitään ei saatu säästöön ja oli pinna kireällä kummallakin. Palautettiin omat tilit käyttöön ja kumpikin on ollut tyytyväinen. Kumpikin saa kuluttaa ja pihistellä omalla tavallaan.

Vierailija
44/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan molemmat sama summa tilille joka kk ja maksetaan sieltä yhteiset menot. Näihin kuuluu kotiin ostettava ruoka ja taloustavarat, vesi- ja sähkölaskut, yhteiset ravintolaillat, bensat jne. Molemmat maksavat sitten omat shoppailut, harrastukset ja kavereiden kanssa tehdyt reissut omista rahoistaan. Isommat hankinnat (huonekalut, kodinkoneet, lomamatkat) maksetaan puoliksi niin, että toinen maksaa ja toinen siirtää toisen tilille rahaa.

Vierailija
45/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina omat rahat.

Vierailija
46/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ja ei. Jos teillä on 10v toiminut omat tilit-systeemi niin miksi ihmeessä sitä pitäisi muuttaa, varmasti saatte riidan (ja monta) aikaiseksi. 

Vierailija
47/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit ja yhteinen kolmas tili, jonne molemmat laittaa kuukaudessa saman summan. Sieltä ostetaan kaikki yhteiset kulut, eli ruoka, taloustavarat, kotiin tulevat asiat jne. Molemmilla siis omat rahat omaan käyttöön.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt miten mikään muu systeemi voisi toimia.

Mä taas en ole ikinä ymmärtänyt näitä säätämisiä, ns. taloustilille, matkatilille, remonttitilille, ties sun mille rahansiirtoja. Meillä siis kummallakin ainoastaan omat tilit ja kumpikin tarpeen mukaan ostaa niitä yhteisiä juttuja - ruoat ym. talousjutut, kodinkoneet tms. Kumpikin hoitaa omien ajopeliensä kulut esim., lomareissut maksetaan puoliksi, yhteisiä lainoja ei ole. Koskaan ei tarvitse keskustella rahankäytöstä eikä varsinkaan kiistellä kun kummallakin on oma talous.

Vierailija
48/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin laittaa yhteiselle tilille 60% palkasta, loput käytetään miten itse halutaan, kumpikin huolehtii omista vaatteistaan, puhelimesta, autosta ym henkilökohtaisesta. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki ruuat, lasten tarpeet, asumiskulut ja sellaiset. Eikä sitä nyt niin tarkkaan katsota, etteikö voisi ruokaostoksilla ottaa Prismasta myös t-paitaa tai sukkia.

Vierailija
49/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat tilit ja yhteinen taloustili, jolle siirretään sama summa kuukausittain. Tulot yhtä suuret niin tuo on toiminut hyvin. Molemmille täytyy jäädä käyttörahaa niin että elintaso on sama kummallakin.

Kun molemmilla on oma tili, niin tuntuu vapaammalta käyttää rahaa omiin tarpeisiin.

Vierailija
50/57 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla omat tilit sekä yksi yhteinen, minne molemmat laittavat saman prosentuaalisen osuuden tuloistaan. Sieltä maksetaan laskut, vakuutukset, lapsen jutut, asuminen yms yms. Jos jompi kumpi haluaa jotain erityistä itselleen, se maksetaan omista rahoista. Hyvin toimii, yhteisellä on aina tarpeeksi rahaa ja rilille laitettavan summan määrää vaihdellaan tilanteen mukaan.

Vierailija
51/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi, jos mies tupakoisi ja ryyppäisi.

Vierailija
52/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummankin omalle tilelle jää 30% tuloista vapaaseen kulutukseen. Toiset 30% menee säästöön ja loput 40% taloustilille josta hoidetaan kaikki vuoden aikana tulevat menot ml. ruokaostokset.

Vierailija
53/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit joille palkat tulee mutta yhteiset tilit laskujen maksua ja esim talon raksaprojektia varten. Palkkapäivänä siirrän rahat molemmilta

Samoin sijoitustili on molempien käytössä, sieltä siirrän rahastoihin ylimääräiset.

Olen tienannut enemmän, saman verran ja nyt enää 30% netoistamme ja olen aina hoitanut kaikki raha-asiat

Enpä ole koskaan miettinyt syökö mies enemmän tai polttaa tai ostelee enemmän vaatteita kuin minä:)

27v yhdessä

Vierailija
54/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitetaan taloustilille molemmat tietty summa, noin 40% tuloista, ja loput on omia rahoja. Sieltä maksellaan kaikki talouden yhteiset kulut, remontit, ruuat, laitetaan yhteiseen säästöön. Sitten jos siellä on jotain rahaa loman koittaessa, niin mennän ulkomaille tai nyt korona-aikaan ostettu huonekaluja tms.

Vierailija
55/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut yhteiset tilit ja kumpikin on voinut käyttää tilejä ihan vapaasti henkilökohtaisiin menoihin. Olemme olleet samanlaisia rahankäyttäjiä, joten kiistoja ei ole rahasta ja sen käytöstä ollut. Minulla ei ole tuloja juuri ollenkaan.

Vierailija
56/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille sopii yhteinen tili, toisille omat tilit.

Meillä ollut 30 vuotta yhteinen käyttötili, ei mitään epäselvää ole ollut siitä koskaan. Kummankin tulot tulevat sille tilille, ja sieltä myös maksetaan kaikki. Loput laitetaan tasan kummankin henkilökohtaiselle säästötilille - ja siitä haluttaessa eteenpäin tuottavampiin juttuihin. Perinnöt ovat kuitenkin kunkin omia rahoja.

Vierailija
57/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea tätä ketjua, huomaa, että ne joilla yhteiset tilit, yhteiselo kestänyt kauan. On luottamus ja rakkaus toista kohtaan. Valitettavasti mieheni ja minä emme kuulu tuohon joukkoon.

Omat tilit on ja pysyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi