Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä toimii yhteinen tili?

Vierailija
10.04.2019 |

Meneekö kummankin palkat siihen? Siitä makselette kaikki laskut, ruuat ym. Paljonko saatte omaan käyttöön/kk rahaa? Saako molemmat yhtäpaljon omaa käyttörahaa kuukaudessa, vaikka toinen tienaa enemmän?

Ollaan mietitty yhteistä tiliä, nyt 10v. ollut omat tilit. Mutta miten tommonen yhteistili toimii..onko hyviä/huonoja puolia/vinkkejä!?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselle tilille tulevat kaikki tulot ja siitä maksetaan kaikki menot. So simple!

Vierailija
2/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee molempien palkat samalle tilille. Sieltä siirtyy automaattisesti osa säästötilille. Kaikki laskut menee suoraveloituksena. Mitään "omaa käyttörahaa" me ei tarvita; molemmat saa ostaa mitä tarvitsee, ja isoista ostoksista jutellaan etukäteen. Ei ole ollut ongelmia 20 yhteisen vuoden aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Meillä on täysin yhteiset rahat. Puoliso tienaa kuussa ehkä 5000 nettona ja mä 3000. Laskut maksetaan tolta tililtä ja jos pitää ostaa jotain niin ostetaan. Isommista hankinnoista päätetään yhdessä.

Ei ole ollut riitaa raha-asioissa. 20 vuotta ollut tää systeemi.

Vierailija
4/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Molempien palkka menee, kumpikin saa käyttää niin paljon kuin haluaa. Molemmat ovat aikuisia vastuullisia ihmisiä, jotka tietävät tulotason, joten ikinä ei ole tarvinnut asiasta ihmeemmin keskustella.

Vierailija
5/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiselle tilille tulevat kaikki tulot ja siitä maksetaan kaikki menot. So simple!

Jatkan vielä. Meillä siirretään kummankin rahastoon sama summa kuukaudessa. Muuten rahat ovat yhteiset ja niitä käytetään ihan normaalisti. Lainat ja laskut maksetaan, ruoka, vaatteet ostetaan, käydään ulkona syömässä tai elokuvissa jne.

Eipä ole vielä yli 30 vuoden aikana tullut tilanne, jossa yhteisestä tilistä olisi ongelmia.

Vierailija
6/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ryyppään joka kuukaus tilin tyhjäksi. muija saa olla nälässä.

Vierailija
7/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhteistä tiliä. Vaimo ehdotti sitä, mutta en mä jaksanu alkaa pelleilee. Mulle jää käteen verojen jälkeen 3950e ja vaimolla jää käteen 1700 pyöreästi. Mä aikoinani sanoin sille, että minä maksan noi laskut mihin menee 1100e pyöreästi ja siinä on kaikki. Sähkö, luurit, netti, vakuutukset, kämppälyhennys, auto. On mulle sanottu, että mitä järkeä maksaa kämppää ja sit jos tulee, niin ero vaimo saa puolet eikä se ole maksanut siitä.. No voi voi sitten saa ja olen tiennyt sen alusta asti, mutta ku ei mua kiinnosta tollaset asiat yhtään. Mua kiinnostaa vaimon kanssa yhdessä eläminen ja että sillä on rahaa aina tehdä asioita. Kyllä mua vtuttais jos se soittais jostain, että laita tilille rahaa että saan uuden läppärin.

Opetin sen sijoittaa aikoinaan ja se laittaa 300e, niin sille jää se 1400e millä se elelee tai eletään. Meillä ei katsota kuka maksaa kauppalaskun tai ravintolalaskun. Tavallaan meillä on yhteiset rahat, koska se kumpi maksaa esim matkat, niin se raha lähtee jomman kumman tililtä ja yleensä se tilaaja maksaa siitä suoraan koko paskan. Kyllä mulle riittää toi melkein 3000e kuukaudessa mikä jää laskujen käteen. Siitä mä sijoitan itsekin sen 500e joten 2500e jää ihan pelkkää elämiseen.

Vierailija
8/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmia. Tilille tulee tulot ja sieltä maksetaan laskut ja ostokset. Outo kysymys tuo omista käyttörahoista. Kumpikin käyttää sieltä tililtä ihan oman harkintansa ja tarpeen mukaan.

Vierailija
9/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilille tulee kummankin tulot. Tililtä maksetaan yhteiset, omat ja lapsen menot. Asia vaatii ilmeisesti riittävästi tuloja niin ei tarvitse keskustella ostaako kuukautissiteitä vai ei kuten tällä palstalla jotkut perheet ilmeisesti pohtivat.

Vierailija
10/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..tuota juuri mietin, että meillä mies esim. tupakoi ja minä en. Miehellä menee omiin hyödykkeisiin kuukaudessa enemmän kuin minulla, pelkästään tupakointia ajatellen. Mies kyllä myös tienaa enemmän!

Tuntuu kuitenkin epäreilulta, että minun rahani menisi pelkästään laskuihin, ruokaan, lasten harrastuksiin ym. Tuntuisi reilulta budjetoida tietty summa/kk omiin menoihin, minkä minä voisin halutessani vaikka säästää ja mies tuhlata vaikka siihen tupakkaan! Kummatkin käy kuitenkin töissä ja molempien rahat tuntuvat tällä hetkellä hupenevan perheen yhteisiin menoihin joka kuukausi..

Ap

Vierailija
11/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja yhteinen kolmas tili, jonne molemmat laittaa kuukaudessa saman summan. Sieltä ostetaan kaikki yhteiset kulut, eli ruoka, taloustavarat, kotiin tulevat asiat jne. Molemmilla siis omat rahat omaan käyttöön.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt miten mikään muu systeemi voisi toimia.

Vierailija
12/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lähtisi yhteistuumin. Omat tilit molemmilla joiden lisäksi yhteinen talous tili jolta menee lainat, asuminen ja muu yhteiseen arkeen hupeneva tärkeä ja vähemmän tärkeä. Meillä järjestely on toiminut jo 15 vuotta.

Vierailija
13/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan niin daiju ole, että laittaa yhteiselle tilille palkat menemään? Meillä on menoihin perustettu taloustili ja hyvin toimii.

Vierailija
14/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös alusta asti yhteinen tili. Se kylläkin edellyttää että kulutustottumukset ovat aikalailla

samanlaiset. Jos toisella raha polttelee tilillä ja on saatava heti ostaa vaikka mitä härpäkettä toisen

joutuessa kustantamaan arkielämän menot niin ei onnistu! Täytyy tuntea toinen hyvin ennen kuin yhteiseen

tiliin alkaa. Me ostamme itsellemme mitä tarvitaan koska kumpikaan ei ole tavaran perään, isot hankinnat

mietitään yhdessä.

Vierailija
15/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan sinne joka kk tonni molemmat.

Maksetaan ruuat kortilla ja asunnon kulut ja laina. Ja lapsen tarpeet.

Joskus jää ylimääräistä, joskus pitää lisätä tilin saldoa.

Vierailija
16/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Isommista hankinnoista muodollisesti kysäistään ja toinen sanoo "tottakai". Kaikki tarvittava ja oikeasti haluttu saadaan hankittua ja tilin saldo kasvaa silti.

Jos edes toinen on harkitsematon rahankäyttäjä tai raha on tiukilla niin sitten varmaan vaatii enemmän keskustelua.

Vierailija
17/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi kaikkia tulojani laittaa yhteiselle tilille. Meillä on kaksi yhteistä tiliä: ruokien ostamista varten, minne kumpikin laittaa 300e ja lainan/laskujen maksutili, jonne kumpikin laittaa 400e

Vierailija
18/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm..tuota juuri mietin, että meillä mies esim. tupakoi ja minä en. Miehellä menee omiin hyödykkeisiin kuukaudessa enemmän kuin minulla, pelkästään tupakointia ajatellen. Mies kyllä myös tienaa enemmän!

Ap

No teidän tapauksessa sitten yhteiset rahat ei ole oikea vaihtoehto, jos toisella on tuollaisia kalliita ja haitallisia tapoja, joita toinen ei halua kustantaa. En minäkään suostuisi yhteistiliin, jos ukko vaikka ostelisi kalliita viskejä tai pistäisi jatkuvasti rahaa johonkin moottoripyörään.

Vierailija
19/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee molempien palkat samalle tilille. Mies tienaa tuplasti enemmän kun minä mutta minä tuhlaan tuplasti enemmän kun hän :D hyvin meillä tämä kuitenkin sujuu.

Vierailija
20/57 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yhteiset rahat toimii vain silloin kun kumppanin kanssa on yhtenevä näkemys miten sitä rahaa käytetään. Jos toinen on pihtari ja tuhlari ei homma suju. Meillä menee kaikki rahat yhteiselle tilille. Lainan lyhennykset ja korot , sähkölaskun ym menee siitä päältä. Osa siirretään säästöön/ sijoituksiin ja lopuilla eletään. Kumpikaan käyttää tiliä kuin omaansa. Isompia ostoksia suunnitellaan yhdessä. Systeemi on sujunut ilman riitaa 35 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän