Kun turhaa antibioottienkäyttöä koitetaan välttää, niin miksi usein naisille annetaan antibiootit vti:iin ilman tutkimuksia?
Yksikin tuttu on vuosikaudet saanut antibiootteja "virtsatietulehduksiin" soittamalla heti oireiden ilmestyttyä. Sitten kun niitä "tulehduksia" alkoi olla liian usein, niin alettiin vasta tutkia tarkemmin ja huomattiinkin ettei virtsanäytteissä ikinä mitään bakteeria ollutkaan. Kyseessä olikin aina ollut hankauksesta ärtynyt virtsaputki. Oli syönyt turhaan kymmeniä antibioottikuureja ja kuvitellut että ne auttoi, kun hankauksen aiheuttama ärsytys parani itsestään. Eikö tuollainen lisää ihan älyttömästi antibioottien turhaa käyttöä, kun vti-vaivat on naisilla yleisempiä kuin flunssat?
Kommentit (22)
Mielestäni naisella pitäisi olla oikeus tuoda virtsanäyte ennen kuin ottaa kuurin ja se pitäisi olla suositus aina kuin vain mahdollista, mutta sen ei pitäisi olla vaatimus, jos oireet selkeät ja/tai oireet äärimmäisen sietämättömät.
Mitä tulee rahansäästöön kun viljelyä ei tehdä, niin onko rahansäästö sitten tärkeämpi asia kuin antibioottiresistenssin estäminen?
Mun mielestä paras tilanne olisi se, että asiassa toimittaisiin jatkossa tapauskohtaisemmin kuin nyt, eikä yleistettäisi kaikkia naisia ja yksilöllisiä tilanteita samaan ”könttään”. Nykyinen tapa toimia on minun yksilöllisessä tapauksessani osoittautunut täysin järjettömäksi. Olen useaan kertaan maininnut lääkärille, että silloin jos minulla on viljelyssä näkynyt bakteeri, se on ollut aina joku muu kuin e coli. Kuitenkin lääkäri on siitä huolimatta heti määräämässä Selexidiä ilman viljelyä. Tämä on johtanut oireilun pitkittymiseen tapauksissa, kun on määrätty väärä lääke eikä viljelyä ole otettu.