Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun turhaa antibioottienkäyttöä koitetaan välttää, niin miksi usein naisille annetaan antibiootit vti:iin ilman tutkimuksia?

Vierailija
10.04.2019 |

Yksikin tuttu on vuosikaudet saanut antibiootteja "virtsatietulehduksiin" soittamalla heti oireiden ilmestyttyä. Sitten kun niitä "tulehduksia" alkoi olla liian usein, niin alettiin vasta tutkia tarkemmin ja huomattiinkin ettei virtsanäytteissä ikinä mitään bakteeria ollutkaan. Kyseessä olikin aina ollut hankauksesta ärtynyt virtsaputki. Oli syönyt turhaan kymmeniä antibioottikuureja ja kuvitellut että ne auttoi, kun hankauksen aiheuttama ärsytys parani itsestään. Eikö tuollainen lisää ihan älyttömästi antibioottien turhaa käyttöä, kun vti-vaivat on naisilla yleisempiä kuin flunssat?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä antibioottia määrätään helposti tutkimattomaan vti:iin. Saa aikaan pahimmillaan yleiskunnon romahduksen.

https://yle.fi/uutiset/3-10473693

Vierailija
2/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläolevaa antibioottia on määrätty myös miehille. Ja annettu vaikka reppureissuun mukaan. Monella on mennyt terveys - tiedän perusterveitä, joista on tullut liikuntakyvyttömiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään varmaan jokainen vähänkin fiksumpi nainen kysyy ensin että saako tuoda virtsanäytteen eikä syö turhaan antibiootteja. Omaan kehoonhan ne haitat kohdistuu ensimmäisenä ja omaan kehoon ne resistentit bakteerit muodostuu oman elimistön haitaksi, sieltä sitten leviää ympäristöönkin. Aika vähän mahtaa olla enää sellaisia, jotka ei tiedosta tätä, vaan ajattelee piittamattomasti että antibioottiresistenssi on muiden ongelma eikä hänen.

Vierailija
6/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyään varmaan jokainen vähänkin fiksumpi nainen kysyy ensin että saako tuoda virtsanäytteen eikä syö turhaan antibiootteja. Omaan kehoonhan ne haitat kohdistuu ensimmäisenä ja omaan kehoon ne resistentit bakteerit muodostuu oman elimistön haitaksi, sieltä sitten leviää ympäristöönkin. Aika vähän mahtaa olla enää sellaisia, jotka ei tiedosta tätä, vaan ajattelee piittamattomasti että antibioottiresistenssi on muiden ongelma eikä hänen.

Jos sairastuu tuosta tavallisesta, yleisestä antibiootista, voi mennä elämä.

Vaikka olisikin aihetta hoitaa tulehdus, pitäisi pyytää joku muu antibiootti. 

Vierailija
7/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan terveydenhoitohenkilöstö ajattelee että siinä säästyy heidän työaikaa. Tarvitaan ehkä yksi ihminen vähemmän töihin. Myöhemmin tämä kyllä varmasti kostautuu, kun tulee niitä superbakteerin omaavia henkilöitä vakavien tulehdusten kanssa hoitoon ja mikään antibiootti ei tehoakaan. Niitä sitten pidetään teho-osastolla ja koitetaan kaikin keinoin pelastaa vääjämättömältä kuolemalta.

Vierailija
8/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa perusterveiden, ei vanhusikäisten naisten virtsatieinfektioista johtuu E-colista. Tämä on ihan tiedetty fakta. Siksi annetaan jo kättelyssä tietty lääke. Oireet myös helpottavat nopeasti, viljelyssä ja herkkyysmäärityksissä menee päivästä kahteen.

Labrahoitaja

Vierailija
9/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat labrat myös maksavat ja niitä vältetään.

Vierailija
10/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos en saa antibiootteja heti, joudun sairaalaan ab-tiputukseen viikoksi.

Vierailija
11/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä en ole saanut kusitulehduksiin kuin sulfaa...

Sillä se on ohi mennytkin.

Laajakirjoisia antibiootteja en ole ottanut kuin keuhkokuumeeseen.

Hyvin on pärjännyt.

Välillä kestää parikin kuukautta on offilla joku lenssu, mutta ohi se menee sitten joskus.

Vierailija
12/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lähes kaikki naiset erottavat kyllä, mikä on normaalia ärtymistä ja mikä infektio.

Minä en ainakaan voi todellakaan erehtyä asiasta. Olen todella tuskissani, kuume nousee, pissaaminen sattuu kuin puukolla pistettäisiin jne. Viimeksi makasin kippurassa itkemässä. Ja tämä muutaman tunnin päästä ensioireista. Oli taivaan lahja, että olin heti soittanut ja saanut reseptin apteekkiin. Jos olisin joutunut arvauskeskukseen jonottamaan ja antamaan näytteitä ja odottamaan tuloksia, en oikeasti tiedä, mitä olisin tehnyt. Synnytyskään ei ole niin kamalaa kuin raju virtsatieinfektio.

Toki tämä tapa myös säästää terveydenhuollon resursseja mutta ennen kaikkea naisten tuskia.

Vierailija
13/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli toistuvia virtsatietulehduksia seksin jälkeen, ja kävin aina antamassa näytteen josta todettiin että tulehdus ja annettiin antibiootit. Kun tulehduksia alkoi tulemaan kuukausittain, laitettiin näyte viljelyyn tutkittavaksi että mikä bakteeri siellä jyllää, eikä sieltä löytynyt mitään bakteeria kuulemma :O Sain silti estolääkityksen virtsatietulehdukseen. Yritin kysellä että mitä se tarkoittaa, että mitään bakteeria ei ole ja kuitenkin saan estolääkityksen siihen. Tiedä sitten mikä tämä juttu oli... 

Vierailija
14/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli toistuvia virtsatietulehduksia seksin jälkeen, ja kävin aina antamassa näytteen josta todettiin että tulehdus ja annettiin antibiootit. Kun tulehduksia alkoi tulemaan kuukausittain, laitettiin näyte viljelyyn tutkittavaksi että mikä bakteeri siellä jyllää, eikä sieltä löytynyt mitään bakteeria kuulemma :O Sain silti estolääkityksen virtsatietulehdukseen. Yritin kysellä että mitä se tarkoittaa, että mitään bakteeria ei ole ja kuitenkin saan estolääkityksen siihen. Tiedä sitten mikä tämä juttu oli... 

Sun rakko oli varmaan vain ärtynyt. Söit siis estolääkettä, joka on muuten antibiootti, ihan turhaan.

Vierailija
15/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa perusterveiden, ei vanhusikäisten naisten virtsatieinfektioista johtuu E-colista. Tämä on ihan tiedetty fakta. Siksi annetaan jo kättelyssä tietty lääke. Oireet myös helpottavat nopeasti, viljelyssä ja herkkyysmäärityksissä menee päivästä kahteen.

Labrahoitaja

Lienetköhän oikea labranhoitaja, sillä mulla tuli jo muutama vuosi sitten virtsanviljelyn tulokset parissa tunnissa. Kysyin sitä seuraavalla kerralla labranhoitajalta, kun olin ihmeissäni ja hän selitti että nykyään on kehittyneet menetelmät niin, ettei tarvi odotella enää viljelyn kanssa seuraavaan päivään vaan tuloksen saa lähes heti.

Vierailija
16/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meilläpäin. On niin pirun vaikeeta saada yhtään mitään lääkettä helpottamaan VTItä.

Vierailija
17/22 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljeleminen ei aina onnistu. Äidilläni kerran onnistui vasta kolmas näyte.

Vierailija
18/22 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Labrahoitaja

Lienetköhän oikea labranhoitaja, sillä mulla tuli jo muutama vuosi sitten virtsanviljelyn tulokset parissa tunnissa. Kysyin sitä seuraavalla kerralla labranhoitajalta, kun olin ihmeissäni ja hän selitti että nykyään on kehittyneet menetelmät niin, ettei tarvi odotella enää viljelyn kanssa seuraavaan päivään vaan tuloksen saa lähes heti.

Vain murto-osa virtsanäytteistä viljellään nykyään maljalle. Virtsan solu- ja bakteeritunnistus tehdään virtaussytometrisellä solulaskijalla, joka ilmoittaa onko näytteessä bakteeria, eli onko näytteessä ylipäätään mitään viljeltävää. Vastaus tulee analysaattorilta parissa minuutissa. Mikäli bakteeritulos on positiivinen, näyte jatkaa matkaansa viljelyyn, mutta yleensä lääkäri alkaa hoitaa potilasta viimeistään tämän solulaskijan antaman tuloksen perusteella.

Vierailija
19/22 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on virtsis 2-4 kertaa vuodessa. Lääkemääräys apteekkiin pelastaa siltä showlta , että ensi soittelet kaikki tutut läpi lapsenvahtia ja sitten istut 7 h päivystyksessä!

Vierailija
20/22 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan saanu antibiootteja soittamalla. Kyllä oon aina joutunut käymään päivystyksessä antamassa näyte joka on ensin sillä tikku systeemillä katottu. Jos siinä on jotain ollu oon saanu valmiiks antibiootit. Ohjeena että voi aloittaa kuurin heti jos oireet sietämättömiä. Muutoin voi odotella viljelyn tuloksia. Viljely tulos tullu parin päivän päästä.

Kerran kävi niin että viljely oli puhdas. Mutta en usko siihen koska virtsa oli ollut rakossa vain 5min ja olin juonut vettä ihan mahdottomasti kokoajan.