Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut nuoret työntekijät luulevat, että työajan voi lopettaa vartin aiemmin?

Vierailija
10.04.2019 |

Jos työaika on asetettu klo 16 asti, niin jotkut luulevat että klo 15.45 voi hyvin kaivaa puhelimen esiin ja saman tien lähteäkin kotiin. Ei, kyllä se menee niin että työtehtäviä tehdään sinne 16.00 asti. Työt ei lopu kesken, se ei ole täällä mahdollistakaan, joten sitä ei voi käyttää perusteena. Syyksi sanotaan vain että "ihan samahan se on". Mistä tällainen käsitys tulee?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun valtion virastossa oikeesti pitää olla joku paikalla ja vastata puhelimeen myös perjantaisin klo 15.00 jäälleen niin tämähän ei voinut mitenkään sopia hänelle, koska kesämökki.

Samoin kuin yksityisen puolen yrityksissä, jos vaikka asiakas sattuu ottamaan yhteyttä tai vaikka joku yhteistyökumppani. Jos on sovittu, että kaikki vastaa yhteydenottoihin niin silloin se on sitten niin. Kukaan ei siis voi sanoa varttia ennen että työt on jo tehty jos aukiolo- tai toimistoaikaa on vielä jäljellä, koska eihän kukaan tiedä jos sieltä joku yhteydenotto vielä tulee. Aikaisemmin livistävä lusmu jättää yksinkertaisesti työt muiden harteille. Heille on olemassa vain MINUN työt, ei lainkaan MEIDÄN töitä.

Vierailija
42/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka ei miellytä niin sillon ei mikään ihme jos porukka ottaa vähän rennommin ja lorvii. Kunnollista työtä tehdään kunnon palkalla. Jos palkka ei miellytä, työtä ei tehdä täydellä panoksella. Tämän todellakin huomaa!

Nimenomaan! Työnantaja kirjaimellisesti saa sitä mitä tilaa. Jos palkkaus on kunnossa, työntekijät ovat motivoituneita ja työpanos hyvä. Jos palkka ei ole kunnossa niin juuri päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin nuoret? Omalla työpaikallani tuota tekee keski-ikäiset.

No mun duunipaikalla ninmenomaan nuoret tuli 10-30min myöhässä joi borkat ja kysy voiks mennä koisaamaan vähäks aikaa,ku tuli yöllä valvottua. No annoin luvan ja pari tuntia koisivat penkillä.Ite hoidin hommat rauhassa sillä aikaa. Nää olimääräaikaisia sitten oli "suviuunot"  jotka vastas ku tarjos jotain hommaa :toi voi tehdä ,osoittaen toista nuorta. Nyt oon itse tyytyväinen eläkeläinen ei tarvii enää paimentaa.

44/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasilan poliisit eivät tule perjantaisin ollenkaan töihin. Torstaisin klo 14 alkaa heidän pitkä

viikonloppunsa.

Vierailija
45/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pääse kotiin jos ei ole vaikka vikalla tunnilla mitään tekemistä. On hiton turhauttavaa odottaa kotiin pääsyä. Pitkä viimeinen tunti. Ennen pääsi aikasemmin pois ja sai palkankin, mutta sitten tuli nää kikyt ja muut kiristykset, niin se hyvä sitten loppui. Nykyisin ihmiset tekevät tämän takia hitaasti töitä, jotta riittää koko päiväksi hommia. Ennen tehtiin tavallaan urakalla ja lähdettiin sitten kotia kun kaikki saatiin valmiiksi.

Vierailija
46/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On opittu esimerkin kautta ja luullaan loput. Moni opettaja päästää oppilaat etuajassa päivän viimeiseltä tunnilta erityisesti perjantaisin, joten helposti siinä oppii keräämään tavaransa ja sulkemaan aivonsa jo varttia vaille. Myös aikuiskoulutuksessa on sama meno varsinkin kursseilla, joita ei ole maksanut itse tai joista maksaa vain nimellisen hinnan. Olin äskettäin keikalla kotoutumiskoulutusta järjestävässä oppilaitoksessa, jossa opiskelijat yksi toisensa jälkeen vain vetivät takin ylleen ja kävelivät ulos syitä keksien ja keksimättä. Tämä vaellus alkoi jo parikymmentä minuuttia ennen viimeisen tunnin loppua. Ei sille joukolle kukaan jaksanut pitää kuria, kun tultiin ja mentiin miten haluttiin eikä vastuuta otettu tai annettu mistään. Tällehän on sekin valheellinen selitys, että "aikakäsitys on joillakin erilainen kuin meillä".

Tämä! Opiskelen itse tällä hetkellä työvoimakoulutuksessa (ei ns. pupukurssilla, vaan oikeaa ammatillista asiaa opettavassa koulutuksessa) ja olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tietyt opettajat säännönmukaisesti lopettavat tunnit etuajassa, jopa 15-30min ennen virallista loppumisaikaa. Opiskelijat eivät vielä siinä vaiheessa ole pakkailemassa tavaroitaan, koska ryhmä on varsin motivoitunut ja kiinnostunut opiskelemaan, vaan nimenomaan opettaja lopettaa. Opettajat myös saattavat puhua asian vierestä ja/tai sallia sitä, että tunnilla keskustellaan ihan muusta kuin aiheena pitäisi olla. Tässä koulutuksessa kaikilla osallistujilla on aikaisempaa työelämäkokemusta ihan reilusti, joten kukaan ei voi oppia opettajilta huonoja tapoja, mutta jos nuorempien kanssa on vastaava meininki, on iso riski että tällaisesta tulee heille normaalitila.

Vierailija
47/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tunnu olevan iästä riippuvaista. Kaikenlaista lorvailijaa on nähty, ja toisessa ääripäässä sitten ne, jotka tulee töihin etuajassa eivätkä meinaa lähteä kulumallakaan pois. Ei ole hyvä kumpikaan tapa: Lorvailija teettää työnsä muilla tai jättää pieneen pulaan myöhästelemällä, etuajassa oleva ylitehokas taas antaa kuvan, että työaika oikeasti riittää kaikkeen, mitä tekee, vaikkei oikeasti riitä.

Päiväkodista ei noin vain lähdetä, jos lapsia on vielä paikalla. Tai voihan viimeistäedellinen yrittää sluibailla aikaisemmin kotiin, mutta aika epäreilulta se tuntuu. Työaikajärjestelmä ei valitettavasti hyväksy sitäkään, että voisi lähteä aiemmin kotiin, vaikka lapset olisi jo haettu, vaan huomauttaa, että "suunniteltu työaikasi ei ole vielä päättynyt".

Vierailija
48/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska on täysin typerä konsepti että työntekoa kytätään kellontarkasti varsinkin töissä joissa läsnäolo ei ole millään tavalla pakollista jos työt on tehty.

Terveisin "nuori" joka on oppinut tämän tavan ihan suoraan työelämästä aikaisemmassa työpaikassa. Ihan joutavanpäivänen systeemi koko kellokortti, pääpaino pitäisi olla siinä että onko työt tehty vai ei ja jos on, lähtekööt kotiin, mitään lisäarvoa työpaikalla turhanpanttina kelloa kytäten notkuminen kun harvemmin tuottaa. Vanhanaikaista ja ei kenellekkään hyödyllinen toimintamalli.

Vierailija
49/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä paljon parempi, että töistä lähdetään kun työt on tehty. Enimmäismääräksi se 8h, mutta jos kerta tekee duuninsa 5 tunnissa niin miksi hitossa pitää lorvia siellä töissä se 8h? Toki työpaikkoja on erilaisia ja esim. Päiväkodissa tai vaikka päivystyksessä moinen ei toimisi.

Vierailija
50/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen ja menen töissä ihan miten haluan. Tänään kävin kenkäostoksilla kesken työpäivän. Meillä on kuitenkin tulosvastuu, ja kun hoidan hommani hyvin, kukaan ei puutu tekemisiini. 

Olen vain saanut kiitosta pomoilta työtuloksistani, ja ylennykset tulee tasaiseen tahtiin. 

Vierailija
51/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa yhtä keski-ikäistä alaistani ketuttaa, kun ei voi enää lähteä ja tulla töihin miten tahansa. Minun työpisteeni nimittäin siirtyi hänen kotinsa viereen. Näin ollen näen (ihan kyttäämättä) onko hänen autonsa pihalla kun tulen töihin tai lähden töistä. Ekat viikot oli kovaa selittelyä, nyt nähtävästi yrittää olla töissä paremmin (tai oppinut huijaamaan paremmin).

Meillä ei työt tekemällä lopu ja työaika on joustava. Ei kuitenkaan aina voi olla joka päivä klo 8 vielä kotonaan ja klo 15.30 jo takaisin kotona.

Miten se auto liittyy kenenkään työaikaan. Varsinkin jos työpaikka on vieressä. Ei kait tämä ihminen autolla silloin töihin tule. Ja ainakin meillä minun autoani käyttää muutkin kuin minä. Esim. mieheni käy joskus minun autolla asioilla, koska se on parempi. Samoin perheen nuoret lainaa autoani.

Olisi aika kornia, jos esimieheni tulisi huutamaan minulle, että miksi autosi ei näy pihassasi, kun katsoin huoneeni ikkunasta. Mitä se esimiehelle kuuluu, kuka ajaa autoani sillä aikaa, kun olen töissä.

Vierailija
52/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa yhtä keski-ikäistä alaistani ketuttaa, kun ei voi enää lähteä ja tulla töihin miten tahansa. Minun työpisteeni nimittäin siirtyi hänen kotinsa viereen. Näin ollen näen (ihan kyttäämättä) onko hänen autonsa pihalla kun tulen töihin tai lähden töistä. Ekat viikot oli kovaa selittelyä, nyt nähtävästi yrittää olla töissä paremmin (tai oppinut huijaamaan paremmin).

Meillä ei työt tekemällä lopu ja työaika on joustava. Ei kuitenkaan aina voi olla joka päivä klo 8 vielä kotonaan ja klo 15.30 jo takaisin kotona.

Miten se auto liittyy kenenkään työaikaan. Varsinkin jos työpaikka on vieressä. Ei kait tämä ihminen autolla silloin töihin tule. Ja ainakin meillä minun autoani käyttää muutkin kuin minä. Esim. mieheni käy joskus minun autolla asioilla, koska se on parempi. Samoin perheen nuoret lainaa autoani.

Olisi aika kornia, jos esimieheni tulisi huutamaan minulle, että miksi autosi ei näy pihassasi, kun katsoin huoneeni ikkunasta. Mitä se esimiehelle kuuluu, kuka ajaa autoani sillä aikaa, kun olen töissä.

Voisiko olla niin, että tuo ihminen tulee autolla töihin ja pitää autonsa firman parkkipaikalla, kunnes lähtee sillä kotiin?

Vierailija
53/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni näkyy olevan sitä mieltä, että kun työt on tehty, on parempi lähteä pois kuin jäädä lorvimaan työpaikalle. Näinhän se on urakkatyössä ja silloin, kun on liukuva työaika tai ylitunteja tehtynä.

Minä en saa mieleeni yhtään sellaista työpaikkaa, jossa työaika olisi se 8 tavallinen tuntia päivässä ja jossa työntekijän olisi lupa lähteä työpaikalta tekemättä poissaoloaikaa myöhemmin sisään. Olen ollut vain "virka-aikatöissä" ja yrittäjänä, joten en tosiaan tiedä. Voitteko antaa tosia (ei siis teoreettisia) esimerkkejä?

Vierailija
54/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei varmaan sellaista tilannetta ole, että ihan mitään tehtävää ei ole, mutta kyllä joskus tulee niitä hiljaisia päiviä, jolloin ei ole mitään tulenpalavaa tai aikatauluun sidottua. Paitsi silloinkin hommaa saattaa kasaantua myöhemmin päivällä, yksi sähköposti asiakkaalta tai pomon ohimennen huikkaama juttu, ja taas riittää hommaa. Onko näillä etukäteen lähtijöillä sellainen työ, että tehtävät jaetaan aina aamulla, eikä lisää tipahtele päivän mittaan? Onko esimerkkejä sellaisista töistä? Postinjako?

Vierailija
55/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niin, että tuo ihminen tulee autolla töihin ja pitää autonsa firman parkkipaikalla, kunnes lähtee sillä kotiin?

Jäin vain ihmettelemään, että miten tuo liittyy sitten siihen, että työpaikka on siirtynyt työntekijän naapuriin. Kai se työntekijän auto on työpaikan parkkipaikalla ollut silloinkin, kun työpaikka on ollut kauempana

Vierailija
56/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei varmaan sellaista tilannetta ole, että ihan mitään tehtävää ei ole, mutta kyllä joskus tulee niitä hiljaisia päiviä, jolloin ei ole mitään tulenpalavaa tai aikatauluun sidottua. Paitsi silloinkin hommaa saattaa kasaantua myöhemmin päivällä, yksi sähköposti asiakkaalta tai pomon ohimennen huikkaama juttu, ja taas riittää hommaa. Onko näillä etukäteen lähtijöillä sellainen työ, että tehtävät jaetaan aina aamulla, eikä lisää tipahtele päivän mittaan? Onko esimerkkejä sellaisista töistä? Postinjako?

Meillä tänään tulevat työt yleensä aletaan tehdä huomenna aamulla. 

Eli tiedän tasan tarkkaan millainen päivä huomenna tulee olemaan, ja tänään voin ottaa lunkisti. 

Vierailija
57/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni näkyy olevan sitä mieltä, että kun työt on tehty, on parempi lähteä pois kuin jäädä lorvimaan työpaikalle. Näinhän se on urakkatyössä ja silloin, kun on liukuva työaika tai ylitunteja tehtynä.

Minä en saa mieleeni yhtään sellaista työpaikkaa, jossa työaika olisi se 8 tavallinen tuntia päivässä ja jossa työntekijän olisi lupa lähteä työpaikalta tekemättä poissaoloaikaa myöhemmin sisään. Olen ollut vain "virka-aikatöissä" ja yrittäjänä, joten en tosiaan tiedä. Voitteko antaa tosia (ei siis teoreettisia) esimerkkejä?

Rakennusalalla on paljon ylempiä toimihenkilöitä joilla ei ole työaikaa eikä siten työaikakorvauksia, oma mieheni on yksi heistä. Periaatteessa viikossa on tietty työmäärä mutta käytännössä voi itse säädellä työaikansa, pomolle riittää että tulosta syntyy eikä kukaan kyttää menetkö töihin seiskaksi vai ysiksi tai lähdetkö kahdelta vai neljältä. Riittää että tekee työt. Vastapainoksi mies vastailee puhelimeen myös lomilla ja muulla vapaa-ajalla jos tietää puhelun kiireelliseksi.

Yksityisellä on pakko ymmärtää että tulos tehdään työnteolla eikä työpisteellä istumisella.

Vierailija
58/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusalalla on paljon ylempiä toimihenkilöitä joilla ei ole työaikaa eikä siten työaikakorvauksia, oma mieheni on yksi heistä. Periaatteessa viikossa on tietty työmäärä mutta käytännössä voi itse säädellä työaikansa, pomolle riittää että tulosta syntyy eikä kukaan kyttää menetkö töihin seiskaksi vai ysiksi tai lähdetkö kahdelta vai neljältä. Riittää että tekee työt. Vastapainoksi mies vastailee puhelimeen myös lomilla ja muulla vapaa-ajalla jos tietää puhelun kiireelliseksi.

Yksityisellä on pakko ymmärtää että tulos tehdään työnteolla eikä työpisteellä istumisella.

Unohdinkin nuo, joilla ei ole määriteltyä työaikaa (olenhan minä itsekin ollut tuollainen). He ovat oma lukunsa, tavallaan urakkatöissä. Mutun mukaan tuolla tavalla työskentelevät ovat kokeneita ammattilaisia, joihin on syytäkin luottaa.

Ap puhuu nuorista työntekijöistä, joita puhelin alkaa kiinnostaa työajan loppupuolella. Onkohan olemassa työpaikkoja, joissa harjoittelija tai aivan uusi työntekijä voisi luistella tiehensä ennen työajan loppumista?

Vierailija
59/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin vain ihmettelemään, että miten tuo liittyy sitten siihen, että työpaikka on siirtynyt työntekijän naapuriin. Kai se työntekijän auto on työpaikan parkkipaikalla ollut silloinkin, kun työpaikka on ollut kauempana

Ei se minun alaiseni työpiste ole samassa paikassa kuin minun, vaan parinkymmenen km päässä. Tarvitsee autoa työssään, eli ei voi jättää autoa kotipihaansa.

Kovasti siis selitteli, miten ihmeessä on merkinnyt työajanseurantaan (Exel), että on ollut työpisteessään klo 8, jos näen että auto lähtenyt kotipihasta vasta 8.05.

T. Se kyttäävä pomo

Vierailija
60/64 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aikanaan kesätöissä ollessani perehdyttäjät opettivat, että puolituntia-vartti ennen työajan loppumista aletaan siivoamaan työpistettä, että se on sitten siivottu kun seuraava vuoro tulee jatkamaan. Monesti vielä kokoontuivat vakkarit viimeisiksi minuuteiksi tutkimaan jotain jännää juttua, esimerkiksi kesälomien aikatauluja. Kyllähän tuo tarttui, nuorena se oli tärkeää kuulua siihen työporukkaan eikä laiskurit tykkää katsella ahkerampien työntekoa hyvällä, kuten ei myöskään ahkerat niitä laiskureita.

Onhan tuossa tietysti se seikka, että kun työaika päättyy, silloin leimataan ja lähdetään eikä vasta aleta tekemään lähtöä. Samoin kun töihin tullaan, ollaan valmiita aloittamaan työt ja leimataan ja aloitetaan, eikä ensin leimata työaikaa alkaneeksi ja sitten vasta aleta työvaatteita laittaa ja konetta käynnistämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän