Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me oikeasti tarvitsemme sen perustulon.

Vierailija
10.04.2019 |

Nyt on aika äänestää siitä, se on yksi seuraavan hallituksen tärkeimmistä tehtävistä.
Perustulo mahdollistaa joustavasti yrittämisen, pätkätyöllisymisen ja perhevapaat.

Kommentit (562)

Vierailija
41/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan perustuloa lämpimästi, vastikkeettomana. Olen itse työelämässä, ollut nuoresta saakka keskeytyksettä (jos äitiyslomia ei lasketa), mutta olen vahvasti perustulon kannalla. Se vapauttaa ihmiset turhasta TE-keskus-KELA-rumbasta, joka sivusta seuratenkin on aikamoisen uuvuttavaa ja turhauttavaa, ja mahdollistaa helpommin lyhyidenkin työsuhteiden tai keikkatöiden vastaanottamisen ilman joutavanpäiväistä ilmoittelukarusellia.

Lisäksi se antaisi välivuotta pitäville, koulujen pääsykokeisiin valmistautuville nuorille opiskelurauhan.

Minä maksan jo nyt veroja mm. tämän TE-keskus-KELA-härdellin ylläpitämiseen - eivätkös kulut sillä puolen ainakin jonkin verran kevenisi perustulon myötä? Eikä minua ole koskaan sylettänyt maksaa veroja. Kannatan!

TE-toimistojen tila- ja henkilöstökulut ovat noin 38 milj e/v eli jokaiselle suomalaiselle työikäiselle riittäisi mukavat 11 e sitä kautta. Mistä saataisiin loput rahat?

Perustulo ei sisällä asumistukea, joten Helsinki autioituu rahattomista, jos kaupunki ei ryhdy tukemaan itse siellä asumista

Jätit laskematta Kelat ja sossulat.

Vierailija
42/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo on loistava ajatus - kunhan joku kertoo millä se rahoitetaan? Mitä tukia lakkautetaan jne?

Ei se pienituloista lohduta jos se sama vähä raha tulee vain eri osoitteesta kuin nyt. Ja minä taas en työssäkäyvänä halua maksaa yhtään enempää yhteiskunnan menoja.

No minua kyllä osa-aikatyötä tekijänä todella lohduttaisi. Nyt tienaan 1200e käteen enkä saa mitään tukia mistään. Perustulo tuohon päälle niin päästään ihan ok palkkaan. Sama välillä minulle tarjotaan töitä vain viikonlopuksi, perustulon kanssa kaikki olisi kannattavaa ja kotiinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jotta voidaan lopettaa kaikki muut tuet, etenkin asumistuen.

Ei tietenkään asumistukea! Ihmisen pitää asua jossakin!

Niin pitääkin, ja siihen on perustulo!

Voi itse sitten valita, asuuko kalliilla alueella, vai halvemmalla, jolloin jää enemmän rahaa muuhun.

Jos siltikin perustulo ei riitä edes vuokraan? Sori, kuole vaan kylmyyteen talvella, luuseri.

Vierailija
44/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan perustuloa lämpimästi, vastikkeettomana. Olen itse työelämässä, ollut nuoresta saakka keskeytyksettä (jos äitiyslomia ei lasketa), mutta olen vahvasti perustulon kannalla. Se vapauttaa ihmiset turhasta TE-keskus-KELA-rumbasta, joka sivusta seuratenkin on aikamoisen uuvuttavaa ja turhauttavaa, ja mahdollistaa helpommin lyhyidenkin työsuhteiden tai keikkatöiden vastaanottamisen ilman joutavanpäiväistä ilmoittelukarusellia.

Lisäksi se antaisi välivuotta pitäville, koulujen pääsykokeisiin valmistautuville nuorille opiskelurauhan.

Minä maksan jo nyt veroja mm. tämän TE-keskus-KELA-härdellin ylläpitämiseen - eivätkös kulut sillä puolen ainakin jonkin verran kevenisi perustulon myötä? Eikä minua ole koskaan sylettänyt maksaa veroja. Kannatan!

Minä olen joutunut olemaan valmistumisen jälkeen työttömänä, eikä se "rumba" oikeasti ole niin kamalaa kuin väitetään. Kerran kuussa täytät netissä lomakkeen ja silloin tällöin työkkärin tehtäviä

Onpa hirveä urakka ihmiselle, jolla on päivät pitkät aikaa... Olen huomannut, että eniten "rumbasta" valittavat ne, joilla ei mitään halua ole koskaan työllistyäkään. Nähdään itsensä uhrina, jota yhteiskunta kiusaa sen sijaan, että tajuttaisiin, että joku ne korvaukset joutuu pulittamaan raatamalla päivät pitkät. On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!

Jos olet työttömänä vain vähän aikaa ja olet terve, ei "rumba" varmasti vaativaa olekaan.

Jos on niin sairas ettei muutamiin napin painalluksiin kykene, niin ei pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä ollenkaan. Silloin kuulutaan jo jonkun muun tukimuodon piiriin. Tuota en oikein ymmärrä miten ajan kuluminen vaikuttaa siihen, miten rankkaa nuo muutaman asian hoitamiset ovat?

Vierailija
45/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo olisi ratkaisu nykyisiin mielenterveysongelmiin, joka on nyt räjähtänyt käsiin. Tästä on tutkimuksiakin, että mielenterveysongelmat ovat radikaalisti vähentyneet kun riittävä toimeentulo on taattu. Tietysti ei poista kaikkia mielenterveysongelmia, mutta toimisi myös uusien tapausten ennaltaehkäisynä.

Tästäkin tulisi säästöä.

Vierailija
46/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistojen tila- ja henkilöstökulut ovat noin 38 milj e/v eli jokaiselle suomalaiselle työikäiselle riittäisi mukavat 11 e sitä kautta. Mistä saataisiin loput rahat?

Perustulo ei sisällä asumistukea, joten Helsinki autioituu rahattomista, jos kaupunki ei ryhdy tukemaan itse siellä asumista

Helsingin kiinteistökingit kiltisti laskevat asuntojen vuokria, kun kysyntää ei ole. Niin se maailma toimii.

Tuo olisi etu vain työssäkäyville, perustulosta ei kaksista vuokraa makseta. Lisäksi aika monen kannattaa pitää asunto tyhjänä sen sijaan että vuokraa sen tappiolla.

Vierailija
47/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vastikkeellisena ok.

Mikä se vastike siinä voisi olla?

Vierailija
48/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtana pitäisi olla, että ihminen elättää itsensä ja poikkeuksellisia tilanteita varten yhteiskunts tukee. Perustulo on tästä nurinkurinen: kaikki saavat olemassaolonsa vuoksi vastikkeettomasti rahaa. Minusta se antaa täysin väärän viestin siitä, mikä on oikein.

Tämä on oikeasti vain harhaa. Niissä maissa joissa perustulo on käytössä ihmiset silti käyvät töissä ja työpaikat ovat ympäristönä miellyttävämpiä ja tähän panostetaan, kun on tiedossa ettei kenenkään ole pakko tehdä töitä syödäkseen. Samoin kun ihmiset uskaltavat ottaa loparit työstä josta eivät nauti tehdäkseen jotain mielekkäämpää. Tällä kaikella on erittäin positiivinen vaikutus ympäristöön ja ihmisten hyvinvointiin.

Ainut ongelma tässä perustulossa tulisi olemaan se ettei sitä voida alkaa jakaa kaikille tänne tuleville, jokainen varmaankin ymmärtää miksi näin ei voida toimia.

Laita ihmeessä linkkiä, joka todistaa ensimmäiset väitteesi todeksi. Nyt tuli sellaista puppua että!

Vierailija
49/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!

Niin ja mitään ei ole lupa tehdä muuta kuin päästä perinteiseen työpaikkaan tai tuet lähtee. Ei voi suorittaa pientä yritystoimintaa eikä voi tehdä silpputöitäkään koska tuet lähtee. Nykymalli passivoittaa ihmisiä koska heillä ei ole varaa menettää vuokra-ja ruokarahojaan. Samalla ne perinteiset työpaikat ovat katoamassa ja tilalle tulee työharjoittelu- ja palkkatukipaikkoja eli valtio jokatapauksessa kustantaa monien työläisten kulut yhtiöille.

Nykymalli ei ole kestävää kehitystä, se on pakko ratkaista jostakin päästä. Se on joko Perustulo, vakityöpaikat kaikki takaisin Suomeen pakolla ja väkisin, tai sitten väkivaltaa ja rikkaiden päät seipäidennokkaan kuten nyt Ranskassa.

Vierailija
50/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin millä perustulo rahoitetaan? Maksetaan meillä nytkin työttömyyskorvausta, opintotukea, sairaspäivärahaa, kuntoutustukea ym. Kelasta. Toimeentulotuki usein täydentää näitä, koska esim. sairaspäiväraha on niin pieni, että sillä ei ainakaan PK-seudulla tule toimeen.

Perustuloa saisi jokainen eikä sitä suinkaan veroteta pois niiltä, jotka ei nytkään saa tukieuroja. Esimerkiksi kotona asuvat 18v opiskelijat saisi mukavan kuukausirahan samoin kuin välivuotta viettävät. Kun ei ole kummoisia kuluja, on se tyhjästä tuleva 500-600 e/kk mukava lisä.

Vierailija
51/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!

Niin ja mitään ei ole lupa tehdä muuta kuin päästä perinteiseen työpaikkaan tai tuet lähtee. Ei voi suorittaa pientä yritystoimintaa eikä voi tehdä silpputöitäkään koska tuet lähtee. Nykymalli passivoittaa ihmisiä koska heillä ei ole varaa menettää vuokra-ja ruokarahojaan. Samalla ne perinteiset työpaikat ovat katoamassa ja tilalle tulee työharjoittelu- ja palkkatukipaikkoja eli valtio jokatapauksessa kustantaa monien työläisten kulut yhtiöille.

Nykymalli ei ole kestävää kehitystä, se on pakko ratkaista jostakin päästä. Se on joko Perustulo, vakityöpaikat kaikki takaisin Suomeen pakolla ja väkisin, tai sitten väkivaltaa ja rikkaiden päät seipäidennokkaan kuten nyt Ranskassa.

Tuet ei lähde mihinkään, ne maksetaan kyllä, kun maksuperusteet on tarkistettu. Toinen vaihtoehto olisi maksaa tuet ja tarkistuksen jälkeen periä liiat takaisin ja samalla ajaa entistä useampi ulosottoon.

Vierailija
52/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vastikkeellisena ok.

Mikä se vastike siinä voisi olla?

Lainkuuliainen, kansalaisvelvollisuutensa hoitava nuhteeton isänmaallinen Suomen kansalainen. Eipä olisi liikaa vaadittu.

Vierailija
53/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo on loistava ajatus - kunhan joku kertoo millä se rahoitetaan? Mitä tukia lakkautetaan jne?

Ei se pienituloista lohduta jos se sama vähä raha tulee vain eri osoitteesta kuin nyt. Ja minä taas en työssäkäyvänä halua maksaa yhtään enempää yhteiskunnan menoja.

Sinä et ole koko Suomi. Minä kyllä haluan.

Vierailija
54/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtana pitäisi olla, että ihminen elättää itsensä ja poikkeuksellisia tilanteita varten yhteiskunts tukee. Perustulo on tästä nurinkurinen: kaikki saavat olemassaolonsa vuoksi vastikkeettomasti rahaa. Minusta se antaa täysin väärän viestin siitä, mikä on oikein.

Tämä on oikeasti vain harhaa. Niissä maissa joissa perustulo on käytössä ihmiset silti käyvät töissä ja työpaikat ovat ympäristönä miellyttävämpiä ja tähän panostetaan, kun on tiedossa ettei kenenkään ole pakko tehdä töitä syödäkseen. Samoin kun ihmiset uskaltavat ottaa loparit työstä josta eivät nauti tehdäkseen jotain mielekkäämpää. Tällä kaikella on erittäin positiivinen vaikutus ympäristöön ja ihmisten hyvinvointiin.

Ainut ongelma tässä perustulossa tulisi olemaan se ettei sitä voida alkaa jakaa kaikille tänne tuleville, jokainen varmaankin ymmärtää miksi näin ei voida toimia.

Mistä maista mahdat puhua???

"Ainoa maailman maa, jossa perustulo on käytössä on Iran, jossa se on ollut käytössä loppuvuodesta 2010.[11]"

T. Wikipedia

Ja joo, tosi hyvin pyyhkii siellä! Oikein onni ja autuus kukoistaa..

Vierailija
55/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI!

Vierailija
56/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole koko Suomi. Minä kyllä haluan.

Etkä sinäkään ole. Minäkään en halua.

Ohis

Vierailija
57/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun perustulossa on helvetisit porsaanreikiä ja ei ole selitetty sitä, miten se rahoitetaan ei perustuloa tuloa kannata äänestää. 

Mistä nykyiset työttömyystuet, toimeentulotuet ja asumistuet tulevat? Sieltä samasta paikasta tulisi eri nimellä perustulo.

2- lapsinen 2 aikuisen työttömän perhe saa Helsingissä vuodessa noin 32 000 asumistukea ja työttömyystuuksia. Onko meillä siis oikeasti varaa maksaa kaikille aikuisille suomalaisille noin 1000 e/kk? Ja moniko haluaa tehdä töitä, jos verottaja vie jo pienistä työtuloista yli 30% veroja?

Vierailija
58/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joutunut olemaan valmistumisen jälkeen työttömänä, eikä se "rumba" oikeasti ole niin kamalaa kuin väitetään. Kerran kuussa täytät netissä lomakkeen ja silloin tällöin työkkärin tehtäviä

Onpa hirveä urakka ihmiselle, jolla on päivät pitkät aikaa... Olen huomannut, että eniten "rumbasta" valittavat ne, joilla ei mitään halua ole koskaan työllistyäkään. Nähdään itsensä uhrina, jota yhteiskunta kiusaa sen sijaan, että tajuttaisiin, että joku ne korvaukset joutuu pulittamaan raatamalla päivät pitkät. On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!

Jos olet työttömänä vain vähän aikaa ja olet terve, ei "rumba" varmasti vaativaa olekaan.

Jos on niin sairas ettei muutamiin napin painalluksiin kykene, niin ei pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä ollenkaan. Silloin kuulutaan jo jonkun muun tukimuodon piiriin. Tuota en oikein ymmärrä miten ajan kuluminen vaikuttaa siihen, miten rankkaa nuo muutaman asian hoitamiset ovat?

No, sitten et ymmärrä.

Vierailija
59/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin millä perustulo rahoitetaan? Maksetaan meillä nytkin työttömyyskorvausta, opintotukea, sairaspäivärahaa, kuntoutustukea ym. Kelasta. Toimeentulotuki usein täydentää näitä, koska esim. sairaspäiväraha on niin pieni, että sillä ei ainakaan PK-seudulla tule toimeen.

Perustuloa saisi jokainen eikä sitä suinkaan veroteta pois niiltä, jotka ei nytkään saa tukieuroja. Esimerkiksi kotona asuvat 18v opiskelijat saisi mukavan kuukausirahan samoin kuin välivuotta viettävät. Kun ei ole kummoisia kuluja, on se tyhjästä tuleva 500-600 e/kk mukava lisä.

Ei taida varsinaisesti kannustaa noita kakaroita töihin tai opiskelemaan, jos saa kotona maata ja valtio maksaa siitä. Taitaisi välivuodet yleistyä ja venahtaa. 

Toisaalta nämä kersat varmaan laittais joka lantin kiertoon....

Vierailija
60/562 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI!

Ei tietenkään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän