Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani lapsenlapsestani

Huolestunut isoäiti
08.04.2019 |

Lapsenlapseni (ensimmäinen ja ainoa) täytti juuri vuoden, ja pelkään ettei tyttäreni ikinä kasva äidiksi. Sekä hän että miehensä ovat hyvin urakeskeisiä, viettävät vilkasta sosiaalista elämää, ja vannoivat ennen lapsen syntymää ettei elämän tarvitse muuttua lapsen syntymän myötä. Ajattelin kuitenkin että tämä ajatusmaailma muuttuisi kun lapsi vihdoin syntyi, vaan ei edelleenkään näytä muuttuneen.

Tyttäreni ei suostunut imettämään koska se oli hänen mielestä "ällöttävää" vaan pumppasi rintamaitoa vauvalle heti synnyttämisen jälkeen. Hän myös aloitti unikoulun vauvan ollessa 3kk vanha koska sanomansa mukaan ei jaksanut valvoa öisin. Ensimmäiset 10kk lapsi oli kotona hoidossa (jakoivat vanhempainvapaan), mutta heti kun vanhempainvapaa loppui lapsi (vajaa 11kk vanha) laitettiin päiväkotiin. Hän on usein siellä jopa yli 10 tuntia päivässä ja viikonloppuisin yön yli hoidossa joko minulla tai tyttäreni miehen äidillä jotta heillä olisi "aikaa panostaa myös parisuhteeseen". Lapsi aloitti yökyläilyn jo 2kk vanhana (silloin ei tosin joka viikonloppu) koska tyttäreni sanoi tarvitsevansa taukoa vauva-arjesta. Viikonloppuna kysyivät jos voisin hoitaa lastenlastani viikon tai pari kesällä jotta pääsisivät kaksistaan lomalle. Viimeksi kun hain lapsenlapseni päiväkodista yksi hoitajista sanoi että tyttäreni oli edellisenä päivänä vaikuttanut päihtyneeltä hakiessaan lasta, ja kun kysyin tyttäreltäni asiasta hän vain ihmetteli miksi päiväkodissa niin sanottiin. Hän oli kuulema edellisenä päivänä ollut työkavereidensa kanssa after workeilla kuten heillä on tapana aina torstaisin.

En tiedä mitä tehdä tässä tilanteessa. Tyttäreni on erittäin älykäs ja menestynyt urallaan, mutta pelkään lapsenlapseni puolesta millainen äiti hänestä tulee. Ensimmäiset kuukaudet luulin että hänellä oli synnytyksen jälkeinen masennus joka selittäisi tuon äitivaiston puuttumisen, mutta lapsi on jo vuoden eikä hän edelleenkään vaikuta haluavan viettää aikaa oman lapsensa kanssa. Mitä voin tehdä?

Kommentit (191)

Vierailija
1/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko minkä verran keskustellut tuosta asiasta tyttäresi kanssa? Voi kyllä tosin olla hyvin vaikeaa puhua suoraan. Millainen äiti itse olit hänelke hänen varhaislapsuudessa?

Vierailija
2/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tytöllesi etä hän on äiti ja hänen kuuluu lastaan hoitaa. Kieltaydyt nyt heti tuollaisista viikkojen hoidosta noin pienen lapsen kohdalla.

Miksi lapsi on muuten ympärivuorokautisessa päivähoidossa. Tekeekö molemmat vanhemmat siis vuorotyötä ?? Ympärivuorokautisiin ei ihan noin vaan lasta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päiväkodista annettiin lapsi äidille jos epäilivät päihtynyttä. Eivät olisi saaneet antaa. Eikä ehkä kertoa iso-vanhemmalle. Onkohan tää stoori nyt tosi:

Vierailija
4/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa sekaantumasta.

Vierailija
5/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tilanne, tuli surku lukiessa. Oman ajan ottaminen jaksamisen kannalta on tärkeää arjen keskellä, mutta tässä ei kertomasi perusteella ole sellaisesta kyse. Oireileeko lapsi? Oletko ottanut tyttäresi kanssa asian puheeksi?

Tilanne on varmasti hankala, koska kukin perhe toimii tapojensa mukaan, eikä mikään laki kiellä tai säätele esim. minkä verran lasta voi jättää luotettavalle aikuiselle hoitoon. On ainoastaan suosituksia. Sen sijaan jos on syytä epäillä minkäänlaista lapsen tarpeisiin vastaamattomuutta, niin ottaisin lastensuojeluun yhteyden. Perhe saisi tukea vanhemmuuteen. Olet hyvä mummo kun huolehdit hänestä, toivon sinulle rohkeutta olla jämäkkä tässä asiassa ja vaatia lapsenlapsesi etua, jos vanhemmat eivät sitä tee.

Vierailija
6/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko minkä verran keskustellut tuosta asiasta tyttäresi kanssa? Voi kyllä tosin olla hyvin vaikeaa puhua suoraan. Millainen äiti itse olit hänelke hänen varhaislapsuudessa?

Olen yrittänyt puhua hänelle, mutta hän ei näe tilanteessa mitään väärää eikä ymmärrä miksi olen huolestunut. Vetoaa myös siihen että näinhän hän sanoi tämän menevän jo ennen lapsen syntymää niin miksi näin jälkikäteen vouhotan. Itse koin kasvaneeni äitiyteen tyttäreni syntymän myötä, ja olen aina laittanut hänen tarpeet omieni edelle. 

T. Ap

Vierailija
7/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot tytöllesi etä hän on äiti ja hänen kuuluu lastaan hoitaa. Kieltaydyt nyt heti tuollaisista viikkojen hoidosta noin pienen lapsen kohdalla.

Miksi lapsi on muuten ympärivuorokautisessa päivähoidossa. Tekeekö molemmat vanhemmat siis vuorotyötä ?? Ympärivuorokautisiin ei ihan noin vaan lasta saa.

Yön yli hoidossa hän on ollut minun sekä tyttäreni miehen vanhempien luona. Jos en ota lasta kesällä hoitoon toiset isovanhemmat varmasti suostuvat, joten minun kieltäytymisellä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta. Päiväkoti on auku 6.30-18.00 joten usein hän on siellä 7.30-18 jotta vanhemmat ehtivät kahdeksaksi töihin. Vaikka lopettaisivat työt neljältä eivät usein hae lasta ennen kuutta koska pitää käydä syömässä, urheilemassa, näyttelyssä tms ensin.

T. Ap

Vierailija
8/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön yli hoidossa hän on ollut minun sekä tyttäreni miehen vanhempien luona. Jos en ota lasta kesällä hoitoon toiset isovanhemmat varmasti suostuvat, joten minun kieltäytymisellä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta. Päiväkoti on auku 6.30-18.00 joten usein hän on siellä 7.30-18 jotta vanhemmat ehtivät kahdeksaksi töihin. Vaikka lopettaisivat työt neljältä eivät usein hae lasta ennen kuutta koska pitää käydä syömässä, urheilemassa, näyttelyssä tms ensin.

T. Ap

Eikös isommilla paikkakunnilla tule sanomista siitä, jos lasta ei hae heti töiden jälkeen? Mä asun pienellä paikkakunnalla, eikä täällä kauheasti kysellä töiden alkamisista ja loppumisista.

Vierailija
9/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päiväkodista annettiin lapsi äidille jos epäilivät päihtynyttä. Eivät olisi saaneet antaa. Eikä ehkä kertoa iso-vanhemmalle. Onkohan tää stoori nyt tosi:

Tyttäreni mukaan hän ei ollut päihtynyt, näin hän myös minulle sanoi. Hän ei itse näe siinä mitään väärää että ottaa pari viinilasillista ennen päiväkodista hakua, ei siis ole kännissä ollut mutta aavistuksen päihtyneenä.

Vierailija
10/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini voisi kirjoittaa tällaisen sepustuksen. Mikään siinä ei ole totta. Pahantahtoisuudella saa väännettyä ja muunneltua kaiken.

Luulen että hän on ennen kaikkea kateellinen. Ja se oma elämä on tyhjää.

Vierailija
11/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika lailla normiäitiyttä nykyisin. Ainakin meillä töissä äidit vievät lapsensa viikonlopuksi mummolaan tai kummeille, jotta saavat rauhassa elää omaa elämäänsä. Ei 80-luvulla syntyneistä yksinkertaisesti ole vanhemmiksi.

Vierailija
12/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi päiväkoti puhuu perheen asioita sinulle mutta ei estä lasta lähtemästä mahdollisesti päihtyneen vanhemman mukaan. Kuulostaa oudolle että siinä tilanteessa ei soitettu toiselle vanhemmalle tai sinulle varahakijana jos toista vanhempaa ei saada kiinni.

Miten isä suhtautuu lapseen?

Vierailija
13/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika lailla normiäitiyttä nykyisin. Ainakin meillä töissä äidit vievät lapsensa viikonlopuksi mummolaan tai kummeille, jotta saavat rauhassa elää omaa elämäänsä. Ei 80-luvulla syntyneistä yksinkertaisesti ole vanhemmiksi.

Ja höpö höpö.

Vierailija
14/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni mukaan hän ei ollut päihtynyt, näin hän myös minulle sanoi. Hän ei itse näe siinä mitään väärää että ottaa pari viinilasillista ennen päiväkodista hakua, ei siis ole kännissä ollut mutta aavistuksen päihtyneenä.

Niin ne kaikki ottavat vain muutaman ja ovat päihtyneitä, mutta ei kuitenkaan humalassa. 

Vierailija
15/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullinen tilanne, tuli surku lukiessa. Oman ajan ottaminen jaksamisen kannalta on tärkeää arjen keskellä, mutta tässä ei kertomasi perusteella ole sellaisesta kyse. Oireileeko lapsi? Oletko ottanut tyttäresi kanssa asian puheeksi?

Tilanne on varmasti hankala, koska kukin perhe toimii tapojensa mukaan, eikä mikään laki kiellä tai säätele esim. minkä verran lasta voi jättää luotettavalle aikuiselle hoitoon. On ainoastaan suosituksia. Sen sijaan jos on syytä epäillä minkäänlaista lapsen tarpeisiin vastaamattomuutta, niin ottaisin lastensuojeluun yhteyden. Perhe saisi tukea vanhemmuuteen. Olet hyvä mummo kun huolehdit hänestä, toivon sinulle rohkeutta olla jämäkkä tässä asiassa ja vaatia lapsenlapsesi etua, jos vanhemmat eivät sitä tee.

En ole ainakaan huomannut että lapsi oireilisi, ja he pitävät kyllä huolta fyysisestä terveydestä ja siitä että hänellä on ruokaa, leikkikavereita jne. Tuo henkinen läsnäolo on se mikä minua huolettaa. Tyttäreni ei ole ikinä ollut lapsirakas, ja on sanonut suoraan ettei olisi halunnut lapsia mutta kun mies ehdottomasti halusi. Olen ehkä ollut naiivi uskoessani että äitiys tulee luonnostaan synnytyksen jälkeen koska se oli oma kokemukseni :/

T. Ap

Vierailija
16/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä porvoolaiseks!

Vierailija
17/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tyttäreltäsi, olisiko hänellä mielestään ollut onnellinen lapsuus, jos sinä olisit aikoinasi toiminut vastaavalla tavalla? Olisiko hän tuntenut itsensä rakastetuksi vai välttämättömäksi pahaksi, joka piti tuoda tähän maailmaan, jotta elämänkaari näyttäisi juuri täydelliseltä lapsineen päivineen?

Vierailija
18/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on hyvä porvoolaiseks!

Paitsi yksityiskohdat falskaa.

Vierailija
19/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä siinä voi jos lapsen äitiä kiinnostaa vaan ura? Hän on uraihminen ja ehkä on ollut ns pakko tehdä lapsi. Ehkä voit alkaa adoptio äidiksi tai sitten lapsi huostaanotetaan.

Vierailija
20/191 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Eikös isommilla paikkakunnilla tule sanomista siitä, jos lasta ei hae heti töiden jälkeen? Mä asun pienellä paikkakunnalla, eikä täällä kauheasti kysellä töiden alkamisista ja loppumisista.

En tiedä onko tullut sanomista, mutta vanhemmilla ei ainakaan ole velvollisuutta hakea lasta päivähoidosta ennen sulkemista jos maksavat kokopäivähoidosta. Se onko se hyvä pitää lasta niin kauan hoidossa on eri asia.

T. Ap