Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jättänyt yksin vauva-aikana -ero?

Vierailija
08.04.2019 |

En ikinä olisi ajatellut että joutuisin vauvavuonna miettimään eroa, mutta tässä sitä kuitenkin mietin. Koen jääneeni henkisesti täysin yksin vauvan kanssa. Mies käy päivisin töissä ja iltaisin istuu työhuoneessaan katsomassa ruutua. Viikonloppuisin häviää vanhempiensa mökille auttelemaan, tai jotain kavereita auttamaan milloin missäkin ja taas illat katsoo ruutua. Joko telkkaria tai tietokonetta. Ja toki sellaisessa huoneessa, jossa ei edes paikkaa minulle ja vauvalle. Kertaakaan ei ole vauvaa kylvettänyt, ei esim lähtenyt kävelylle vaunujen kanssa, jotta lapsi nukahtaisin. Saattaa päivän aikana kerran katsoa vauvaa ja vähän jutella sen kanssa, ja se on sitten siinä, tuntuu siltä että vauva ei kiinnosta häntä lainkaan. Ja ennen kuin joku sanoo, että itsepähän vauvaa halusit, niin ei kyllä ihan yhdessä sitä haluttiin ja toivottiin. Katsoo myös, että kotityöt kuuluvat täysin minulle, kun olen kotona. Ei kuitenkaan ole edes vauvan kanssa sen aikaa että tekisin jotakin. Onko tämä normaalia? Pitäiskö minun vaan jaksaa tällaista?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se aattelee varmaan perinteisesti. Mies käy töissä ja tuo rahan, nainen hoitaa kodin ja lapset.

Niin paitsi, että maksetaan kaikesta puoliksi. Jäin melko hyväpalkkaisesta työstä äitiysvapaalle, joten saan ihan hyvää vanhempainrahaakin. Kaikki vauvahankinnat olen maksanut itse. Ja olen säästänyt rahaa, jotta voin olla kotona vauvan kanssa siihen saakka kun hän on ainakin yli vuoden. Tosin en mielellään kyllä 1 vuotiastakaan päiväkotiin laittaisi, mutta ei varmaan vaihtoehtoja ole, kun ei miehen palkka riitä meitä elättämään. Ottaisi edes vastuun taloudellisista asioista, niin ymmärtäisin paremmin. Ap

Vierailija
22/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kuulostaapa niin tutulta. Meillä on kaksi pientä lasta, mies toki hoitaa heitä kotona, minkä kännykältään ehtii, mutta aina siis IHAN AINA kun olen yksin lähtenyt kotoa, hän soittaa ihan turhia puheluita. Lapset karjuvat ja itkevät taustalla ja ongelma on yleensä niinkin suuri, että mitä ruokaa voisi tehdä. Samalla voidaan sivulauseessa mainita, että kaikki on pahalla päällä. Yritäpä siinä sitten rentoutua, mielummin lähden minäkin lasten kanssa liikenteeseen.

Kaikki sympatiat sinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se aattelee varmaan perinteisesti. Mies käy töissä ja tuo rahan, nainen hoitaa kodin ja lapset.

Niin paitsi, että maksetaan kaikesta puoliksi. Jäin melko hyväpalkkaisesta työstä äitiysvapaalle, joten saan ihan hyvää vanhempainrahaakin. Kaikki vauvahankinnat olen maksanut itse. Ja olen säästänyt rahaa, jotta voin olla kotona vauvan kanssa siihen saakka kun hän on ainakin yli vuoden. Tosin en mielellään kyllä 1 vuotiastakaan päiväkotiin laittaisi, mutta ei varmaan vaihtoehtoja ole, kun ei miehen palkka riitä meitä elättämään. Ottaisi edes vastuun taloudellisista asioista, niin ymmärtäisin paremmin. Ap

Kuulostaa siltä, että miehesi ei ole kasvanut vielä aikuiseksi. Nyt pikakurssi aikuisuuteen.

Vierailija
24/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, kuulostaapa niin tutulta. Meillä on kaksi pientä lasta, mies toki hoitaa heitä kotona, minkä kännykältään ehtii, mutta aina siis IHAN AINA kun olen yksin lähtenyt kotoa, hän soittaa ihan turhia puheluita. Lapset karjuvat ja itkevät taustalla ja ongelma on yleensä niinkin suuri, että mitä ruokaa voisi tehdä. Samalla voidaan sivulauseessa mainita, että kaikki on pahalla päällä. Yritäpä siinä sitten rentoutua, mielummin lähden minäkin lasten kanssa liikenteeseen.

Kaikki sympatiat sinne!

Nyt ihan ensin se puhelin kiinni kun lähdet omiin harrastuksiisi. Jos valitset aina sen lyhyellä tähtäimellä helpoimman tai mukavamman ratkaisun, ette pitkällä aikavälillä kukaan kehity mihinkään. Kun et ole saatavilla, miehen on itse ratkaistava asiat. Siitä saa voimaa ja itseluottamusta kun alkaa pärjätä. Sinä hölläät napanuoraa ja itsenäistyt myös olemaan ihan oma itsesi, et pelkkä äiti. Kaikki hyötyvät.

Vierailija
25/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minäkin maksoin vanhempainvapaan aikana kaikki asiat puoleksi. Säästin rahaa, että voin olla hoitovapaalla pari vuotta. Mies on tehnyt muutaman isomman hankinnan sinä aikana (pesutorni, päältä ajetteva ruohonleikkuri) ja muistaa kyllä usein mainita, että ne ovat HÄNEN ostamiaan. Olen ajatellut asian niin, että jos ero tulee niin LAPSET ovat kuitenkin MINUN (asuisivat luonani) 😍

Vierailija
26/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tekikö se mies ennen vauvaa mitään kodin tai parisuhteen eteen?

En usko, että miehen käytös on sinulle ihan puskista tullut, eli sinänsä osin myös omaa syytäsi.

Jos olet aina hoitanut kaiken yksin etkä ole osannut vaatia miestä hoitamaan osaa kotitöistä niin miksi tilanne nytkään olisi eri?

Ja totta, kotityöt kyllä kuuluvat kotona olevalle, mutta jos joku työ jää hoitamatta päivällä niin silloin _avaat suusi_ ja sanot sille miehellesi, että nyt sinä otat tämän vauvan vai haluatko märät vaatteet päällesi huomenna?

Lisäksi, jos vauva on täysimetyksellä eikä ole pulloon opetettu, et voi vauvaa jättää miehelle pitkäksi aikaa. Avaa suusi ja tee miehelle ehdot selviksi.

Vierailija
27/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että miehesi ei ole kasvanut vielä aikuiseksi. Nyt pikakurssi aikuisuuteen.

Kuka sitä aikuisuutta opettaa, kun aloittajakin on typistänyt itsensä lapsen asemaan kuinka on nyrkin ja hellan välillä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?

Vierailija
28/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää...Nosta nyt se katse omasta navasta sinne peiliin.

Vierailija
29/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on täysi torvelo

Ja ap on itsenäinen rohkea voimaantunut nainen, joka ottaa todellista vastuuta omasta elämästään ja vaatii arvoistaan kohtelua?

No ainakin hän tajuaa, että tilanne ei ole hyvä ja miettii miten muuttaa sitä. Hän on juuri saanut vauvan, elämä on muuttunut perusteellisesti. Ei silloin välttämättä osaa toimia täydellisen tehokkaasti ja assertiivisesti.

Vierailija
30/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen perheen perustamista hän oli oikein osallistuva esim. kotitöissä?

Vierailija
31/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sympatiat sinne!

Täällä myös yksi perheenäiti, jonka mies samanlainen! Joo toki voi olla vastaamatta puheluihin ja välillä olenkin, mutta on siinä ehkä tietty huoli lapsista ja hankala rentoutua kun näkee että puhelin soi aina vaan.

Mies ollut paljon lasten kanssa kaikesta huolimatta, usein on esim unohtunut antaa ruokaa. Lpasef vaikka syövät lounaan klo12 ja seuraavan kerran vasta kun tulen kotiin illalla. Jos huomautan asiasta niin suuttuu. Mistä hän voisi tietää milloin haluan että lapset syö. Niinpä. Ei hänelläkään ole ollut nälkä! Joskus tosin saattaa itse jopa syödä, mutta ei siltikään tajua lapsille antaa mitään. Paras oli, kun sanoin että pitää huolehtia että esikoinen saa ruokaa ennen urheiluharrastusta (olin itse töissä), niin antoi esikoiselle päivällistä, mutta nuoremmalle ei(!). Niin se sitten nälkäisenä lähti viemään isoveljeä harrastukseen ja yllättäen ole tosi kiukkuinen ja raskas ja miehellä oli tosi rankka ilta lasten kanssa. On kyllä vaikea lapsi-siis mies itse.

Vierailija
32/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mies käy töissä ja elättää meidät. Jätänx sen?

Vierailija
33/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sympatiat sinne!

Täällä myös yksi perheenäiti, jonka mies samanlainen! Joo toki voi olla vastaamatta puheluihin ja välillä olenkin, mutta on siinä ehkä tietty huoli lapsista ja hankala rentoutua kun näkee että puhelin soi aina vaan.

Mies ollut paljon lasten kanssa kaikesta huolimatta, usein on esim unohtunut antaa ruokaa. Lpasef vaikka syövät lounaan klo12 ja seuraavan kerran vasta kun tulen kotiin illalla. Jos huomautan asiasta niin suuttuu. Mistä hän voisi tietää milloin haluan että lapset syö. Niinpä. Ei hänelläkään ole ollut nälkä! Joskus tosin saattaa itse jopa syödä, mutta ei siltikään tajua lapsille antaa mitään. Paras oli, kun sanoin että pitää huolehtia että esikoinen saa ruokaa ennen urheiluharrastusta (olin itse töissä), niin antoi esikoiselle päivällistä, mutta nuoremmalle ei(!). Niin se sitten nälkäisenä lähti viemään isoveljeä harrastukseen ja yllättäen ole tosi kiukkuinen ja raskas ja miehellä oli tosi rankka ilta lasten kanssa. On kyllä vaikea lapsi-siis mies itse.

Kyllähän tuollaisessa tapauksessa miehellä on järjessä jotain vikaa. Ei normaali, tervejärkinen mies toimi noin. Kyllä normaali mies osaa huolehtia lapsistaan.

Vierailija
34/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos meillä on mies ollut ihan alusta alkaen kiinnostunut jälkikasvustaan ja halunnut hoitaa ja olla läsnä. Juu, tekee hän joitakin asioita eri tavalla, kuin minä, mutta en ole kertaakaan siitä nalkuttanut. Minusta tuntuu, että monilla tuoreilla äideillä on tapana vahtia, kuin haukka miehen tekemisiä, puuttuu kaikkeen eikä anna miehen olla sen lapsen kanssa!

Ja ihan oikeasti, jos mies soittelee sinne kauppaan, ettei ole puhtaita tuttipulloja, niin kyllä se on jo vakavan keskustelun aika, että hei haloo aikuinen mies!

Vierailija
35/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset saa paskaa niskaansa, vaikka esim ap:n ja parin vastaajan miehet kuulostavat aivan onnettomilta tapauksilta? Toki se on naisen syy, jos mies on laiska, ei ota vastuuta mistään, käyttäytyy kuin teini-ikäinen tai vielä pahemmin. Kaikki on aina naisen syytä, vaikka hoitaisi lapset, kodin ja kaiken muunkin perhe-elämään kuuluvan, ja olisi henkisesti ja fyysisesti aivan loppu. Nainen, katso peiliin, kuuluu ohje. Välillä vaikka miten katsoisi, ei se mies miksikään muutu. Suurin osa eroista on naisten aloitteesta, miksi?

Vierailija
36/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, kuulostaa järkyttävältä! Nyt keskustelee vakavasti ja otat järeät otteet käyttöön.

Rupea jakamaan miehelle käskyjä, jos oma-aloitteisuutta ei löydy. Pyydät tekemään ruokaa, hoitamaan vauvaa kun itse teet muuta jne. Jätät vauvan surutta miehelle kun menet lenkille tai kauppaan. Ohjeistat etukäteen mistä löytyy tuttipullo, maito, vaihtovaatteet, tiskiaine jne. Järjestä itsellesi ohjelmaa. Jos uhriudut ja teet kaiken itse, niin teet vain karhunpalveluksen teille kaikille.

Vierailija
37/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä tilanteessa, että lähipiirissä on muutaman viime vuoden aikana tipahdellut tiuhaan esikoisia ja tuntuu että se on aina ihan arpapeliä minkälainen iskä miehistä kuoriutuu ja aika usein saa yllättyä suuntaan tai toiseen.

Toisaalta myös tuntuu että näiden vastuuta välttelevien isien vaimot myös marttyyrimaisesti hyväksyy kohtalonsa ja hoitaa itse kaiken.

Itse kieltäydyin luopumasta omista harastuksistani joten miehen on ollut pakko olla kaksin vauvan kanssa alusta asti ja hyvin on mennyt vaikkakin alkuun oli suorastaan paniikissa kun joutui jäämään yksin. Nyt ovat jo kouluikäisiä ja isä on hyvin aktiivinen lasten kanssa.

Ei muuta kuin vauva rohkeasti isälleen omien harrastusten ajaksi, joko oppii olemaan lapsen kanssa tai kieltäytyy ja tässä kohtaa laittaisin ainakin itse ukon kävelemään.

Vierailija
38/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sympatiat sinne!

Kaikki kiteytyy tuohon ”Mistä hän voisi tietää milloin _haluan_ että lapsille annetaan ruokaa”. Asetelma on teillä siis lähtökohtaisesti se, että sinä vastaat päätöksistä. Kaikille nuorille naisille pitäisi opettaa ennen pariutumista, ettei emännän roolia saa ottaa. Tilannetta on tosi vaikea korjata jos on jo vuosia eletty niin, että vain toinen tietää vastaukset. Jos jo ennen lapsia elettäisiin niin, että kumpikin opettelee arjen asiat yhdessä toisen kanssa, ei kummallekaan voi tulla yllätyksenä milloin kannataa pestä pyykkiä, käydä kaupassa, milloin vaihtaa lapsen vaippa tai talvirenkaat.

Vierailija
39/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä taas helmi isäksi löydetty :D

Vierailija
40/153 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poistatat aina kommenttini? :D

Onko lapsi miehen? Oliko lapsi vain sinun ajatuksesi? Minkälainen sinä olet miehen kanssa? Nalkutatko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi