Kansalaisten mielestä Suomessa on liian hyvät työttömyysetuudet
Jopa niin hyvät että täällä on houkuttelevaa olla työtön. Asia käy ilmi Duunitorin vaalikoneesta, jossa 100 000 äänestäjää sekä 1 300 eduskuntavaaliehdokasta vastasi työelämää koskeviin kysymyksiin. Koko artikkeli ohessa:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/276833-suomalaisten-enemmisto-suomessa…
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on hallituksen propaganda mennyt perille - huomaa, etteivät ihmiset ajattele omilla aivoillaan.
No minkäs takia hallituspuolueiden kannatus on sitten pohjamudissa?
Luulen että ennemminkin ihmiset itse ajattelevat eivätkä usko hallitusta.
Suomalaisethan rakastavat haukkua kaikkea mitä hallitus tekee, mutta jostain syystä tämä hallituksen propaganda oli ainoa mihin suomalaiset poikkeuksellisesti uskoivat. :D
/foliohattu
Aloituksen artikkelista lainaus:
"Suomalaisista äänestäjistä suurin osa, yli 55 prosenttia, on täysin tai osittain sitä mieltä, että Suomessa on niin hyvät työttömyysetuudet, että täällä on houkuttelevaa olla työtön. Vain vajaat 37 prosenttia äänestäjistä on väitteen kansa täysin tai osittain eri mieltä."
On täysin eri asia, että ajattelelisi, että on liian isot työttömyysetuudet, kuin että on houkuttelevaa olla työtön.
Työttömyyden houkuttelevuutta voi vähentää myös esim. pieniä palkkoja nostamalla ja muulla tavoin kannustinloukkuja vähentämällä, kuin työttömyysetuuksien leikkaamisella.
Työttömyysetuuksia on myös hyvin erisuuruisia. Pienin etuus, eli työmarkkinatuki, on hyvinkin vähäinen, eikä sillä todellakaan suurin osa sen saajista, joille se on ainoa tulonlähde, tule kunnolla toimeen.
Se on mielenkiintoista miten se pää toimii kun sinne on riittävästi kertynyt pissiä. Ihailu ja palvonta kohdistuu silloin henkilöllä Nallen kaltaisiin rosvoparoneihin ja viha, halveksunta sekä kateus(!!!) itseä köyhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana sinkkuna saan 1000 euroa kuukaudessa tukia josta maksan vuokran 500 euroa. Lisäksi saan sähkö, lääke ja lääkärikulut korvatuksi.
500 eurosta menee noin 200 vielä laskuihin, auton kuluihin yms. Eli korvauksilla pidetään laskuttajat tyytyväisinä, mutta ei siitä jää itselle mitään.
Öö, se autoko ei jää sinulle? Tai ne muut asiat jotka saat tai olet saanut laskujen maksamisen vastineeksi? Voi luoja.
Joo se tonnin auto jota pitäisi vielä huoltaa. Mutta eipä ole varaa. Voisin sen myydä, mutta jos pääsen töihin se pitää olla.
Pointti olikin siinä, että niistä asioista mistä maksat laskuja saat tai olet jossain vaiheessa saanut jotain vastinetta. Et voi sanoa, ettei itselle jää mitään.
Autovero, autovakuutus, nettilasku, auton startin huolto, en näe että noista jää minulle mitään. Toki jos ostan jotain niin sitten.
Nuoko pitäisi ilmaiseksi saada? Netistä ei ole mitään iloa esimerkiksi? Tai siitä, että sitä autoa voit käyttää? No älä maksa sitten, pistä auto seisontaan ja maksa vasta, jos saat töitä. Ja netti poikki, kirjastossa voit käydä pakolliset asiat hoitamassa. Tai jossain ilmaisessa wifissä.
No kuinka paljon leikataan 1000 eurosta? Joo voin kävellä 7 kilometriä kirjastoon hoitamaan työjakemukset ja sitten ostella fb ryhmästä käytettyjä pesukoneita. Mitäs muita ideoita?
No nousee siinä kunto ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä köyhien ryöstelyä jaksaa täällä jauhaa nämä sohvaperunat, jotka eivät edes pleikkarin äärestä jaksa nousta. Haluaisin nähdä heidän joskus yrittävän pankkiryöstöä :D
Mutta hieman totisemmin aiheesta, itse olen asunut Aasiassa vuosia eikä täällä mitään työttömyyskorvauksia makseta ja silti kaukoidän maissa on matalat rikollisuusasteet.
Siellä on toisaalta myös ok myydä ruokia jostain kärrystä pakokaasujen keskellä. Suomessa ei saa lupaa myydä elintarvikkeita ellei ole koulutukset käyty ja paikat tiptop. Kaikki elinkeinotoiminta on Suomessa hyvin säänneltyä, minkä vuoksi työttömillä ei ole yhtä paljon vaihtoehtoja tienaamiseen kuin Aasiassa. Suomessa taitaa laki kieltää myös köyhien aasialaisnaisten vanhimman ammatin, tai ainakin asiakkuudet. Toki aina löytyy suomalaisia, jotka haluaisivat Suomestakin kehitysmaan.
Psstt, joissakin maissa yhden karkin varastamisesta seuraa käden menetys ;) Se aika kivasti vähentää rikollisuutta, kun on vähän toisenlaiset rangaistukset..
Mikään tilasto ei viittaa tähän. USA:ssa todella kovat tuomiot ja hillitön vankimäärä suhteessa väkimäärään. Silti meininki "hieman" villimpää kuin täällä.
Mulla jää töissä 200€ enemmän käteen, kuin nyt toimeentulotuella. Työ raskasta kokopäivärtyötä. Vuokra 700€ kaupungin vuokrakaksiossa.
Kansalaiset tarkoittavat kokonaistukien määrää jonka voi saada mikäli ei ole työssä käyvää puolisoa tms. Työmarkkinatuki yksinään on niin pieni ettei se kenenkään mielestä voi olla liian korkea. Itse jos työttömäksi jäisin niin saisin vain tuon koska mies on töissä, määrä lienee 500€:n kieppeillä joten tulisi todella tiukkaa meidän perheessä jos tuloni tuohon tippuisivat. Toki ansiosidonnaisen saisin ensin mutta se on lyhyt aika.
Se mikä tässä keskustelussa usein tosiaankin aina unohtuu on se, että työttömyysturva ei ole samansuuruinen kaikille. Osa saa 560 euroa plus ehkä asumistuen, osa voi saada 2000 euroa. Olen kertonut täällä jo useasti, että tunsin ihmisen joka sai ansiosidonnaista lähes 3000 euroa. Ei ole reilua pienipalkkaista kohtaan. Ei työttömyysturvan tarkoitus ole se, että voi ylläpitää entistä elintasoa ja kaupungissa autoa.
Jos on superpienet asumismenot ja elää suu säkkiä myöten niin perusturvakin riittää juuri ja juuri - kunhan et sairastu tai tule mitään isoja pakollisia hankintoja. Eri asia kannattaako sitä kadehtia. Ansiosidonnaisesta pitäisi keskustella enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää töissä 200€ enemmän käteen, kuin nyt toimeentulotuella. Työ raskasta kokopäivärtyötä. Vuokra 700€ kaupungin vuokrakaksiossa.
Kai hait asumistukea myös töissä käydessäsi?
Ansiosidonnainen 1300e, saman saisin jos olisin töissä ja siitä palkasta lähtis päiväkotimaksu ja bensakulut. Eli ei kannata käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana sinkkuna saan 1000 euroa kuukaudessa tukia josta maksan vuokran 500 euroa. Lisäksi saan sähkö, lääke ja lääkärikulut korvatuksi.
500 eurosta menee noin 200 vielä laskuihin, auton kuluihin yms. Eli korvauksilla pidetään laskuttajat tyytyväisinä, mutta ei siitä jää itselle mitään.
Öö, se autoko ei jää sinulle? Tai ne muut asiat jotka saat tai olet saanut laskujen maksamisen vastineeksi? Voi luoja.
Joo se tonnin auto jota pitäisi vielä huoltaa. Mutta eipä ole varaa. Voisin sen myydä, mutta jos pääsen töihin se pitää olla.
Pointti olikin siinä, että niistä asioista mistä maksat laskuja saat tai olet jossain vaiheessa saanut jotain vastinetta. Et voi sanoa, ettei itselle jää mitään.
Autovero, autovakuutus, nettilasku, auton startin huolto, en näe että noista jää minulle mitään. Toki jos ostan jotain niin sitten.
Nuoko pitäisi ilmaiseksi saada? Netistä ei ole mitään iloa esimerkiksi? Tai siitä, että sitä autoa voit käyttää? No älä maksa sitten, pistä auto seisontaan ja maksa vasta, jos saat töitä. Ja netti poikki, kirjastossa voit käydä pakolliset asiat hoitamassa. Tai jossain ilmaisessa wifissä.
No kuinka paljon leikataan 1000 eurosta? Joo voin kävellä 7 kilometriä kirjastoon hoitamaan työjakemukset ja sitten ostella fb ryhmästä käytettyjä pesukoneita. Mitäs muita ideoita?
Sä et edelleenkään tajua. Se että maksat netistä on palvelu, josta koet että saat hyötyä (eli ei tarvitse mennä kävellen 7km päähän hoitamaan asioitasi). Eli saat vastiketta sille, että maksat nettilaskua. Voit myös valita toisin, jolloin sinulla on jokunen raha käyttää johonkin muuhun, mutta ei nettiä kotona. En minä ole mitään leikkaamassa tai haluakaan, vaan halusin vain sanoa, että laskut eivät ole koskaan tyhjästä. Joku vanha velka voi siltä tuntua, jos sellaisia on, mutta nekin on pääsääntöisesti jollain tapaa aiheutettu.
Asumistuki pois, menee sijoittajien taskuun ja on vääristänyt vuokramarkkinat.
Sossurahaan tiukemmat ehdot. Lapsilisät pois 4.stä lapsesta (suurperheet eivät ole hyvä juttu).
Vierailija kirjoitti:
Se mikä tässä keskustelussa usein tosiaankin aina unohtuu on se, että työttömyysturva ei ole samansuuruinen kaikille. Osa saa 560 euroa plus ehkä asumistuen, osa voi saada 2000 euroa. Olen kertonut täällä jo useasti, että tunsin ihmisen joka sai ansiosidonnaista lähes 3000 euroa. Ei ole reilua pienipalkkaista kohtaan. Ei työttömyysturvan tarkoitus ole se, että voi ylläpitää entistä elintasoa ja kaupungissa autoa.
Jos on superpienet asumismenot ja elää suu säkkiä myöten niin perusturvakin riittää juuri ja juuri - kunhan et sairastu tai tule mitään isoja pakollisia hankintoja. Eri asia kannattaako sitä kadehtia. Ansiosidonnaisesta pitäisi keskustella enemmän.
Itse asiassa ansiosidonnaisen tarkoitus on juurikin se että pääsee lyhyen työttömyyden yli ilman että joutuu myymään kaikkea omaisuuttaan ja jos työttömyys pitkittyy niin ansiosidonnaisen aikana on mahdollisuus tehdä toimet kulutuksen pienentämiseen. Ei ole tarkoitus että irtisanomisen jälkeen on heti realisoitava kaikki omaisuus tai jättää laskut maksamatta jolloin ihminen on yhä syvemmässä suossa.
Siinä olet kyllä oikeassa että ansiosidonnaisille pitäisi olla katto Tanskan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Näissä keskusteluissa unohtuu AINA että työttömät ovat tukien suhteen täysin eriarvoisia. Siinä missä minä saisin sen 500€ käteen (tuskin edes asumistukea kun ei vuokralla asuta) niin se puolisoton tai työttömän puoliso saa aivan eri summan, se voikin tuntua suurelta. Tuosta 500€:sta täytyy maksaa kaikki omat kulut. Ja hartaasti toivoa ettei vaan sairastuisi, vakuutuksia tuosta summasta ei nimittäin olisi varaa maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työttömänä saan käteen korvausta noin kuutisen sataa euroa.
Palkka on tuplaten enemmän vähintään että kyllä itse sen palkan valitsen.
En ymmärrä tuota että ei työnteko kannata.
Jääkää te työssäkäyvät työttömiksi jos se korvaus kerta on niin suuri.
Itsellä tuossa korvauksessa on lapsikorotukset eli lapsettoman työkkäri on pienempi. Olisiko reilu 400 euroa? Max 500 euroa?Onneksi minun matalapalkka-alalla on töitä suht hyvin tarjolla (sijaisuuksia joita teen mieluummin) ettei tarvi hirveän kauaa työttömänä kärvistellä.
Nyt olen lapsen kanssa kotona. Määräaikainen soppari päättyi raskausaikana muttei huoleta tuleva.Työttömänä voi hakea myös asumistukea ja toimeentulotukea. Ei se tuohon 600 euroon jää ja tiedät itsekin sen.
Ja sinä myös tiedät vallan hyvin että jos on puoliso jolla on töitä ja palkka niin kyllä ne tulot jäävät sillä työttömällä tuohon 600 euroon. Järkyttävän pieni summa varsinkin jos ei ole mitään parempaa toivoa tulevaisuudesta, esim työkyvytön työtön 😐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin vaalikoneeseen. Kysymys on muotoiltu näin: "4. Suomessa on niin hyvät työttömyysetuudet, että täällä on houkuttelevaa olla työtön." mikä kuulostaa vähän tarkoitushakuiselta. Mitä jos vastaaja on sitä mieltä, että joissain töissä on niin huono palkka, ettei siihen kannata ryhtyä? Työtön ei välttämättä voi suoraan nousta johonkin hyväpalkkaiseen hommaan vaan olisi pakko valita sellainen mihin pääsee helpommin ja jonka palkka ei välttämättä riitä nostamaan elintasoa. Ymmärrettävää, jos turha vaiva ei houkuttele.
Tuo kysymys helposti painostaa tuolloin vastaavaan tavalla, joka saa vaikuttamaan siltä, että vastaaja kannattaisi tukien laskemista, vaikka näin ei välttämättä ole.
Mutta vaalikoneeseen vastataan nimettömänä, siihen voi vastata juuri siten miltä itsestä tuntuu. Sehän on juuri vaalikoneiden tarkoitus.
Tätä juuri tarkoitin. Tuloksista ei siis voi tehdä kovin pitkälle vieviä päätöksiä.
Luulen ettet ymmärrä vaalikoneen tarkoitusta. Siihenhän on tarkoitus vastata mahdollisimman lähelle oman linjan ajattelua niin löytää itselleen parhaimman ehdokkaan.
Vain idiootti valehtelisi vaalikoneessa itselleen.
Ymmärrän vaalikoneen tarkoituksen enkä puhunut mitään itselleen valehtelusta. Jos itselleen valehtelulla tarkoitit sitä, että mutuilee vastauksen vajailla tiedoilla, niin sitten aika moni meistä on idiootti.
Ilmeisesti et itse ymmärtänyt kommenttini tarkoitusta. Sen tarkoitus oli nimenomaan muistuttaa vaalikoneen luonteesta! (Koska jotkut saattavat äkkiseltään ottaa nämä tulokset muuten liian vakavasti, kuten yksikin käsitti, että kyseessä olisi ollut tutkimus.)
Vaalikone oli myös Duunitorin, jolla saattaa olla omat pyrkimyksensä, ja koneessa olleen kysymyksen voi tulkita monin tavoin, kuten senkin että miksi joku vastaa tietyllä tavalla. Vastauksesta ei voi päätellä millaista muutosta vastaaja asioihin haluaa, mutta joku voi tarkoituksella tai vahingossa tehdä ylimääräisiä tulkintoja vastaajien toiveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työttömänä saan käteen korvausta noin kuutisen sataa euroa.
Palkka on tuplaten enemmän vähintään että kyllä itse sen palkan valitsen.
En ymmärrä tuota että ei työnteko kannata.
Jääkää te työssäkäyvät työttömiksi jos se korvaus kerta on niin suuri.
Itsellä tuossa korvauksessa on lapsikorotukset eli lapsettoman työkkäri on pienempi. Olisiko reilu 400 euroa? Max 500 euroa?Onneksi minun matalapalkka-alalla on töitä suht hyvin tarjolla (sijaisuuksia joita teen mieluummin) ettei tarvi hirveän kauaa työttömänä kärvistellä.
Nyt olen lapsen kanssa kotona. Määräaikainen soppari päättyi raskausaikana muttei huoleta tuleva.Työttömänä voi hakea myös asumistukea ja toimeentulotukea. Ei se tuohon 600 euroon jää ja tiedät itsekin sen.
Sinä et paljon tiedä vaikka luulet tietäväsi. On monia työttömiä jotka eivät mainisemiasi tukia saa, vain työttömyyspäivärahan eli 518€/kk käteen, ei mitään muuta. Onko se todellakin liian paljon?
Kieltämättä on kivaa saada 1100 euron päälle pari sataa soviteltua työttömyyskorvausta. Teen siis 20 tuntista työviikkoa. Menot eivät kovin pahat.
Mutta eihän tämä nyt yleisellä tasolla hyvä ole, mutta joku 500-700 e perustulon tyyppinen saisi aikaan sen, että tekisi mieli jäädä osa-aikaseksi pidemmän päälle.