Kansalaisten mielestä Suomessa on liian hyvät työttömyysetuudet
Jopa niin hyvät että täällä on houkuttelevaa olla työtön. Asia käy ilmi Duunitorin vaalikoneesta, jossa 100 000 äänestäjää sekä 1 300 eduskuntavaaliehdokasta vastasi työelämää koskeviin kysymyksiin. Koko artikkeli ohessa:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/276833-suomalaisten-enemmisto-suomessa…
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
"Asia käy ilmi Duunitorin vaalikoneesta, jossa 100 000 äänestäjää sekä 1 300 eduskuntavaaliehdokasta vastasi työelämää koskeviin kysymyksiin.
Duunitori kertoo otoksen äänestäjien osalta olevan hyvin laaja ja se edustaa työelämästä kiinnostuneiden suomalaisten näkemyksiä."
Olen että vastaajia oli sekä työttömistä että työssäkäyvistä. Olisi vielä kiva tietää, miten äänestäjän oma työllisyystilanne vaikutti vastaukseen. Kaikilla ei välttämättä ole asiasta omaa kokemusta vaan oletuksia. Kyselyä ei ollut rajattu pelkästään niille, joilla on tietoa asiasta.
Eikös duunitorin asiakkaista valtaosa ole työttömiä? Ja "työelämästä kiinnostuneista" samoin.
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin vaalikoneeseen. Kysymys on muotoiltu näin: "4. Suomessa on niin hyvät työttömyysetuudet, että täällä on houkuttelevaa olla työtön." mikä kuulostaa vähän tarkoitushakuiselta. Mitä jos vastaaja on sitä mieltä, että joissain töissä on niin huono palkka, ettei siihen kannata ryhtyä? Työtön ei välttämättä voi suoraan nousta johonkin hyväpalkkaiseen hommaan vaan olisi pakko valita sellainen mihin pääsee helpommin ja jonka palkka ei välttämättä riitä nostamaan elintasoa. Ymmärrettävää, jos turha vaiva ei houkuttele.
Tuo kysymys helposti painostaa tuolloin vastaavaan tavalla, joka saa vaikuttamaan siltä, että vastaaja kannattaisi tukien laskemista, vaikka näin ei välttämättä ole.
Mutta vaalikoneeseen vastataan nimettömänä, siihen voi vastata juuri siten miltä itsestä tuntuu. Sehän on juuri vaalikoneiden tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tutkimuksesta vaan vaalikonevastauksista.
Niinhän se sanottiin heti aloituksessa.
Ihmiset eivät aina ole niin tarkkoja ja voivat tulkita, että tämä uutinen todistaa jotain siitä miten asiat todellisuudessa ovat tai miten työttömät itse asian kokevat.
Esimerkiksi tämä kirjoittaja käsitti väärin:
"Kyllähän työttömille on paljonkin erilaisia tukia, mutta onko niiden oltava niin suuria ettei matalapalkkatyöhön kannata mennä. Ja enemmistön vastaushan oli tuossa tutkimuksessa: ei tarvitse olla."
Asun omasta talossa ja ikinä en ole saanut asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka ovat työssä, pitävät työttömyyskorvauksia liian suurina ja ainakin vihjaavat työttömien olevan vaan laiskoja. SItten kun lama tulee ja sanojat itse jää työttömiksi ja kun ikää alkaa oleen siinä 50, niin muuttuu ääni kellossa.
Miksikö tiedän tämän? Siksi että itse aiemmin olin niitä jotka piti työttömiä laiskoina ja tukien nostajana. Sitten viitisen vuotta sitten 49 vuotiaana mut irtisanottiin ja jouduin maistamaan työttömyyttä itse. Ei ollutkaan herkkua. Yli vuoden hain töitä kokopäivätoimisesti ja satoja hakemuksia lähetellen. Onneksi sain työpaikan ja sen jälkeen mielipiteeni työttömyydestä on muuttunut. Karman laki puri itseeni. Nyt on hyvässä työpaikassa ja taas keskituloinen. Mutta tiedän että milloin tahansa voin pudota työttömyyteen takaisin. Kukaan ei ole turvassa ja sen vuoksi haluan että työttömille on tukia ja palveluita. Sillä joskus voin tarvita niitä taas.
Kyllähän työttömille on paljonkin erilaisia tukia, mutta onko niiden oltava niin suuria ettei matalapalkkatyöhön kannata mennä. Ja enemmistön vastaushan oli tuossa tutkimuksessa: ei tarvitse olla.
AV-palstalla työttömät ovat yliedustettuna. Oikean otannan saa oikeista tutkimuksista.
Tämä Duunitorin kysely ei taatusti ole mikään oikea tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin vaalikoneeseen. Kysymys on muotoiltu näin: "4. Suomessa on niin hyvät työttömyysetuudet, että täällä on houkuttelevaa olla työtön." mikä kuulostaa vähän tarkoitushakuiselta. Mitä jos vastaaja on sitä mieltä, että joissain töissä on niin huono palkka, ettei siihen kannata ryhtyä? Työtön ei välttämättä voi suoraan nousta johonkin hyväpalkkaiseen hommaan vaan olisi pakko valita sellainen mihin pääsee helpommin ja jonka palkka ei välttämättä riitä nostamaan elintasoa. Ymmärrettävää, jos turha vaiva ei houkuttele.
Tuo kysymys helposti painostaa tuolloin vastaavaan tavalla, joka saa vaikuttamaan siltä, että vastaaja kannattaisi tukien laskemista, vaikka näin ei välttämättä ole.
Mutta vaalikoneeseen vastataan nimettömänä, siihen voi vastata juuri siten miltä itsestä tuntuu. Sehän on juuri vaalikoneiden tarkoitus.
Tätä juuri tarkoitin. Tuloksista ei siis voi tehdä kovin pitkälle vieviä päätöksiä.
Lapsettomana sinkkuna saan 1000 euroa kuukaudessa tukia josta maksan vuokran 500 euroa. Lisäksi saan sähkö, lääke ja lääkärikulut korvatuksi.
500 eurosta menee noin 200 vielä laskuihin, auton kuluihin yms. Eli korvauksilla pidetään laskuttajat tyytyväisinä, mutta ei siitä jää itselle mitään.
Itse olen pienten lasten työtön äiti (mies käy osa-aikatyössä) ja talous on niin tiukilla että kaikesta joudutaan tinkimään. Itselläni on terveys alkanut reistaamaan. Se oli karu asia tajuta että oikeasti Suomessa ei ole varaa käydä lääkärissä. 2 krt kävin tk: ssa ja laskujen kanssa jouduin pulaan. Lääkärin määrämiä lääkkeitä ei ollut varaa hakea ja tutkimuksiin jonne sain sairaalalle lähetteen en pystynyt mennä. En edes kehdannut enää vastata lääkärille puhelimeen kun yritti soittaa kun olin perunut ajan.
Nyt olen kotona ollut lähes vuoden sairauksieni kanssa ilman diagnoosia ja lääkäri soittelee n. 2kk välein enkä kehtaa vastata. Jos tämä on jonku mielestä liian hyvä elintaso työttömäksi, toivoisin että kokeilisitte samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asia käy ilmi Duunitorin vaalikoneesta, jossa 100 000 äänestäjää sekä 1 300 eduskuntavaaliehdokasta vastasi työelämää koskeviin kysymyksiin.
Duunitori kertoo otoksen äänestäjien osalta olevan hyvin laaja ja se edustaa työelämästä kiinnostuneiden suomalaisten näkemyksiä."
Olen että vastaajia oli sekä työttömistä että työssäkäyvistä. Olisi vielä kiva tietää, miten äänestäjän oma työllisyystilanne vaikutti vastaukseen. Kaikilla ei välttämättä ole asiasta omaa kokemusta vaan oletuksia. Kyselyä ei ollut rajattu pelkästään niille, joilla on tietoa asiasta.
Eikös duunitorin asiakkaista valtaosa ole työttömiä? Ja "työelämästä kiinnostuneista" samoin.
Vaalikone on varmaan houkutellut sivuille muitakin kuin sen normaaleja kävijöitä.
Miten iso osa työttömistä on mahtanut tehdä tuon vaalikoneen? Vaalikoneen on tehnyt 100 000 ihmistä, eli jos puolet vastaajista olisi työttömiä, niin se olisi jo neljäsosa kaikista Suomen työttömistä.
Itse olen työtön enkä ollut edes törmännyt tuohon vaalikoneeseen aiemmin. Tuskin olen tuolla sivustollakaan juuri käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana sinkkuna saan 1000 euroa kuukaudessa tukia josta maksan vuokran 500 euroa. Lisäksi saan sähkö, lääke ja lääkärikulut korvatuksi.
500 eurosta menee noin 200 vielä laskuihin, auton kuluihin yms. Eli korvauksilla pidetään laskuttajat tyytyväisinä, mutta ei siitä jää itselle mitään.
Eli pitäisikö tukia laskea niin ettei ole enää varaa ruokaan, vai pitäisukö jättää laskut maksamatta, vai missä kohtaa se liika tuen määrä näkyy? Entäs kun hajoaa pesukone? Sitä sitten osamaksulla makselee vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Öö, se autoko ei jää sinulle? Tai ne muut asiat jotka saat tai olet saanut laskujen maksamisen vastineeksi? Voi luoja.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne etuudet pienenee sitä mukaa kun yhteiskunnalta loppuu rahat (=velkaantumisaste nousee liian korkeaksi).
Suomi on eurooppalaisittain melko vähävelkainen valtio tilastojen mukaan. Suomessa pitää leikata yritystukia oikein urakalla, niin saadaan velkaantuminen loppumaan jos sitä halutaan. Suomen yritystuet ovat suhteessa väkilukuun 2-kertaiset Ruotsiin verrattuna ja 3-kertaiset Tanskaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalikone on varmaan houkutellut sivuille muitakin kuin sen normaaleja kävijöitä.
Miten iso osa työttömistä on mahtanut tehdä tuon vaalikoneen? Vaalikoneen on tehnyt 100 000 ihmistä, eli jos puolet vastaajista olisi työttömiä, niin se olisi jo neljäsosa kaikista Suomen työttömistä.
Itse olen työtön enkä ollut edes törmännyt tuohon vaalikoneeseen aiemmin. Tuskin olen tuolla sivustollakaan juuri käynyt.
No kannattaisi. Siellä kun on niitä työpaikkoja ja ihan työssäkäyvänkin näkökulmasta mielenkiintoisia artikkeleita työelämästä, haastatteluista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisikö tukia laskea niin ettei ole enää varaa ruokaan, vai pitäisukö jättää laskut maksamatta, vai missä kohtaa se liika tuen määrä näkyy? Entäs kun hajoaa pesukone? Sitä sitten osamaksulla makselee vuoden.
Pesukoneen saa fb kirppiksiltä muutamalla kympillä, jopa ilmaiseksi. Ja tähän ei nyt kannata huutaa ettei kuulu fb, sinne voi liittyä.
Usassakin maksetaan työttömyyskorvauksia ja Euroopassa niitä nyt maksetaan jokaisessa maassa. Ainoastaan ansiosidonnainen on melko pitkäkestoinen Suomessa, mutta peruspäiväraha tms. ovat Suomessa hyvin alhaiset jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, se autoko ei jää sinulle? Tai ne muut asiat jotka saat tai olet saanut laskujen maksamisen vastineeksi? Voi luoja.
Joo se tonnin auto jota pitäisi vielä huoltaa. Mutta eipä ole varaa. Voisin sen myydä, mutta jos pääsen töihin se pitää olla.
Suomes on jo 400 000 luottohäiriömerkintäistä, kiitos paskojen alimpien työttömyys- yms.korvausten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienten lasten työtön äiti (mies käy osa-aikatyössä) ja talous on niin tiukilla että kaikesta joudutaan tinkimään. Itselläni on terveys alkanut reistaamaan. Se oli karu asia tajuta että oikeasti Suomessa ei ole varaa käydä lääkärissä. 2 krt kävin tk: ssa ja laskujen kanssa jouduin pulaan. Lääkärin määrämiä lääkkeitä ei ollut varaa hakea ja tutkimuksiin jonne sain sairaalalle lähetteen en pystynyt mennä. En edes kehdannut enää vastata lääkärille puhelimeen kun yritti soittaa kun olin perunut ajan.
Nyt olen kotona ollut lähes vuoden sairauksieni kanssa ilman diagnoosia ja lääkäri soittelee n. 2kk välein enkä kehtaa vastata. Jos tämä on jonku mielestä liian hyvä elintaso työttömäksi, toivoisin että kokeilisitte samaa.
Jos noin tiukilla on talous, voi varmasti lääkäri kuluihin yrittää hakea harkinnanvaraista tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se tonnin auto jota pitäisi vielä huoltaa. Mutta eipä ole varaa. Voisin sen myydä, mutta jos pääsen töihin se pitää olla.
Pointti olikin siinä, että niistä asioista mistä maksat laskuja saat tai olet jossain vaiheessa saanut jotain vastinetta. Et voi sanoa, ettei itselle jää mitään.