Susi ei viihdy Lapissa
Ei yhtään sutta Lapissa. Harmi, vaikka siellä on Suomen suurimmat kansallispuistot. Ehkä Lapissa on liian kylmää sudelle.
Kommentit (17)
Onko biologit tutkineet tätä outoa ilmiötä? Miksei suomalainen susikanta ei menesty pohjoisessa, muualla susia on kyllä napapiirin pohjoispuolella?
Missä on susiraja kun puolet Suomen susista elää täällä Turun seudulla?
Kukapa Lapin laajojen kairojen sudet olisi laskenut.
Aslakit ajaa niiden yli moottorikelkoilla. Eihän susi siellä uskalla olla, kun kissatkin tapetaan lapiolla.
Lapissa on poroja. Sudet syövät poroja. Lappalaiset eivät tykkää siitä, että heidän porojaan syödään. Päättele loput itse.
Niin. Voi olla kylmää ja hyttysiä. Susi kaipaa suotuisia olosuhteita ja mukavuuksia.
Eihän siellä ole mitään petoja, koska poromiehillä on lupa tappaa kaikki pedot mitkä uhkaavat heidän karjaansa, joka ilmaiseksi syö jäkälää valtion mailla
Kuiteski Lapissa porot hirvien kanssa kesäisin oleskelee maanteiden varsilla tai jopa maantiellä. Koskaan et tiedä, minkä mäen tai mutkan takana edessä on porolauma. Busseissa on siellä häkkyrä etuosassa, ettei tule vahinkoa, kun niihin törmää.
Kerran nähtiin Saariselältä tullessa kesällä, kun edellä ajavan auton kimppuun kävi iso poro komeilla sarvillaan viilteli pitkinpoikin auton konepeltiä ja kylkiä. Me päästiin karkuun petoa :D
Vierailija kirjoitti:
Lapissa on poroja. Sudet syövät poroja. Lappalaiset eivät tykkää siitä, että heidän porojaan syödään. Päättele loput itse.
Niin mutta aika paljon ne kaksi sutta saavat poroja syödyksi, kun korvauksia haetaan.
Harvaan asutusss Itä-Suomessakin on sudelle vähemmän suotuisat olot kuin esim. Varsinais-Suomessa.
Liipasinsormi on herkkä takamehtien turjakkeilla eikä ole niin väliä onko lupia ampua vai ei.
Kuinkahan moni vastanneista on etelänveteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta aika paljon ne kaksi sutta saavat poroja syödyksi, kun korvauksia haetaan.
Aikoinaan veivät poroille heinää Rovajärven ampuma-alueen maalialueelle, kun tykistö harjoitteli kovilla. Aika velikultia.
Isot miehet Lapissa ja Kainuussa pelkää susia ja salametsästää ne. Toivottavasti seuraava sukupolvi on fiksumpaa jengiä eikä tule isiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan veivät poroille heinää Rovajärven ampuma-alueen maalialueelle, kun tykistö harjoitteli kovilla. Aika velikultia.
Sairasta touhua. Pitäisiköhän tuo elinkeino jo hylätä, aika on tainnut ajaa se ohi. Sitä ei pysty harjoittamaan ilman huijaamista ja julmuutta. Mitä järkeä koko hommassa enää on?
Sudet inhoaa lappalaisia. Lappi on niin pilattu lappalaisilla että susillakin tekee tiukkaa.
Ehkä siellä on liikaa hyttysiä?