Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut vessapaperia päiväkodista aamulla kun olen vienyt lapsen hoitoon.
Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)
Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.
Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.
Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.
Kuinka huono palkka sinulla on?
Käteen jää noin 1600, pelkkä vuokra on 1030 e/kk, asutaan Helsingissä. En toki joka kuussa joudu noin tekemään, mutta on pari kertaa tuollainen tilanne ikävä kyllä ollut. Mutta ylimääräistä ei ole. Ja joskus jos jotai innostuu tekemään niin siitä sitten kärsitään ennen palkkapäivää.
Järkyttävä vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mitä on olla " hyvintoimeentuleva" köyhä??? Tulot näyttää hienolta, mutta verojen jälkeen ei.
Verot on laskettu minimiin niin silti asuminen (oma), sähkö,vakuutukset (kilpailutettu),netti ,puhelin(halvimmat),asuntolaina 270e nielaisee leijonan osan tuloista.Eli eipä jää paljoa muihin menoihin kuin ruokaan rahaa.
Tuo on ihan normaalia työssäkäyvän ihmisen arkea, ei mitään köyhyyttä. Moni keskituloinenkin luulee nykyään olevansa köyhä, ihmisiltä on kadonnut suhteellisuudentaju. Sinä et ole todellakaan köyhä, ja tulotasosi on ihan normaali. Jos rahaa ei jää, kulutat liikaa. Omia valintoja.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Köyhyyskokemus tämäkin: tarkastan säännöllisesti kuiva-ainekaapit. Näen yhdellä silmäyksellä, mitä kaapissa on, ja millaista ruokaa aineksista saa, jos rahat loppuvat aivan totaalisesti. Aina on kaapissa makaroni, riisiä, linssejä, hernerouhetta. Öljyä, mausteita. Eli hätätilassa ei ainakaan ruuasta tule pula.
Elämme jatkuvasti veitsenterällä. Laskuja on paljon, luottokorttivelkaa - se on maksettava pois. Tämä on johtanut siihen, että kaikesta säästetään, nuukaillaan, syödään kirjaimellisesti mitä kaapista sattuu löytymään. Ollaan kotona, ei käydä missään paitsi kävelemässä. Mies töissään, minä satunnaisesti keikkatyössä.
Köyhyyskokemus: jääkaapissa perunaa, sipuli, pari porkkanaa. Näkkileipää, margariinia. Niin vain kokkasin nelihenkiselle perheelle ruokaa pariksi päiväksi.
Miten rahat voi loppua yhtäkkiä? Mä pidän aina kassakaapissa n. 1000euroa minimissään.
Ei ne sieltä mihinkään yht.äkkiä pääse loppumaan, jos niitä ei käytä!
Sinccis
Ja vaikka olisi vähävarainen, niin miten rahat voi loppua _yhtäkkiä_? Kai sitä nyt jmalauta itse tietää mihin on rahansa törsännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin ketjuun oli ihan pakko kroonisesti sydämettömien parempien ihmisten pesiytyä. Menkää ny v**tuun täältä sönköttämästä "miksi ostit viimeisellä roposellasi perunaa etkä kaurahiutaleita, oma vika" ja puuta roskaa. Täällä ihmiset puhuvat siitä, kuinka ovat nähneet nälkää ja te tulette jeesustelemaan. Saitteko pieneen rusinasieluunne voimakkaan olon? Tästäkö te vedätte kiksejä, kaikkein köyhimmille ja toivottomimmille pätemisistä? Meinaan kertoo teistä aika paljon.
Nälän jälkeen kaameinta on se toivottomuuden ja hylätyksitulemisen tunne. Näin olen kuullut, en ole itse koskaan ollut köyhä, mutta en siltikään ole oikeutettu pätemään kellekään jollain idioottimaisella "neuvoilla" ja oman olkapään taputtelulla. Olette tekopyhiä, joten painakaa päänne hankeen ja hävetkää.
Nimimerkin "Sinccis" eilisiltaiset haistattelut ovat sentään kadonneet, kun ilmoitin niistä neljä asiattomiksi sillä perusteella, että niissä halvennetaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. En tiedä, annetaanko tällä palstalla banneja, mutta tuo ihminen ansaitsisi sellaisen muutamaksi viikoksi.
Onhan niitä tullut joskus montakin samana päivänä.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että se joka muille toivoo ansaitsee sen itse.
Miksi muuten nimimerkkini SinkkKis on bannissa? Sinunkaltaistesi kateellisten kieroilijoiden takia.
Sink-kis (kokeile vaikka jos et usko)
Tosiasia on se, että te teette aina ensihyökkäyksen ja mä annan samalla mitalla takaisin ja sitten alkaa itku.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut vessapaperia päiväkodista aamulla kun olen vienyt lapsen hoitoon.
Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)
Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.
Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.
Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.
Kuinka huono palkka sinulla on?
Käteen jää noin 1600, pelkkä vuokra on 1030 e/kk, asutaan Helsingissä. En toki joka kuussa joudu noin tekemään, mutta on pari kertaa tuollainen tilanne ikävä kyllä ollut. Mutta ylimääräistä ei ole. Ja joskus jos jotai innostuu tekemään niin siitä sitten kärsitään ennen palkkapäivää.
Järkyttävä vuokra.
Niinpä, 60m2 kolmio meillä. Kaksiot on tällä alueella (Länsi-Helsinki) noin 940-1000 e. Suurin osa kolmioista noin 1100-1300 e.. eli meillä halpa kolmio.
Hirveitä vuokria. Ajatella, että meidän helsinkiläisten verorahat menevät asuntosijoittajien taskuihin! Hirveitä summia. Koko asumistuki pitäisi lakkauttaa, tai ainakin leikata rajusti.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ölylämmitteisestä talosta: otin vuokralaiset (siisti keski-ikäinen pari) kesällä 2017 jäätyäni yksin. Koin vuoden helvetin, miehellä oli todennäköisesti persoonallisuushäiriö. Haukkui ja solvasi minua, kiusasi eri tavoilla, tehden mm. viisi rikosilmoitusta. Uusia vuokralaisia en uskalla ottaa. Maksan pankille vain korot tällä hetkellä. Olen yrittänyt päästä velkasaneeraukseen, mutta se ei onnistu, kun ei ole säännöllisiä tuloja. En pysty viemään esim. koiraani eläinlääkäriin, pelkään, että sen hampaat mätänevät suuhun. Pyykkikone oireilee ja netti takkuilee. Yön tunnit ovat pitkiä, kun miettii tulevaisuutta, olen 60-vuotias, kukaan ei halua minua enää töihin, eläkkeeni on minimaalinen ja asun talossa jota kukaan ei halua. Varjoissa on itseensä vetävää synkkyyttä. Pelottaa.
Missä päin asut? Mikset myy asuntoa?
Sinccis
Kirjoittaja kirjoittaa että hän asuu talossa jota kukaan ei halua. Oletettavasti syrjäkylän mörskä jollaisesta kukaan ei halua maksaa mitään. Eikä tuollaisen myynti jollain järjettömällä alihinnallakaan kannata jos sillä summalla ei saa itselleen mitään asuntoa jossa asuminen tulisi pidemmän päälle halvemmaksi.
Jotain on tehtävä, jos ei ole varaa viedä koiraa eläinlääkäriin.
Ei voi vain sanoa, etten halua myydä ja koira kärsii.
Sinccis
Jotain on tehtävä!
Okei, eli? Nainen myy mörskänsä jollain nimellisellä hinnalla ja muuttaa vuokralle, joka tulee pidemmän päälle kalliimaksi, eli ratkaisu on aikalailla kun kusisi pakkasella housuihinsa. Rahaa ei ole edelleenkään siihen eläinlääkäriin.
Keksit juuri olkinuken.
Sinccis
Onko nyt hyvä mieli? Kyllä kunnan asunnossa asumistukea saa. Se, että onko järjestelmä oikein on aivan eri asia.
Asumistukea ei saa niin automaattisesti kuin ihmiset kuvittelee, minä en ole koskaan saanut vaikka työtön olen ollutkin (ja asunut kaupungin asunnossa). Tietysti en tuota alkuperäistä kirjoittajaa ja hänen kotikuntansa tilannetta tiedä, voisiko asunnon myymisellä (vaikka sitten alihintaan) saada jonkun järkevän asunnon. Sanon vain, että mörskä josta ei ole enää lainaa jäljellä on asumismuotona helposti halvempi kuin vuokra-asunto, joten mikään varma ratkaisu tuo asunnon myynti ei ole.
Pitäisi saada. Pitäisi olla selkeät ja samat säännöt kaikille mitä saa.
Toivottavasti perustulo tulee, niin tämä pelleily loppuu sitten.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Leikannut tyhjän hammastahnatuubin auki ja kaivanut sieltä jämiä. Unihdin laittaa muovipussin ympärille ettei kuivu ja sitten piti kastella hammasharja ja hinkuttaa tahnaa niustä kuivista kohdista. Tätä tein monena päivänä kunnes siitä ei enää irronnut mitään.
Noin minäkin teen, mutta en ole ajatellut että siinä olisi jotain erikoista "köyhäilyä". Eihän hammastahnatuubia kannata heittää pois, jos siellä on vielä tahnaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Kummastuttaa miten joku viitsii varastaa sellaista turhaketta kuin wc-paperia. Monissa paikoissa eri puolilla maailmaa kukaan ei edes käytä vessapaperia vaan alakerta huljautetaan käsisuihkulla (joka löytyy lähes jokaisesta suomalaisesta kodista). Kuivata voi johonkin pyyhkeeseen ja jos ei halua tuhlata pesuainetta ja vettä sen pesemiseen niin housut jalkaan niin kuivuu, vettä se vaan on. Matkusteltuani Kaakkois-Aasiassa olen jättänyt WC-paperin kokonaan pois vaikka en ole edes köyhä, se on vaan niin turhaa. Ja ei ole tarkoitus provosoida tällä viestillä mutta moraalin kannalta varastaisin mielummin vaikka ruokaa tai jotain mistä on oikeasti hyötyä.
Kuluuhan siihen alapään pesemiseen vettä, eikä naisen alapäälle ole terveellistä että sitä pestään monta kertaa päivässä.
Eikä kukaan halua kulkea ympäriinsä märissä housuissa.
Nyt jotain järkeä näihin nikseihin.
Te,joilla on ollut lapsen kanssa vaikea päästä terapiaan tai omia lääkkeitä ostaa ottakaa ihmeessä yhteys sairaalan sosiaalityöntekijään.
Häpeällisin hetki oli se kun piti valita ostanko suolaa vai hammastahnaa kun molempiin ei ollut varaa. Suolatta mentiin muutama viikko.
Menin yläasteikäisenä kouluun äitini yöpaidassa kun ei ollut vaatteita. Ei hävettänyt, pelkäsin vain, että joku huomaa. Opettelin tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Aina huvittaa, kun jotkut jeesustelevat tällaisissa ketjuissa, miten ovat pärjänneet muutaman satasen tukirahoilla niin hyvin. Olkaa onnellisia, että pärjäsitte, eikä esimerkiksi tullut sairastumista romahduttamaan talouttanne.
Joo, pärjään itsekin ihan hyvin työttömyystuella ja kuntouttavasta työtoiminnasta saatavalla korvauksella, kun käytännössä asun vanhempieni luona, mutta en siltikään päde ihmisille, joilla on vaikeampaa.
Juuri näin! Koskaan ei voi tietää mitä itsestään riippumatonta voi sattua.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Aika karuja vastauksia, joista osa on itselleni tuttuja. Lähinnä tulee mieleen sama asia kuin itselleni jälkeenpäin, eli miksi en älynnyt hakea kaikkia mahdollisia tukia ja avustuksia. Eli mistä oikeastaan johtuu, että joku joutuu jollain makaronipussilla elämään viikon? (Itsekin olen kokenut tämän.) Koska meillä on kuitenkin olemassa sosiaaliturvajärjestelmä, joka laskee aina vuokran ja muiden välttämättömien kulujen päälle vielä niin paljon rahaa, että kyllä sillä syö ja tekee välttämättömät asiat.
Näistä pitäisi kertoa jo koulussa.
Ei mulla ollut mitään käryä, että mihin tukiin olen oikeutettuna kun olin nuorena työttömänä. (viikon)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Menin yläasteikäisenä kouluun äitini yöpaidassa kun ei ollut vaatteita. Ei hävettänyt, pelkäsin vain, että joku huomaa. Opettelin tekemään itse.
Nykyään on halvempaa ostaa kuin tehdä uusi. Kirppuksiltä voi löytää alle eurolla hyviä perusvaatteita. Alle eurolla ei taida saada kangasta kuin jonkun jämätilkun mistä saa leikattua kaksi kolmiota rintojen peitoksi?
Vierailija kirjoitti:
Köyhyyskokemus: jääkaapissa perunaa, sipuli, pari porkkanaa. Näkkileipää, margariinia. Niin vain kokkasin nelihenkiselle perheelle ruokaa pariksi päiväksi.
Mitä söitte ?
Sinccis
Masentuneena, yhteiskunnan tukien väliinputoajana, leipäjonojen kanta-asiakkaana ja muutenkin keskellä kaameaa päivää tulin yhtäkkiä kateelliseksi kadulla kökkivälle romanikerjäläiselle ja potkaisin hänen pahvimukin kaaressa kumoon.
Vasta kotona iski häpeä - siitä kun en älynnyt ottaa hiluja, jotka kierivät maassa. Se oli köyhyyteni pohjakosketus.
Vierailija kirjoitti:
Häpeällisin hetki oli se kun piti valita ostanko suolaa vai hammastahnaa kun molempiin ei ollut varaa. Suolatta mentiin muutama viikko.
Siis trölläiletkö?
Kilon merisuolaa saa jollain 55 centillä. Sen verran löytää jo kun tonkii pulloja roskiksista.
Sinccis
Mikä järki on tiskiaineen "jatkamisella" vedellä? Veteenhän se lisätään tiskatessa kuitenkin. Aivan sama, kun vain käyttää ainetta vähemmän.
Sama koskee saippuaa.