Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
681/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastuttaa miten joku viitsii varastaa sellaista turhaketta kuin wc-paperia. Monissa paikoissa eri puolilla maailmaa kukaan ei edes käytä vessapaperia vaan alakerta huljautetaan käsisuihkulla (joka löytyy lähes jokaisesta suomalaisesta kodista). Kuivata voi johonkin pyyhkeeseen ja jos ei halua tuhlata pesuainetta ja vettä sen pesemiseen niin housut jalkaan niin kuivuu, vettä se vaan on. Matkusteltuani Kaakkois-Aasiassa olen jättänyt WC-paperin kokonaan pois vaikka en ole edes köyhä, se on vaan niin turhaa. Ja ei ole tarkoitus provosoida tällä viestillä mutta moraalin kannalta varastaisin mielummin vaikka ruokaa tai jotain mistä on oikeasti hyötyä.

On olemassa vaihtoehto, jossa ei koskaan varasteta keneltäkään mitään. Suosittelen.

Vierailija
682/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotipalvelussa vien heikoilta ja huonokuntoisilta asiakkailta vessapaperia, koska ei minulla ole varaa niihin kalliisiin rulliin.

Välillä esimies kummastelee, kuinka vauhdilla asiakkailta menee vessapaperia, mutta en puhu mitään kotonani olevista rullasäkeistä. 

Säästän todella paljon vuodessa, kuten muutkin rullavarkaat. 

Rulla! Rulla! Rulla! 

Sinänsä hyvä, että saat enemmän viinaa ja tupakkaa, kuten rullarosvojen kuuluukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitto kelan toimeentulotuen puhelinpalveluun. Jonossa 10minuuttia ja "pahoittelemme pitkittynyttä ruuhkaa". "Puhelunne tallennetaan."

Haluan kysyä hakemukseni tilasta ja seitsemän päivän jälkeen mukaan tulisi päätös tehdä ---eikä näy mitään.

(Haluan tietää, ehdinkö saada lääkket viikonlopuksi.) eli kysyin mikä on hakemukseni tila ja onko kaikki siis hakemuksen suhteen ookoo. Jännittää vietävästi.

Olen jo luovutamassa ja lopettassa puhelun kun yllättäen

ystävällinen naisääni vastaa,  kysyy tietoni ja kertoo siten että päätös on tehty, muttei hän voi kertoa siitä mitään koska "se ei ole vielä lainvoimainen".

Kysyin että voiko hän edes sanoa senverran, onko se myönteinen vai kielteinen.

Pahoitteli jälleen ettei voi kertoa edes sitä koska päätös ei ole vielä lainvoimainen. Pitää vaan malttaa odottaa yön yli jolloin päätös näkyy tiedoissani, sillä  sitä ei voi käydä ennen sitä läpi millään lailla.

Huomenna torstai ja meillä ei ensi yönä nukuta.

Jänskättää liikaa saako viikonlopuksi lääkkeet.

Miksi edes kannatti soittaa, ihan lannistunut olo ,sillä jatkuva stressi päätöksistä  ja niiden odottelusta vie kaiken ilon.

Jotkut ajatelkaa, vielä kadehtii tällaista.

Mikä ihmeen lainvoimaisuus :) päätös näkyy heti puoliltaöin ei tarvii koko yötä jännittää

En ymmärrä minäkään miksi hän ei voinut käydä päätöstä läpi siinä puhelimitse? Mikä ihmeen lainvoimaisuus? Hyvä tietää että päätös näkyy puoliltaöin.

Nämä soittelut vaan ruuhkauttaa kelaa eli elkää soitelko turhaan.

Vierailija
684/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitto kelan toimeentulotuen puhelinpalveluun. Jonossa 10minuuttia ja "pahoittelemme pitkittynyttä ruuhkaa". "Puhelunne tallennetaan."

Haluan kysyä hakemukseni tilasta ja seitsemän päivän jälkeen mukaan tulisi päätös tehdä ---eikä näy mitään.

(Haluan tietää, ehdinkö saada lääkket viikonlopuksi.) eli kysyin mikä on hakemukseni tila ja onko kaikki siis hakemuksen suhteen ookoo. Jännittää vietävästi.

ystävällinen naisääni vastaa,  kysyy tietoni ja kertoo siten että päätös on tehty, muttei hän voi kertoa siitä mitään koska "se ei ole vielä lainvoimainen".

Pahoitteli jälleen ettei voi kertoa edes sitä koska päätös ei ole vielä lainvoimainen. Pitää vaan malttaa odottaa yön yli jolloin päätös näkyy tiedoissani, sillä  sitä ei voi käydä ennen sitä läpi millään lailla.

Miksi edes kannatti soittaa, ihan lannistunut olo ,sillä jatkuva stressi päätöksistä  ja niiden odottelusta vie kaiken ilon.

Mikä ihmeen lainvoimaisuus :) päätös näkyy heti puoliltaöin ei tarvii koko yötä jännittää

En ymmärrä minäkään miksi hän ei voinut käydä päätöstä läpi siinä puhelimitse? Mikä ihmeen lainvoimaisuus? Hyvä tietää että päätös näkyy puoliltaöin.

Kyllä kai asiakas voi soittaa ja kysyä onko hakemuksessa kaikki tarvittava ilman lainvoimaisuutta?

Kuka jukolauta sinne (maksulliseen) numeroon huvikseen soittaa ja jonottelee?

Kelan palvelunumeroita ei siis saa käyttää "turhaan " ettei ne "ruuhkaudu" ? Mikä ja kenen asia on niin tärkeä että saa soittaa ja kysyä? 

Vierailija
685/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää suomalaiset sairastuko.

Vierailija
686/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei soitella, ettei häiritä tai ruuhkauteta teidän linjoja - alkaa olla pikku hiljaa ihan sama . 

Vierailija
687/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut rahaa ajokorttiin, eli olen kuljettanut lapsen muskariin, kerhoon sillä, samoin hoitanut kauppa-asiatkin.

Olet siis ajanut autolla ilman korttia?

Ehei. Ei minulla ole sitä autoakaan. Yleensä hankitaan ensin kortti ja sitten vasta auto:)

No sitten tuossa ei kyllä ole järjen häivää.

Taitaa olla muutakin häikkää kuin vain ajokortittomuus.

Vierailija
688/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nämä soittelut vaan ruuhkauttaa kelaa eli elkää soitelko turhaan.[/quote]

Anteeksi kuika? Nyt en aivan käsitä : Nämä soittelut ruuhkauttaa?

Kyllä asiakas saa soittaa ja kysyä asiaansa liittyen.

Tämä puhelinpalvelu on sitä varten olemassa.

Vierailija
689/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nämä soittelut vaan ruuhkauttaa kelaa eli elkää soitelko turhaan.[/quote]

Kelan kannattaisi hokea tuota sen odotusmusiikin asemesta mikä kuuluu jonottaessa linjoilla. Aika mitätöivä asenne. 

Vierailija
690/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastuttaa miten joku viitsii varastaa sellaista turhaketta kuin wc-paperia. Monissa paikoissa eri puolilla maailmaa kukaan ei edes käytä vessapaperia vaan alakerta huljautetaan käsisuihkulla (joka löytyy lähes jokaisesta suomalaisesta kodista). Kuivata voi johonkin pyyhkeeseen ja jos ei halua tuhlata pesuainetta ja vettä sen pesemiseen niin housut jalkaan niin kuivuu, vettä se vaan on. Matkusteltuani Kaakkois-Aasiassa olen jättänyt WC-paperin kokonaan pois vaikka en ole edes köyhä, se on vaan niin turhaa. Ja ei ole tarkoitus provosoida tällä viestillä mutta moraalin kannalta varastaisin mielummin vaikka ruokaa tai jotain mistä on oikeasti hyötyä.

On olemassa vaihtoehto, jossa ei koskaan varasteta keneltäkään mitään. Suosittelen.

Äänestäväthän ihmiset Vasemmistoliittoa ja demareitakin. Samantien voi yksinkertaistaa prosessia ja varastaa itse.

Vierailija
691/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, meillä saatettiin wc-paperin sijaan pyyhkiä peppu sanomalehdellä ja käytettyjä sukkia käytettiin siivousrätteinä. Nykyään en ole erityisen köyhä, mutta joskus saatan olla liian pihi. Karsin äskettäin meikkejä, joista vanhimmat olivat jopa 10 - 15 vuotta vanhoja. Säilyttelen tyhjiä tuotepakkauksia, pahvilaatikoita ja pakkausmateriaaleja, vaikka tilaa ei paljon ole. Olen myös tehnyt tuota, että tyhjennän pölypussia, jotta ostoväli harvenisi. Joskus myös lakaisen lattiat ennen imuroimista, jotta pölypussi täyttyisi hitaammin.

Mä monesti pelkästään lakaisen lattiat ja matot. En käytä imuria kuin viimeisen pakon edessä.

Miksi tehdä kaksinkertainen työ?

Lakaiset matot?!

Kyllä. Keittiön pöydän alla olevan maton kun siihen kerääntyy kaiken maailman ruuan palaset ja muruset. Lähtee hyvin harjalla pois tuollaiset vähän isommat irtoroskat.

Tämän takia en koskaan pidä keittiön pöydän alla mattoa. Noi roskat on paljon iisimpi lakaista tai imuroida pois ilman mattoa, samoin kuin pestä se lattia maton sijaan. Sitä ruokaa kummasti tuntuu tippuvan sinne lattialle🙄

miksi et syö samantien lattialta?

Vierailija
692/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korsuton kolme vuotta vanhoja. Aina käytön jälkeen pesen heti. Vähän on jo reikiintyneet, mutta eiköhän niillä vielä pari vuotta ja parikymmentä lyyliä hoideta.

Vierailija
693/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voinut ostaa kettuturkkia, kun ei ollut tarpeeksi rahaa.

Vierailija
694/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkin kakkapylly!

Vierailija
695/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mitä on olla " hyvintoimeentuleva" köyhä??? Tulot näyttää hienolta, mutta verojen jälkeen ei.

Verot on laskettu minimiin niin silti asuminen (oma), sähkö,vakuutukset (kilpailutettu),netti ,puhelin(halvimmat),asuntolaina 270e nielaisee leijonan osan tuloista.Eli eipä jää paljoa muihin menoihin kuin ruokaan rahaa. 

Vierailija
696/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut vessapaperia päiväkodista aamulla kun olen vienyt lapsen hoitoon.

Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)

Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.

Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.

Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.

Vierailija
697/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)

Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.

Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.

Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.

Kuinka huono palkka sinulla on?

Vierailija
698/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka huono palkka sinulla on?

Käteen jää noin 1600, pelkkä vuokra on 1030 e/kk, asutaan Helsingissä. En toki joka kuussa joudu noin tekemään, mutta on pari kertaa tuollainen tilanne ikävä kyllä ollut. Mutta ylimääräistä ei ole. Ja joskus jos jotai innostuu tekemään niin siitä sitten kärsitään ennen palkkapäivää.

Vierailija
699/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ilman sosiaalitukia kirjoitti:

Olen ollut asunnottomana, nukkumapaikkojen miettiminen on aina ollut omanlaatuisensa haaste.

Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin niin ei minulla ollut rahaa sänkyyn, patjaan tai edes tyynyyn tai peittoon. Nukuin siis lattialla muutaman vaatteeni päällä ja pieni takki meni peitosta.

Talvivaatteita en omistanut, talvipakkasilla kuljin lenkkareissa ja ohuessa "juoksutakissa". Työmatkani oli 13km, mutta ei varaa ollut bussiin tai edes pyörään niin kävelin työmatkat (2 tuntia per suunta). Kyseessä vielä osa-aikatyö, joten saatoin olla 4 tuntia töissä ja samaiset 4 tuntia tarpoa työmatkaani.

Ruoaksi söin makaronia ja tein "pizzaa", jonka pohjassa oli vain vehnäjauhoja ja vettä (eli uunin jälkeen sellainen kova littana lätty) ja sen päälle tomaattimurskaa ja sipulia, ei muuta. Joinain aamuina oksensin vihreää limaa (mahahappoja?) ja pyörtyilin nälkäni takia.

Lamppuja asunnossani ei ollut enkä laittanut edes jääkaappia tai pakastinta päälle, koska pelkäsin niiden aiheuttavan kalliin sähkölaskun.

Ja tämä kaikki on tapahtunut ihan 2000-luvulla, en ollut tuolloin tietoinen mistään toimeentulotuista, asumistuista yms, joten en osannut sellaisia edes hakea. Siitä huolimatta selvisin ja tänä päivänä menee jo paremmin (kiitos hyvän työpaikan).

Olisi Mielenkiintoista kuulla että mistä kadulta oikein muutit siihen ensimmäiseen omaan asuntoon, jos ei edes ollut perus huonekaluja sinne viedä?

Mun lapsuuden huoneeni tavarat jäi nuoremmalle sisarukselleni. Mukaani sain jätesäkissä vaatteet ja rippilahja-astioita. Muutin hieman vanhemman poikaystävän luo, jolla tietenkin oli huonekalunsa.

Kun viiden vuoden jälkeen erosin ja muutin omilleni, ei minulla ollut kuin vähän keittiötarvikkeita, peitto, pari pussilakanaa, pari mattoa ja pieni peilipöytä. Hoidin muutonkin kävellen kantamalla kaiken yksin. Silloin oli finanssikriisi meneillään ja vanhemmat olivat olleet lomautettuna ja työttöminä pitkiä aikoja, jolloin en enää "kehdannut" ruinata aikuisena apuja heiltä.

Pikku hiljaa sain huonekaluja ja tavaraa. Paljon myös ystäviltä, joille olen kiitollinen! Mutta tiedän, miltä tuntuu yrittää nukkua lattialla sydän erosta särkyneenä tyhjässä asunnossa.

Vierailija
700/1063 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikannut tyhjän hammastahnatuubin auki ja kaivanut sieltä jämiä. Unihdin laittaa muovipussin ympärille ettei kuivu ja sitten piti kastella hammasharja ja hinkuttaa tahnaa niustä kuivista kohdista. Tätä tein monena päivänä kunnes siitä ei enää irronnut mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan