Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojat loukkaantuu "siivousansoista"?

Vierailija
07.04.2019 |

Taas oli IS tehnyt jutun missä siivoojat kertovat näistä sokerin ja kolikon piilottamisista.

Itsellä on kokemusta ainoastaan työpaikkamme siivoojasta, ei kotisiivouksesta, mutta monen tasoista siivoojaa on siellä käynyt. Toiset on huolellisia, toiset kirjaa käyneensä 2h siivoamassa mutta hiekkaa on lattioilla ja roskapussit viemättä jne. Ollaan laitettu palautetta esimiehelle, ei tehty mitään klemmarijekkuja. En silti näe vääränä, että asiakas tarkastelee jollain tällaisella keinolla siivouksen tasoa. Siitä kuitenkin maksetaan, niin tottakai kiinnostaa tekeekö siivooja työnsä sopimuksen mukaan. Kotisiivouksessa varmasti asiakkaalle vielä tärkeämpää, kun kyseessä on tosiaan oma koti ja siellä kulkee tämä tuntematon henkilö.

Rehellistä ja huolellista siivoojaa nämä ei pitäisi häiritä?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä myöskään noita ansojen virittelijöitä.

Miten pikkumainen täytyy olla? Meillä käy siivooja kerran viikossa ja todellakaan ei tulisi mieleen viritellä mitään ansoja. Minulle riittää se, että koti näyttää ja tuoksuu puhtaalta, ei se onko siivoojalta jäänyt joskus joku nurkka kostealla pyyhkimättä.

Sitä paitsi esim. meillä ei ainakaan oteta esim. mitään yläpölyjä tai vastaavia kerran viikkoon tai viedä mattoja joka kerta ulos. Se mitä milloinkin tehdään on erikseen sovittu.

Tosin meillä on ollut sama siivooja jo vuosikausia joten hänen kanssaan homma on mennyt siihen että hänellä on tavallaan vapaat kädet lähes kaiken suhteen ja tekee itsenäisesti työnsä miten haluaa. Minä olen nähnyt että siitä on ollut vain hyötyä kun olen antanut siivoojan tehdä mitä parhaaksi näkee. 

Kotiin tullessa saatan huomata miten hän on esim. pessyt likaiset tuolien päälliset tai linnunpaskoman ikkunan, putsannut uunin tai silittänyt miehen paidat kaappiin. Jos olisin ollut vinkumassa jostain taulunkehysten tomuttamisesta en olisi saanut hyötyä kaikesta siitä mitä ammattilainen voi tarjota.

Vierailija
42/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä myöskään noita ansojen virittelijöitä.

Miten pikkumainen täytyy olla? Meillä käy siivooja kerran viikossa ja todellakaan ei tulisi mieleen viritellä mitään ansoja. Minulle riittää se, että koti näyttää ja tuoksuu puhtaalta, ei se onko siivoojalta jäänyt joskus joku nurkka kostealla pyyhkimättä.

Sitä paitsi esim. meillä ei ainakaan oteta esim. mitään yläpölyjä tai vastaavia kerran viikkoon tai viedä mattoja joka kerta ulos. Se mitä milloinkin tehdään on erikseen sovittu.

Tosin meillä on ollut sama siivooja jo vuosikausia joten hänen kanssaan homma on mennyt siihen että hänellä on tavallaan vapaat kädet lähes kaiken suhteen ja tekee itsenäisesti työnsä miten haluaa. Minä olen nähnyt että siitä on ollut vain hyötyä kun olen antanut siivoojan tehdä mitä parhaaksi näkee. 

Kotiin tullessa saatan huomata miten hän on esim. pessyt likaiset tuolien päälliset tai linnunpaskoman ikkunan, putsannut uunin tai silittänyt miehen paidat kaappiin. Jos olisin ollut vinkumassa jostain taulunkehysten tomuttamisesta en olisi saanut hyötyä kaikesta siitä mitä ammattilainen voi tarjota.

👍!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on ansoissa?

Jos siivooja tekee työnsä huonosti, sen huomaa kyllä ilman ansojakin.

Jos siivooja tekee työnsä niin hyvin ettet huomaa siivoamattomuutta ilman ansoja, niin mihin niitä ansoja tarvitaan?

Vierailija
44/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki on ansoissa?

Jos siivooja tekee työnsä niin hyvin ettet huomaa siivoamattomuutta ilman ansoja, niin mihin niitä ansoja tarvitaan?

Kyykyttämiseen.

Vierailija
45/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään koulusiivoja. Entinen toimistosiivooja Meillä on sopimukset mitä tehdään ja milloin. 

Vaikka kaikki on tehty sopimuksen mukaan silti tulee jatkuvasti valituksia lähinnä opettajilta suoraan.

Teemme sen, mistä työnantajasi meille maksaa. Siivoan alueeni tietyssä järjestyksessä kerran päivässä. Jos esim. luokka sotketaan sen jälkeen kun olen sen jo siivonnut, siivoan sen sitten seuraavan kerran kun on sen aika. Turha tulla valittamaan kuinka Pirkko-Petteri laattasi luokan lattialle. Jos se häiritsee, niin korjaa se.

Minulle ei kuulu sinun kotoasi luokkaan tuomiesi mattojen imurointi, vain luokan moppaus. Meillä on varattu tietty aika per luokka. En ala raahaamaan imuria mukanani vain sinun takiasi.

Myöskään ne kahvihuoneen tiskit/tiskikoneen tyhjennys ei kuulu minulle. Turha tulla valittamaan.

Kun olen antanut sinulle siivoustyönohjaajan numeron jo useampia kertoja ilmoittaen, että me teemme vain, mistä meille maksetaan ja että voitte ottaa häneen yhteyttä jos haluatte muuttaa sopimusta, älä tule jatkuvasti nillittämään minulle asioista, joista ette maksa. Älä tule pyytämään että luokkasi seinät pestään tai yläpölyt pyyhitään. Ota yhteyttä esimieheesi. En ala ilmaiseksi työtä tekemään.

Samat jutut pätevät toimistosiivouksessa. Yleensä valittajat ovat näitä rivityöntekijöitä, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mistä heidän työnantajansa meille maksaa. He kuvittelevat että siivooja on palkattu siivoamaan koko rakennus lattiasta kattoon joka päivä. Tosiasiassa asia saattaa olla niin että toimistohuoneet saatetaan siivota vain kerran viikkoon ja vain roskikset saatetaan käydä tyhjentämässä päivittäin sopimuksen mukaan. Tästä sitten nämä työntekijät valittavat siivoojalle. 

Tai sopimuksessa saattaa olla että vapaat tyhjät pyyhitään ja joku tulee valittamaan, kun tämä papereita, kansioita ja muuta sälää päällänsä kantavaa pöytäänsä ei ole pyyhitty kunnolla kuukausiin, hutaistu vain sieltä täältä.

Eli. Jos sinulla on ongelmia työpaikkasi siivoojan työn tason kanssa, niin kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä hänen/firmansa kanssa sopimuksen kanssa tehneeseen henkilöön, ja ottaa selville sopimuksista.

Et sinäkään hyppäisi jonkun pillin mukaan jos tämä yrittäisi teettää sinulla sinulle kuulumatonta työtä josta ei edes makseta, vai?

Vierailija
46/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki on ansoissa?

Kyykyttämiseen.

Nimenomaan, vain ja ainoastaan tuosta on kyse.

Vierailija
47/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää käytä kotisiivousta, koska se oli niin epämiellyttävää. Vierailla ihmisillä on avaimet kotiini, ja usein siivosivat tosi huonosti. Ei tarvinnut viritellä ansoja, koska meillä oli siivottavaa muutenkin. Joskus vessa haisi "siivouksen" jälkeen pissalle, ja täysin tyhjentämäni ruokapöytä oli tahrainen. En uskaltanut valittaa, mitä ne sitten tekevät kun pomo lähettää ne siivoamaan uudestaan...

Vierailija
48/48 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin harjoittelussa paikassa, jossa siivoojat yhtäkkiä lopettivat siivoamisen suurimmalta osin. Tyhjensivät vaan roskikset, siinä se. Esimerkiksi wc-tiloissa tahrat vaan pysyivät ja pysyivät. Lopulta siivouksen tila selvisi "ylemmille" siitä, kun lattialle tippui tavaroita ja ne olivat yltä päältä pölyssä. Aika kauan kesti, että "jäivät kiinni" siitä, että siivous oli vaan lopetettu kun näennäisesti oli kuitenkin siistiä kun roskikset tyhjennettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi