Miksi siivoojat loukkaantuu "siivousansoista"?
Taas oli IS tehnyt jutun missä siivoojat kertovat näistä sokerin ja kolikon piilottamisista.
Itsellä on kokemusta ainoastaan työpaikkamme siivoojasta, ei kotisiivouksesta, mutta monen tasoista siivoojaa on siellä käynyt. Toiset on huolellisia, toiset kirjaa käyneensä 2h siivoamassa mutta hiekkaa on lattioilla ja roskapussit viemättä jne. Ollaan laitettu palautetta esimiehelle, ei tehty mitään klemmarijekkuja. En silti näe vääränä, että asiakas tarkastelee jollain tällaisella keinolla siivouksen tasoa. Siitä kuitenkin maksetaan, niin tottakai kiinnostaa tekeekö siivooja työnsä sopimuksen mukaan. Kotisiivouksessa varmasti asiakkaalle vielä tärkeämpää, kun kyseessä on tosiaan oma koti ja siellä kulkee tämä tuntematon henkilö.
Rehellistä ja huolellista siivoojaa nämä ei pitäisi häiritä?
Kommentit (48)
Kertaluontoisena juttuna tuollaiset testit on melko harmittomia. Jos taas homma toistuu, vaikka edelliselläkin kerralla on työ tehty kunnolla, niin se kielii arvostuksen ja luottamuksen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siivota ennen siivoojaa etteivät luule että koti on ansoitettu?
Kyllä. Turha roju pois lattioilta ja sohvilta. Nolo mähnäset alushousut olohuoneen lattialla. Siivojat naureskelee ja vitsailee ihmisten kodeista paljon. Nitä korkeammin koulutettu, sen ällöttövämpi tapaus.. Moni kakku päältä kaunis.
Ainoastaan idiootti puree ruokkivaa kättä.
Sinccis
Rasittava vinkuja tämä Sinccis.
En aseta ansoja tai asettaisi, mutta meillä on kotona perussiistiä ja lähipiirissä siivoja joka käy joskus kylässä. Olen nähnyt hänen kurkkivan esim. television taakse kotonamme ja kerran otti muka jonkun kuvan näyttääkseen jotain niin kuvasi pienen tahran kaappimme ovessa tuossa "muka" kuvassa. Omaan asuntoonsa ei voi vieraita pyytää kun se muistuttaa kaatopaikkaa.
En ymmärrä moista käytöstä?
Tein kotisiivousta pari vuotta, lapsiperheissä. En ainakaan tiedä, et mulle ois tällasia ansoja tehty. Pari kertaa on sängyn alta löytyny seksilelu. Silloin on tullut vähän sellanen ööö- olo. Mihin sen nyt laittais, yöpöydälle esille, siivouksen jälkeen takasin sinne sängyn alle vai mihin? Muistaakseni nostin sänkyyn tyynyn taakse tms. Mitä te tekisitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömin oli se, joka väitti sohvatyynyjen alta löytyviä roskia ja kolikoita ansoiksi. Eikö niillä ole itsellä lapsia, vai eivätkö kotona itse koskaan imuroi sohvia istuintyynyjen alta? Sinne nyt vaan jostain aina ilmestyy tavaraa.
No tämä unohtui aloituksesta! Jos kotoa löytyy legopalikka sohvan alta tai kolikko sohvatyynyjen välistä, niin hmm voiko siivooja siitä loukkaantua, että hänen työn laatua tässä epäillään.
Ap
Mitä itse tykkäisit, jos esimiehesi tekisi sinulle ansoja?
Olin kerran firmassa, jossa esimieheni pyysi tekemään alaisilleen ansoja ja jotkut todella meni ihan sairaaksi ja vainoharhaiseksi. En viihtynyt siinä firmsssa kauan, enkä tehnyt yhtääkään ansaa.
Aloituksesi kuulostaa sairaalta ja heikolta egolta. Miksi asioista ei voisi antaa suoraa palautetta, jos siihen on valtaa ja oikeutta.
No asiakas saa toki tarkistaa tilaamansa ja maksetun palvelun laadun. Helppo tarkistaa onko klemmari liikahtanut vai ei.
Mielestäni typerää loukkaantua noista ansoista ja samaan aikaan kuitenkin antaa lehtiin haastatteluja, joissa kertovat että hotellihuoneiden juomalasit suihkuttavat puhtaaksi ikkunanpesuaineella ja lakanat vaihtavat vain, jos niissä on näkyvää likaa. :D
Ei se epäluottamus siivoojiin tyhjästä synny, kyllä siinä aina on huono kokemus tms. taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Kertaluontoisena juttuna tuollaiset testit on melko harmittomia. Jos taas homma toistuu, vaikka edelliselläkin kerralla on työ tehty kunnolla, niin se kielii arvostuksen ja luottamuksen puutteesta.
Olen ollut työpaikalla jossa esimies laittoi juuri tuollaisia ansoja siivoojille. Jatkuvasti. Kaikki siellä toimineet siivoojat olivat asiallisia, ystävällisiä ja tunnollisia, pahalta tuntui heidän puolestaan. En voinut niitä poistaa koska paikka "ansoitettiin" minun jo poistuttua työpäivän päätyttyä ja aamulla siivooja oli jo paikalla ennen meitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo nyt mielestäni todella törkeää toisen työtä kohtaan. Kertoo siitä, ettei ole oikein arvostusta ja kuka haluaa tehdä työtä jota ei arvosteta rahtuakaan? Siivoojilla on yksi huonoimmista palkoista tässä yhteiskunnassa ja sitten on teitä ansoittajia. Mukava siivota turhan vuoksi jotain sokeria hankalasta paikasta vain, koska "pitäähän se nyt nähdä kuinka tarkka siivooja on". Onneksi suurin osa asiakkaista on mukavia.
Eikö se hankala paikka ole siivottava, oli sokeripalaa tai ei? Kyllä sinne vähintään pölyä on kuitenkin kertynyt.
Tottakai hankalatkin paikat on siivottava, mutta on huomattavasti sutjakampaa pyyhkäistä pölyt jostain olohuoneen perimmäisestä nurkasta kaiuttimen takaa, kuin alkaa jynssäämään sokeria sieltä samasta paikkaa. Parhaimmillaan saa hakea ensin imurin ja koettaa saada sen sinne, että pääsisi loppujen lopuksi vähemmällä. Normaali pöly nyt tarttuu luutuun kuin luutuun. Jossain keittiössä leivänmurut ym. ruoka-aineet ymmärtää. Turha työ on aina kuitenkin turhaa työtä ja se v*tuttaa aivan varmasti kaikkia, mutta meitä minipalkkaisia se v*tuttaa varmaan kaikista eniten. On yksi lysti maksetaanko siitä se euro vai ei, kun se työ on silloin turhaa ja pysyy turhana maailman loppuun saakka. Jos minulle maksettaisiin 60€/h niin olisi yksi lysti vaikka ammuskelisin kuminauhalla klemmareita metallinkeräykseen 12h päivässä tai siivoaisin tahallaan levitettyä sokeria ihmisten asuntojen pimeimmistä kolkista.
Sanotaan kuitenkin, että en ole vielä kotisiivouksissa saanut koskaan valituksia asiakkailta, vaan ainoastaan kehuja jälkeenpäin. Olen myös huomannut, että pölyn määrä on pysyvästi monessa vakituisessa kohteessani pudonnut lähes olemattomaan, koska osaan ottaa sen kaikkialta pois ja sitä ei enää ole edes huoneilmassa niin paljoa, että kuukaudessakaan kunnolla näkisi. Olen ylpeä työni jäljestä ja tiedän siivoavani huolellisesti. Myös siksi minua ärsyttää suunnattomasti tahallaan sotkeminen ja ansoittaminen. Asukkaiden sotkujen siivoaminen itsessään ei ärsytä. Minua ei ärsytä imuroida sohvaa, jossa on leivänmuruja, toimistopöytää, jossa on sormenjälkiä ja klemmareita ym. normaalia asumista ja elämistä osoittavaa sotkua.
M23
Vierailija kirjoitti:
Tein kotisiivousta pari vuotta, lapsiperheissä. En ainakaan tiedä, et mulle ois tällasia ansoja tehty. Pari kertaa on sängyn alta löytyny seksilelu. Silloin on tullut vähän sellanen ööö- olo. Mihin sen nyt laittais, yöpöydälle esille, siivouksen jälkeen takasin sinne sängyn alle vai mihin? Muistaakseni nostin sänkyyn tyynyn taakse tms. Mitä te tekisitte?
Itsekin laittaisin tyynyn taakse tai tyynyjen väliin :). Ansoja en minäkään ole koskaan nähnyt tai tullut ajatelleeksi, olen vain nostellut löytämäni pikkutavarat lähimmän tason päälle, nappikorviksien lukot olen varustanut post-it- lapulla etteivät huku uudelleen. Toisinaan on sänkyjen alta löytynyt kalsareita tms, olen vain nakannut ne sängylle. En jaksa miettiä löytämistäni pikkuesineistä että ovatko ne ansoja tai muuten vain joutuneet milloin minnekin, olen myös kokenut ja taitava työssäni enkä usko että montaakaan klemmaria on jäänyt löytymättä olipa syy niiden oudossa paikassa oloon mikä tahansa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tälläkin hetkellä klemmari ikkunalaudalla. Onneksi mulla ei käy siivoojaa, joka tuosta herneytyisi.
Klemmareita ajautuu kaikilla mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Jokainen toimstotyötä tekevä tietää sen. Samoin pitkähiuksisilla on pinnejä aina hukassa. Siksi niitä pitää aina ostaa uusia.
Ihmiset eivät elä elämäänsä vain ollakseen siivoojille kiusaksi, vaan siivooja tekee ihan sitä työtään, jos nostaa ne pinnit ja klemmarit talteen.
Siivousaika on niin lyhyt, ettei siellä ole aikaa nostella mitään tippuneita tavaroita eikä se muutenkaan siivoojalle kuulu. Imuriin menee jos on pinnejä lattialla.
Huono itsetunto heillä taustalla tässä loukkaantumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tälläkin hetkellä klemmari ikkunalaudalla. Onneksi mulla ei käy siivoojaa, joka tuosta herneytyisi.
Klemmareita ajautuu kaikilla mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Jokainen toimstotyötä tekevä tietää sen. Samoin pitkähiuksisilla on pinnejä aina hukassa. Siksi niitä pitää aina ostaa uusia.
Ihmiset eivät elä elämäänsä vain ollakseen siivoojille kiusaksi, vaan siivooja tekee ihan sitä työtään, jos nostaa ne pinnit ja klemmarit talteen.
Siivousaika on niin lyhyt, ettei siellä ole aikaa nostella mitään tippuneita tavaroita eikä se muutenkaan siivoojalle kuulu. Imuriin menee jos on pinnejä lattialla.
No tuossa jutussa siivooja keräsi pinnejä kuin suurikin marttyyri. Ne eivät ole ansoja, ne ovat vain pinnejä/klemmareita. Ja ne ovat nurkissa ja mattojen alla, koska ne ovat sinne ajautuneet, ja siksi niitä ei ole nostettu pois lattialta.
Se sokeripalakin verhon takana on siellä siksi, että sokeripalalaatikko kaatui lattialle, ja muut näkyvillä paikoilla olevat kerättiin jo pois, mutta se yksi jäi sinne verhon taakse kun sitä ei huomattu.
Älkää olko vainoharhaisia. Sotku töissä tai kotona ei ole ansa teitä varten, vaan juuri sitä työtä, jota varten teidät on palkattu.
Anoppi kun aikanaan kuoli niin laitettin se siivousansaksi sängyn alle. Voi herran jestas kun vieläkin sukujuhlissa tätä nauretaan
Jos kirjanpitäjä tekee virheen tilinpäätöksessä tai väliinpitämättömästi jättää osan kuluista kirjaamatta, jonka asiakas huomaa, voiko kirjanpitäjä loukkaantua tästä, että asiakas on tarkistanut lukuja?
Eräässä toimistossa, jossa oli myös asiakaspalvelutila tapasi yksi henkilö laittaa aina joko 20e tai 50e setelin nostettavan pöydän alla olevan liikuteltavan laatikoston taakse, niin että se oli siellä perimmäisessä nurkassa. Nostin setelin aina ylös ja laitoin kuoreen sekä liitteeksi viestin, mistä ja milloin raha on löytynyt ja kuoren toimitin toimistopäällikön pöydälle, josta kadonnutta omaisuuttaan voi tiedustella.
Hotellisiivouksessa syytettiin aika usein suoraan varkaaksi - erään huoneen asukkaat olivat hukanneet rannekorun eikä sitä löytynyt huonesiivouksen yhteydessä, mutta aika kovat bileet siellä oli jäljistä päätelleen ollut ja löytyi mm. iphone, jota kuitenkaan he eivät olleet kadottaneet. Soittelivat monta kertaa sen noin viidenkympin rannekorun perään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjanpitäjä tekee virheen tilinpäätöksessä tai väliinpitämättömästi jättää osan kuluista kirjaamatta, jonka asiakas huomaa, voiko kirjanpitäjä loukkaantua tästä, että asiakas on tarkistanut lukuja?
Tämä juuri. Itsekin teen asiantuntijatyötä ja jos asiakas huomaa virheen työssäni, niin reaktio on jotain ihan muuta kuin "törkeä asiakas, hän ei arvosta minun työtäni, enää en tee töitä hänelle!". Sehän on mun moka, ei asiakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Itsekin teen asiantuntijatyötä ja jos asiakas huomaa virheen työssäni, niin reaktio on jotain ihan muuta kuin "törkeä asiakas, hän ei arvosta minun työtäni, enää en tee töitä hänelle!". Sehän on mun moka, ei asiakkaan.
Tilanne olisi verrattavissa, jos asiakas tekee tahallaan virheen ja katsoo huomaatko sen. Etenkin jos sama asiakas "näpäyttää" jatkuvasti niin alkaahan se vtuttaa.
Tein joskus opiskeluaikoina kotisiivoustöitä 10 vuotta.
Täytyy olla aika vainoharhainen, jos kuvittelee, että sohvatyynyjen/sohvan alta tai muualta löydetyt tavarat/roskat olisivat jotain ansoja. Itse nostelin pikkuesineitä, rahaa, ym. oikeastaan kaikkien asiakkaiden lattioilta lähes joka siivous kerralla. Suuremmat olivat toki aina itsekin korjanneet pois, mutta ei se asiakas mikään super-ihminen ole, niin kuin ei ole siivoojakaan.
Toinen juttu, mistä huomauttaisin on se, että meille ainakin opetettiin, että tavarat tulee siivouksen jälkeen olla suht samoilla paikoilla kuin ne olivat ennen siivousta.
Olen saanut yhden valituksen siivous hommieni aikana ja se oli juuri tuosta. Olin pyyhkinyt pinnat ja esineet, mutta asiakas ei uskonut koska olin laittanut esineet takaisin samoille paikoille. Näytin paperinpalalla ettei siihen tarttunut pölyä tai likaa, johon asiakas vain totesi, että se oli sitten varmaan puhdas jo kun kävit täällä mutta pyyhkinyt sinä et sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo nyt mielestäni todella törkeää toisen työtä kohtaan. Kertoo siitä, ettei ole oikein arvostusta ja kuka haluaa tehdä työtä jota ei arvosteta rahtuakaan? Siivoojilla on yksi huonoimmista palkoista tässä yhteiskunnassa ja sitten on teitä ansoittajia. Mukava siivota turhan vuoksi jotain sokeria hankalasta paikasta vain, koska "pitäähän se nyt nähdä kuinka tarkka siivooja on". Onneksi suurin osa asiakkaista on mukavia.
Ansoja voidaan virittää paikkoihin, joita ei ole tarkoituskaan siivota sillä kertaa. Mitä siivotaan ja milloin, lukee sopimuksessa.
Ja kyllä, työpaikoilta todella löytyy ihmisiä, joiden tapoihin kuuluu siivouksen kyttääminen ja turhasta valitus, vaikkei heille siitä maksetakaan.
Erään pomon mielestä oli siistiä, kun eteisaulan taulun kehykset tomutettiin huolellisesti. Niistä huomauteltiin. Mikäs siinä, mutta siivottavana oli myös vessoja, iso toimisto, rekkamiesten tilat jne. Rakennus sijaitsi paikassa, jossa pölyä tuli eteiseen väistämättä.
Toisessa paikassa ansoittaja oli piilopaska työkaveri. Hän jätti heippalappuja roskisten alle.
Mitä itse tykkäisit, jos esimiehesi tekisi sinulle ansoja?
Olin kerran firmassa, jossa esimieheni pyysi tekemään alaisilleen ansoja ja jotkut todella meni ihan sairaaksi ja vainoharhaiseksi. En viihtynyt siinä firmsssa kauan, enkä tehnyt yhtääkään ansaa.
Aloituksesi kuulostaa sairaalta ja heikolta egolta. Miksi asioista ei voisi antaa suoraa palautetta, jos siihen on valtaa ja oikeutta.