Imetys ja siihen opastaminen on kulttuurissamme retuperällä
Olen pienen vauvan äiti ja olen suorastaan järkyttynyt siitä millaiset haasteet imetyksessä on, vaikka se meillä jotenkuten sujuukin.
Laitoksella sain mielestäni pääosin huonoja ja keskenään ristiriitaisia neuvoja, vaikka siellä kieltämättä yksi hoitaja lopulta onnistui saamaan sen meillä jollain tavalla käyntiin, mistä olen toki todella kiitollinen ja onnellinen. Nyt minulla on rintakipua ja tuntuu että en oikein keksi mistä saisin vastauksen siihen, että johtuuko se vauvan huonosta imuotteesta / väärästä asennosta / haavaumasta vai sammaksesta (esim haavaumaa ja sammasta pitäisi hoitaa juuri vastakkaisin tavoin eli pitäisi sitten pari päivää hoitaa haavaumana ja kärsiä ja jos se ei auta, niin sitten sammaksena, ja kärsiä lisää...)
Imetyksen tuki on tietysti olemassa ja sieltä olen saanut neuvoja ja vinkkejä, kiitos heillekin, mutta miten voi olla että tämä on pääosin vapaaehtoisvoimien varassa? Neuvolantäti katsoi vain että imuote vaikuttaa ok:lta ja koska vauvan paino nousee niin heillä ei minun kokemaan kipuun ja joihinkin vauvankin syömishaasteisiin ole juuri mitään tarjottavaa, laittoi kyllä lähetteen neuvolan imetysohjaajalle. Ilmeisesti hyviä yksityisiä imetysohjaajia pääkaupunkiseudulla on mutta sellaisenkin hankkiminen on hakuammuntaa ja tuntuu että ei esim ole olemassa lääkäriä joka voisi nänniäni / rintaani katsomalla todeta että onko se sammas vai haavauma vai kerta kaikkiaan väärä imuote... Maksaisin kyllä suunnilleen vaikka mitä jos tällainen täyden palvelun ammattilainen jossain olisi ja hänelle suht nopealla aikataululla pääsisi!!!
Eli miten voi olla näin keskeinen sekä lapsen että äidin terveyteen liittyvä asia - jota toisaalta nykyään hullunlailla korostetaan - johon ei ole olemassa mitään kunnon apua ??? Taas yksi naisten asia jonka naiset saavat hoitaa yksin, hiljaa keskenään kärsien!
Kommentit (27)
Juurikin näin. Aina pitää olla meikäläisenkin asettamassa sitä rintaa oikeaan asentoon ja kokeilemassa onko se edes täynnä kun noita näkee kauppakeskuksissa ja kahviloissa sähläämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetyksestä tehdään liian suuri numero. Eläinkin osaa imettää. Imetyksestä vouhottaminen on luotaantyöntävää. Imetys on luonnollinen asia, ja elämässä on paljon muutakin. Imetys menee ja sen tulee mennä siinä sivussa.
No, jostain syystä se nyt ei kuitenkaan mene. Ennen, kun sitä imetysohjausta ei ollut, ei ollut ketään, joka korjaisi esim. väärää imuotetta. Varmasti isommissa perheyhteisöissä kokeneemmat ovat opastaneet uusia äitejä, mutta nykyisessä ydinperhemallissa ei toimi. Ja ihan sama, jos sinä olet sitä mieltä, että "pitäisi" osata. Tarpeestahan se imetysohjaus kumpuaa.
Tätäkin olen miettinyt, mitenhän mun vauvalle olisi entisaikaan käynyt jos kukaan ei olisi saanut meillä hommaa toimimaan? Toki sitä tietotaitoa noissa kyläyhteisöissä varmaan oli eri tavalla kuin nykymallissa.
Mikä estää nykyään kysymästä äidiltä, mummolta, siskolta, serkulta, kaverilta? Keltä tahansa äidiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä apua. Imetyksentukiryhmät toimii joka puolella Suomea ja netissäkin on vaikka mitä tukiryhmiä. Apu pitääkin olla niin että sitä saa pyydettäessä, ei niin että tungetaan pyytämättä paatoksella äitien yksityisalueelle.
Ja en tarkoittanut aloituksellani että pitäisi tunkea kenenkään yksityisalueelle (ja tunkeehan neuvolakin sinne, muuten), tarkoitin että apua pitäisi olla saatavilla suunnilleen heti ja matalalla kynnyksellä huippuammattilaisten taholta. En itse vieläkään tiedä missä tällaista pk-seudulla olisi vaikka muutaman hyvän imetysohjaajan nimen olenkin saanut selville.
-ap
No kysy tässä? Mihin tarvitset apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetyksestä tehdään liian suuri numero. Eläinkin osaa imettää. Imetyksestä vouhottaminen on luotaantyöntävää. Imetys on luonnollinen asia, ja elämässä on paljon muutakin. Imetys menee ja sen tulee mennä siinä sivussa.
No, jostain syystä se nyt ei kuitenkaan mene. Ennen, kun sitä imetysohjausta ei ollut, ei ollut ketään, joka korjaisi esim. väärää imuotetta. Varmasti isommissa perheyhteisöissä kokeneemmat ovat opastaneet uusia äitejä, mutta nykyisessä ydinperhemallissa ei toimi. Ja ihan sama, jos sinä olet sitä mieltä, että "pitäisi" osata. Tarpeestahan se imetysohjaus kumpuaa.
Tätäkin olen miettinyt, mitenhän mun vauvalle olisi entisaikaan käynyt jos kukaan ei olisi saanut meillä hommaa toimimaan? Toki sitä tietotaitoa noissa kyläyhteisöissä varmaan oli eri tavalla kuin nykymallissa.
Mikä estää nykyään kysymästä äidiltä, mummolta, siskolta, serkulta, kaverilta? Keltä tahansa äidiltä?
No ei mikään estä, mutta eikös se ole luontevaa, että kysytään sellaiselta, jonka ammatilliseen osaamiseen se kuuluu? Kun Suomessa nyt synnytetään sairaalassa, jossa on kätilöitä, ja käydään vauva-aikaan tiiviisti neuvolassa, niin eivätkös nämä ole aika luontevia paikkoja saada oikeasti asiantuntevaa opastusta?
Ei mun äiti olisi osannut imetystä opettaa, kun ei hän osannut oikeaa tekniikkaa. Molemmat mummoni taas olivat olleet kuolleina jo kauan ennen kuin sain omat lapseni, eikä oikein ollut jokapäiväisessä elämässä läsnä kavereita, jotka olisivat osanneet neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä apua. Imetyksentukiryhmät toimii joka puolella Suomea ja netissäkin on vaikka mitä tukiryhmiä. Apu pitääkin olla niin että sitä saa pyydettäessä, ei niin että tungetaan pyytämättä paatoksella äitien yksityisalueelle.
Ja en tarkoittanut aloituksellani että pitäisi tunkea kenenkään yksityisalueelle (ja tunkeehan neuvolakin sinne, muuten), tarkoitin että apua pitäisi olla saatavilla suunnilleen heti ja matalalla kynnyksellä huippuammattilaisten taholta. En itse vieläkään tiedä missä tällaista pk-seudulla olisi vaikka muutaman hyvän imetysohjaajan nimen olenkin saanut selville.
-ap
No kysy tässä? Mihin tarvitset apua?
Kiitos tarjouksesta, mun ongelmat alkaa olla pikku hiljaa ratkaistut (tai en kyllä ole varma että onko toisessa nännissä haavauma tai sammas kun se kipuilee mutta siinä ei netissä ehkä pysty auttamaan), tarkoitin herättää keskustelua yleisellä tasolla tästä...
-ap
Kaikki äidit, siskot, tädit, anopit, isoäidit ja naispuoliset sukulaiset eivät ole imettäneet lapsiaan. Kaikki naiset, äidit ja isät eivät tiedä, mitä tarkoittaa täysimetys ja lapsentahtinen imetys. Osa äideistä on juottanut lapsilleen tuttipullosta korvikkeita. Sukulaisten ja ulkopuolisten ihmisten vanhentuneilla ja väärillä "ohjeilla" voidaan jopa pilata imetys! Vastasynnyttänyt äiti ja isä ei hyödy mitenkään imetysvastaisten isoäitien voivottelulla ja surkeilla "neuvoilla". Perhettä voidaan myös jopa painostaa korvikkeen juottamiseen pienelle vauvalle.
Synnytyssairaaloiden ja äitiys- ja lastenneuvoloiden henkilökunnalta tulisi vaatia muun muassa pakollista imetysohjaajakoulutusta. Vuonna 2025 imetysohjaus on edelleen retuperällä liian monessa Suomen synnytyssairaalassa ja äitiys- ja lastenneuvolassa! Harva terveydenhuollon ammattilainen osaa ohjata äitiä ja perhettä imetyksessä ja auttaa mahdollisissa imetysongelmissa. Imetysohjauksesta, imetyksen edistämisestä, vauvamyönteisyydestä ja imetyksen vertaistuesta tulisi keskustella terveydenhuollossa ja hyvinvointialueilla paljon nykyistä enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin olen miettinyt, mitenhän mun vauvalle olisi entisaikaan käynyt jos kukaan ei olisi saanut meillä hommaa toimimaan? Toki sitä tietotaitoa noissa k
-ap