Imetys ja siihen opastaminen on kulttuurissamme retuperällä
Olen pienen vauvan äiti ja olen suorastaan järkyttynyt siitä millaiset haasteet imetyksessä on, vaikka se meillä jotenkuten sujuukin.
Laitoksella sain mielestäni pääosin huonoja ja keskenään ristiriitaisia neuvoja, vaikka siellä kieltämättä yksi hoitaja lopulta onnistui saamaan sen meillä jollain tavalla käyntiin, mistä olen toki todella kiitollinen ja onnellinen. Nyt minulla on rintakipua ja tuntuu että en oikein keksi mistä saisin vastauksen siihen, että johtuuko se vauvan huonosta imuotteesta / väärästä asennosta / haavaumasta vai sammaksesta (esim haavaumaa ja sammasta pitäisi hoitaa juuri vastakkaisin tavoin eli pitäisi sitten pari päivää hoitaa haavaumana ja kärsiä ja jos se ei auta, niin sitten sammaksena, ja kärsiä lisää...)
Imetyksen tuki on tietysti olemassa ja sieltä olen saanut neuvoja ja vinkkejä, kiitos heillekin, mutta miten voi olla että tämä on pääosin vapaaehtoisvoimien varassa? Neuvolantäti katsoi vain että imuote vaikuttaa ok:lta ja koska vauvan paino nousee niin heillä ei minun kokemaan kipuun ja joihinkin vauvankin syömishaasteisiin ole juuri mitään tarjottavaa, laittoi kyllä lähetteen neuvolan imetysohjaajalle. Ilmeisesti hyviä yksityisiä imetysohjaajia pääkaupunkiseudulla on mutta sellaisenkin hankkiminen on hakuammuntaa ja tuntuu että ei esim ole olemassa lääkäriä joka voisi nänniäni / rintaani katsomalla todeta että onko se sammas vai haavauma vai kerta kaikkiaan väärä imuote... Maksaisin kyllä suunnilleen vaikka mitä jos tällainen täyden palvelun ammattilainen jossain olisi ja hänelle suht nopealla aikataululla pääsisi!!!
Eli miten voi olla näin keskeinen sekä lapsen että äidin terveyteen liittyvä asia - jota toisaalta nykyään hullunlailla korostetaan - johon ei ole olemassa mitään kunnon apua ??? Taas yksi naisten asia jonka naiset saavat hoitaa yksin, hiljaa keskenään kärsien!
Kommentit (27)
Imetys julkisella paikalla on todella groteskia ja naisten pitäisi vältellä sitä aina kun mahdollista!
Päinvastoin. Täällä on imetysmafia valloillaan. Sivistysmaissa sairaalassa kysytään haluaako imettää vai ei ja jos ei halua annetaan maidontulon estävä piikki. Missä on suomalaisäitien ihmisoikeudet?
Miettikää sanaa imetys?!
Tai uterus, emätin!!! 🤢
Siinä ap on oikeassa että, nyky suomessa imuttelut ja spontaanit suikkarit on huomattavan vähäisiä ja muutenkin paitsiossa. Ja sen opetteluun ja harjoittamiseen pitäisi naisia koulia, kouluttaa ja kannustaa. Miehen hyvinvoinnin kannalta aivan olennainen taito naisella kuin naisella !
Vierailija kirjoitti:
Miettikää sanaa imetys?!
Tai uterus, emätin!!! 🤢
Mitä kauheeta näissä on? Siitin, peeenis, peräaukko. Kaikki aika tarpeellisia.
Kaikilla ei toimi 😂
spontaani itsemurha on kyllä paras
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Täällä on imetysmafia valloillaan. Sivistysmaissa sairaalassa kysytään haluaako imettää vai ei ja jos ei halua annetaan maidontulon estävä piikki. Missä on suomalaisäitien ihmisoikeudet?
Täällä kyllä joka paikassa toitotetaan imetyksen tärkeyttä, mutta apua imetysongelmiin on vaikea saada. Lisäksi jopa synnytyssairaalassa ja neuvolassa saattaa saada ohjeita, joiden noudattaminen vaarantaa imetyksen onnistumisen (esim. neuvotaan antamaan vauvalle "varmuuden vuoksi" korviketta pullosta, vaikka on juuri punnituksessa todettu, että vauvan paino on noussut kuukaudessa kilon pelkällä rintamaidolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kyllä joka paikassa toitotetaan imetyksen tärkeyttä, mutta apua imetysongelmiin on vaikea saada. Lisäksi jopa synnytyssairaalassa ja neuvolassa saattaa saada ohjeita, joiden noudattaminen vaarantaa imetyksen onnistumisen (esim. neuvotaan antamaan vauvalle "varmuuden vuoksi" korviketta pullosta, vaikka on juuri punnituksessa todettu, että vauvan paino on noussut kuukaudessa kilon pelkällä rintamaidolla).
Tätä juuri tarkoitin! Olen alkanut ajatella että tämä on ainut elämänalue jonka ohjeistus ja hoito on TÄYSIN retuperällä. Ja miksi ihmeessä...
-ap
PS
Tulipa ketjuun 'asiallisia' kommentteja, kyllä nyt on maan kärkivitsiniekat olleet liikkeellä.
On ihan kuntakohtaista miten hyvin imetysongelmiin saa apua, ja miten asiaan perehtyneitä ammattilaisia on saatavilla. Se on melko epätasa-arvoista.
Monesti käy niin että imetyksen takkuessa ne, jotka eivät koe imetystä niin tärkeäksi, lopettavat kokonaan. Vastaavasti imetyksen tärkeäksi kokevat hakevat kaiken mahdollisen avun. On hienoa että on olemassa kolmannen sektorin toimijoita (imetyksen tuki ry), joista apua on mahdollista saada asuinpaikasta riippumatta. Silti, jos imetysohjaus olisi kunnissa ja sairaaloissa kattavampaa ja helpommin saatavilla, jatkaisivatko äidit rintaruokintaa pidempään? Ei paljon lohduta rinnanpäät verillä lähete neuvolan imetysohjaukseen viikon päähän.
No mutta imetyshän aluksi sattuu ihan perkeleesti alkuviikot vaikka kaikki olisi ok :/ onneksi mulle oli se kerrottu jo etukäteen niin ei tullut luovuttaminen mieleenkään!
Vierailija kirjoitti:
On ihan kuntakohtaista miten hyvin imetysongelmiin saa apua, ja miten asiaan perehtyneitä ammattilaisia on saatavilla. Se on melko epätasa-arvoista.
Monesti käy niin että imetyksen takkuessa ne, jotka eivät koe imetystä niin tärkeäksi, lopettavat kokonaan. Vastaavasti imetyksen tärkeäksi kokevat hakevat kaiken mahdollisen avun. On hienoa että on olemassa kolmannen sektorin toimijoita (imetyksen tuki ry), joista apua on mahdollista saada asuinpaikasta riippumatta. Silti, jos imetysohjaus olisi kunnissa ja sairaaloissa kattavampaa ja helpommin saatavilla, jatkaisivatko äidit rintaruokintaa pidempään? Ei paljon lohduta rinnanpäät verillä lähete neuvolan imetysohjaukseen viikon päähän.
Niin, tämä on epäkohta joka todella pitäisi korjata koko maassa! Kun lapsen terveyden vuoksi imetystä suositellaan, varmaan tämä maksaisi itsensä takaisin "kansanterveyskustannuksissa" tulevaisuudessa (jos imetys parantaa vastustuskykyä ja vähentää allergioita ym). Pitäisi olla jonkinlaisia matalan kynnyksen klinikoita joissa olisi tavattavissa lääkäreitä, hoitajia ja imetysohjaajia ja jonne tosiaan pääsisi aika heti kuin nimenomaan tuo "lähete neuvolan imetysohjaajalle viikon päähän"!!!! Kun kärsimys voi olla melko infernaalista tosiaan.
Imetyksestä tehdään liian suuri numero. Eläinkin osaa imettää. Imetyksestä vouhottaminen on luotaantyöntävää. Imetys on luonnollinen asia, ja elämässä on paljon muutakin. Imetys menee ja sen tulee mennä siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Imetyksestä tehdään liian suuri numero. Eläinkin osaa imettää. Imetyksestä vouhottaminen on luotaantyöntävää. Imetys on luonnollinen asia, ja elämässä on paljon muutakin. Imetys menee ja sen tulee mennä siinä sivussa.
No, jostain syystä se nyt ei kuitenkaan mene. Ennen, kun sitä imetysohjausta ei ollut, ei ollut ketään, joka korjaisi esim. väärää imuotetta. Varmasti isommissa perheyhteisöissä kokeneemmat ovat opastaneet uusia äitejä, mutta nykyisessä ydinperhemallissa ei toimi. Ja ihan sama, jos sinä olet sitä mieltä, että "pitäisi" osata. Tarpeestahan se imetysohjaus kumpuaa.
Saahan sitä apua. Imetyksentukiryhmät toimii joka puolella Suomea ja netissäkin on vaikka mitä tukiryhmiä. Apu pitääkin olla niin että sitä saa pyydettäessä, ei niin että tungetaan pyytämättä paatoksella äitien yksityisalueelle.
Ap, samalla linjalla.
Kätilö oli nuori opiskelija, joka luki vuorosanat ruutupaperilta. Kun maitoa ei ensin tullut, niin syyllistettiin siitä, etten muka yrittänyt tarpeeksi. Annettiin lypsykone käteen. Itkin, pumppasin, itkin. Korvike oli pannassa ja kätilön mukaan verrattavissa myrkkyyn.
Jouduimme sitten myöhemmin teho-osastolle, jossa ihana, jo eläkkeellä oleva yöhoitaja kysyi, saako opastaa kun ilmeisesti imettäminen näytti vaikealta. Hän korjasi vauvan asentoa, minun asentoani, nosti rintani vauvan suuhun ja *loks*, siinä se oli - oikea imetysasento. Maitoa alkoi tulla samana yönä. Imetystä jatkoin 20kk. Vain kipeä piriformis kielii siitä, että vielä olisi asennossa ollut hieman korjattavaa.
Miksi tämä onnistuminen piti kokea yhteiskunnalle kalliissa tehohoidossa? Miksi vastasyntyneiden osastolla ei ollut tätä opastusta?
Vierailija kirjoitti:
Ap, samalla linjalla.
Kätilö oli nuori opiskelija, joka luki vuorosanat ruutupaperilta. Kun maitoa ei ensin tullut, niin syyllistettiin siitä, etten muka yrittänyt tarpeeksi. Annettiin lypsykone käteen. Itkin, pumppasin, itkin. Korvike oli pannassa ja kätilön mukaan verrattavissa myrkkyyn.
Jouduimme sitten myöhemmin teho-osastolle, jossa ihana, jo eläkkeellä oleva yöhoitaja kysyi, saako opastaa kun ilmeisesti imettäminen näytti vaikealta. Hän korjasi vauvan asentoa, minun asentoani, nosti rintani vauvan suuhun ja *loks*, siinä se oli - oikea imetysasento. Maitoa alkoi tulla samana yönä. Imetystä jatkoin 20kk. Vain kipeä piriformis kielii siitä, että vielä olisi asennossa ollut hieman korjattavaa.
Miksi tämä onnistuminen piti kokea yhteiskunnalle kalliissa tehohoidossa? Miksi vastasyntyneiden osastolla ei ollut tätä opastusta?
N I M E N O M A A N !!!!! Mulla osin sama kokemus, vauva ei joutunut teholle mutta kauhea sekoilu laitoksella siitä lisämaidosta, mun "imetyksestä" ja pumppaamisesta tuli ennen kuin kolmantena yönä yksi hoitaja sai homman toimimaan. Miten voi olla niin että kukaan aiempi ei ollut onnistunut tai että sairaalassa ei ollut mietitty sitä aiemmin että miten tämä kannattaisi järjestää, ei se lisämaitokaan ja muiden hoitajien aika ilmaista ole?!?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jostain syystä se nyt ei kuitenkaan mene. Ennen, kun sitä imetysohjausta ei ollut, ei ollut ketään, joka korjaisi esim. väärää imuotetta. Varmasti isommissa perheyhteisöissä kokeneemmat ovat opastaneet uusia äitejä, mutta nykyisessä ydinperhemallissa ei toimi. Ja ihan sama, jos sinä olet sitä mieltä, että "pitäisi" osata. Tarpeestahan se imetysohjaus kumpuaa.
Tätäkin olen miettinyt, mitenhän mun vauvalle olisi entisaikaan käynyt jos kukaan ei olisi saanut meillä hommaa toimimaan? Toki sitä tietotaitoa noissa kyläyhteisöissä varmaan oli eri tavalla kuin nykymallissa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä apua. Imetyksentukiryhmät toimii joka puolella Suomea ja netissäkin on vaikka mitä tukiryhmiä. Apu pitääkin olla niin että sitä saa pyydettäessä, ei niin että tungetaan pyytämättä paatoksella äitien yksityisalueelle.
Juu, näitä tukiryhmiä on pääkaupunkiseudulla vain toisinaan. Ei sinne pääse silloin kun akuutti tarve iskee vaikka fb:ssä voi neuvoa kysyäkin... Ja miksi h*lvetissä tämän pitää olla vapaaehtoisten varassa.
-ap
Täällä päin järjestettiin ainakin imetysvalmennus tilaisuus, jossa sai asiasta tietoa +kaikki matskut, joita neuvola jakoi odotusaikana. Lisäksi sairaalassa kätilöt ohjasivat synnytyksen jälkeen imetyksessä ja auttoivat pari päivää imetysasentojen ja imuotteen löytämisessä. Olen erittäin kiitollinen ammattitaitoisille kätilöille, jotka meitä hoitivat.
<3
Nyt imetys sujuukin hyvin ja aion ottaa tissit esille aina, missä vaan, kun vauva tarvitsee ravintoa.