Lapsi fudisjoukkueessa - ei ole parhaasta päästä pelaaja, muttei huonoinkaan, muut vanhemmat arvostelee
Lapseni fudisjoukkueessa on lapsi, joka ei kuulu joukkueen tähtipelaajiin, muttei ole surkeimmastakaan päästä. On ns. keskitason rivipelaaja. Kentän laidalla kuuluu lähes joka pelissä joiltain vanhemmilta ilkeitä kommentteja tuosta lapsesta. En tiedä, ovatko lapsen vanhemmat tietoisia muiden vanhempien mielipiteestä. He kommentoivat ilkeästi, jos tämä lapsi ei syötä palloa hyvin, menettää pallon, ei puolusta tarpeeksi hyvin, jne. Valmentajat antavat lapselle kuitenkin peliaikaa, kyseessä 11v.
Mietin, pitäisikö lapsen vanhempien olla tietoisia muiden vanhempien kommentoinnista. Minä en ainakaan itse haluaisi viedä samassa tilanteessa omaa lastani muiden vanhempien eteen ilkeiden kommenttien kohteeksi ja haukuttavaksi, vaan lopettaisin lapsen harrastamisen. Pitäisikö vanhemmille kertoa asiasta, vai antaa lapsen jatkaa joukkueessa muiden vanhempien ilkeillessä?
Kommentit (23)
Junnuissa on yleensä kilparyhmä, eli ns edari, haasteryhmä ja harrasteryhmä. Näin kaikki pelaajat asettuvat ryhmään oman tasonsa mukaan. Ja joka vuosi on mahdollista liikkua ryhmästä toiseen sen mukaan, millaisia kehitysloikkia on tullut. Ei ole kenekään etu, että taidollisesti täysin eri tasoiset ovat samassa ryhmässä. Ja junnuina jokaisella tasolla löytyy paljon oman tasonsa veroisia vastustajia.
Kaikkein tärkeintä mielestäni on kuitenkin se, että tämä luo pohjan koko elämän mittaiselle liikkumisen riemulle. Ja opettaa myös niitä tärkeitä sosiaalisia taitoja.
Kaikkien vanhempien on syytä muistaa, että alle prosentti ikäluokasta on niin hyviä, että he voivat edes haaveilla jalkapallosta ammattia. Ja jos joku on poikkeuksellisen hyvä, niin kyllä hänet löydetään, ja annetaan mahdollisuus koittaa mihin rahkeet riittää.
Tervetuloa kehä 3 ulkopuolelle kehitystyhmiesi kanssa.
Minä sanoisin arvostelijoille joka kerta ja kertoisin valmentajalle. Ihan turha siinä on miettiä, että pitäskö kertoa vanhemmllle että ne tekisi jotain.
Tuollaiseen pitää jokaisen aikuisen puuttua.