Moni ihminen luulee liikaa, että muut ovat samanlaisia kuin hän itse
Tän takia he keksivät muista tarinoita. "Koska minä ajattelisin tuossa tilanteessa näin, niin naapurin Liisa ajattelee nän" ja juoruaa sitten totena, kuinka naapurin Liisa esim. haluaa jättäjämiehensä takaisin. Tai kuten tuossa yhdessä mainostetussa linkissä "Koska minä petin, tajusin, että kuka tahansa voi pettää". Ja niin edelleen.
Kommentit (5)
Näin juuri, ja ihmiset näkevät sitä, mitä haluavat nähdä (tai pelkäävät eniten itse).
On totta ja ihan ihmeellistä miten jotkut eivät voi ymmärtää että on muitakin tapoja elää ja toimia kuin se heidän omansa.
Osittain totta. Kyllähän se jotain kertoo ihmisestä, mitä hän muista väittää. Ei voi kuitenkaan päätellä, että jokainen joka luulisi toisesta jotain väärin, olisi itse potentiaalinen tekemään niin.
Muu syy luulemiseen voi olla esimerkiksi se, että on kokenut aiemminkin, että joku tekee niin. Ehkä on jopa alkanut kuvitella sen olevan yleistä tai sitten muuten vain pelkää taas käyvän niin. Se ei aina kerro itsestä mitään. Voi olla juuri päinvastoinkin.
Mua huvitti kyllä toi otsikko "petin itse, silloin tajusin että kuka vain voi pettää". Narsistinen minäkuva loistaa kauas. Ensin ajatellaan, että pahat, huonot ihmiset pettää ja itse en kuulu niihin. Sitten kun itse pettää, niin ei voi hyväksyä ajatusta, että olisi paha tai huono, vaan on pakko muuttaa käsitystä pettäjistä ryhmänä. Muutetaankin mieltä siten, että pettämistä pidetään inhimillisenä tekona, johon hyväkin ihminen voi joutua tai sortua.
Hyvä huomio, olet oikeassa👍