Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä jotenkin "kehittynyt" vanhetessasi?

Vierailija
05.04.2019 |

En suoraan sanottuna ollenkaan tajua mitä se jargoni nuorisoa kehittyneemistä aikuisista oikein tarkoittaa? Minä en ole ainakaan yhtään kehittynyt sitten nuoruuden. Totta kai olen oppinut lisää asioita ja elämänkokemus on tuonut joihinkin asioihin varmuutta (EI ollenkaan kaikkeen). Mutta yhtään sen kehittyneempi en ole nyt 51- vuotiaana kuin 15-vuotiaanakaan. Ihan yhtä mukavuudenhaluinen, epäsosiaalinen, itserakas, ylemmyydentuntoinen, epäluuloinen, ennakkoluuloinen ja nurkkakuntainen kuin ennenkin. Ja ihan yhtä ylpeä siitä.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän vanhempiani. Oikein harmittaa, että heräsin vasta joskus 3-kymppisenä arvostamaan heitä. Isä ehti jo kuolla, mutta onneksi äitin kanssa sain hyvät vielä.

Kyynistynyt olen muuten. Töissä joudun olemaan tekemissä myös suurten asiakasmäärien kanssa ja uskoni ihmisiin on miinuksella. 95% täyttä ihmisjätettä.

Juuri näin. Olen ainakin teinistä kehittynyt eteenpäin, silloin halveksin ja häpesin vanhempiani, myöhemmin meillä oli hyvät ja läheiset välit. Nyt ovat kuolleita ja ikävä on kova. Kai tämäkin edes jonkinlaista kehittymistä on. Ymmärrän nyt toisaalta paremmin omia teini-ikäisiä, enkä loukkaannu kovista sanoista. Työn puolesta tapaamani ihmiset ovat 90-prosenttisesti saastaa, työelämän pidän visusti erillään vapaa-ajastani.

Minä taas olen aina ajatellut samoin vanhemmistani: isä on ajattelevainen mutta tossun alla. Tunnen samanlaisuutta hänen kanssaan mutten halua tutustua häneen, ettei illusio samanlaisuudesta säry. Äiti taas ajattelee vain sitä miltä näytämme muitten silmissä ja sitä että ihmisellä ei ole oikeus ottaa mitään riskejä. Ymmärrän että hän teki parhaansa saamillaan resursseilla (=vähä-älyinen). Osan hänen opeistaan omaksuin lapsena hyvinä ja pidän niistä edelleen kiinni, useimmat olen aina kokenut vääriksi ja tyrannimaisiksi ja sen takia pidin häneen jo lapsena henkistä etäisyyttä ja nykyään näen ehkä kerran vuodessa. Ei hän ole "paha", mutta liian erilainen, en halua olla liikaa tekemisissä.

-ap

Mutta sä äänestät persuja? Joten olet vähä-älyisin sukusi jäsen, ja pää syy sukusi turmioon, suomen persut.

Vierailija
62/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kehittänyt itseäni lukuisin tavoin ja se on johtanut kehittymiseeni. Olen monessa asiassa paljon osaavampi kuin olin joskus 30 vuotiaana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap (tai joku kopio) kovasti väittää ymmärtäneensä asiat jo lapsena kuin me muut nyt vaivalla kehityyneet:D Vaikea uskoa, että jos lapsena jo olisin nähnyt asiat kuten nyt, olisinko kummoista lapsuutta elänyt?

Tai jos on silloin jo ollut yhtä kehittynyt ajatusmaailmaltaan, miksi roikkuisi nyt vauvapalstalla, luulisi olevan vähintäänkin presidentti!

Tai käänteisesti, miten on mahdollista elää aikuisen elämää kaikkine yhteiskunnan vaatimuksineen, jos ajattelu/kehittyneisyys on samaa tasoa kuin teininä? Kerro ap niin voi kehittyä!

En minä mitään lapsuutta elänytkään. Viimeistään 9-vuotiaana tiedostin kaiken maailman raskaan vastuun, joka painoi harteitani. Pitihän minun olla täydellinen yksilö, täysin erilainen kuin kaikki muut. Mitään virheitä ei sallittu, jo pelkkä itsensä satuttaminen oli huudon ja sättimisen aihe. Kaikessa oli oltava hyvä. Koin jo lapseja sen miten ISOJA eroavuuksia ja ristiriitoja oli eri ihmisten elämien välillä. Ymmärsin ja kohtasin seksuaalisuuden, rikokset, rikkinäiset elämät tarkkailijana, upottamatta itseäni mihinkään. Tajusin sen, että sieluaan ei kannata koskaan myydä kenellekään ja muita ihmisiä et voi koskaan miellyttää muuta kuin esittämällä. Lapsena, teininä ja  aikuisena pärjään ihan samalla tavalla ulkopuolisten vaatimusten kanssa: olen täyttäväni ne, mutta oikeasti elän ihan muuta elämää (en ns. huonoa elämää, mutta omaani). Uskopa pois niin äitini vaatimukset olivat paljon kovemmat kuin mitä "yhteiskunta" on ikinä asettanut. Ja minut on siis ns. hyvin kasvatettu. 

-ap

Vierailija
64/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen menneeni kehityksessä taaksepäin. Lapsena ja nuorena olin sopivan itsekäs ja uskollinen omille näkemyksilleni ja arvoille, mutta omasin myös orastavaa avoimmuutta muille. Osasin myös tuntea monipuolisesti tunteita kuten rakkautta ja luottamusta. Aikuisena huonot kokemukset ovat saaneet minut kääntymään itseäni vastaan. Aikuisena muutenkin täytyy luovia elämässä ihan eri tavalla ja jos sitä tukiverkkoa ei ole onnistunut saamaan niin kyynistyy ja masentuu helposti. Olen oikeastaan alunperin kohtuu älykäs, mutta väärät valinnat ovat saaneet minut näkemään itseni tyhmänä. Nykyään olen myös helpommin tunteitteni vietävissä, koska oma minä on kadonnut jonnekin kauas tavoittamattomiin.

Vierailija
65/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että tässä muuttuu vain vuosi vuodelta aiempaa tyhmemmäksi ja höpsömmäksi.

Vierailija
66/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin. En enää hätäile turhasta. Se tosin vaati hirveän avioeron, vuosikausien taloudellisen ahdingon ja paljon vihaa ja katkeruutta. 

Mutta jos olisin jäänyt, olisin joko kuollut tai vankilassa, joten nyt mennee siihen verrattuna hienosti. Paljon viisaampana ja mielenrauhan saavuttaneena.

Vierailija
67/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän vanhempiani. Oikein harmittaa, että heräsin vasta joskus 3-kymppisenä arvostamaan heitä. Isä ehti jo kuolla, mutta onneksi äitin kanssa sain hyvät vielä.

Kyynistynyt olen muuten. Töissä joudun olemaan tekemissä myös suurten asiakasmäärien kanssa ja uskoni ihmisiin on miinuksella. 95% täyttä ihmisjätettä.

Juuri näin. Olen ainakin teinistä kehittynyt eteenpäin, silloin halveksin ja häpesin vanhempiani, myöhemmin meillä oli hyvät ja läheiset välit. Nyt ovat kuolleita ja ikävä on kova. Kai tämäkin edes jonkinlaista kehittymistä on. Ymmärrän nyt toisaalta paremmin omia teini-ikäisiä, enkä loukkaannu kovista sanoista. Työn puolesta tapaamani ihmiset ovat 90-prosenttisesti saastaa, työelämän pidän visusti erillään vapaa-ajastani.

Minä taas olen aina ajatellut samoin vanhemmistani: isä on ajattelevainen mutta tossun alla. Tunnen samanlaisuutta hänen kanssaan mutten halua tutustua häneen, ettei illusio samanlaisuudesta säry. Äiti taas ajattelee vain sitä miltä näytämme muitten silmissä ja sitä että ihmisellä ei ole oikeus ottaa mitään riskejä. Ymmärrän että hän teki parhaansa saamillaan resursseilla (=vähä-älyinen). Osan hänen opeistaan omaksuin lapsena hyvinä ja pidän niistä edelleen kiinni, useimmat olen aina kokenut vääriksi ja tyrannimaisiksi ja sen takia pidin häneen jo lapsena henkistä etäisyyttä ja nykyään näen ehkä kerran vuodessa. Ei hän ole "paha", mutta liian erilainen, en halua olla liikaa tekemisissä.

-ap

Mutta sä äänestät persuja? Joten olet vähä-älyisin sukusi jäsen, ja pää syy sukusi turmioon, suomen persut.

Äänestän persuja, koska mielestäni monikulttuurisuus ei tule koskaan toimimaan. Ihmisillä pitää olla "omia heimojaan", joissa he voivat toteuttaa itseään ottamatta huomioon erilaisia. Sinänsä ihan ok, että on erilaisia kulttuureita, että voi vaihtaa jos jostain syystä oma kulttuuri ei miellytä. Mutta en halua vanhan suomalaisen kulttuurin tuhoutuvan. Siksi vastustan myös ylikansallista viihdettä. Niin ja sukuni ei ole turmiossa, miksi olisi? Äitini on vaan tyhmä, vaikka veljensä oli professori ja me kaikki lapset hikipinkoja :D

Vierailija
68/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa kohtuullisen debiililtä. Miten se onkin aina niin, että ne kaikken edistyneempinä itseään pitävät ovat kenen tahansa ulkopuolisen silmin kohtuullisen vahvasti kaikkea muuta?

Vierailija
69/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen menneeni kehityksessä taaksepäin. Lapsena ja nuorena olin sopivan itsekäs ja uskollinen omille näkemyksilleni ja arvoille, mutta omasin myös orastavaa avoimmuutta muille. Osasin myös tuntea monipuolisesti tunteita kuten rakkautta ja luottamusta. Aikuisena huonot kokemukset ovat saaneet minut kääntymään itseäni vastaan. Aikuisena muutenkin täytyy luovia elämässä ihan eri tavalla ja jos sitä tukiverkkoa ei ole onnistunut saamaan niin kyynistyy ja masentuu helposti. Olen oikeastaan alunperin kohtuu älykäs, mutta väärät valinnat ovat saaneet minut näkemään itseni tyhmänä. Nykyään olen myös helpommin tunteitteni vietävissä, koska oma minä on kadonnut jonnekin kauas tavoittamattomiin.

Pidän sinusta, koska et kuvittele muuttuneesi yli-ihmiseksi vanhenemisesi ansioista.

- ap

Vierailija
70/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys ei aina tapahdu parempaan suuntaan. Jotkut kehittyvät katkeriksi, negatiivisiksi ja kapea-alaisemmiksi. Nuorena toiset huomioon ottava avarakatseinen nuori voi elämänkokemuksen myötä kehittyä kyyniseksi ja itsekeskeiseksi. Nähty on.

Vierailija
71/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kehittyi tuhannen ku llin katse. Nyt edes kiltit ei huoli enää :(

Kissatulevaisuus edessä. :/

Noh, sellaista se on tuhannen mulqun maijoilla ja muilla metsikön munahaukoilla. Käy vielä optikolla viilauttamassa se tuhannen mulqun tuijotus veitsenteräväksi, on paljon mukavampi tuijotella niitä meisseleitä 4K-kuvan laadulla.

Vierailija
72/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa kohtuullisen debiililtä. Miten se onkin aina niin, että ne kaikken edistyneempinä itseään pitävät ovat kenen tahansa ulkopuolisen silmin kohtuullisen vahvasti kaikkea muuta?

Hah, et tunnistaisi minua livenä, koska en puhu suutami puhtaaksi muuta kuin näin anonyyminä. Ja kuka tässä väittää olevansa edistynyt. Vastustan koko edistymisen ajatusta. Minä olen ainakin ollut aina sama, ja olen sellaisena täydellinen. Itselleni, muista ei ole mitään väliä.

Vierailija
73/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Äänestän persuja, koska mielestäni monikulttuurisuus ei tule koskaan toimimaan. Ihmisillä pitää olla "omia heimojaan", joissa he voivat toteuttaa itseään ottamatta huomioon erilaisia. Sinänsä ihan ok, että on erilaisia kulttuureita, että voi vaihtaa jos jostain syystä oma kulttuuri ei miellytä. Mutta en halua vanhan suomalaisen kulttuurin tuhoutuvan. Siksi vastustan myös ylikansallista viihdettä. Niin ja sukuni ei ole turmiossa, miksi olisi? Äitini on vaan tyhmä, vaikka veljensä oli professori ja me kaikki lapset hikipinkoja :D

Huh huh sun sukusi tuskin oli mitään rasisteja joten vedät koko sukusi lokaan. Varmaan facessa myös väläyttelet rasisti-ideoitasi. Tää on ongelma monissa suvuissa mitä tehdään persupelleille, menetyille tapauksille,

Vierailija
74/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Huh huh sun sukusi tuskin oli mitään rasisteja joten vedät koko sukusi lokaan. Varmaan facessa myös väläyttelet rasisti-ideoitasi. Tää on ongelma monissa suvuissa mitä tehdään persupelleille, menetyille tapauksille,

Kuulehan, äitini määrää minut joka vaaleissa äänestämään kokoomusta, koska meidän suvun kuuluu sitä äänestää. Luuletko että sille sanon, tai kenelle muullekaan, että ketä oikeasti äänestän XD

Vierailija
75/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kuulehan, äitini määrää minut joka vaaleissa äänestämään kokoomusta, koska meidän suvun kuuluu sitä äänestää. Luuletko että sille sanon, tai kenelle muullekaan, että ketä oikeasti äänestän XD

Niin perseily on yleisin syy äänestää persuja. Mutta meillä on myös oikeita ongelmia ihmiskunnan tasolla joita pitäisi ratkaista, ilmastonmuutos jne. Perseily on hauskaa mutta se ei ratkaise ongelmia.

Vierailija
76/83 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Niin perseily on yleisin syy äänestää persuja. Mutta meillä on myös oikeita ongelmia ihmiskunnan tasolla joita pitäisi ratkaista, ilmastonmuutos jne. Perseily on hauskaa mutta se ei ratkaise ongelmia.

Siirtolaisuus on kyllä niitä isoimpia ihmiskunnan ongelmia, joilta Suomessa voidaan välttyä, jos siihen löytyy tahtoa. Ilmastonmuutosta ei suomalaiset pysäytä, vaikka lakkaisivat kokonaan syömästä ja liikkumasta. Sekään ei auttaisi, vaikka jokaikinen suomalainen vetäisi itsensä kiikkuun, pois rasittamasta luonnonvaroja. Kyllä meidän on parempi vaan olla itsekkäitä ja katsoa että rajat on kiinni pakolaislaumoilta ja ruuan tuotanto on omavaraista. Ilmastonmuutos ei suomeen tuo mitään niin pahaa, ettei siitä selvittäisi, kunhan ei päästetä ilmastopakolaisia tänne riehumaan. Ilmastonmuutosta ei kuitenkaan tulla pysäyttämään ja ihmisiä tulee kuolemaan. Meidän on pidettävä vaan huolta siitä, että me olemme selviytyjiä.

- ap

Vierailija
77/83 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainostaan tajuan, miten pihalla ja harhainen käsityksiltäni olin silloin kymmenisen vuotta sitten (parikymppisenä). Hassua on, että olin paljon onnellisempi silloin.

Nyt tuntuu, että ehkä alan pikkuhiljaa käsittää, miten maailman lait ovat koko ajan toimineet. Vieläkin olen ihan hämmentynyt tai ehkä vielä enemmän hämmentynyt siitä, miten minun nyt kannattaisi tällaisessa todellisuudessa luovia. Luulen, että minulla on käsikirjoitus valmiina joskus kymmenen vuoden kuluttua siihen, miten olisi pitänyt elää. Mutta sittenhän se alkaa olla jo elämän loppupuolta ja myöhäistä korjata. Jumalalla on aika huono huumorintaju, kun hän on tehnyt meidät - ainakin minut - hitaanpuoleisiksi oppimaan.

En oikein ymmärrä. Siis mitä maailman lakia sinä et ole tajunnut? Minusta tuntuu, että tajusin kaiken oleellisen maailmasta jo ala-asteiässä.

t. ap

Ei se sitten ole ihme, että et koe kehittyneesi. Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, ja jos et ole muuttanut käsityksiäsi asioista siitä ajasta, jolloin et ole vielä tullut edes murrosikään, ei ole ihme, ettet ole päässyt kehittymään ja kasvamaan ihmisenä.  Ihan mielenkiintoista sinänsä, jos et ole provo.

Hyvin omituista, että kehityksen merkki olisi joku käsitysten muuttuminen. Jos on heti hyvät ja täydelliset käsitykset, niin miksi niitä muuttamaan huonommiksi? Maailmankuva ja maailmankatsomus ovat ihan samat olleet koko elämän. 

- ap

No ei ole mun mielestä mitenkään omituinen käsitys, ottaen huomioon sen, että aivot tosiaan kehittyvät. Lapsen aivot eivät kykene kauhean monipuoliseen ajatteluun, kun taas aikuisilla yleensä mahdollisuus tähän on. Lapsihan kokee asioita, mutta ei näe yleensä ilmiöitä niiden takana. Samoin lapsi ei pysty arvioimaan oman toimintansa vaikutusta ulkopuolelta, kun taas aikuinen kykenee (moninäkökulmainen ajattelu). Kun ne näkulmat kehittyvät, käsitykset asioista yleensä ihmisen kasvaessa muuttuvat. Toki toisilla varmasti näkökulmat pysyvät hyvin suppeina, eikä sen takia tule ajateltua asioita muilta kanteilta.

Minä olen mielestäni aina pystynyt monipuoliseen ajatteluun. Ja vaikka siihen olis tullut jotain lisää (ja onkin tietysti), niin sementoitu perusta on laskettu silloin lapsena. Perusvire ei ole koskaan muuttunut eikä koskaan muutu. Lapsi pystyy hyvin arvioimaan omaan toimintaansa vaikuttavia tekijöitä ja arvioimaan oman toimintansa seurauksia, jos sillä on vähänkään älyä. Lapsena koetut ilmiöt saavat ehkä vielä selkeämmän selityksen kun elämänkokemus kasvaa, mutta oikeasti se selitys oli jo siellä, sitä ei vaan osannut ilmaista kovin teoreettisesti. Osasin silloin ja osaan nyt ajatella asioita vaikka miltä kantilta, mutta sekä silloin että nyt tajuan että oikea kantti on se, joka edistää minun omaa hyvääni. Niissä raameissa, minkä ympäröivä yhteisö asettaa. Niitä vastaan ei yleensä kannata taistella näkyvästi, koska siitä seuraa ongelmia. Yksityisesti ja salassa voi yleensä toimia niin kuin huvittaa.

-ap

Olet siis fatalisti

Vierailija
78/83 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lähinnä pelottavaa, että aikuinen olisi jäänyt 15 v. tasolle 😂

Vierailija
79/83 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa sitä itse sanoa, mutta tällä palstalla olen ainakin 'kypsynyt' jo...

Vierailija
80/83 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin. Olen lukenut ja opetellut vaativan ammatin, hommannut miehen, pari lasta, jotka kasvattanut aikuisiksi, tienannut rahaa, opetellut ajamaan autoa, laittamaan ruokaa, matkustellut ympäri maailamaa , saanut huimasti lisää itsevarmuutta ja kampauskin on parempi.