Taas monta kiloa perunoita pilalla kun alkaneet itämään pussissa. :(
Ei vain sisätiloissa säily kovin kauaa. Taas roskiin koko pussi..
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kai säilytät jääkaapissa.
...ja avonaisessa pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkin amatööri.. Ihan hyvä, että menivät pilalle, sillä vaikutat juuri siltä, että osaat asiasta vain valittaa, mutta virheen tulet toistamaan heti perään uudelleen.
Anna nyt sitten amatöörille niitä ammattilaisen vinkkejä kuinka kerrostalossa saa pidettyä suuren pussi perunoita kunnossa.
En ole ammattilainen, mutta kun tuon kellarista perunoita tähän aikaan vuodesta jääkaappiin säilytyjseen, pesen ne huolella ja säilyvyys paraneen.
Ihan maalaisjärjellä ajatellen, siinä itämisprosessi keskeytyy hetkeksi.
Ja kyllä, perunan itäminen kuuluu asiaan tähän aikaan vuodesta, ihan samalla tavalla porkkanlioissa alkaa kasvamaan naatit ja juuristoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla peruna on pilalla, kun se kasvaa ituja? Kuorit vaan ja pataan. Ootte te kaupunkilaiset hassuja.
Ei hän aio myydä niitä. Eikä ole ostanut vaan itse kasvattanut.
Siispä hän voi syödä niitä jos eivät ole pehmenneet, ja loput laittaa laatikkoon valoisaan paikkaan odottamaan mökille ja maahan pääsyä. Syksyllä aloittajalla on siellä maassa viisi pussillista perunoita.
Tähän aikaan vuodesta peruna kyllä tietää, että on aika aloittaa kasvaminen, jotta ehtii tuottaa mukuloita tänäkin vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla peruna on pilalla, kun se kasvaa ituja? Kuorit vaan ja pataan. Ootte te kaupunkilaiset hassuja.
Ei voi tai alussa voi.... Tässä lainaus ruokavirasto.fi:
Perunan iduissa on korkea glykoalkaloidi- eli solaniinipitoisuus. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen solaniinipitoisuutta. Solaniini on sama myrkky, jota muodostuu myös perunan alkaessa vihertää. Se voi aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.
KTM:n asetuksessa ruokaperunan kaupan pitämisestä (28.6.2006/690) todetaan muun muassa, että ruokaperuna katsotaan laadultaan vialliseksi, jos perunaan on kehittynyt yli 5 millimetriä pitkiä ituja. Jos siis idut ovat aivan pieniä ja peruna tuntuu muuten kovalta ja hyvältä, sen voi kyllä kuoria ja käyttää. Näin etenkin, jos peruna itää vasta ensimmäistä kertaa. Peruna, jossa on suuret idut kannattaa kuitenkin jättää syömättä, luultavasti ne jo maistuvatkin kitkerältä
Meillä on kotikellarissakin niin lämmintä (10-15°), että perunoissa on jo pitkät idut. Pisimmillään sormen mittaisia. Ei ole tullut mieleenkään, että pilalla olisivat. Ihan samalle maistuu, ei tule ruokamyrkytystä. Tänä vuonna (siis viime kesänä) ainakin meidän perunasatomme kärsi laadullisesti kuivasta kasvukaudesta. Perunat olivat jo syksyllä suurin osa sisältä mustia tai valkoista juoksevaa töhnää täynnä - sillä ei itujen kanssa ollut tekemistä. Kaikki lajikkeet eivät kestä yhtä hyvin kasvukauden muuttuvia sääoloja ja valitettavasti meidän lajivalintamme ei osunut nyt ihan nappiin. Perunoita tuli kuitenkin paljon ja vaikka ison osan on joutunut roskiin heittämään, on niitä yhä vielä yllin kyllin jäljellä pellon laidalla olevassa maakellarissa (ilman ituja).
https://onnentongintaa.net/2015/09/03/perunat-sailytys-pilaantuminen/
"Eivät perunat minustakaan ikuisia ole, mutta ituisia, pehmenneitä pottuja voi syödä ilman sarvia ja hampaita. Itujen alamittaisuuden määrää tilannekohtaisesti varastojen riittävyys ja ruokailijoiden vaativuus. Tarkkojen rajojen puute johtaa tosin usein siihen, että idut pääsevät rehottamaan kuin hippien kuontalot".
Minua taas häiritsee tämän itämisongelman lisäksi perunoiden kovasti heikentynyt laatu ja nyt uutena vitsauksena raakoina myytävät perunat. Ärsyttää kun mies tuo kaupasta aina samoja perunapusseja, joissa suurin osa mukuloista selvästi virheitä. Olen yrittänyt sanoa asiasta, mutta ei se auta kun kaikki lähikauppamme perunalajikkeet ovat yhtä huonoja tavalla tai toisella. Raa'at perunat eivät maistu miltään ja niiden rakenne on ikävä, mutta ennen kaikkea ne sisältävät solaniinia, joka on myrkyllistä jo hyvin pienissäkin määrissä, joten pattitilanteessa ollaan. En ymmärrä miksei täällä osata enää kasvattaa edes perunoita oikein? Entiset maukkaat lajikkeet ovat tyystin hävinneet ainakin omalta asuinseudultamme. On vain joko näitä mauttomia, ohutkuorisia uutuuslajikkeita, jotka ovat jo myydessä täynnä pitkiä ituja tai sitten täysin vihreitä ja raakoja. Omituista hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas häiritsee tämän itämisongelman lisäksi perunoiden kovasti heikentynyt laatu ja nyt uutena vitsauksena raakoina myytävät perunat. Ärsyttää kun mies tuo kaupasta aina samoja perunapusseja, joissa suurin osa mukuloista selvästi virheitä. Olen yrittänyt sanoa asiasta, mutta ei se auta kun kaikki lähikauppamme perunalajikkeet ovat yhtä huonoja tavalla tai toisella. Raa'at perunat eivät maistu miltään ja niiden rakenne on ikävä, mutta ennen kaikkea ne sisältävät solaniinia, joka on myrkyllistä jo hyvin pienissäkin määrissä, joten pattitilanteessa ollaan. En ymmärrä miksei täällä osata enää kasvattaa edes perunoita oikein? Entiset maukkaat lajikkeet ovat tyystin hävinneet ainakin omalta asuinseudultamme. On vain joko näitä mauttomia, ohutkuorisia uutuuslajikkeita, jotka ovat jo myydessä täynnä pitkiä ituja tai sitten täysin vihreitä ja raakoja. Omituista hommaa.
Pussissa myytävät perunat on raakoja. Puolikypsiä myydään pakasteesta ja kypsiä valmisruokatiskeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussissa myytävät perunat on raakoja. Puolikypsiä myydään pakasteesta ja kypsiä valmisruokatiskeiltä.
Eivät kyllä ole aina olleet. Vielä muutama vuosi sitten kaikki pusseissakin myytävät perunat olivat ainakin täällä pääsääntöisesti normaalin värisiä ja kypsiä. Kuka muka haluaisi ostaa raakoja pottuja?
Minulla kans itäneitä perunoita jääkaapissa. Aattelin multaa ostaa ja sankkoon laittaa kasvamaan
Tätä ketjua kun lukee niin ihmettelee, että miten ihmiset edes on hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kans itäneitä perunoita jääkaapissa. Aattelin multaa ostaa ja sankkoon laittaa kasvamaan
Minäkin teen niin. Juhannuksena syödään uusia pottuja 😊
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ihmettelee, että miten ihmiset edes on hengissä.
Samaa mieltä, 😁😁
Varsinkin tuo jonka mielestä vihreät perunat ovat RAAKOJA.
Anna mun kaikki kestää.......
Kyllä mä olen ainakin lukenut, että peruna on myrkyllinen, kun se on kasvattanut niitä ituja. Nehän on niin ällöttävän näköisiäkin. Kerran oikein googlasinkin ja sieläkin sanottiin ettei saa missään nimessä enää syödä.
"Raakoja perunoita"
???
Keitettyinäkö ne pitäisi ostaa?
Vihreä peruna ei ole raaka, vaan on saanut valoa.
Joko kasvukaudella(perunat paljastuneet penkistä) tai kaupan hyllyssä.
Irtoperunan laatuun(mm kolhut) vaikuttaa hinta.
Kauppojen sisäänostohinnat ovat niin alhaiset, että nosto/varastointi/lajittelu tehdään niin halvasti kuin suinkin.
Toki kasvukauden ja nostoajankohdan olosuhteet vaikuttavat yleiseen laatuun.
Viime kesä oli kuiva ja kuuma, pari edellistä ovat olleet märkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä olet jatkossa järkevä ja ostat pelkästään pastaa. Kokojyväpastaa nimenomaan, mikä on se terveellisempi vaihtoehto.
ei ole terveellisempi. pasta on höttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä olet jatkossa järkevä ja ostat pelkästään pastaa. Kokojyväpastaa nimenomaan, mikä on se terveellisempi vaihtoehto.
ei ole terveellisempi. pasta on höttöä.
tumma pasta maistuu hirveelle
Eiku kauppaan ämpäriostoksille, ja ituperunat kasvamaan. Terkuin ; kaupunkilainen parvekeviljelijä =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä. Oikeesti?
"Myyntilaatu" on eri kuin "syömälaatu". Kuoret pois ja pataan, ei ole yhtään huonompi peruna.