Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas monta kiloa perunoita pilalla kun alkaneet itämään pussissa. :(

Vierailija
05.04.2019 |

Ei vain sisätiloissa säily kovin kauaa. Taas roskiin koko pussi..

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Kyllä mä olen ainakin lukenut, että peruna on myrkyllinen, kun se on kasvattanut niitä ituja. Nehän on niin ällöttävän näköisiäkin. Kerran oikein googlasinkin ja sieläkin sanottiin ettei saa missään nimessä enää syödä.

Lähdekritiikki on oikein hyvä aina googlaillessa.

Me maalaiset olisimme kuolleet sukupuuttoon ajat sitten, jos itäneet perunat olisivat myrkyllisiä. Eikä eräitä kaupunkilaisia olisi sen jälkeen syntynyt ...

Idut ovat vihreitä -> myrkyllisiä kuten vihreä perunakin, mutta ei ituja syödä.

Toiseksi perunat itävät paremmin valossa -> vihertyvät.

Perunat kasvattavat kyllä pimeässäkin pitkiä ituja, jos on lämmintä. Mutta ei niitäkään syödä. Lämpimässä itäneet tosin ovat yleensä myös pehmenneet, eli siitä syystä pilalla eikä itämisen vuoksi.

Vierailija
42/46 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöydälle jätetyt kasvaa itua, jotka ostin vajaa viikko sitten. Pari viikkoa sitten ostetut (kalliimmat ja laadukkaammat perunat jääkaapin vihannesosastolla ovat vielä täysin iduttomia)

Sinccis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tehdä tuosta tavan perunasta muussia, mutta muutinkin ruokalajia ja siihen ne jäi pöydälle itämään ;:)

Sinccis

Vierailija
44/46 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas häiritsee tämän itämisongelman lisäksi perunoiden kovasti heikentynyt laatu ja nyt uutena vitsauksena raakoina myytävät perunat. Ärsyttää kun mies tuo kaupasta aina samoja perunapusseja, joissa suurin osa mukuloista selvästi virheitä. Olen yrittänyt sanoa asiasta, mutta ei se auta kun kaikki lähikauppamme perunalajikkeet ovat yhtä huonoja tavalla tai toisella. Raa'at perunat eivät maistu miltään ja niiden rakenne on ikävä, mutta ennen kaikkea ne sisältävät solaniinia, joka on myrkyllistä jo hyvin pienissäkin määrissä, joten pattitilanteessa ollaan. En ymmärrä miksei täällä osata enää kasvattaa edes perunoita oikein? Entiset maukkaat lajikkeet ovat tyystin hävinneet ainakin omalta asuinseudultamme. On vain joko näitä mauttomia, ohutkuorisia uutuuslajikkeita, jotka ovat jo myydessä täynnä pitkiä ituja tai sitten täysin vihreitä ja raakoja. Omituista hommaa.

Pussissa myytävät perunat on raakoja. Puolikypsiä myydään pakasteesta ja kypsiä valmisruokatiskeiltä.

Eikä. Oikeesti?

No ei, raaka tai valoa saanut perunahan on myrkyllinen ;)

Sinccis

Vierailija
45/46 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa iso pussillinen perunaa, jos tietää, ettei se mene kerralla tai kahdella? Itse ostan aina vain muutaman perunan.

Vierailija
46/46 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasta kehittyy siemenperuna kun tämä itää.

Eri asia mikäli perunassa on jokin tauti joka mäkyu esim. Mustana. Kuitenkin muu osa todenmäköisesti täysin syötävää (eli koko erää ei kannata viskata menemään)

Nykyisin on esim. Mikäli omena ei ole muodoltaan ja pinnaltaan täydellinen, se heitetään menemään.