Miksi jotkut autoilijat suuttuu jo heidät ohittaa?
Ajan ensin toisen takana ja hän menee reippaasti alle nopeusrajoituksen. Valoissa otan toisen kaistan, joka loppuu kuitenkin melkeen heti valojen jälkeen. Valojen vaihtuessa laitan kaasun pohjaan, että pääsen ohittamaan tuon auton jolla ei ole kiire ollut mihinkään. Yhtäkkiä ajetaankin rintarinnan ja tämän edessä ollut autoilija ei päästä ohittamaan..... joudun vaihtamaan kaistaa kaistan loputtua taas hänen taakseen ja köröttelemme loppumatkan alinopeutta.
En ymmärrä miksi se ottaa niin paljon egon päälle päästää toinen ihminen ohittamaan, jos hän pystyy sen ilman liikentten vaarantamista tekemään.....
Kommentit (84)
Riippuu missä päin maata ajaa ja mikä on sivistystaso, autolla ei sinänsä ole väliä, naamalla on.
"minuahan ei ohiteta" tyyppejä on tosi paljon liikenteessä ja olihan se hullu fillaristikin kun suuttui ohituksen takia
Vierailija kirjoitti:
Osta tehokkaampi auto niin pääset vaivatta ohi idiooteista. Köyhien kannattaa pysyä romuinensa vaan kiltisti perässä.
Jos olis varaa niin ostasin, eikä se ettenkö ohi pääsisi, mutta annan lopulta periksi kun näkee ettei toinen halua sua päästää niin antaa asian olla. Mutta itselläni on työmatkan varrella kaksi tällaista risteystä, missä toinen kaista loppuu nopeasti risteyksen jälkeen. Lähes joka toinen autoilija ei suostu päästämään ohitse, oli auto mikä tahansa.
Kerran on kyydissä ollut tyyppi joka sanoi että paina kaasua tuo menee ohi. Kyse oli kaksikaistaisesta moottoritiestä. En vieläkään tajua miksi se jätkää haittasi jos toinen auto meni ohi? Olen kuullut idiooteista jotka kiihdyttää kun yrittää ohitusta. Tuo jätkä oli varmaan yksi niitä.
Maantiellä ohitin kerran yhden auton jolla ei nähtävästi ollut kiire minnekkään ja itsellä oli. Se näytti tätä noin 40v mammaa niin paljon ottavan päähän, että kun olin ohittanut hän alkoi ajaa ihan perseess'ä kiinni ja tööttäili töötti pohjassa hullun lailla. Yhtäkkiä meillä molemmilla oli kiire XD näytin mammalle vaan peilistä peukkua. Tais olla hänellä rankka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Kerran on kyydissä ollut tyyppi joka sanoi että paina kaasua tuo menee ohi. Kyse oli kaksikaistaisesta moottoritiestä. En vieläkään tajua miksi se jätkää haittasi jos toinen auto meni ohi? Olen kuullut idiooteista jotka kiihdyttää kun yrittää ohitusta. Tuo jätkä oli varmaan yksi niitä.
Olisi mielenkiintoista kuulla näitä henkilöitä, ketä se ohittaminen haittaa että miksi näin? Eise minua haittaa jos joku minut ohittaa jos ei jaksa katsella minun takavaloja. Jos tähän löytyisi joku järkevä selitys, niin voisin itsekkin miettiä omaa liikennekäyttäytymistä, mutta nyt en koe tekeväni mitään väärää....
-Ap
Riippuu kyllä niin tilanteesta. Tuossa tilanteessa ohittaminen on minusta täysin ok, etenkin jos olet siinä viereisen kaistan jonossa ensimmäisenä. Kuitenkin tuolla liikenteessä näkyy monesti täysin päättömiä ohituksia, joilla todellisuudessa vain hidastetaan liikenteen kulkua. Noin esimerkiksi motarilla ruuhka-aikaan, kun ohitetaan siksakaten pitkin kaistoja ja kiilaten pieniin väleihin, kun todellisuudessa se oma matkanteko ei nopeudu sillä sekuntia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla näitä henkilöitä, ketä se ohittaminen haittaa että miksi näin? Eise minua haittaa jos joku minut ohittaa jos ei jaksa katsella minun takavaloja. Jos tähän löytyisi joku järkevä selitys, niin voisin itsekkin miettiä omaa liikennekäyttäytymistä, mutta nyt en koe tekeväni mitään väärää....
-Ap
Etkä teekään mitään väärin. Liikennesäännöistä voi lukea, että toisen kaistan päättyessä liikenteen sujuvuuden takaamiseksi mennään ”vetoketjuperiaatteella” yhdelle kaistalle, mutta eihän nämä juntit sitä tajua.
Samalla mentaliteetilla mennään, kun ohituskaista alkaa: yhtäkkiä kaikki painavat kaasun pohjaan, jotta takanatulijat eivät pääse ohi ja kaistan loputtua körötellään taas hitaasti.
Itselläni on onneksi niin tehokas auto ja nopeat refleksit, että menen ohi, kun haluan ja liikennevaloista lähden ensimmäisenä.
Joillekin auto tai polkupyörä todellakin on peniksen jatke, ja ohittaminen on yhtä suuri loukkaus kuin viereisellä pisuaarilla nauramaan repeäminen pikkunysän nähdessään.
Toiselle ryhmälle 'saavutettu etu' on asia, josta ei luovuta ihan periaatteen vuoksi. Heille ohitus on verinen loukkaus heidän ihmisarvoaan vastaan.
Kolmas ryhmä on niitä, joiden aivonesteessä on liikaa ureaa. He repeävät raivoon ihan mitättömistäkin syistä, koska he elävät omassa mielikuvitusmaailmassaan jossa he ovat maailmankaikkeuden keskipisteessä, ja kaikki vastoinkäymiset tai epämiellyttävät tapahtumat ovat suunnitelmallisia henkilökohtaisia loukkauksia.
Minua ainakin ärsyttää kun ajan sallittua nopeutta ja takaa tulee mäntti jota ei ole näkynyt moneen kilometriin .Se jää roikkumaan perään pitkäksi aikaa koska on siihen saakka ajanut ylinopeutta.Täytyy vaan tulla roikkumaan perään.
Neliveto, automaatti ja moottorissa taatusti riittävästi potkua niin nysvääjät jää kaivamaan nenäänsä oli kesä tai talvi. Muuten ajan aivan rauhallisesti toki liikenteessä :)
Tuli mieleen tapaus nuoruudestani. Ajoin moottoritietä isäni Ladalla, joka kieltämättä oli jo nähnyt parhaat päivänsä. Nopeusmittari huiteli 130:n paikkeilla, ja ohitin Peugeot 405:n, joka tuohon aikaan oli suosittu ja uudehko automalli. Pösössä näytti olevan koko perhe matkalla. Ohituksen jälkeen kului ehkä minuutti. Moottoritiestä ei ollut jäljellä kuin pari kilometriä. Pösö painoi ohi kuin raketti - perhe kyydissä.
Juttelin tapahtuneesta isäni kanssa. Isäukko varoitteli toiste tekemästä niin. Ei sillä, että häntä olisi pösökuskin tai -perheen tunteet kiinnostaneet. Totesi vain, että kyseisen Ladillacin mittari näyttää jostakin syystä todellista nopeutta vähemmän! Olin siis painellut Pösön ohi lähes Latuskan parasta mahdollista vauhtia, ja kun pösö ohitti minut, sillä saattoi olla nopeutta hyvinkin 160 km/h.
Nykyään olen aika tarkka noista nopeuksista. Minulla on rahalle muutakin käyttöä kuin maksaa sakkoja. Jos joskus ohitat motskarin autolla, motoristi olen todennäköisesti minä. Joillekin autoilijoille tuntuu kuitenkin olevan nokittelun ja näpäytyksen paikka, kun kerrankin pääsee ohittamaan prätkän. Ohitusta kytätään takalokarissa, se suoritetaan hihaa hipoen ja sitten usein vielä jäädään siihen eteen perseilemään. Jos se 100 - 105 km/t todellista nopeutta satasen rajoitusalueella ei riitä, saa kaikin mokomin ohittaa. Mutta turha siinä on nokitella. Kyse ei ole siitä, etteikö 1 000 -kuutioinen muoviluoti jätä lähes kaikki maassamme liikenteessä olevat henkilöautot, jos motoristi niin haluaa. Mutta jos on tarvis perseillä siinä ohituksessa, niin älkää nyt, jumalauta, jääkö siihen muutaman metrin päähän eteeni rullailemaan. Jos on ohittaessa kanttia ajaa 130 mittarissa, on varmaan kanttia pitää selkeää ylinopeutta muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin ärsyttää kun ajan sallittua nopeutta ja takaa tulee mäntti jota ei ole näkynyt moneen kilometriin .Se jää roikkumaan perään pitkäksi aikaa koska on siihen saakka ajanut ylinopeutta.Täytyy vaan tulla roikkumaan perään.
Miksi et anna tietä ja päästä ohi?
Itse sain kerran tuollaisen raivohullun minuahan ei ohiteta -tyypin kotipihaani huutamaan. Seurasi siis ihan jonkun matkaa ja sitten pihassa blokkasi autoni, etten pääse enää poistumaan ja raivosi pää punaisena. Ja minkäänlaista vaaratilannetta ei ohitustilanteessa syntynyt, vaan normaalisti ohitin kyseisen tyypin motarilla. Joku meni tunteisiin ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Etkä teekään mitään väärin. Liikennesäännöistä voi lukea, että toisen kaistan päättyessä liikenteen sujuvuuden takaamiseksi mennään ”vetoketjuperiaatteella” yhdelle kaistalle, mutta eihän nämä juntit sitä tajua.
Samalla mentaliteetilla mennään, kun ohituskaista alkaa: yhtäkkiä kaikki painavat kaasun pohjaan, jotta takanatulijat eivät pääse ohi ja kaistan loputtua körötellään taas hitaasti.Itselläni on onneksi niin tehokas auto ja nopeat refleksit, että menen ohi, kun haluan ja liikennevaloista lähden ensimmäisenä.
Ennakoiva ja rauhallinen ajotapa on turvallisempaa kuin tehokas auto ja hyvät refleksit. Arvaa huviksesi kuinka moni luulee olevansa keskivertoa taitavampi kuski? Suosittelen aina esim. jäärataa kun kuulen jonkun kehuvan omaa ajamistaan. Sitten muistamaan sen ettei tiet ja kadut ole ratoja.
Minulla on lähes aina vakkari päällä motarilla. Saan edellä menevän kiinni ja lähden ohitukseen (edelleen vakkari siinä samassa nopeudessa). Kun olen rinnalla, se ohitettava alkaa kiihdyttää? Sitten mennään rinnakkain tovi, ei päästä ohi :( Jos palaan taakse, vauhti hiljenee heti. MITÄ HITON PELLEILYÄ TÄMÄ ON?
Nyttemmin polkaisen sen verran kaasua, että harvempi jää siihen kilpailemaan...
Teoriani on se kusta päässä-syndrooma. "Minä ajan tätä nopeutta ja niin pitää muidenkin ajaa eikä kukaan minua saa ohittaa!"
Vierailija kirjoitti:
Höh. Ainakin tänään sain hyvin tilaa toiselle kaistalle, vaikka valitsin väärän kaistan ja kaista päättyikin. Kyllä ihmiset osaa olla myös kohteliaita. Toisaalta en aja millään kalliilla autolla, niin ei tule liikennekateutta 🙂
Arvaa ärsyttääkö monia ajaa takanamme, kun mieheni ajaa rajoitusten mukaan vanhalla 242 Volvolla(vain kesäkäytössä)? Ja ihan oikeaa nopeutta, ei "alinopeutta".
Sitten ne vasta ärsyyntyykin, kun alkavat pelleillä ja huomaavat, että se vanha volvon romu kulkeekin hiton räväkästi. On meinaan moottorina Volvon T5.
Monilla Audikyskeilla etenkin ottaa luonnon päälle jäädä uudella osamaksuautollaan kauas toiseksi vanhan auton rinnalla.
Ei ole tullut vielä vastaan henkilöä, joka olisi suuttunut minulle ohitettuani hänet. Yleensä menen valoissa vasemmanpuoleiselle kaistalle, mikäli se on tyhjä ja hurautan valoista jonon ensimmäiseksi. Autossani on sen verran tehoa, ettei tarvitse miettiä mihin kohti letkaa mahtaisi päästä. Mutta sen olen huomannut miten mustasukkaisia kuskit ovat "saavutetusta" paikastaan letkassa. Joku outo juttu siinä on, ikäänkuin ohitus olisi häneltä itseltään jotenkin pois?
Mikä sen auton merkki ja malli, jonka kuski noin raivostui?
Jos se on joku vanha Toyota, niin se kuski todennäköisesti luuli ajavansa nopeusrajoitusten mukaisesti koska aika monessa noissa vanhoissa Toyotoissa on aika iso nopeusmittarin näyttämä virhelukema. Hän taisi luulla sinun ajavan ylinopeutta. Toki toinen mahdollisuus on että se oli niitä hölmöläisiä jotka ovat liikenteessä, että ''koska minulla ei ole kiire, niin ei ole muillakaan kiire. Eikä minua saa ohittaa ja minulla on oikeus ajaa nopeusrajoitusta hitaammin.''