Miksi jotkut autoilijat suuttuu jo heidät ohittaa?
Ajan ensin toisen takana ja hän menee reippaasti alle nopeusrajoituksen. Valoissa otan toisen kaistan, joka loppuu kuitenkin melkeen heti valojen jälkeen. Valojen vaihtuessa laitan kaasun pohjaan, että pääsen ohittamaan tuon auton jolla ei ole kiire ollut mihinkään. Yhtäkkiä ajetaankin rintarinnan ja tämän edessä ollut autoilija ei päästä ohittamaan..... joudun vaihtamaan kaistaa kaistan loputtua taas hänen taakseen ja köröttelemme loppumatkan alinopeutta.
En ymmärrä miksi se ottaa niin paljon egon päälle päästää toinen ihminen ohittamaan, jos hän pystyy sen ilman liikentten vaarantamista tekemään.....
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku valitsee väärän kaistan, ja joutuu odottamaan sopivaa rakoa oikealle kaistalle siirtymistä varten, niin näinhän se menee. Toivottavasti oppii ennakoivan ajotavan. Turha siitä on suuttua oikean kaistan valinneelle.
Entäs oudossa paikassa? Suuret ovat sinulla vaatimukset.
Itse laitan vilkun päälle ja kyllä sitä tilaa on aina saanut. Jos ei tilaa jostain syystä tule niin hivuttaudun pikku hiljaa toiselle kaistalle jolloin vierestäni ei kerta kaikkiaan enää mahdu: tilaa on pakko antaa.
Jos ei hyvällä niin sitten pahalla -toimii elämässä yleisemminkin.
Jos kolahtaa, kaistanvaihtaja on syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku valitsee väärän kaistan, ja joutuu odottamaan sopivaa rakoa oikealle kaistalle siirtymistä varten, niin näinhän se menee. Toivottavasti oppii ennakoivan ajotavan. Turha siitä on suuttua oikean kaistan valinneelle.
Itse laitan vilkun päälle ja kyllä sitä tilaa on aina saanut. Jos ei tilaa jostain syystä tule niin hivuttaudun pikku hiljaa toiselle kaistalle jolloin vierestäni ei kerta kaikkiaan enää mahdu: tilaa on pakko antaa.
Näin kun väärän kaistan valinnut arvatenkin satamaan matkalla ollut rekka ajoi puoliksi kaperaan rakoon toiselle kaistalle. Röyhkeää vahvemman oikeuden käyttöä mutta toisaalta suomalainen juntti ei halua ymmärtää että kaistan vaihto on täysin sallittua.
Kyllä mua ainakin ottaa egon päälle jos joku ohittaa, en osaa sanoa miksi, mutta mulla onkin Audi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta tehokkaampi auto niin pääset vaivatta ohi idiooteista. Köyhien kannattaa pysyä romuinensa vaan kiltisti perässä.
Jos olis varaa niin ostasin, eikä se ettenkö ohi pääsisi, mutta annan lopulta periksi kun näkee ettei toinen halua sua päästää niin antaa asian olla. Mutta itselläni on työmatkan varrella kaksi tällaista risteystä, missä toinen kaista loppuu nopeasti risteyksen jälkeen. Lähes joka toinen autoilija ei suostu päästämään ohitse, oli auto mikä tahansa.
Jos ohitat pitkän jonon sitä päättyvää kaistaa pitkin ja yrität sitten tunkea siihen jonoon, en ihmettele yhtään.
Ystävä hyvä, juuri näin pitää menetellä liikenteen sujuvuuden takaamiseksi. Molemmat/kaikki kaistat käytetään loppuun asti, jonka jälkeen siirrytään vetoketjulla yhdelle kaistalle. EIKÄ ryhmittäydytä 2 km aiemmin sille kaistalle, joka ei pääty.
Monissa Euroopan isoissa automaissa periaate toimii hyvin jo olosuhteiden pakosta. Ilman sitä liikenne yksinkertaisesti pysähtyisi.
Suomessakin vetoketjuperiaate toimii ajoittain ja paikka paikoin, mutta usein vetoketju kurotaan mieluummin kiihdyttämällä kiinni kuin että jätettäisiin siihen tilaa kaistan vaihtajalle.
Uudessa tieliikennelaissa vetoketjuperiaate on otettu huomioon. Lakiin on lisätty kokonaan uusiliikennemerkki: ajokaistojen yhdistyminen - merkki. Liikennemerkin (E30) selitystekstissä sanotaan: “Merkillä osoitetaan kahden ajokaistan yhdistyminen, jossa ajoneuvoilla vuorotellen siirrytään jatkuvalle ajokaistalle”.
Liikennemerkki tulee käyttöön kesällä 2020. Sitä ennen saa kutenkin käyttää tervettä järkeä ja toimia, kuten edellä on kuvattu vetoketjuperiaatteesta.
En minäkään ymmärrä, jos joku alinopeutta ajava suuttuu. Sitten on myös näitä ohittelijoita, jotka roikkuvat puskurissa aamuruuhkassa ikäänkuin olisin johonkin syyllinen, vaikka ajan yli nopeusrajoituksen ja kovempaa ei pääse. Sitten paikan tullen he kiihdyttävät agressiivisesti toiselta kaistalta ohi ja heti sen jälkeen he ovatkin seuraavan auto perässä roikkumassa. Itse ajan tahallani tuollaisen kuskin perässä puskurissa roikkuen, koska hänen aivan välttämättä täytyi ängetä siihen eteeni.
Minustakin on hassuja nuo ihmiset, jotka provosoituvat siitä, että joku ajaa kovempaa. Minulle on yks hailee millä nopeudella kukakin ajaa. Jos olen ohittamassa ja näen taustapeilistä, että joku on tulossa takaa vieläkin kovempaa, niin painan kaasua, että pääsen nopeasti hitaamman ohi ja vaihdan kaistaa niin, että minua nopeampi pääsee ohi.
Mutta sitten on näitä oman elämänsä liikennepoliiseja, jotka ohittavat esim. rekan täsmälleen sallitulla nopeudella eikä tippaakaan kovemmalla vauhdilla, koska ovat sillä asenteella, että "minä ajan sallittua nopeutta enkä yhtään enempää." Ja sitten jäävät tukkeeksi eteen. Onko se niin paha tehdä ohitus nopeasti ja turvallisesti, mutta silti pitää jäädä jumettamaan siihen eteen, vaikka muut tykkäävät ajaa kovempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö sinulle on pääasia? Kiihdytät, etkä päästä eteen, vaikka toisella on vilkku päällä ja sitten myhäilet tyytyväisyyttäsi, kun saat syyllistää? Juuri tästä syystä Suomessa saadaan pienelläkin liikenteen volyymilla ruuhkia aikaiseksi.
Suutun ainoastaan silloin, kun itse ajan +10 km/h yli sallitun rajoituksen, ja jonkun on pakko päästä ohi ajamalla +15 km/h ja sitten kohta jurnutetaan +5 km/h siinä edessä.
Ihan sama menetkö ohi vai et, mutta jos menet niin pidä se nopeus sitten tasaisena. Ärsyttää kun joillakin on hirveä kiire ohi ja sitten kohta ne on edessä tukkona. Ei voi olla niin vaikea pitää sitä ajonopeutta tasaisena.
Ajettiin kerran kauppaan Ogelissa Siltavoudintietä, ihan rajoitusten mukaan mentiin ja persiiseen tuli kiinni roikkumaan Ted Baker-auto. Sitten kun käännyttiin Mustanpekan kaistalle, kiihdytti Bakeri iiiihan täysiä meistä ohi ja ukko mulkoili meitä hiilenä :DD Kyllä naurattaa vieläkin vuosienkin jälkeen, ja aina kun näkee Ted Bakerin mainitun jossain xD
Kyllähän toi jonkin sortin nuppivislta vaikuttaa.
Kannattaa pysyä kaukana tollasidta k€hjoista.
Vierailija kirjoitti:
Suutun ainoastaan silloin, kun itse ajan +10 km/h yli sallitun rajoituksen, ja jonkun on pakko päästä ohi ajamalla +15 km/h ja sitten kohta jurnutetaan +5 km/h siinä edessä.
Ihan sama menetkö ohi vai et, mutta jos menet niin pidä se nopeus sitten tasaisena. Ärsyttää kun joillakin on hirveä kiire ohi ja sitten kohta ne on edessä tukkona. Ei voi olla niin vaikea pitää sitä ajonopeutta tasaisena.
Vaikka ajais motarilla 200 niin aina löytyy joku Make tai Pera tai Jope puskuriin hiillostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö sinulle on pääasia? Kiihdytät, etkä päästä eteen, vaikka toisella on vilkku päällä ja sitten myhäilet tyytyväisyyttäsi, kun saat syyllistää? Juuri tästä syystä Suomessa saadaan pienelläkin liikenteen volyymilla ruuhkia aikaiseksi.
En nimenomaisesti kiihdytä, mutta ei voi eikä pidä tunkea väliin, jota ei ole.
Yleensä nää ohittelijat lähinnä hidastaa liikennettä. Pakko kiihdyttää liikennevaloissa yhden auton ohi ja sitten perässä tuleva jono joutuu jarruttamaan, että tämä kiireinen pääsee takaisin kaistalle, kun oma kaista päättyy. En siitä provosoidu, lähinnä ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ajat siis etummaisen puskurissa kiinni. Tuohan se vasta v*ttumaista toimintaa onkin. Nyt kannattaisi katsoa sinne peiliin.
-ohis
Kaistanvaihdosta sanoo laki (TLL 21):
"Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh! Kyllä pitää olla tavallisen yksinkertainen, jos ei ymmärrä vähentää nopeuttaan sen verran, että se väli syntyy, jos toiselta on kaista loppumassa. Sujuvuutta liikenteeseen, eikä tuollaista typerää ” olisit lähtenyt kotoa 10 sekuntia aiemmin, jos minun eteeni halusit”- asennetta!
Minä kuulun myös niihin, jotka ohittaa, vaikka siirryn seuraavasta liittymästä pois. Mutta se johtuu siitå, että edellä oleva pumppailee kaasua miten sattuu. Jos pitää vaihdella nopeutta 100-110km/h, niin lähden ohi, koska en itse jaksa pumppailla, vaan ajan tasaista nopeutta. Ja jos tiedän, että seuraavan liittymän jälkeen ei tule ohittamismahdollisuutta, niin ohitan motarilla seuraavan ja liityn sitten seuraavaan liittymään. Kyse ei ole siitä, että edellä ajava olisi hidas tms., mutta jos ei osaa ajaa tasaista nopeutta (ylämäki/alamäki), niin menen ohi.
Kaupunki/taajamaliikenteessä törpöt ja kummallisesti käyttäytyvät kuskit ovat niin yleinen ilmiö, etten jaksa enää noteerata.
Ajan välillä myös maaseudulla n.100km etappeja, missä muu liikenne on melkein sormilla laskettavissa. Jokusen kerran on tapahtunut seuraavanlainen skenaario: Ajan vakkari päällä 100km/h-alueella mittarin mukaan n. 110km/h tai vähän enemmän. Autossani on minimaalinen mittarivirhe. Montakymmentä kilometriä ihan perässäni kiinni roikkuu toinen auto. Hyviä ohituspaikkoja on useita, siis sellaisia pitkiä suoria, mihin voisi varmaan pienlentsikka laskeutua ja taatusti kokematonkin kuski tehottomalla autolla pääsisi ohi, mutta ei. Hyvien ohituspakkojen kohdalla saatan hivuttautua kaistan ulkoreunaan merkiksi, että ohita nyt vaan. Sitten lopulta puolen tunnin roikkumisen jälkeen jossain risteysalueella, mutkassa sulkuviivan yli tämä perskärpänen lähtee ohi ja katoaa nopeasti horisonttiin huomattavaa ylinopeutta.
Kerran näytin tälläiselle peukkua, kun lopulta meni ohi. Ohittaja matkustajineen näytti mulle keskaria takaisin. En riitä ymmärrys.
Ja miksi ihmiset ei käytä vakionopeudensäädintä? Miten rasittavaa on ajaa sellaisen perässä, jonka nopeus sahaa 20 km/h... mutkaan hidastetaan, sitten kiihdytetään, risteys - jarrutetaan, vastaantulija - jarrutetaan. Kamera- melkein pysähdytään. Jarrua-kaasua-jarrua... menee järki sellaisen perässä ajaessa. Sitten kun tulee ohitusmahdollisuus... edellämenijä painaakin kaasupolkimen melkein lattiasta läpi etten vaan pääse ohi!
Ei sitä merkkiä tarvitse mitenkään erityisemmin katsoa kun pikkupoikana tuli pelattua merkin tunnistusleikkiä jatkuvaan niin näin aikuisena tunnistus tulee automaattisesti.