Mikä on tuntipalkkasi, työsi ja työkokemuksesi alalta? Onko alan koulutus?
Entä koetko saavasi oikean määrän palkkaa työstäsi? Laita vielä halutessasi sukupuolesi ja ikäsi.
Minä aloitan. Tuntipalkkani 11,57 €, siivooja yksityisellä sektorilla, ei alan koulutusta ja työkokemusta pyörähtää nyt sellainen 1 vuosi tältä alalta. Olen toistaiseksi tyytväinen.
Syy aloitukselle onn palkoista puhumisen tabun rikkominen, jotta jokainen saisi kohtuullisen korvauksen ajastaan.
Mies 23v
Kommentit (678)
Tuntipalkka 12,98€. Ammatti lastenohjaaja, työskentelen koulunkäyntiavustajana. Työkokemusta 1 vuosi. (Teen 80% työaikaa.)
Tästäkin ketjusta näkee, että Suomessa on liian pienet tuloerot. Hinnat alkaen työtehtävistä, jotka eivät vaadi mitään koulutusta saa 11-12 €/h ja 10 vuotta pitempään opiskellut ja kohtuullisen vaativissa hommissa oleva "ydinfyysikko" saa tämän tuplana.
Mutta sen siitä saa kun on kansa joa äänestää demareita ja vihervassareita.
matkalla Amerikkaan kirjoitti:
Tästäkin ketjusta näkee, että Suomessa on liian pienet tuloerot. Hinnat alkaen työtehtävistä, jotka eivät vaadi mitään koulutusta saa 11-12 €/h ja 10 vuotta pitempään opiskellut ja kohtuullisen vaativissa hommissa oleva "ydinfyysikko" saa tämän tuplana.
Mutta sen siitä saa kun on kansa joa äänestää demareita ja vihervassareita.
Näin on. Eikä täällä hyödy tonnin palkankorotuksesta kuin verottaja. Mieluummin helppoa ja huonosti palkattua duunia ja yhteiskunnan tuet kuin että olisi oikeasti mahdollisuus työllään ansaita parempi toimeentulo. Tällaista se valitettavasti on ituhippien Suomessa.
Pankkineuvoja, ei alan koulutusta, työkokemus 6kk, palkka n. 15e/h
Vakuutusalalla puolta viikkoa teen. Brutto n 3000 e, käteen pari tonnia.
Tutkijatohtori, työpalkka laskettu viime vuoden apurahojen perusteella: 3,3 euroa/h. Elän mieheni siivellä.
22,92 euroa (3800 e/kk). DI, sulautetun elektroniikan ohjelmisto- ja järjestelmäsuunnittelija. Korkeakoulutus, 15 vuotta nykyisellä työnantajalla, 30 vuotta alan työkokemusta.
Palkka ei ole mitenkään järkyttävän suuri näin tähän ikään ja kokemukseen suhteutettuna, mutta onpahan aikaa lukea Vauvaa.
19€/h, HR-konsultti, kasvatustieteiden maisteri, alan kokemusta 2 vuotta.
27€/h, projektityöntekijä (suunnittelu ja ohjaus) kolmannella sektorilla. Alan opiskelija, tämä ensimmäinen työkokemukseni alalta. Se vain, että viikossa tunteja 6, eli ei tässä rikastu.
'Olen terveysneuvoja ja yleinen puuhamies. Tykkää neuvoa muita ja saan taivutettua heidät tahtooni.
Sitten he noudattavat terveysneuvojani. Tärkein on lopettaa tupakointi. Eli olla tekemättä tupakointiasiaa.
Sitten he antavat minulle rahaa ja lopettavat tupakoinnin.
He antavat paljon rahaa että voin lopettaa heidät tekemästä tupakan polttoa.
Helpot dollarit ai jai.
Koulutukseni on tradenomi (finanssi- ja talousasiantuntijan kouluohjelma). Olen ollut töissä hieman yli vuoden, tuntipalkka on 10€ ja keskituntiansio pyörii 13,2-13,4€ paikkeilla. En edes tiedä miten tuo lasketaan. Teen vuorotyötä, mutta meillä ei ole ilta- eikä lauantailisiä. Sunnuntailisä on ja myös yövuorosta maksetaan yölisä, mutta niitä on ehkä parin kuukauden välein. Työskentelen pysäköinninvalvojana. Tähän työhön ei ole koulutusta muuta kuin ajokortti. Töissä saa muutaman päivän perehdytyksen, jonka jälkeen aloitetaan itsenäinen työskentely.
En ole edes ainoa tradenomi näissä hommissa, meillä on myös yksi IT-tradenomi. Yksi maisterikin on. Useimpien työkavereiden koulutusta en tiedä.
Laitan vielä lähipiirin ja yhden tutun palkat IT-alalta, jotka tiedän:
Tyttö 18-v, osa-aikainen tutkimusapulainen yliopistolla (koodausta), opiskellut vuoden ja yhden kesän ollut töissä: tuntipalkka 11,70€. 17-v kesätöissä tuntipalkka (koodausta/data-analyysiä) oli 12€.
Poika 19-v, Junior Software Engineer, 1kk opiskeluja lukion jälkeen, sitten töissä, työskennellyt 1,5 vuotta: tuntipalkka 21€.
Nuorimies 23-v, titteliä en tiedä, mutta koodausta tekee, kandin tutkinto kasassa ja jatkaa opintoja, työkokemusta 2 vuotta, tuntipalkka 19€.
Mies 50v, Senior System Software Engineer, ikiteekkari mutta nykyisen kandin verran opintoja, työkokemus 25 vuotta, tuntipalkka 58€. Vuosittain bonuksia muutama kymppitonni. Ei esimiesvastuuta, eli periaatteessa ihan rivikoodari, mutta oletettavasti hyvä kun saa tuollaista palkkaa.
Kuvittaja, tuntipalkka 14,89, ei varsinaista opintoa juuri tähän, mutta muita luovan alan opintoja kyllä, kokemusta noin kymmenen vuotta. Vaikka tuntipalkka ei päätä huimaa ovat muut edut minulle sitäkin tärkeämpiä: minulla on hyvin vapaat kädet niin tyylin kuin työtuntien toteuttamisen suhteen, teen osa-aikaisena kotoa käsin. Ja että tätä työtä ylipäätänsä saa tehdä kuukausipalkkaisena eikä freelancerinä! (olen tehnyt myös yksityisyrittäjänä, mutta ei sopinut minulle)
N44
Paikkakunnasta riippuen. Missään yli 10t ihmisen kaupungissa en tainnut ole olla töissä, joten palkat on liikkunut siinä 8e-11e (puutyöntekijä, ei koulutusta, kokemusta ihan 1-2v), ja rakennustöissä perustutkinnolla, ammattitutkinnolla, märkätilojen vedeneristyksen sertifikaatilla ja n.5v työkokemuksella samoilla pikkupaikkakunnilla palkat olleet jotain 11-13e riippuen työpaikasta.
Siihen 8e tuntipalkkaan en ollut kovin tyytyväinen, mutta silläkin pärjäsi, kun vuokrat on isompiin kaupunkeihin verrattuna pienemmät. Mitään erillisiä asumistukia yms ei tarvinnut hakea.
Kun palkka nousi jossain vaiheessa 12 euroon, tuntu ihan rikkaalta, ja kuun lopussa olin varma että joku isompi lasku on maksamatta, kun tilille on jäänyt hyvin rahaa.
Kaverini on isommassa kaupungissa töissä samoissa hommissa kuin minä, ja tuntipalkat on olleet jotain 14-17e, ja silti on pitänyt tosi tarkkaan laskea kuukausittaiset menonsa, vaikka vuokrakämppäkin on sieltä halvimmasta päästä mitä tuosta kaupungista löytyy.
Saispa pikkukylässä ison kaupungin palkkaa. (Ilman että tarvisi sinne isompaan kaupunkiin päivittäin matkustaa)
42€/h, eli semmoinen 6300€ kuussa normaalilla 37.5h työajalla. Tausta KTM, työkokemusta 18v. Tällä hetkellä esimiestehtäviä ja myyntistrategian kehittämistä IT-alalla.
Mies, 31v rahoitusala, FM, tiimiesimies, 6600€/kk + edut eli noin 42€/h.
Palkka about 32e/h, useampi tutkinto, ylin taitaa olla ylempiAMK, asiantuntija-esimiestehtävissä, työkokemusta 27v
Muutaman sentin päälle 20 €/h (olen osittaisella hoitovapaalla, eli tuo on 83 % palkka). Olen taloushallinnon suunnittelija, työkokemusta samalta alalta n. 16 vuotta, enimmäkseen sihteerihommia (aluksi toimistosihteeri, sitten taloussihteeri). Koulutuspohjana ylioppilas, tradenomiopinnot jäivät opinnäytetyötä vajaaksi, kun pääsin nykyiseen työpaikkaani 15 vuotta sitten. Nainen 36 v.