Järkyttävää! Pojat osaavat 10 000 sanaa, tytöt 100 000
"Suomalaisohjaaja huolissaan poikien ahdingosta: Nuorten miesten entistä vaikeampi päästä lukioon ja yliopistoon – "suomalaiset pojat osaavat 10 000 sanaa ja tytöt 100 000 sanaa""
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisohjaaja-huolissaan-poikien…
"– Alkulaukaus tälle elokuvalle oli se, että kun huomasin, että Pisassa suomalaiset pojat olivat tipahtaneet EU:n pohjamutiin. Nuoret naiset on maailman huippuja ja nuoret miehet EU:n pohjamudissa ja tähän ei ole reagoitu millään tavalla kolmeen vuoteen.
– Ero peruskoulun jälkeen näkyy esim siinä, että suomalaiset pojat osaavat 10 000 sanaa ja tytöt 100 000 sanaa, niin eihän siinä ihan samalla viivalla olla, jos esimerkiksi lukioon haetaan.
Ohjaaja arvioi, että kehityst tulee näkymään niin, että poikien on entistä vaikeampi päästä yliopistoihin."
Tämä on oikeasti järkyttävää! Pojat ja miehet tulevat tällä menolla syrjäytymään yhteiskunnasta kohta kokonaan. Lukioihin ja yliopistoihin on oikeasti saatava sukupuolikiintiöt, että kumpaakin sukupuolta on lukioissa ja yliopistoissa yhtä paljon!
Poikien ja miesten syrjäytyminen on pysäytettävä! Tilanne on äärimmäisen huolestuttava!
Kommentit (407)
Ehkä niin, mutta vieläkin on niin että monet pojat on lahjakkaita aloilla, joista rahaa tulee, eli teknisillä ja matemaattisilla aloilla. Niillä pärjää ilman kummoista kielellistä taitavuutta, jos on matemaattis-loogista älyä.
Onko suomessa edes 100 000 sanaa? Englannissa on eniten sanoja maailman kielistä ja natiivi yliopistokoulutuksen saanut osaa n. 40 000 sanaa. Miten suomalainen peruskoulun päättävä voi muka osata 100 000 sanaa? Sanoisin että aika pahasti on pielessä tuo tutkimus.
Selvisipä syy, miksi Suomen PISA-menestys on pudonnut. Tytöt ovat siis edelleen maailman huippua, mutta koska PISA-tulokset ovat kiinni molemmista sukupuolista, niin jos toinen sukupuoli on osaamiseltaan EU:n pohjamudissa, niin vaikea siinä on silloin enää ykkösenä PISA-tuloksissa olla.
Miehet lukekaa niille pojillenne jo lapsesta alkaen satuja, fiktiota, tietokirjoja, uutisia jne niin sanavarasto ja kyky käsitellä kieltä paranee. Ja näyttäkää mallia lukemalla ja olemalla kiinostuneita kirjallisuudesta, perustakaa vaikka lukupiiri. Tytöt ottavat mallia äideistä jotka usein harrastavat lukemista edes jollain tasolla, pojat ottavat mallia isistään.
Kyllä nyt ohjaaja on tainnut muistaa lukemansa väärin. Kun hieman googlettaa, niin äkkiä löytyy, että heikon lukijan sanavarasto on n. 15000 ja paremmasta päästä olevalla se on n. 50000-70000.
Huoli on kyllä ihan oikea, koska tyttöjen ja poikien väliset erot lukutaidossa ovat todella suuret.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt ohjaaja on tainnut muistaa lukemansa väärin. Kun hieman googlettaa, niin äkkiä löytyy, että heikon lukijan sanavarasto on n. 15000 ja paremmasta päästä olevalla se on n. 50000-70000.
Huoli on kyllä ihan oikea, koska tyttöjen ja poikien väliset erot lukutaidossa ovat todella suuret.
Ei tarvinnut edes kuuklettaa, kun ajattelin automaattisesti, että tuossa luvussa on vieraat kielet mukana. Voisi vaikka lähestyäkin totuutta.
Kielikellon mukaan:
Nykysuomen sanakirja käsittää noin 206 000 hakusanaa. Se on kuitenkin vain suhteellisen suppea valikoima kielen sanoista: sanakirjan ilmestyessä laskettiin, että sen nelisen miljoonaa poimintoa käsittävässä aineksessa oli edustuneena noin 840 000 eri sanaa. Näistä on suurin osa yhdyssanoja, erityisesti yhdyssubstantiiveja.
Nykyään näitä ärsyttäviä anglismeja on kieltä pilaamassa liian monta, joten pojat ovat oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei isät sitten lue pojilleen? Se on helppoa, halpaa ja äärettömän tärkeää. Onko syynä laiskuus?
Myös äidit voivat lukea pojilleen ja isät tyttärilleen.
Eipä hätää, kun muistaa että aika suuri osa maailmankirjallisuudesta on kuitenkin , syystä tai toisesta, ollut miesten kirjoittamia kirjoja .
Ja kotimaisesta kaunokirjallisuudesta myös.
(...mukaan lukien myös näytelmät ja runous)
Naistenkaan kirjoittamia kirjoja silti toki , niitäkään, yhtään vähättelemättä
Pojat opettelevat ehkä vain ne sanat, joita tarvitaan kommunikointiin. Siis opiskelu on ehkä jossainmäärin tehokkaampaa, mutta silti osin riittämätöntä. Naiset ovat hyviä opettelemaan ja ovat opiskelussaan tunnollisia, siinä missä miehillä loogisuus ja käytäntö painottuvat.
Minusta on outoa mitata osaamista pelkällä sanavarastolla.
Minä äitinä luin ja paljon. Isä ei ollenkaan. Äikästä E.
Vierailija kirjoitti:
Eipä hätää, kun muistaa että aika suuri osa maailmankirjallisuudesta on kuitenkin , syystä tai toisesta, ollut miesten kirjoittamia kirjoja .
Ja kotimaisesta kaunokirjallisuudesta myös.
(...mukaan lukien myös näytelmät ja runous)
Naistenkaan kirjoittamia kirjoja silti toki , niitäkään, yhtään vähättelemättä
Ikävä kyllä niille nykypäivän hädin tuskin lukutaitoisille pojille on elämässään ja opinnoissaan aika vähän iloa tai hyötyä Cervantesin tai Joycen saavutuksista.
Ei tätä pidä ottaa sukupuolten kilpailuna, vaan pikemminkin ajatella että joka lapsella on oikeus saada käyttää kaikki potentiaalinsa.
Muuten tämän kevään suomalaisista esikoiskirjailijoista oli 80 prosenttia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Pojat opettelevat ehkä vain ne sanat, joita tarvitaan kommunikointiin. Siis opiskelu on ehkä jossainmäärin tehokkaampaa, mutta silti osin riittämätöntä. Naiset ovat hyviä opettelemaan ja ovat opiskelussaan tunnollisia, siinä missä miehillä loogisuus ja käytäntö painottuvat.
Minusta on outoa mitata osaamista pelkällä sanavarastolla.
Sanavarastolla on suora yhteys tiedon omaksumiskykyyn ja muihin kognitiivisiin valmiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei isät sitten lue pojilleen? Se on helppoa, halpaa ja äärettömän tärkeää. Onko syynä laiskuus?
Myös äidit voivat lukea pojilleen ja isät tyttärilleen.
No niinhän ne äidit lukevatkin lapsilleen sukupuolesta riippumatta. Mutta pienille pojille on niin tärkeää, että just isä lukee, kun he tarvitsevat juurikin sen lukevan miehen esimerkkiä. Ihan yhtä tärkeää on, että he näkevät isän lukevan myös itse ja pääsevät isän mukana kirjastoon.
Osasyy on suomalaispoikien keskinäiskulttuuri, jossa junttiudesta ja tyhmyydestä saa pisteitä.
Nuoret pätevät ennen kaikkea oman sukupuolensa silmissä. Suomessa pojat saavat arvostusta toisiltaan muisra asioista kuin älystä ja tietämyksestä. Todella kulttuurisidonnaista. Vrt esim USA, jossa voi olla yhtä aikaa ns kova jätkä ja hikari.
Poikien isillä on suuri merkitys lukuesimerkkinä. Satujen lukemisesta pikkupojille se alkaa, ja niin, että isätkin niitä lapsilleen lukevat.
https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2015092920436360
Isän lukemalla iltasadulla "huikeita" vaikutuksia
Tutkimuksesta kertoneen The Telegraphin mukaan lapset hyötyvät enemmän isän lukemista saduista.
Vierailija kirjoitti:
Pojat opettelevat ehkä vain ne sanat, joita tarvitaan kommunikointiin. Siis opiskelu on ehkä jossainmäärin tehokkaampaa, mutta silti osin riittämätöntä. Naiset ovat hyviä opettelemaan ja ovat opiskelussaan tunnollisia, siinä missä miehillä loogisuus ja käytäntö painottuvat.
Minusta on outoa mitata osaamista pelkällä sanavarastolla.
Laajan sanavaraston saa vain lukemalla. Paljon lukevat lapset erottuvat selkeästi hyvinä kirjoittajina, koska toisen kirjoittamasta tekstistä omaksutaan tyylillisiä keinoja ja tietysti myös uusia sanoja ja synonyymejä. Lukunopeus myös kasvaa lukemalla. Nopea kaunokirjallisuuden lukija on nopea lukemaan myös kurssimateriaalia ja tenttikirjoja.
Tytöt osaavat enemmän kirosanoja.