Milllaista matemaattista lahjakkuuuutta koodaaminen vaatii?
Kommentit (66)
Koodasin aikoinaan koulussa, vuosikymmeniä sitten. Tai siis, ysärillä. Silloin kun koodaus oli sitä, että koko homma naputeltiin eri ohjelmointikielillä tyhjästä aloittaen. Homma oli mielestäni helppoa, mutta aina jos itse ohjelmaan sisältyi matemaattinen kaava, olin hukassa. Minun piti kysyä miten joku asia lasketaan, lisäsin sen ja jatkoin tekemistä.
Olen hyvä kielissä, luova mutta matemaattisesti ihan tampio.
Olen kuitenkin ymmärtänyt että nykyinen koodaus ei vaadi ihan ruohonjuuritason näpertämistä vaan se voi olla jopa helppoa ja visuaalista?
Olisin ihan varmasti hyvä keksimään juonia ja tilanteita, mutta jos kaikessa pitää hallita matematiikka, niin ei mitään toivoa.
Aloin tässä miettiä alanvaihtoa, mutta keskustelun myötä tajusin, että ei minusta ole tähän kun laskupää puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu aika helevetin paljon siitä mitä pitäisi koodata.
Juuri näin avuliaita kommentteja irtoaa meidänkin firman koodareilta.
Periaatteessa matemattista lahjakkuutta ei tarvitse ollenkaan. Mutta matemaattisesti lahjakkaat ovat usein hyviä ongelman ratkaisussa sekä logiisessa ajattelussa (sekä toisin päin), joten matemaattiset ihmiset oppivat melko helpolla koodaamisen. Olen itse matemaattisesti lahjakas ja koodari, ohjelmoinnin opettelu oli minulle helppoa.
Minulla oli myös muutama hyvä opiskelukaveri, joille matematiikka oli todella vaikeaa, mutta olivat (ja ovat) ihan yhtä hyviä koodaamaan kuin minäkin.
Matematiikan tarve riippuu täysin ohjelmasta, jota tekee.
Koodaillut olen reilut 20 vuotta nyt, eikä suurimpaan osaan ohjelmia matikkaa ole tarvinnut käytännössä ollenkaan peruskoulumatikan ulkopuolelta. Kuvankäsittelyohjelmaa tai graafisesti ei-simppeliä tietokonepeliä tehtäessä hankalampaakin matikkaa on kuitenkin tarvinnut (sinejä, gaussin kellokäyriä, reitinhakualgoritmeja), mutta niistäkin periaatteessa voi selvitä googlaamallakin ja kopioimalla muiden ratkaisuja.
Todennäköisesti matikasta ei muodostu ongelmaa, koska pienestäskin firmasta löytyy joku osaaja lopulta kuitenkin ja ainahan voi hankalat matemaattiset ongelmat ulkoistaa vaikka oikealle matemaatikolle, jos kukaan porukasta ei tosiaan hallitse aihepiiriä.
Se on sitten asia erikseen, että miten paljon matemaattista ajattelua ohjelmointi vaatii (kyllä se jotain sen suuntaista vaatii, muttei nyt välttämättä esim. integraalien osaamista itsessään).
Useimmissa koodaushommissa ei tarvitse kovin paljon matematiikkaa, mutta koodaaminen vaatii samantyyppistä loogista ajattelua kuin matematiikka. Sen vuoksi henkilö, joka oppii helposti matematiikkaa, oppii myös yleensä helposti koodaamaan.
Sen sijaan en kyllä keksi, miten kielellinen lahjakkuus auttaisi koodaamisessa. Jos sama henkilö on hyvä sekä kielissä että koodaamisessa, se on todennäköisesti sattuma.
Miten pääsis opettelemaan koodausta?
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Yliopistolla on MOOC aiheesta.
Tai sitten vaan googlaat jonkin tutoriaalin ja alat koodaamaan.
Helpoiten varmaan alkuun pääsee kun kaveri opettaa pari tuntia. Jos ei ole kaveria, niin katso jos netissä olisi joku opetushaluinen paikkakunnallasi, maksat vaikka 20 euroa per tunti, pari kolme tuntia, niin pääset vauhtiin.
Itseopettelu onkin sitten alun hankaluuksien jälkeen kohtuullisen helppoa. Paitsi, jos haluaa mestariksi, se ei ole erityisen helppoa, muutenhan Suomessakaan ei hehkutettaisi koodaajapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista koodailla jos peruskoulun todistuksessa oli numero 5?
Aina on mahdollisuus koodailla. Kokeilemaan vain, työkalut saa ilmaiseksi.
Ohjelmistokehittimiä ei saa ilmaiseksi. Paitsi jos otat jonkun riisutun nobotestiversion...
Konteksti oli kokeilu, retardi.
Ja ilmaisilla opensource-työkaluilla kehittää isokin tiimi valtakunnallisia järjestelmiä.
nimim. kokemusta on
98% hommista: ei minkäänlaista. Itse olen matemaattisesti täysin lahjaton, lukiossa jo yleinen matematiikka meni pahasti yli hilseen. Ei ole kielellistä lahjakkuuttakaan ollenkaan. Olin lahjakas lähinnä lukuaineissa kuten historia, maantieto, biologia. Koodarina olen työskennellyt menestyksekkäästi pian 20 vuotta.
Erityislahjakkuuksien sijaan hommat vaativat:
- Itsevarmuutta. Ei saa vaikeiden ongelmien edessä jäädä ruikuttamaan että en osaa, en pysty, vaan päättää mennä läpi harmaan kiven, vaikka se vaatisi kuinka paljon työtä.
- Hyviä istumalihaksia, sitä ettei tylsisty työssä jossa pääosin istutaan yksin näpyttelemässä konetta.
- Nopeaa kykyä oppia aina uusia tekniikoita, ja tämä liittyy paljon kohtaan itsevarmuus. Jos uskoo oppivansa ja rohkeasti lähtee kokeilemaan, oppii.
On toki olemassa erityisaloja joilla koodaus on hyvinkin matemaattista, mutta jos ei ole matemaattisesti lahjakas, niin tosiaan löytyy valtavasti duunia, jossa ei tarvita mitään peruskoulun ala-asteen matematiikkaa kummempaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmistokehittimiä ei saa ilmaiseksi. Paitsi jos otat jonkun riisutun nobotestiversion...
Mitään maksullisia kehittimiä ei tarvita että voi kooodailla. Tosi moni käyttää ihan it-firmoissakin open source-kehittimiä vaikka firma tosiaan pyynnöstä maksaisi monen tonnin lisenssin kaupalliseen ideen. Itse inhoan noita IDEjä (eli niitä kehittimiä) yli kaiken ja koodaan yksinkertaisella tekstieditorilla. Olen akateemisesti koulutettu koodari, isossa it-alan firmassa, tehnyt tätä yli 10 vuotta eri asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Yliopistolla on MOOC aiheesta.
Tai sitten vaan googlaat jonkin tutoriaalin ja alat koodaamaan.
Helpoiten varmaan alkuun pääsee kun kaveri opettaa pari tuntia. Jos ei ole kaveria, niin katso jos netissä olisi joku opetushaluinen paikkakunnallasi, maksat vaikka 20 euroa per tunti, pari kolme tuntia, niin pääset vauhtiin.
Itseopettelu onkin sitten alun hankaluuksien jälkeen kohtuullisen helppoa. Paitsi, jos haluaa mestariksi, se ei ole erityisen helppoa, muutenhan Suomessakaan ei hehkutettaisi koodaajapulaa.
Ongelma on lähinnä se, että oikeasti juuri kukaan ei hae puhtaasti KOODAAJAA, vaikka niin on tapana sanoa. Jonkun yhden kielen oppiminen on aika helppoa, jos se riittäisi, ei olisi mitään pulaa. Mutta käytännössä kun firmat hakevat koodaajaa tai devaajaa, usein haetaan monitaituria, joka osaa tietokantahommia, useampaa ohjelmointikieltä, erilaisia frameworkkeja ja kirjastoja, asennusautomaatiota, käyttöliittymäsuunnittelua ja toteutusta, testausautomaatiota, lisäksi on hyvä kommunikoimaan asiakkaiden kanssa ja tekemään protoilemalla määrittelyjä siitä miten softan pitäisi toimia. Näistä on pula, ei niistä jotka osaa jollain kielellä vääntää koodia, kunhan joku kertoo mitä sen koodin pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ilmaisia ovat esim. Visual Studio Code, NetBeans, Eclipse, Code::Blocks, Android Studio (mobiilikehitykseen), Atom, Xcode. Tosin onnistuuhan koodin vääntäminen oikeastaan jo millä tahansa "plainilla" tekstieditorillakin, mutta tarvii olla kääntäjät sitten asennettuna. Tosin jos tekstieditorilinjalle lähtee, niin silloin suosittelisin vähintään Notepad++:aa. Se kun kykenee sentään tunnistamaan erilaista ohjelmointikoodia :)
Täällä kirjoittelee väärällä alalla oleva koodari.
En koe, että esim. omat hommani webbisoftien full-stack kehittäjänä tarvitsisivat oikeastaan ollenkaan matematiikkaa tai matemaattista lahjakkuutta. Ei edes erityistä älykkyyttä millään tapaa.
Se, mikä itselläni tökkii on se, että minua ei kiinnosta tekniset asiat yhtään. On pirun vaikeaa pakottaa itsensä päivästä toiseen nysväämään teknisten juttujen kanssa, kun EVVK. Tämä kiinnostuksen puute johtaa myös siihen, etten vapaaehtoisesti opiskele mitään alan juttuja tai kokeile mitään omalla ajallani, kuten useimmat tekee. Tämä toki johtaa siihen, ettei minusta mitään huippugurua koskaan tule.
Mutta näinkin on pärjäilty pian 15 vuotta, valitsemalla työpaikaksi iso yritys jossa on tilaa myös vähemmän gurulle perustekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään maksullisia kehittimiä ei tarvita että voi kooodailla. Tosi moni käyttää ihan it-firmoissakin open source-kehittimiä vaikka firma tosiaan pyynnöstä maksaisi monen tonnin lisenssin kaupalliseen ideen. Itse inhoan noita IDEjä (eli niitä kehittimiä) yli kaiken ja koodaan yksinkertaisella tekstieditorilla. Olen akateemisesti koulutettu koodari, isossa it-alan firmassa, tehnyt tätä yli 10 vuotta eri asiakkaille.
En kyllä ymmärrä, mitä järkeä olla käyttämättä IDEjä. Niissä on paljon hyödyllisiä ominaisuuksia ja automaattisia toimintoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle pötkii kun hallitsee plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskut.
Ehkä noin 99% koodaamisesta hoituu noilla.
Pitää paikkansa, sillä sarjakehitelmillä voidaan estimoida mitä tahansa matemaattista funktiota, esim. sini tai kosini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, mitä järkeä olla käyttämättä IDEjä. Niissä on paljon hyödyllisiä ominaisuuksia ja automaattisia toimintoja.
Ne juuri häiritsevät minua. Kaikenlaiset värit ja vilkkuvat täydennysehdotukset kun aloitan lauseen, kaikenlaiset versionhallintasynkronoinnit, valikot. Minä haluan puhtaan valkoisen ruudun, joka ei mitenkään välky, ei ehdota mitään, ei häiritse mitenkään.
Tapani koodata on kyllä muutenkin outo. En tietoisesti osaa sitä työtä ollenkaan, vaan koodi tulee jostain alitajuiselta tasolta, kunhan olen täysin vailla ärsykkeitä ja sisäisesti hiljaa. Sitten kun olen aikani odottanut hiljaa, katselen kuin sivusta miten käteni kirjoittavat koodia, josta en ymmärrä tuon taivaallista.
Vierailija kirjoitti:
En koe, että esim. omat hommani webbisoftien full-stack kehittäjänä tarvitsisivat oikeastaan ollenkaan matematiikkaa tai matemaattista lahjakkuutta. Ei edes erityistä älykkyyttä millään tapaa.
Riippuu aika paljon projektista. Minun on täytynyt eri projekteissa laskea vaikka mitä ja keksiä laskentamenetelmiä. Mutta eihän tätä tosiaan silloin tarvitse, jos tekee jotain perus CRUD-sontaa. Jos asiakkaalla on tarve laskea jotain, niin silloin pitää laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon projektista. Minun on täytynyt eri projekteissa laskea vaikka mitä ja keksiä laskentamenetelmiä. Mutta eihän tätä tosiaan silloin tarvitse, jos tekee jotain perus CRUD-sontaa. Jos asiakkaalla on tarve laskea jotain, niin silloin pitää laskea.
Mutta ainakin isoissa firmoissa on ihan ok että 90% henkilöistä sanoo heti tuollaisille projekteille, että en osaa enkä pysty. Ja sitten löytyy sopivat laskentapuolen hoitavat ekspertit niistä 10%:sta. Ei kaikkien tarvi osata kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
98% hommista: ei minkäänlaista. Itse olen matemaattisesti täysin lahjaton, lukiossa jo yleinen matematiikka meni pahasti yli hilseen. Ei ole kielellistä lahjakkuuttakaan ollenkaan. Olin lahjakas lähinnä lukuaineissa kuten historia, maantieto, biologia. Koodarina olen työskennellyt menestyksekkäästi pian 20 vuotta.
Erityislahjakkuuksien sijaan hommat vaativat:
- Itsevarmuutta. Ei saa vaikeiden ongelmien edessä jäädä ruikuttamaan että en osaa, en pysty, vaan päättää mennä läpi harmaan kiven, vaikka se vaatisi kuinka paljon työtä.
- Hyviä istumalihaksia, sitä ettei tylsisty työssä jossa pääosin istutaan yksin näpyttelemässä konetta.
- Nopeaa kykyä oppia aina uusia tekniikoita, ja tämä liittyy paljon kohtaan itsevarmuus. Jos uskoo oppivansa ja rohkeasti lähtee kokeilemaan, oppii.
On toki olemassa erityisaloja joilla koodaus on hyvinkin matemaattista, mutta jos ei ole matemaattisesti lahjakas, niin tosiaan löytyy valtavasti duunia, jossa ei tarvita mitään peruskoulun ala-asteen matematiikkaa kummempaa matematiikkaa.
Allekirjoitan tämän myös oman mieheni kohdalta. Kirjoitti lyhyestä matikasta i:n ja silti on huippukoodaaja ja vetää hitonmoista liksaa. On itsevarma eikä luovuta helposti. Sillä pärjää pitkälle.