Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milllaista matemaattista lahjakkuuuutta koodaaminen vaatii?

Vierailija
03.04.2019 |

?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin yhden kurssin teknillisessä yliopistossa kokeeksi. En tajunnut juuri mitään. En mennyt edes tenttiin yrittämään.

Jatkoin sitten rakennustekiikan opinnot valmistumiseen saakka.

Minusta se vaatii jotain sellaista hahmottamista, mitä minulla ei ole. En tiedä nimeä. Mutta siihen tyyliin, että ei eksy kaupungilla. Minä eksyn aina heti. (avaruudellinen tms)

Vierailija
62/66 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista koodailla jos peruskoulun todistuksessa oli numero 5?

Aina on mahdollisuus koodailla. Kokeilemaan vain, työkalut saa ilmaiseksi.

Ohjelmistokehittimiä ei saa ilmaiseksi. Paitsi jos otat jonkun riisutun nobotestiversion...

Mitään maksullisia kehittimiä ei tarvita että voi kooodailla. Tosi moni käyttää ihan it-firmoissakin open source-kehittimiä vaikka firma tosiaan pyynnöstä maksaisi monen tonnin lisenssin kaupalliseen ideen. Itse inhoan noita IDEjä (eli niitä kehittimiä) yli kaiken ja koodaan yksinkertaisella tekstieditorilla. Olen akateemisesti koulutettu koodari, isossa it-alan firmassa, tehnyt tätä yli 10 vuotta eri asiakkaille.

En kyllä ymmärrä, mitä järkeä olla käyttämättä IDEjä. Niissä on paljon hyödyllisiä ominaisuuksia ja automaattisia toimintoja.

Ne juuri häiritsevät minua. Kaikenlaiset värit ja vilkkuvat täydennysehdotukset kun aloitan lauseen, kaikenlaiset versionhallintasynkronoinnit, valikot. Minä haluan puhtaan valkoisen ruudun, joka ei mitenkään välky, ei ehdota mitään, ei häiritse mitenkään.

Tapani koodata on kyllä muutenkin outo. En tietoisesti osaa sitä työtä ollenkaan, vaan koodi tulee jostain alitajuiselta tasolta, kunhan olen täysin vailla ärsykkeitä ja sisäisesti hiljaa. Sitten kun olen aikani odottanut hiljaa, katselen kuin sivusta miten käteni kirjoittavat koodia, josta en ymmärrä tuon taivaallista.

Itse tykkään IDE:istä useistakin syistä:

1. Rivinumeroinnit. Jos pelkällä tekstieditorilla koodaisin, jossa ei ole rivinumerointia, niin on helkkarin ärsyttävää lähteä etsimään sitä yhtä pientä syntaksivirhettä sieltä muun tekstin sijasta, kun pitää rivitkin laskea itse.

2. Ainakin osa IDE:istä ilmottaa syntaksivirheet jo ennen kuin koodille tekee build/run. Ne saa silloin jo siinä vaiheessa korjattua, ei tarvitse odottaa kääntämiseen asti.

3. Paremmat refaktorointimahdollisuudet. Jos haluat muuttaa jonkin luokan/funktion/muuttujan nimeä, niin se onnistuu IDE:llä näppärästi, kun saat muutettua vaikka kaikki instanssit kerralla, eikä tarvitse naputella erikseen eikä siten huolehtia kirjoitusvirheistä niiden osalta.

4. IDE:llä myös helpompi synkata projekti vastaamaan esim. uutta tai muuttunutta buildia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin yhden kurssin teknillisessä yliopistossa kokeeksi. En tajunnut juuri mitään. En mennyt edes tenttiin yrittämään.

Jatkoin sitten rakennustekiikan opinnot valmistumiseen saakka.

Minusta se vaatii jotain sellaista hahmottamista, mitä minulla ei ole. En tiedä nimeä. Mutta siihen tyyliin, että ei eksy kaupungilla. Minä eksyn aina heti. (avaruudellinen tms)

Minäkin eksyn aina heti, ja olen kollegojeni hyvänä pitämä koodari. Enkä myöskään tajunnut opintojeni aikana koodaamisesta mitään - opiskelin tietojenkäsittelyoppia. Sisulla kuitenkin tein opinnot loppuun, kun yliopsiton opinto-ohjaaja sanoi, että alalla on paljon muitakin mahdollisuuksia työllistyä kuin koodaaminen. Niin kuitenkin kävi, että kun valmistuin, koodareista oli kova pula, ja lähdin koodaamaan, kun työhaastattelussa minut haluttiin välttämättä edes kokeilemaan, vaikka sanoin etten ole koskaan koodannut enkä usko että olen hyvä siinä. Ekat pari vuotta olin ihan paska, mutta isossa firmassa riitti kärsivällisyys. Vähitellen aloin oppia, ja nyt 12 vuotta alalla olleena olen jo aika hyvä.

Vierailija
64/66 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistokehittimiä ei saa ilmaiseksi. Paitsi jos otat jonkun riisutun nobotestiversion...

Mitään maksullisia kehittimiä ei tarvita että voi kooodailla. Tosi moni käyttää ihan it-firmoissakin open source-kehittimiä vaikka firma tosiaan pyynnöstä maksaisi monen tonnin lisenssin kaupalliseen ideen. Itse inhoan noita IDEjä (eli niitä kehittimiä) yli kaiken ja koodaan yksinkertaisella tekstieditorilla. Olen akateemisesti koulutettu koodari, isossa it-alan firmassa, tehnyt tätä yli 10 vuotta eri asiakkaille.

Tekstieditorilla koodaaminen on niin 80-lukulaista. Isossa koodattavassa ohjelmassa on helposti satoja/tuhansia kooditiedostoja joilla on linkkauksia keskenään. Tekstieditorilla aika tehotonta koodata.

Vierailija
65/66 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstieditorilla koodaaminen on niin 80-lukulaista. Isossa koodattavassa ohjelmassa on helposti satoja/tuhansia kooditiedostoja joilla on linkkauksia keskenään. Tekstieditorilla aika tehotonta koodata.

Ja silti olen yleisesti erittäin nopeana toteuttajana pidetty... Mulla on ADHD ja en siis keskittyminen tosi vaikeaa, ja ei onnistu ollenkaan noiden IDEjen kanssa. Kaikki ärsykkeet minimiin niin sitten sujuu.

Vierailija
66/66 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti olen yleisesti erittäin nopeana toteuttajana pidetty... Mulla on ADHD ja en siis keskittyminen tosi vaikeaa, ja ei onnistu ollenkaan noiden IDEjen kanssa. Kaikki ärsykkeet minimiin niin sitten sujuu.

Jos teet jotain yksinkertaista, pientä ja kertaluontoista ohjelmaa niin ehkä sitten. Mutta en tunne ketään ammattilaista joka käyttäisi tekstieditoria koodaamiseen.