Milllaista matemaattista lahjakkuuuutta koodaaminen vaatii?
Kommentit (66)
No riippuu aika helevetin paljon siitä mitä pitäisi koodata.
Laaja-alaista. Matemaattinen lahjakkuus on laajempi käsite kuin koulusta tuttu numeroiden kanssa pelaaminen.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu aika helevetin paljon siitä mitä pitäisi koodata.
Kymmmensormijärjestelmällllä luoda maaailman viiiihdytttävin pc peli.
Aika pitkälle pötkii kun hallitsee plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskut.
Ehkä noin 99% koodaamisesta hoituu noilla.
Loogista päättelykykyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Muu matikan tarve riippuu ihan siitä, mitä alat koodaamaan.
Logiikka ja tilastomatematiikka nyt ainakin. Muut riippuu sitten siitä mitä ollaan koodaamassa.
Vierailija kirjoitti:
99,99%ssa koodaamisesta pitää hallita perus boolean-logiikka.
Logiikka on filosofian osa-alue. Ja kuulemma kielipää auttaa suuresti koodaajaa. Eli itse asiassa tarvitaankin humanistista lahjakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Loogista päättelykykyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Muu matikan tarve riippuu ihan siitä, mitä alat koodaamaan.
Milllä tavoin se ilmeneee? Systeeemien havainnnoimisena ja niiiden hyväksi käyyytönä?
No koodaaminen on tavallaan yhtälöiden tekemistä. Käskyketjuja. Ei aina tarvitse matematiikkaa juuri lainkaan, ja toisaalta joissain jutuissa voi olla tarpeellista käyttää algoritmeja yms.
Riippuu pitkälti siitä, mitä koodaa. Esim. front-end puolella ei tarvitse mitään erityistä lahjakkuutta, vaan aika perusmatikalla pärjää. Toisaalta, esim. algoritmien kehittäminen vaatii useimmiten hyvää matematiikan hallintaa. Mut alalla oon itse huomannut että jos on hyvä matematiikassa, oppii luultavasti koodaamaan suht helposti. Koodaaminen vaatii usein saman tyyppistä päättelyä kuin matematiikka ja koodauksessa eri menetelmiä sovelletaan tilanteesta riippuen vähän saman tyylisesti, kuin matematiikassa. Tietysti kovalla harjoittelulla kuka tahansa voi oppia ainakin jonkinlaiset taidot sekä koodaamisessa, että matematiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milllä tavoin se ilmeneee? Systeeemien havainnnoimisena ja niiiden hyväksi käyyytönä?
Jos ajatttelisin että tuliiisi jokin ympäriiistö luoooda niiin sehäää oliiisi täyyynnä käsittteistöööä eli kooordinaaatistooooa kohteelllle jota se äsittteleee tietyyyyin käskyyyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99,99%ssa koodaamisesta pitää hallita perus boolean-logiikka.
Tosi.
Minä myös liputan kielipään puolesta. Poika on matikassa keskinkertainen, kielissä huippu ja koodarina huippuhyvä. Kuulemma jopa poikkeuksellinen lahjakkuus. Itse olen matikassa taas hyvä, kielissä keskinkertainen ja olen oppinut peruskoodauksen, mutta ei minusta mitään monimutkaisia järjestelmiä ole tekemään.
Loogista päättelyä tarvitaan kaikessa (tyyliin mensan nettitestit). Joissakin hommissa tarvitaan myös paljon luovuutta, kykyä keksiä uutta eikä vain toistella rutiineja.
Vierailija kirjoitti:
Jakojäännös eli modulo olisi hyvä myös hallita. Käytetään erilaisten lukujen käsittelyssä aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös liputan kielipään puolesta. Poika on matikassa keskinkertainen, kielissä huippu ja koodarina huippuhyvä. Kuulemma jopa poikkeuksellinen lahjakkuus. Itse olen matikassa taas hyvä, kielissä keskinkertainen ja olen oppinut peruskoodauksen, mutta ei minusta mitään monimutkaisia järjestelmiä ole tekemään.
Siiis "järjestelmien tekeminen"? ELii tarkoitttaako se etttä työmuiiisti tukeee tietynlaiiista logiiikkaaa ja loogiiikoita rinnnastetaaaan erilaiiisiksi yhtälöiiiksi ja siiiten matemaaatttis looogisesssta ymmmärryksestä on hyööötyä? Millä tavoin sitä sovellletaaan?
Äläkä vastaa etttä matemaatttista.