Onko terveydenhoitajalla, lääkärillä ja terapeutilla vaitiolovelvollisuus?
Jos kerron asioita, joita en halua poliisin tietoon saatika oikeuteen puitavaksi.. Olisi kuitenkin sanottava ääneen, että saan oikeanlaista hoitoa.
Kommentit (11)
Eli jos minua kohtaan on tehty rikos, heillä on oikeus viedä asia eteen päin?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Velvollisuus. Jos se rikos on kohdistunut fyysisesti sinuun, ei esim. lemmikkikiveesi.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ei, jos et ole syyllistynyt murhaan tai kansanryhmänkiihotukseen
Miksi huutelette väärää tietoa? Eikö olisi parempi olla neuvomatta, jos ei itsekään tiedä?
Rikosuhrina sun täytyy tehdä rikosilmoitus itse. Paitsi jos oot alaikäinen ja tapaus vaatii lastensuojeluilmoitusta, niin sellainen on pakko tehdä lain sanelemana.
On.
Noudattaako ne sitä on eri asia.
Jos ei noudata ja siitä on näyttöä niin käräjille jotta oppivat!
Ääliömäistä toimintaa ettei ihminen saa itse päättää, että hoitoa haluaa kyllä ja päättää myös siitä mitä asioita ei halua "viedä eteenpäin".
Stressaavaa. Sitten ei hakeuduta hoitoon tai on valehdeltava. Idioottia.
Miksi? Koska joskus on parempiakin vaihtoehtoja pienelle ihmiselle.
En nyt jaksa vastata kunnolla, kun ei siitä mitään makseta, mutta tässä lyhyesti korjauksia muutamaan asiaan, joista täällä on idiootit huudelleet vääriä tietoja.
- vaitiolovelvollisuus on terveydenhuollon ammattihenkilöillä. Lääkäri ja terveydenhoitaja ovat näitä. Samoin esimerkiksi psykoterapeutti. "Terapeutti" sen sijaan ei ole suojattu ammattinimike, vaan kuka tahansa voi kutsua itseään terapeutiksi tai x-terapeutiksi, missä x on joku muotisana. Nämä "terapeutit" eivät ole terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja heillä ei ole vaitiolovelvollisuutta eivätkä potilaan oikeudet muutenkaan koske asiointia heidän kanssaan.
- toisin kuin usein luullaan, Suomessa ei ole yleistä ilmoitusvelvollisuutta rikoksista. Tietyistä vakavista rikoksista on ilmoitettava, jos saa tietoonsa VALMISTEILLA OLEVAN rikoksen ennen rikoksen tapahtumista. Jo tapahtuneista rikoksista ei ilmoitusvelvollisuutta ole, ellei tällaisesta velvollisuudesta ole erikseen säädetty. Esimerkiksi tietyillä viranomaisilla on velvollisuus ilmoittaa tietoonsa saamat lasten tekemät rikokset sosiaalihuollon viranomaiselle.
Pitää varmaan sitten uskaltaa puhua asioista. Ja terapeutilla meinasin juurikin psykoterapeuttia. Ihan täysi-ikäinenkin olen. Ahdistaa vaan, että jos tästä koituisi lisää ongelmia.
Kiitos kaikille vastanneille.
-Ap
Ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta. Päinvastoin
Jos meet lääkäriin puukonpisto selässä, niin ilmoitus menee poliisille. Samoin muistakin esm. pahoinpitelyistä, ampumahaavoista ja vakavista työtapaturmista.
Rikoksista heillä ei ole vaitiolovelvollisuutta, vaan päinvastoin velvollisuus viedä asia eteenpäin.