Te, joilla on avioehto, miten tasaatte perhevapaista johtuvat tulomenetykset?
Vai tasaatteko? Ja kysymys ei tietenkään koske teitä, joilla ei ole yhteisiä lapsia.
Kommentit (102)
Ei kai kukaan oikeasti suostu pitkäaikaiseksi. kotiäidiksi avioehdon kanssa? Ettekö tajua, millaiseen asemaan ajatte itsenne? Poikkeuksena toki jos itsellä on jostain syystä poikkeuksellisen paljon omaisuutta sukan varressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme tasaa mitenkään. Olen vapaalla, koska haluan olla. En ole kiinnostunut rahasta vaan muusta hyvinvoinnista.
Miksi teillä sitten on avioehto? Kai tajuat, miten isot rahat sinä menetät ja miehesi ei. Kannattaa vaikka ihan laskea se tulonmenetys.
Tietenkin tajuan,en ole tyhmä.
Luitko viimeisen lauseen?
Avioehto tehtiin omasta pyynnöstäni. Ei tarvitse mahdollisen eron jälkeen riidellä rahasta. Tulen toimeen omillani, en tarvitse muiden rahoja.
Vaimoni on ollut lasten kanssa kotona 3v ja menettänyt tämän takia tuloja ehkä 35000€, olen kuitenkin tältä ajalta maksanut hänen osuutensa lainoista ja vastikkeesta 800€/kk eli 28800€.
35000€ - 28800€ = 6200€ eli hänen tulonmenetyksensä oli 6200€ ja minun 28800€. Täytyypä laittaa vaimolle 22600€ lasku, kun meillä on aviehto ja kaikki.
Ja jos aletaan saivartelemaan eläkkeistä niin menetykset ne on sijoitustuotoissa minullakin...
t. se joka puhui kaiken tasan jakamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme tasaa mitenkään. Olen vapaalla, koska haluan olla. En ole kiinnostunut rahasta vaan muusta hyvinvoinnista.
Miksi teillä sitten on avioehto? Kai tajuat, miten isot rahat sinä menetät ja miehesi ei. Kannattaa vaikka ihan laskea se tulonmenetys.
Tietenkin tajuan,en ole tyhmä.
Luitko viimeisen lauseen?
Avioehto tehtiin omasta pyynnöstäni. Ei tarvitse mahdollisen eron jälkeen riidellä rahasta. Tulen toimeen omillani, en tarvitse muiden rahoja.
En ole tuo jolle vastasit, mutta kuulostaa nyt kyllä siltä, että olet juurikin tyhmä. Ehkä tuo avioehto kuulosti sinusta jotenkin ylevältä, mutta lapsen vanhemman tulisi miettiä myös omaa varallisuuttaan ja toimeentuloaan. Et nyt kerrytä omaisuuttasi, et eläkettäsi, et työkokemustasi. Toisin kuin puolisosi. Eikun sä varmaan oletkin juuri niitä, joilla on niitä miltsien osakesalkkuja, niin ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaamalla ne vapaat, kuten kuka tahansa järjellinen nainen, joka ymmärtää kantaa myös taloudellista vastuuta perheestä. Jos ei ymmärrä eikä halua niin mitään tasattavaa ei edes ole.
Kuka tahansa järjellinen mies myös ymmärtää tasata vapaat kantaakseen vastuun perheensä hoidosta. Jostain syystä miehet eivät kuitenkaan hirveästi käytä perhevapaita.
'
Kuinka moni nainen edes suostuu siihen, että mies on kotona ja naisen pitää tienata ja elättää? Täällä palsalla ei ainakaan kovin moni. En edes ymmärrä, kuka tekee lapsia miehen kanssa, joka ei niitä suostu hoitamaan ja sitten kitisee vielä rahasta ja muusta. Meillä mies oli vuoden kotona ihan neuvottelematta ja asiasta sen kummempia puhumatta, muuten olisi jäänyt lapsi tekemättä.
Kyllä se on meillä selvä että minä olen kotona lasten kanssa ja mies töissä. Molemmat ollaan samalla linjalla. Ei ole kyse siitä ettei mies suostu hoitamaan. Hoitaahan se muutoin kuin työaikana.
No miten te jaatte tulonmenetykset?
Se hoitaa taloutta joka töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on ollut lasten kanssa kotona 3v ja menettänyt tämän takia tuloja ehkä 35000€, olen kuitenkin tältä ajalta maksanut hänen osuutensa lainoista ja vastikkeesta 800€/kk eli 28800€.
35000€ - 28800€ = 6200€ eli hänen tulonmenetyksensä oli 6200€ ja minun 28800€. Täytyypä laittaa vaimolle 22600€ lasku, kun meillä on aviehto ja kaikki.
Ja jos aletaan saivartelemaan eläkkeistä niin menetykset ne on sijoitustuotoissa minullakin...
Vaimo omistaa osan asunnostanne? Harva on noin pienituloinen kuin vaimosi. Ei kyllä vaimosi ole kovin hyvin korttejaan pelannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaamalla ne vapaat, kuten kuka tahansa järjellinen nainen, joka ymmärtää kantaa myös taloudellista vastuuta perheestä. Jos ei ymmärrä eikä halua niin mitään tasattavaa ei edes ole.
Kuka tahansa järjellinen mies myös ymmärtää tasata vapaat kantaakseen vastuun perheensä hoidosta. Jostain syystä miehet eivät kuitenkaan hirveästi käytä perhevapaita.
'
Kuinka moni nainen edes suostuu siihen, että mies on kotona ja naisen pitää tienata ja elättää? Täällä palsalla ei ainakaan kovin moni. En edes ymmärrä, kuka tekee lapsia miehen kanssa, joka ei niitä suostu hoitamaan ja sitten kitisee vielä rahasta ja muusta. Meillä mies oli vuoden kotona ihan neuvottelematta ja asiasta sen kummempia puhumatta, muuten olisi jäänyt lapsi tekemättä.
Kyllä se on meillä selvä että minä olen kotona lasten kanssa ja mies töissä. Molemmat ollaan samalla linjalla. Ei ole kyse siitä ettei mies suostu hoitamaan. Hoitaahan se muutoin kuin työaikana.
Jos teille tulee ero, olet taloudellisesti kusessa. Eiku ainiiiin, kaikilla av-mammoilla on miljoonien osakesalkut, ei mitään sittenkään!
En ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka koko ajan mietittävä meneekö kaikki pennilleen tasan, onko tullut mieleen, että elämässä on muutakin kuin rahaa.
Eikö avioehto juuri ole tehty rahan vuoksi? Että toista saa kiinnostaa raha, mutta toista ei?
Näsäviisaat laskee lillukanvarsia.
OhisWhat? Vastaa vain kysymykseen, jos vastaus siihen sinusta itsestäänselvä tms.
Tarkoitin sitä, että perhevapaalla olo on täysin vapaaehtoista. Se voidaan sopia. Ei kaikkea tarvitse rahassa niin tarkasti laskea, vaikka avioehto onkin. Ei se ole niin, että avioehto ja raha on päällimmäisenä mielessä. Raha ei ole tärkeintä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua häiritse, että puolisosi kuitenkin on kiinnostunut rahasta? Hän jatkuvasti kerryttää omaisuutta kustannuksellasi, kun sinulle jää luu käteen.
Mistä näin päättelit? Mies maksaa kaiken elämämme ja minun äitiysrahat jää minulle säästöön, minusta ihan hyvä diili.
Meillä täysi avioehto miehen vanhempien vaatimuksesta. Kumpikaan ei eron sattuessa saa toiselta mitään. Vanhempainvapaan ajalta tuloja ei tasattu, eikä mies maksanut mitään sen enempää kuin aiemminkaan, vaan maksoin itse 50 % meidän kaikista yhteisistä kuluista, kaikki omani ja noin 75 % lapsen kuluista (koska mies on pihi ja hänestä lapsi ei tarvitse uusia vaatteita yms.)
Tätä ketjua lukiessani vahvistui ajatus että avioehtoa ei meille tulekkaan. Melkoista säätämistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua häiritse, että puolisosi kuitenkin on kiinnostunut rahasta? Hän jatkuvasti kerryttää omaisuutta kustannuksellasi, kun sinulle jää luu käteen.
Mistä näin päättelit? Mies maksaa kaiken elämämme ja minun äitiysrahat jää minulle säästöön, minusta ihan hyvä diili.
Kyllähän te tuossa jo tasaatte tulonmenetyksiä, jos mies maksaa kaiken elämisen ja sinulle jää rahaa säästöön. Ensimmäisessä viestissäsi, ettette tasaa mitenkään. Kumpikohan sitten lieneekään totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo omistaa osan asunnostanne? Harva on noin pienituloinen kuin vaimosi. Ei kyllä vaimosi ole kovin hyvin korttejaan pelannut.
Hämmästyn, että joku ei tiedä, että äitiys ja vanhempainvapaistakin maksetaan Suomessa korvauksia. (Rautalangasta vääntäen: Palkka - tuet = 35000€) Eihän kahden tonnin netto toki suuren suuri ole, mutta kyllä sillä huonosti korttinsa pelannut vaimoni on ihan hyvin toimeen tullut. Ja omistaa puolet asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka koko ajan mietittävä meneekö kaikki pennilleen tasan, onko tullut mieleen, että elämässä on muutakin kuin rahaa.
Eikö avioehto juuri ole tehty rahan vuoksi? Että toista saa kiinnostaa raha, mutta toista ei?
Näsäviisaat laskee lillukanvarsia.
OhisWhat? Vastaa vain kysymykseen, jos vastaus siihen sinusta itsestäänselvä tms.
Tarkoitin sitä, että perhevapaalla olo on täysin vapaaehtoista. Se voidaan sopia. Ei kaikkea tarvitse rahassa niin tarkasti laskea, vaikka avioehto onkin. Ei se ole niin, että avioehto ja raha on päällimmäisenä mielessä. Raha ei ole tärkeintä maailmassa.
Eli toiselle raha saa olla tärkeää, toiselle ei. Toinen saa turvata selustansa, toinen ei. Outo logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysi avioehto miehen vanhempien vaatimuksesta. Kumpikaan ei eron sattuessa saa toiselta mitään. Vanhempainvapaan ajalta tuloja ei tasattu, eikä mies maksanut mitään sen enempää kuin aiemminkaan, vaan maksoin itse 50 % meidän kaikista yhteisistä kuluista, kaikki omani ja noin 75 % lapsen kuluista (koska mies on pihi ja hänestä lapsi ei tarvitse uusia vaatteita yms.)
Olet tehnyt huonon diilin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Onnekas sinä. Moni ei etukäteen tiedä, millainen raukkapa*ka miehestä kehkeytyy lasten synnyttyä. Moni mieskin yllättyy siitä, miten rankkaa perheellistyminen on. Miesvauvat.
Jos ei tasata tuloja vaan vapaat, niin alkaa av mammoja kiinnostamaan työs heti kolmen kk:n jälkeen. Jos rahaa vaan tulee miehen "täydentämästä taika seinästä", niin ei kait siinä mikään kiire töihin ole.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, ettet laita lapsillesi ja vaimosi tekemälle hoitotyölle mitään hintaa tai palkkaa, eihän se ole tuottavaa tai muuten hyödyttävää työtä ole. Jos vaimosi olisi kunnollisesti töissä niin perheeseen tulisi niin paljon enemmän rahaa, en mäkään tuommoista lasten kanssa lusmuilua ymmärrä.
Onko vaimosi muuten hampurilaispaikassa osa-aikaisena töissä normaalisti, kun vain reilun kymppitonnin vuodessa tienaa? Alle tonnin kuussa.
Tämä.