Kertokaa tilanteita milloin joku onkin ymmärtänyt suomea esimerkiksi ulkomailla
Tai mitä tahansa yllättäviä tai noloja tilanteita kun joku onkin ymmärtänyt puhumaasi kieltä kun olet vaikkapa puhunut hänestä niin ei imartelevasti
Kommentit (52)
Olimme siskoni kanssa saapuneet edellisenä yönä Floridaan. Aamulla menimme läheiseen markettiin ostamaan aamiaistarvikkeita täysin pökissä pitkästä matkasta ja aikaerosta. Sekoilimme hedelmäosastolla etsien vaakaa ja punnitusnumeroita. Touhuamme hetken seurannut oikein peri floridalaismummon näköinen hienompi nainen alkoi opastamaan meitä oikein hartaasti savoa viäntäen ja kiäntäen.
Sinänsähän ei ole mikään ihme törmätä Floridassa paikallisiin suomalaisiin, mutta tuo savon veivaus vaan teki tilanteesta jotenkin huvittavan.
Tämä on aika offia, mutta olin lomailemassa eri kaupungissa ihan täällä Suomessa. Siellä oli töissä/kesätöissä ulkomaalaisen näköinen nuori ja olin jo valmis kysymään häneltä jotain englanniksi. Mutta ennen kuin kysyin mitään, ehdin kuulla hänen puhuvan toisen kanssa täydellistä suomea. Ai että olisi NOLOTTANUT, jos olisin ehtinyt avata suuni aiemmin. Tyyppi oli Suomessa töissä ja siihen kuului paljon asiakaspalvelua, joten totta kai hän osasi suomea! Ehkä tyhmyyttäni selittää vähän se, että koska olin kaukana kotoa, niin tuntui melkein kuin olisi ulkomailla ollut.
Olin ollut jo jonkin aikaa reissussa ja tottunut käyttämään kaverini kanssa suomea "salakielenä", jota todennäköisesti kukaan ei ymmärrä. En nyt ole niin typerä, että ketään menisin haukkumaan, mutta helpommin tulee puhuttua asioita ääneen julkisilla paikoilla kuin Suomessa.
Olimme yhdessä elämyspuistossa emmekä tajunneet mikä laskemisalusta pitää ottaa mihinkin liukumäkeen. Vähän ärsyyntyneenä valitettiin aika kovaan ääneen, että on se kumma kun ei missään kerrota miten toimia ja haukuttiin koko paikka siinä samalla (vaikka ihan hyvä paikka se oikeasti oli).
Yksi liukumäkeen jonottaneista lapsista kääntyi jonkun ajan valittamisen jälkeen ja totesi lakonisesti suomeksi että ne menee värin mukaan, musta mustaan mäkeen, punainen punaiseen jne.
Kyllä me äkkiä hiljennyttiin ja tajuttiin hävetä tyhmyyttämme.
Tunnistajat tunnistaa:
Olin eräänä vuonna töissä ulkomailla. Työpaikassani oli toinenkin suomalainen työntekijä. Olimme hyvin arvostettuja ja ahkeria tekijöitä, mutta huvittelimme puhumalla suomeksi kaikenlaista lapsellista vitsiä. Ihan vain siitä ilosta, että kukaan ei ymmärtänyt, eikä sopinut asialliseen imagoomme. Emme olleet törmänneet yhteenkään toiseen suomalaiseen, tai suomea osaavaan.
Eräänä päivänä kahvitauolla, hävettää myöntää, puhuimme kolmivuotiaiden pissa-kakka tyylisiä juttuja, yrittäen näyttää siltä että puhumme jostain vakavammasta aiheesta. Juuri kun olin kertonut että jos omistaisin papukaijan, opettaisin sen sanomaan "kakka", kauhukseni lähistöltä kuului kysymys "Ai, puhutteko te suomea?" Hävetti kyllä ihan todella paljon.
Kyseessä oli vieraileva työntekijä, jonka toinen vanhemmista oli suomalainen. No, parempi jäädä kiinni tästä kuin pahan puhumisesta. :D
Oltiin kaverin kaa Etelä-Afrikassa ja siellä kahvilassa istu ihan tosi hyvän näkönen jätkä. Kehuttiin sitä sitten kovaan ääneen "vitsi miten söpö ja kato noita hiuksiakin!"
Ja tokihan osoittautukin että poika olikin suomalainen, kun vaivautuneena tokaisi ymmärtävänsä meitä :DD
Ei siinä mitää, eihän me haukuttu mutta mulla ei kyllä ole yleensä tapana avoimesti huokailla jonkun perään
Ei mulla, mutta veli oli nuorena Saksassa kesätöissä myymässä jätskiä. Oli tullut suomalainen perhe ja miettineet minä otetaan, niin veli oli sitten alkanut palvella suomeksi. Olivat vähän hämillään olleet.
Tansania, Dar Es Salaam ja Foodlovers- ruokakauppa: heitin tyttäreni kanssa juttua altaassa olevista kaloista ja kilpikonnista. Takaa kuuluu "TERVE"! Suomalais-tansanialainen tyttö, noin 8 v oli sanonut swahilia puhuvalleen isälleen, että noi puhuu äidin kotimaan kieltä
Olen kotoisin Italiasta paikasta, jonne ei suomalaiset yleensä eksy. Puhun suomea asuttuani täällä puoli elämääni, mutta en taida näyttää siltä. Kerran kotikaupungissani bussissa kaksi naista keskusteli avoimesti toisen pettämisestä ja sukupuolitaudeista, pitkään jaksoin pitää pokkaa mutta lopulta ilmeeni taisi paljastaa, ja alkoi kauhea kiroilu näiltä naisilta. Poistuin bussista :)
Kyproksella parikymppisinä oltiin illalla syömässä tyttöporukalla. Kaksi tarjoilijoista oli oikein komeita miehiä ja ihan kyproslaisten näköisiä. Ihailtiin ja kommentoitiin heitä suht kovaan ääneen hihitellen ja kun toivat ruokia pöytään niin "kilpailtiin" kenelle meistä hymyilevät eniten. Ravintolassa oli todella hiljaista, joten istuivat meitä lähellä kun hommia ei ollut, eli kuulivat kaikki juttumme. Kun oli laskun aika, kysyivät selvällä suomen kielellä haluamme myöhemmin illalla lähteä heidän kanssaan baariin..Olivat molemmat olleet Suomessa vaihdossa ja sen jälkeen töissä :D No, mehän lähdettiin!
Vierailija kirjoitti:
Kyproksella parikymppisinä oltiin illalla syömässä tyttöporukalla. Kaksi tarjoilijoista oli oikein komeita miehiä ja ihan kyproslaisten näköisiä. Ihailtiin ja kommentoitiin heitä suht kovaan ääneen hihitellen ja kun toivat ruokia pöytään niin "kilpailtiin" kenelle meistä hymyilevät eniten. Ravintolassa oli todella hiljaista, joten istuivat meitä lähellä kun hommia ei ollut, eli kuulivat kaikki juttumme. Kun oli laskun aika, kysyivät selvällä suomen kielellä haluamme myöhemmin illalla lähteä heidän kanssaan baariin..Olivat molemmat olleet Suomessa vaihdossa ja sen jälkeen töissä :D No, mehän lähdettiin!
Apua :D No miten jatkui? Jäittekö ystäviksi tai solmiko kukaan suhteita?
Eräs opisleukaverini kertoi olleensa Sveitsissä ravintolassa töissä toisen suomalaisen kanssa. Täydessä salissa hän huusi kaverilleen, että hoida salia, minä menen p.....skalle.
En muista, mitä yhdestä pöydästä oli suomeksi kommentoitu, mutta oli kaveruksia hävettänyt.
Olin yksin kesällä Pietarissa metroon menossa ja siinä tasanteella ennen liukuportaita oli joku kehikko, johon tietenkin potkaisin varpaani kipeästi ja Ai s a a t a n a n v-ttu. Vieressä oleva venäläiseltä näyttävä vanhempi rouva totesi, että "ei se se ole , ,teline odottaa lehtienjakajaa"..... Rouva oli Suomessa asuva inkerinsuomalainen, joka oli käymässä Pietarissa.
F
Mulla on tilanne yleensä toisinpäin, koska puhun englantia mieheni kanssa, eikä muut suomalaiset tajua minua suomalaiseksi. Mutta jos kuulen jonku puhuvan suomea, yleensä sanon, että ai täällä on muitakin suomalaisia. Teen tuon aina, koska en halua kuulla mitään mahdollisia kiusallisia juttuja..
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika offia, mutta olin lomailemassa eri kaupungissa ihan täällä Suomessa. Siellä oli töissä/kesätöissä ulkomaalaisen näköinen nuori ja olin jo valmis kysymään häneltä jotain englanniksi. Mutta ennen kuin kysyin mitään, ehdin kuulla hänen puhuvan toisen kanssa täydellistä suomea. Ai että olisi NOLOTTANUT, jos olisin ehtinyt avata suuni aiemmin. Tyyppi oli Suomessa töissä ja siihen kuului paljon asiakaspalvelua, joten totta kai hän osasi suomea! Ehkä tyhmyyttäni selittää vähän se, että koska olin kaukana kotoa, niin tuntui melkein kuin olisi ulkomailla ollut.
Kuulostaa aika rasistiselta, et näet jonkun jolla on erivärinen iho tms niin oletat varmaksi että ei osaa suomea :D
Mitään raflaavaa minulle ei ole tapahtunut. Mutta kumma kun melko usein kuulee juttuja, että on ollut jossain ihan ihmeellisessä paikassa suurin piirtein läpipääsemättömässä sademetsässä ja juuri kun on puhunut sukupuolitaudeistaan tai paskasta, niin joku suomalainen tulee sanomaan, että ymmärrän. Ihmeesti ne jutut tuntuu olevan suomalaisilla aina paskasta ja klamydiasta.
Ainoa kerta itselläni on, kun oltiin nuorena interreilaamassa ja melkein kuukausi oltiin puhuttu englantia ja kuultu muita kieliä, hätkähti, kun Jugoslaviassa ohi käveli kaksi naista ja pälpätti Turun murteella. Eivät puhuneet paskasta, eikä kupasta.
Roomassa taksimme pysähtyi liikennevaloihin ja kadulla oleva tyyppi aukaisee oven, ilmeisesti pyrkiäkseen kyytiin. Oven aukaisi erittäin humalassa oleva suomalainen mies, joka huusi pe*kelettä ja muita mukavia kirosanoja huomatessaan, että taksi olikin varattu. Joo, ei todellakaan ilmaistu, että ollaan Suomesta. Taksikuski sai sen sit häädttyä muualle.
Vuosikymmenia sitten kun Suomessa ei viela kaupan hyllyt notkuneet kaikenlaisesta tuontikraasasta kuljin suomalaispariskunnan takana ja meinasin kuolla nauruun sita ihmettelya. "Kato nyt tatakin, mikahan tama on jne."
t.usalainen
Oltiin tyttöporukalla etelässä lomalla. Kaverini jäivät ottamaan aurinkoa altaalle kun menin itse käymään huoneessa ja kävelin ruotsalaisen miesporukan ohi. Nämä juuri sopivasti kohdallani puhuivat, kuinka hyvännäköinen rintamus ystävälläni on ja huikkasin ruotsiksi, että kiitos ja kerron palautteen ystävälleni heti kun palaan hänen luokseen. Suut loksahtivat heillä auki ja myöhemmin lomalla eräs heistä pyysi kaveriltani anteeksi törkeää kommentointia vaikkakin positiivisessa mielessä tarkoittivat.
Olin jälleen ystäväni kanssa etelässä ja pysähdyttiin eräälle katukojulle katselemaan vaatteita. Näin kauempaa, kun eräs pariskunta käveli katua pitkin ja naisen katse oli miehessään, joten törmäsi ystäväni selkään. Tämän jälkeen hän vihaisena tiuskaisi miehelleen, että on se kumma kun ihmiset ei osaa antaa tilaa. Suomeksi. Tiuskaisin perään, että on se kumma kun ei osaa aikuinen ihminen katsoa kävellessään eteensä. Nainen selkeästi yllättyi ja luikkivat hiljaa ohi.
Muutama on jäänyt mieleen...
- Kiinan muurilla kiipeillessäni vieressäni tallusteli ruotsalaispariskunta, joilta oli jäänyt kello hotellille. Sattuivat siinä pohtimaan mitä kello mahtoi olla, joten vastasin pontevasti kouluruotsilla. Kiittivät tiedosta.
- Indonesiassa törmäsin 7 poikaan, joilla oli teekkarilakit päässä.
- USA:ssa kuulin yhtäkkiä suomea kadulla. Puhuja oli kaikenlisäksi tuttuni, jonka en tiennyt olevan reissussa siellä päin maailmaa :D.
- Aikana ennen Google mapsia näin, että kahdella suomalaisella tytöllä oli kartta auki. Koska olin itse vähän eksyksissä, kysyin voisinko tarkistaa heidän kartastaan missä olemme. Tytöt mulkkasivat suut auki aivan kauhistuneina minua, maannaistaan, eivätkä meinanneet järkytykseltään saada sanaa suustaan. En tiedä mikä oli niin kamalaa - se että puhuin suomea vai se että halusin katsoa karttaa.
Oli ihana! Olisinpa voinut adoptoida sen :D