Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tilanteita milloin joku onkin ymmärtänyt suomea esimerkiksi ulkomailla

Vierailija
02.04.2019 |

Tai mitä tahansa yllättäviä tai noloja tilanteita kun joku onkin ymmärtänyt puhumaasi kieltä kun olet vaikkapa puhunut hänestä niin ei imartelevasti

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika offia, mutta olin lomailemassa eri kaupungissa ihan täällä Suomessa. Siellä oli töissä/kesätöissä ulkomaalaisen näköinen nuori ja olin jo valmis kysymään häneltä jotain englanniksi. Mutta ennen kuin kysyin mitään, ehdin kuulla hänen puhuvan toisen kanssa täydellistä suomea. Ai että olisi NOLOTTANUT, jos olisin ehtinyt avata suuni aiemmin. Tyyppi oli Suomessa töissä ja siihen kuului paljon asiakaspalvelua, joten totta kai hän osasi suomea! Ehkä tyhmyyttäni selittää vähän se, että koska olin kaukana kotoa, niin tuntui melkein kuin olisi ulkomailla ollut.

Kuulostaa aika rasistiselta, et näet jonkun jolla on erivärinen iho tms niin oletat varmaksi että ei osaa suomea :D 

Niin, no tämähän oli juuri pointtini, että olin tyhmä, kun olin ennakkoluuloinen. Varsinaiseksi rasistiksi en itseäni kyllä sanoisi, koska en suhtautunut tuohon ihmiseen mitenkään negatiivisesti.

Vierailija
42/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran ihan kiukkuinen (lue: törkeä henkisesti teini-ikäinen) ja haukuin miestäni ja kaupan antimia rumasti. Kaikki oli pskaa minusta. Olimne jonottamassa jollekin tiskille jossa oli erilaisia täytettyjä leipiä ja sellaista, ja oli jonoa. Ehdin aika pitkään siinä rähjätä, kun viereinen henkilö ei ilmeisesti enää kestänyt kuunnella minua ja sanoi sillain muka puoliksi ajatuksissaan kovalla äänellä että ”hmm, taidanpa ottaa tuon leivän” tms :D

Oltiin norjassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolassa pienen kylän marketin pihalla noustiin pois omasta autosta, kun huomattiin että viereisen auton molemmat takarenkaat olivat melkein tyhjät. Ei tässä vaiheessa tajuttu vilkaista rekkaria, ei oltu törmätty suomalaisiin autoihin yli viikkoon ja alettiin ääneen päivitellä mitäköhän on tapahtunut ja kai kuski on tietoinen ja et pakkohan hänen on olla jne. Juuri silloin kyseisen auton omistaja käveli autolle, mulkaisi meitä pahasti ja tajusin vilkaista rekkaria. Tämä mies ei sanonut mitään, mutta kaupan ovelta kun katsoin vielä häneen oli jäänyt pällistelemään renkaita. Vaikka ei tarkoitettu pahaa jäi tilanne nolottamaan ja vietimme kaupassa vähän pidemmän ajan, ettemme enää törmäisi tähän mieheen pihalla.

Vierailija
44/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyproksella parikymppisinä oltiin illalla syömässä tyttöporukalla. Kaksi tarjoilijoista oli oikein komeita miehiä ja ihan kyproslaisten näköisiä. Ihailtiin ja kommentoitiin heitä suht kovaan ääneen hihitellen ja kun toivat ruokia pöytään niin "kilpailtiin" kenelle meistä hymyilevät eniten. Ravintolassa oli todella hiljaista, joten istuivat meitä lähellä kun hommia ei ollut, eli kuulivat kaikki juttumme. Kun oli laskun aika, kysyivät selvällä suomen kielellä haluamme myöhemmin illalla lähteä heidän kanssaan baariin..Olivat molemmat olleet Suomessa vaihdossa ja sen jälkeen töissä :D No, mehän lähdettiin!

Apua :D No miten jatkui? Jäittekö ystäviksi tai solmiko kukaan suhteita?

Yhdellä kaverilla tuli toisen miehen kanssa vajaa viikon lomaromanssi ja loman loputtua soittelivat vielä jonkin aikaa :)

Vierailija
45/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme USAssa ja oltiin kerran lähdössä Suomeen käymään. Meidän lähilentikenttä on pieni, eikä mikään varsinainen liikematkustamisen solmukohta, ja vuosien varrella ollaan totuttu että ainoat siellä mahdollisesti näkyvät suomalaiset on yleensä näitä meidän paikallisia suomalaisia, jotka tunnistetaan.

No, tällä kertaa jonotettiin johonkin ravintolaan lähtöaulassa, ja meidän edessä seisoi kaksi miestä. Heidän pukeutumisensa ja kehonkielensä perusteella arvelin heidän olevan seksuaalisen vähemmistön edustajia, ja sanoin siinä sitten miehelleni täyteen ääneen suomeksi että mitä luulet, onko noi jannut homppeleita? Tilanne jotenkin eskaloitui, ja alettiin viihdyttää itseämme keksimällä kaikki mahdolliset hinurit, ruskeanreiänritarit ja muut honoseksuaalia tarkoittavat suomen kielen ilmaisut, joita ei suomea osaamaton voi tunnistaa englannin pohjalta. Ei siis todellakaan olla millään muotoa homofobisia tai mitään, päinvastoin, mutta arvostelukyky oli vähän heikoilla tuolla hetkellä.

Noh, ei siinä mitään, me nauraa räkätettiin keskenämme eikä edessä seisoneet miehet reagoineet meihin mitenkään.

Uskomaton häpeä iski sillä hetkellä, kun oltiin nousemassa koneeseen, ja nää samat miehet oli jälleen meidän edessä, puhuen keskenään, Ta-DAA suomea...

Vierailija
46/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa-Seelannissa eräässä reppureissaajien B&B paikassa aamupalalla, kuuntelin sivukorvalla erään naisen englanninkielistä puhetta että samantyyppinen aksentti kuin meillä...osasikin sitten suomea, hieman murtaen eli olisikohan ollut virolainen tms.

Vierailija
47/52 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Oxfordissa vaihdossa ja muiden suomalaisten kurssikavereiden kanssa heitettiin herjaa ja pisteytettiin kahvilassa istuessamme ympärillä olevia miehiä. Viereisessä pöydässä istui aito oxfordilaiselta vaikuttava nuorimies lukien päivän paikallista lehteä. Komea kuin mikä ja siinä sitten pisteytettiin 10+++ koko komistus.  Muutaman hetken päästä tämä nousi ja hymyili valloittavasti ja sanoi, kiitos ja hyvää päivän jatkoa.

Tulikin sitten muutaman kerran vastaan kaupungilla myöhemmin ja moikkaili tavatessa joka kerran, mutta ei alkanut sen lähempää tuttavuutta tekemään. Harmi.

Vierailija
48/52 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika offia, mutta olin lomailemassa eri kaupungissa ihan täällä Suomessa. Siellä oli töissä/kesätöissä ulkomaalaisen näköinen nuori ja olin jo valmis kysymään häneltä jotain englanniksi. Mutta ennen kuin kysyin mitään, ehdin kuulla hänen puhuvan toisen kanssa täydellistä suomea. Ai että olisi NOLOTTANUT, jos olisin ehtinyt avata suuni aiemmin. Tyyppi oli Suomessa töissä ja siihen kuului paljon asiakaspalvelua, joten totta kai hän osasi suomea! Ehkä tyhmyyttäni selittää vähän se, että koska olin kaukana kotoa, niin tuntui melkein kuin olisi ulkomailla ollut.

Kuulostaa aika rasistiselta, et näet jonkun jolla on erivärinen iho tms niin oletat varmaksi että ei osaa suomea :D 

Niin, no tämähän oli juuri pointtini, että olin tyhmä, kun olin ennakkoluuloinen. Varsinaiseksi rasistiksi en itseäni kyllä sanoisi, koska en suhtautunut tuohon ihmiseen mitenkään negatiivisesti.

Eihän rasismi ole pelkästään vain puhtaasti negatiivista suhtautumista, vaan ennakkoluuloja erirotuisista ihmisistä yleisesti. 

Vierailija
49/52 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme parin fuunikaverin kanssa San Franciscosss keikalla ja reissun viimeisenä iltana päätimme vähän ottaa rennommin. Illan päätteeksi hotellille perinteisellä vaijerivaunulla jossa viereemme tuli seisomaan kolme parikymppistä todella nättiä japanilaista neitoa. No siinähän liikuttuneessa mielentilassa innostuimme kommentoimaan leidien olemusta yms ykentävää, yksi typyköistä katsoi paheksuen ja juuri ennen kuin jäivöt pois hän äsähti aksenttisella Suomella "rumaa puhetta, siivota suu!".

Aikas noloa...

Vierailija
50/52 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän rasismi ole pelkästään vain puhtaasti negatiivista suhtautumista, vaan ennakkoluuloja erirotuisista ihmisistä yleisesti. 

Tuo ei ollut mitään rasismia, vaan ihan peruslogiikkaa. Aivot tekevät päätelmiä näkemästään sen perusteella, mihin ihminen on tottunut. Suomessa ei ole niin paljon muunvärisiä, että aivomme automaattisesti odottaisivat suomenkieltä heidän suustaan. Toki jokaisella ihmisellä rodusta riippumatta on automaattisia ennakkoluuloja muita kohtaan muutenkin, se on osa evoluutiotamme eikä siitä päästä millään eroon, eikä tarvitsekaan koska sillä on ollut tarkoituksensa.

Ainoa mielekäs rasismin määritelmä on se, että joku pitää kaikkia tietyn rodun edustajia jotenkin alempiarvoisina, eikä erottele heitä edes yksilöinä.

Vierailija
51/52 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme USAssa ja oltiin kerran lähdössä Suomeen käymään. Meidän lähilentikenttä on pieni, eikä mikään varsinainen liikematkustamisen solmukohta, ja vuosien varrella ollaan totuttu että ainoat siellä mahdollisesti näkyvät suomalaiset on yleensä näitä meidän paikallisia suomalaisia, jotka tunnistetaan.

No, tällä kertaa jonotettiin johonkin ravintolaan lähtöaulassa, ja meidän edessä seisoi kaksi miestä. Heidän pukeutumisensa ja kehonkielensä perusteella arvelin heidän olevan seksuaalisen vähemmistön edustajia, ja sanoin siinä sitten miehelleni täyteen ääneen suomeksi että mitä luulet, onko noi jannut homppeleita? Tilanne jotenkin eskaloitui, ja alettiin viihdyttää itseämme keksimällä kaikki mahdolliset hinurit, ruskeanreiänritarit ja muut honoseksuaalia tarkoittavat suomen kielen ilmaisut, joita ei suomea osaamaton voi tunnistaa englannin pohjalta. Ei siis todellakaan olla millään muotoa homofobisia tai mitään, päinvastoin, mutta arvostelukyky oli vähän heikoilla tuolla hetkellä.

Noh, ei siinä mitään, me nauraa räkätettiin keskenämme eikä edessä seisoneet miehet reagoineet meihin mitenkään.

Uskomaton häpeä iski sillä hetkellä, kun oltiin nousemassa koneeseen, ja nää samat miehet oli jälleen meidän edessä, puhuen keskenään, Ta-DAA suomea...

Siis täh? Sanot että ei mitään homofoobista, PÄIVASTOIN (??) kun alatte miehenne kanssa arvuuttelemaan tuntemattomien seksuaalisuutta ja sitten kovaan ääneen keksitte heistä kaikkia mahdollisia lapsellisia ja halventamia ilmauksia ja sanoja, ihan kuin jotkut 7-vuotiaat, ja sitten sanot että eei me todellakaan olla homofobisia, päinvastoin...

Tajuatko edes millaiselta ihmiseltä saat tässä sinut ja miehesi kuulostamaan? Huhhuh

Vierailija
52/52 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko kaikilla ”suu loksahtaa auki” kun kuulee ulkomailla puhuttavan omaa kotikieltään? 😲

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän