Vieläkö käyt nepalilaisissa ravintoloissa?
HS:ssa julkaistiin muutama päivä sitten pitkä artikkeli, jossa kerrottiin työntekijöiden surkeasta kohtelusta ja ravintoloiden ympärillä pyörivästä harmaasta taloudesta.
Vieläkö nepalilainen ruoka maistuu?
HS:n juttu: https://dynamic.hs.fi/2019/nepal/
Kommentit (37)
Olen käynyt Helsingissä viimeisen 20 vuoden aikana paljon nepalilaisissa ravintoloissa. Kampissa, Katajanokalla ja Herttoniemessä useimmiten, lounaalla ja välillä iltaisinkin. Ruoka on ollut aina tosi hyvää ja kohtuullisesti hinnoiteltua, mutta tämän jälkeen ei oikein tee enää mieli mennä. Joskus aikaisemminkin olen miettinyt, että miten joissakin paikoissa on aina samat tyypit töissä, vaikka menisi eri vuorokaudenaikoina, arkisin tai viikonloppuna. Ihan hirveä ajatus, että työntekijöitä olisi kohdeltu artikkelin kuvaamalla tavalla. Puistattaa.
Samanlaista meininkiä se on kaikissa etnisissä rafloissa, en tarkoita suurintaosaa mutta aika monessa
Käyn Helsingissä keskustassa. Näkeehän sen että on paljon asiakkaita ja hinnat kohdillaan. Ei toi koske kaikkia paikkoja. Tyhmää leimata kaikki. Kysy siinä ravintolassa missä käyt että miten heillä on nää asiat.
Kyllä, mutta muistan kysyä ensin selkokielellä kassahenkilöltä: OLETKO ORJA??!?!?
Vierailija kirjoitti:
Käyn Helsingissä keskustassa. Näkeehän sen että on paljon asiakkaita ja hinnat kohdillaan. Ei toi koske kaikkia paikkoja. Tyhmää leimata kaikki. Kysy siinä ravintolassa missä käyt että miten heillä on nää asiat.
Ja aivan varmasti kertovat totuuden, oletko 13-vuotias?
Lounaspaikkani oli tuolla Hesarin listalla. En mene sinne enää, sääli kyllä. Ehkä jonnekin muualle joskus mutta luultavasti kaikki ovat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista meininkiä se on kaikissa etnisissä rafloissa, en tarkoita suurintaosaa mutta aika monessa
Mitä?
En ole sen jälkeen käynyt, kun minulle ei yhdessä näistä pk-seudun nepalilaisista suostuttu korttimaksun jälkeen antamaan kuittia, vaikka pyysin useita kertoja. Kävin tiskillä maksamassa take away -ruoan ja maksoin kortilla. Myyjä antoi minulle vain heidän oman kassakoneensa (ei maksupäätteen) kuitin, vaikka sanoin, että tarvitsen kuitin maksusta. Keskustelu meni jotenkin näin.
Minä: Saanko vielä kuitin tästä maksusta, kiitos. Sen kuitin, jonka maksupääte tulosti.
Tarjoilija 1: Ole hyvä! *ojentaa kassakoneen "kuittia"/välissumma-tyyppistä paperia*
M: Siis siitä maksupäätteestä, jolla juuri maksoin kortilla. Laitoit sen tuonne kassakoneen viereen.
T1: Tässä on kuitti sinulle! *ojentaa samaa paperinpalaa, kuin aikaisemmin*
M: Tuo ei ole tosite maksusta, vaan pöytiin vietävä lasku kassakoneestanne. Haluan kuitin maksutapahtumasta. Maksupääte tulostaa kuitin, joka teidän pitää antaa asiakkaalle ainakin pyynnöstä. Näin, että otit sen ja laitoit sivuun.
Tarjoilija pyytää paikalle toisen henkilön.
Tarjoilija 2: Tässä on kuitti, siitä näkyy paljonko maksaa! *ojentaa edelleen samaa paperia*
M: Haluan sen kuitin, joka maksupäätteestä tulee, kun maksu hyväksytään. Maksoin kortilla, tarvitsen siitä kuitin.
Tässä vaiheessa tarjoilijat päättävät, etteivät ymmärrä suomea enää ollenkaan. Samaa tarpeetonta paperinpalaa ojennetaan niin kauan, etten enää jaksa vängätä, vaan lähden kotiin. Milleköhän tilille olen oikein maksanut sen summan, kun kuittia ei suostuttu millään antamaan? Näytin siis ihan sormella, että tuosta laitteesta otit äsken kuitin ja laitoit sen pois tuonne. Voisinko saada sen minulle kuuluvan kuitin. Kyseessä oli henkilö, jonka olen samassa paikassa nähnyt 10-20 kertaa ja jolta olen sen kuitinkin joskus saanut. Ehkä take away -ruoat veloitetaan eri maksupäätteellä? En tiedä, mutta luottamus meni.
Vierailija kirjoitti:
En ole sen jälkeen käynyt, kun minulle ei yhdessä näistä pk-seudun nepalilaisista suostuttu korttimaksun jälkeen antamaan kuittia, vaikka pyysin useita kertoja. Kävin tiskillä maksamassa take away -ruoan ja maksoin kortilla. Myyjä antoi minulle vain heidän oman kassakoneensa (ei maksupäätteen) kuitin, vaikka sanoin, että tarvitsen kuitin maksusta. Keskustelu meni jotenkin näin.
Minä: Saanko vielä kuitin tästä maksusta, kiitos. Sen kuitin, jonka maksupääte tulosti.
Tarjoilija 1: Ole hyvä! *ojentaa kassakoneen "kuittia"/välissumma-tyyppistä paperia*
M: Siis siitä maksupäätteestä, jolla juuri maksoin kortilla. Laitoit sen tuonne kassakoneen viereen.
M: Tuo ei ole tosite maksusta, vaan pöytiin vietävä lasku kassakoneestanne. Haluan kuitin maksutapahtumasta. Maksupääte tulostaa kuitin, joka teidän pitää antaa asiakkaalle ainakin pyynnöstä. Näin, että otit sen ja laitoit sivuun.
Tarjoilija 2: Tässä on kuitti, siitä näkyy paljonko maksaa! *ojentaa edelleen samaa paperia*
M: Haluan sen kuitin, joka maksupäätteestä tulee, kun maksu hyväksytään. Maksoin kortilla, tarvitsen siitä kuitin.
Tässä vaiheessa tarjoilijat päättävät, etteivät ymmärrä suomea enää ollenkaan. Samaa tarpeetonta paperinpalaa ojennetaan niin kauan, etten enää jaksa vängätä, vaan lähden kotiin. Milleköhän tilille olen oikein maksanut sen summan, kun kuittia ei suostuttu millään antamaan? Näytin siis ihan sormella, että tuosta laitteesta otit äsken kuitin ja laitoit sen pois tuonne. Voisinko saada sen minulle kuuluvan kuitin. Kyseessä oli henkilö, jonka olen samassa paikassa nähnyt 10-20 kertaa ja jolta olen sen kuitinkin joskus saanut. Ehkä take away -ruoat veloitetaan eri maksupäätteellä? En tiedä, mutta luottamus meni.
Jos et tiennyt, niin juuri se kassakoneen kuitti kelpaa verotukseen, ei se maksupäätteen kuitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tiennyt, niin juuri se kassakoneen kuitti kelpaa verotukseen, ei se maksupäätteen kuitti.
Asiakkaalla on oikeus saada kuitti maksusta.
Mitä ravintoloita tuossa listassa oli?
En todella aio mennä, mutta en pääse lukemaan artikkelia
Vierailija kirjoitti:
Millainen lista? Jaa tänne niin voi laittaa paikkoja boikottiin.
Nämä pääkaupunkiseudun paikat mainittiin Hesarin artikkelissa (muunnan hieman etteivät jää syyniin):
Himalay-a
Lali Guran-s
Gurkh-a
Yet-i Nepa-l
Moun-t Everes-t
Satka-r
Eikö näitä samoja ongelmia ollut myös jossain inkkaripaikoissa? Ei siis mitenkään vähennä tätä ongelmaa, mutta se ei ole myöskään ihan uusi ilmiö. Moni haluaa Suomeen ja työpaikasta ollaan valmiita jopa maksamaan ravintolan omistajalle.
En ymmärrä miten joillekin tämä on nyt jotenkin uusi asia? Pitkän aikaa on ollut tiedossa että orjina noissa monissa etnisissä ravintoloissa työskennellään.
Ja kiinalaisissa ja vietnamilaisissa ravintoloissa on paljon mm. huumekauppaa.
Totta kai käyn. Hyvää sapuskaa.