Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni teistä vie lapset kuudelta hoitoon?

Vierailija
02.04.2019 |

No en onneksi minä. En osaisi kuvitellakaan, että kahden hitaamman puoleisen ajoittain kiukuttelevan, lapsen kanssa harrastaisin kuuden aamuja. Pitäisi herätä jo 4.45, jotta ehtisin olla päiväkodilla klo 6.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti harrasta mitään sellaista, missä pitäisi olla ennen aamuseitsemää, mutta työpäivä alkaa klo 6.15, joten lapset on ennen sitä vietävä hoitoon. Muutamana aamuna on käynyt mielessä, että entä jos en menisi, jos sanoisin vanhemmille, että hoitakaa itse lapsenne.

Eli vuorohoitoon viet, monelta? Kuinka monta lasta? Kuinka pitkä matka päiväkotiin ja töihin. Mun mielestä ei ole ollenkaan inhimillistä viedä lapsia hoitoon klo 5.

Ihan tavalliseen päivähoitoon vien, lastenhoitaja kun olen ammatiltani. Ei ole inhimillistä viedä lapsia noin aikaisin hoitoon, joten olen ehdottanut esimiehelle, että avataan päiväkoti vasta klo 10, niin hoitajien lapset saa nukkua aamulla pitkään. Vanhemmatkin tykkää, kun lapsen saa viedä rauhallisen aamun jälkeen hoitoon. Pomo väitti, että kaikki vanhemmat ei voi mennä töihin vasta kymmeneen, mutta kyllä ne voi, laki sallii työtuntien vähentämisen ja sen voisi tehdä aamusta.

Sinun pitäisi ehdottomasti ruveta kansanedustaja-ehdokkaaksi ja tehdä lakialoite, sillä turha noista on puhua pomolle.

Eikä lasten kuuden aamut koske ainoastaan lastenhoitajia, vaan yhtälailla poliisia, lääkäreitä, kirurgia, palo- ja pelastuslaitos, leipomoala jne.

Ap. voi hyvin loikoilla kotona kun saa sydärin ja odottaa rauhassa kun ambulassi-henkilökunta, lääkärit, sh ja kirurgit vievät lapsensa päiväkotiin kymmeltä, kun ne rauhalliset aamun perheen kanssa on kivoja.

Ei se ihan noin ankeata ole kaikilla edellisiin ammattiryhmiin kuuluvilla. Monilla on kuitenkin puoliso, jolla ei vuorotyötä ja voi viedä siihen tavalliseen "inhimilliseen" aikaa. Rankkaa se on yksinhuoltajilla ja myös niillä lapsilla, jotka revitään klo 5 sängyistä.

Vierailija
42/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvuoroviikkoina vien klo 5.50, onneksi päiväkoti on melkein tehtaan vieressä joten ehdin siitä kuudeksi töihin. Mutta ei noina aamuina kotona tosiaan ole mitään erikoista, itse herään aiemmin ja syön yms mutta lapset nostan lähes suoraan sängystä autoon, pieninä eivät aina edes heränneet. 

Kylläpäs sulla on hyvä tuuri kun se tehdaskin on ihan 10 min päässä. Noh, harvoilla kuitenkaan ihan noin lähellä. Yleensä se matka päiväkodilta töihin kestää n. 30 min. Itselläni enemmänkin 40 min.

No niinhän mä kirjotinkin että onneksi. Näin se yleensä on pienellä paikkakunnalla jossa joku tehdas toiminut vuosikymmeniä että kyllä se päiväkoti on siinä lähellä koska se on aikakaan rakennettu suurelta osin vastaamaan juuri sen tehtaan työntekijöiden tarpeita. Ei sinne kuule hurauta autolla oikeasti kuin max 3 min päiväkodin pihasta mutta sitten on kävely parkkipaikalta ja vaatteiden vaihto vielä :) Sinä kysyit kokemuksia ja minä kerroin, anteeksi ettei sun työmatka ole yhtä lyhyt kuin omani. 

Kyllä olet poikkeuksellinen esimerkki ainakin pääkaupunkiseutulaisen näkökulmasta. Erittäin harvalla on työpaikka päiväkodin vieressä. Ja anna mä arvaan vielä lisää. Sun lapset peseytyy ja pukeutuu 5 minuutissa, eiku ehkä kymmenen. Ja lapsia oli kuinka monta lähdössä joka aamu?

Onneks et oo yhtään katkera xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti harrasta mitään sellaista, missä pitäisi olla ennen aamuseitsemää, mutta työpäivä alkaa klo 6.15, joten lapset on ennen sitä vietävä hoitoon. Muutamana aamuna on käynyt mielessä, että entä jos en menisi, jos sanoisin vanhemmille, että hoitakaa itse lapsenne.

Eli vuorohoitoon viet, monelta? Kuinka monta lasta? Kuinka pitkä matka päiväkotiin ja töihin. Mun mielestä ei ole ollenkaan inhimillistä viedä lapsia hoitoon klo 5.

Ihan tavalliseen päivähoitoon vien, lastenhoitaja kun olen ammatiltani. Ei ole inhimillistä viedä lapsia noin aikaisin hoitoon, joten olen ehdottanut esimiehelle, että avataan päiväkoti vasta klo 10, niin hoitajien lapset saa nukkua aamulla pitkään. Vanhemmatkin tykkää, kun lapsen saa viedä rauhallisen aamun jälkeen hoitoon. Pomo väitti, että kaikki vanhemmat ei voi mennä töihin vasta kymmeneen, mutta kyllä ne voi, laki sallii työtuntien vähentämisen ja sen voisi tehdä aamusta.

Täh, miten mä olen luullut että on muitakin aloitusaikoja töille kun klo 6 tai 10. Täytyypi tarkistaa. Ei varmaan sun työpaikalla mutta ehkä muualla.

Tosi hienosti osasit lukea viestin sävyn. 

Vastasin vain tuohon ovelaan sarkastiseen heittoosi: "Pomolta voi varmaan kysyä voiko tulla vasta klo 10, vaikka työt alkaa klo 6" eli pointti oli se, että jos klo 6 tuntuu hankalalta lasten kanssa, ei kannata varmaan varta vasten hakeutua juuri sellaisiin tehtäviin. Samoin jos vuorotyö tuntuu hankalalta lasten hoidon kannalta, ei vartavasten kannata hakeutua vuorotyöhön

Miten hakeudutaan vuorotyöhön?

Kun menin nykyiseen työpaikkaani 8 vuotta sitten, työt alkoivat klo 8 ja päättyivät 16.15. Ensimmäinen muutos oli töiden alkamisen aikaistuminen eli osa tuli jo klo 7 töihin. Seuraavaksi päivä piteni siten, että viimeinen pääsi töistä klo 17.45. Sitten tuli lauantaiaukiolo, sen jälkeen sunnuntaikin. Sama on useimmissa tämän alan tehtävissä. Ei me tätä valittu.

Siten hakeudutaan vuorotöihin ainakin omalla alallani, että lukutaitoinen voi lukaista siitä työilmoituksesta mitä siinä lukee esim. 2-vuorotyö tai 3-vuorotyö ja kannattaa muutenkin kysäistä ne työajat, jos ei käy ilmi ilmoituksesta.  Vastasin vain kysymykseen, miten voi hakeutua vuorotöihin. Yleensä työntekijän on hyvä tietää, millaiseen työhön on menossa ja siitä yleensä kerrotaan etukäteen.

Ja minä vastasin tähän "Samoin jos vuorotyö tuntuu hankalalta lasten hoidon kannalta, ei vartavasten kannata hakeutua vuorotyöhön.". Läheskään kaikki vuorotöissä olevat ei ole hakeutuneet nimenomaan vuorotyötön, vaan työ on viimeisten vuosien aikana sellaiseksi muuttunut. Esimerkiksi pankissa ei aikoinaan tehty iltatöitä, nyt ne on ihan tavallisia, jopa normi. Työntekijän on hyvä tietää, millaiseen työhön on menossa, mutta työhön tulevat muutokset tehdään yleensä työntekijää kuulematta.

Näin voi tapahtua. Kaikenlaista voi tapahtua tässä maailmassa, hyvin kummallisiakin asioita. Sen olen jo tähän ikään oppinut. Mutta, siis jos työhakemuksessa lukee vuorotyö, ja se ei sovi sinulle niin en suosittele hakeutumaan vuorotyöhön. Jos työtehtävät tai työajat muuttuu, niin that´s too bad. Mutta, siis vuorotöihin voi helposti oikein hakeutuakin, jos haluaa. Niitä on tuolla pilvin pimein.

Vierailija
44/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvuoroviikkoina vien klo 5.50, onneksi päiväkoti on melkein tehtaan vieressä joten ehdin siitä kuudeksi töihin. Mutta ei noina aamuina kotona tosiaan ole mitään erikoista, itse herään aiemmin ja syön yms mutta lapset nostan lähes suoraan sängystä autoon, pieninä eivät aina edes heränneet. 

Kylläpäs sulla on hyvä tuuri kun se tehdaskin on ihan 10 min päässä. Noh, harvoilla kuitenkaan ihan noin lähellä. Yleensä se matka päiväkodilta töihin kestää n. 30 min. Itselläni enemmänkin 40 min.

No niinhän mä kirjotinkin että onneksi. Näin se yleensä on pienellä paikkakunnalla jossa joku tehdas toiminut vuosikymmeniä että kyllä se päiväkoti on siinä lähellä koska se on aikakaan rakennettu suurelta osin vastaamaan juuri sen tehtaan työntekijöiden tarpeita. Ei sinne kuule hurauta autolla oikeasti kuin max 3 min päiväkodin pihasta mutta sitten on kävely parkkipaikalta ja vaatteiden vaihto vielä :) Sinä kysyit kokemuksia ja minä kerroin, anteeksi ettei sun työmatka ole yhtä lyhyt kuin omani. 

Kyllä olet poikkeuksellinen esimerkki ainakin pääkaupunkiseutulaisen näkökulmasta. Erittäin harvalla on työpaikka päiväkodin vieressä. Ja anna mä arvaan vielä lisää. Sun lapset peseytyy ja pukeutuu 5 minuutissa, eiku ehkä kymmenen. Ja lapsia oli kuinka monta lähdössä joka aamu?

Eiku hetkinen, koti, tehdas ja päiväkoti ovat varmaan kaikki 3 min päässä toisistaan. Monta minaa menee itsesi laittoon vai homssuisenako menet?

Kyllä se nyt jollain meni tunteisiin että tehdas on lyhyen matkan päässä päiväkodista :D Anteeks. 

Ei, vaan jotenkin hassusti en osannut edes ajatellut tuollaista vaihtoehtoa kun itselläni työmatka päiväkodilta töihin 45 min ja kodilta päiväkotiin 30 min. Siis näin Helsingissä. Ikinä ei ole ollut lyhyempää kun 30 min. työmatkaa.

Meillä Kalasatamassa on sekä päiväkoti että koulu pihakadun toisella puolella. Ei tarvitse edes pukea lapsia, kun ne menevät hoitoon.

Vierailija
45/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vittuiluketju tästä oikein tuli?!?

Mistään ei voi keskustella järkeväsi, kun ajatellaan, että se miten itse teen, on ainoa oikea tapa. Sitten vittuillaan jos jonkun duuni on päiväkodin vieressä, kun itsellä ei ole.

En ymmärrä tällaista keskustelua ollenkaan.

Joo jäi hämäräksi kyllä mitä ap tällä ketjulla oikeastaan haki? 

Se tehtaalle menevä 

Vierailija
46/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta lapseni päiväkodin lähistöllä ei ole yhtään varteenotettavaa työpaikkaa enkä mä nyt oikein osaa "tehdas" työpaikasta olla katkera, vaikka olisi 1 sekunnin päästä päiväkodista.

Vierailija
47/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku hetkinen, koti, tehdas ja päiväkoti ovat varmaan kaikki 3 min päässä toisistaan. Monta minaa menee itsesi laittoon vai homssuisenako menet?

Kyllä se nyt jollain meni tunteisiin että tehdas on lyhyen matkan päässä päiväkodista :D Anteeks. 

Ei, vaan jotenkin hassusti en osannut edes ajatellut tuollaista vaihtoehtoa kun itselläni työmatka päiväkodilta töihin 45 min ja kodilta päiväkotiin 30 min. Siis näin Helsingissä. Ikinä ei ole ollut lyhyempää kun 30 min. työmatkaa.

Anteeksi mutta tää nyt ei yllätä kyllä ketään että helsinkiläinen ei osannut ajatella asiaa muiden kannalta :) 

Itse asun Espoossa ja kyllä mullakin on lyhyt matka kotoa sekä töihin että päiväkotiin. Ei kaikki edes pk-seudulla kulje joka aamu ruuhkassa töihin. 

Vierailija
48/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta lapseni päiväkodin lähistöllä ei ole yhtään varteenotettavaa työpaikkaa enkä mä nyt oikein osaa "tehdas" työpaikasta olla katkera, vaikka olisi 1 sekunnin päästä päiväkodista.

No kuule, en ole tuo joka sua katkeraksi arvioi mutta voin kertoa että sata kertaa mieluummin mä otan tän mun oman tehdastyön (Se on tehdas, ei tarvitse lainausmerkkejä) ja sitä kautta tämän meidän asuinpaikan ja -ympäristön päiväkoteineen kuin jokapäiväisen työmatkahelvetin :) Ei olla siis kumpikaan katkeria vaan nautintaan valinnoistamme. 

Se tehtaalle menevä

Vierailija
49/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä poikkeuksellinen tuo tehdas tyyppi, että juuri pääkaupunkiseuden ulkopuolella saattaa olla hyvinkin pitkät matkat kodin, työn ja päiväkodin välillä. Ja eihän se täällä pääkaupunkiseudullakaan kaikilla herkkua ole. Monet joutuu kuljettamaan eri postinumeron alueelle. Matkat kodin, päiväkodin ja työn väillä on tietenkin yksi asia, joka vaikuttaa siihen millaiset työpaikat sijainniltaan ja työajoiltaan sopivat, jos on työpaikka hakusessa.

Vierailija
50/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi ei tarvitse viedä. Omat työt alkaa aikaisintaan klo. 8.  t. lastenhoitaja

Vierailija
51/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitkiä matkoja ja väliaikaistiloja – päiväkotipalapeliä rakennetaan monen mutkan kautta

Kunnallisen päivähoidon järjestämisestä ei tänäkään syksynä selvitä pääkaupunkiseudulla ilman poikkeusjärjestelyitä. Pieleen menneet väestöennusteet, voimakas rakentaminen, remontit ja tilapula vaativat kaupungeilta jatkuvaa reagointia. Matkoihin voi pisimmillään tuhrautua tuntikin."

Itse ainakin yleensä tykkään puhua mikä on tilanne yleisesti, enkä kenenkään yksittäisen random tapauksen perusteella. Eli sille Espoon mammalle vaan, että sinä  olet poikkeus, teitä on monta siellä, joilla on tolkuttomat päivähoitomatkat ja todella hankalat julkisilla kulkea.

Vierailija
52/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsinki selvitti viimein totuuden päiväkotimatkoista: 98 prosenttia lapsista pääsee perille alle puolessa tunnissa

Silti noin 500 lapsen matka päiväkotiin venyy julkisilla liikennevälineillä yli luvatun 30 minuutin rajan."

Vierailija
53/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä sinä mariset omista valinnoistasi muille? Typerys!

Muuta työpaikkasi viereen, sillä siitä pääset. Voi luoja, mistä teitä typeryksiä oikein sikiää. Olisi sinun kannattanut jättää tuommoiset geenit jakamatta, pysyä lapsettoman.

Vierailija
54/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä poikkeuksellinen tuo tehdas tyyppi, että juuri pääkaupunkiseuden ulkopuolella saattaa olla hyvinkin pitkät matkat kodin, työn ja päiväkodin välillä. Ja eihän se täällä pääkaupunkiseudullakaan kaikilla herkkua ole. Monet joutuu kuljettamaan eri postinumeron alueelle. Matkat kodin, päiväkodin ja työn väillä on tietenkin yksi asia, joka vaikuttaa siihen millaiset työpaikat sijainniltaan ja työajoiltaan sopivat, jos on työpaikka hakusessa.

Jaa, aika usein meillä täällä pienissä kaupungeissa on päiväkodit kolmen kilometrin säteellä. Minulla matka on pisimmillään ollut juurikin tuon kolme km, ennen talomme valmistumista matkaa oli 500 metriä.

Maaseutupaikoissakaan harvoin on matka 15 - 20 kilometriä pitemmät, koska kuntakeskus usemmiten on se keskus, eli aika tavalla keskellä. Täällä ei onneksi ole ruuhkia, joten matka taittuu nopsaan.

Vierailija
55/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatpas olla katkera akka!

Terveisin kahden äiti ja kolmen isoäiti

Vierailija
56/56 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka täällä jeesustelette, ettei lasten kanssa voi tehdä niin tai näin, vaan pitää polvillaan rukoilla ja hyssytellä, että vanhemmat pääsee töihin, niin sanon, että tuommoisilla asenteella ei tätä maata olisi ikinä rakennettu tähän kuntoon missä se on.

Ja pelkäänpä pahoin, että te vätylät tulette tuhoamaan kaiken rakennetun.

Niissä perheissä, jossa on aikainen lähtö, mennään aikaisin nukkumaan.

Nostan hattua jokaiselle vanhemmalle, joka ymmärtää, että kun asiat on tehtävä, ne on tehtävä.

Nämä helikopterit ne vaan lässyttää ja hyrisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä