Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliitikot, miksi nuorten miesten syrjäytyminen ei kiinnosta?

Vierailija
02.04.2019 |

Kukaan poliitikoista ei tunnu olevan kiinnostunut nuorten miesten hyvinvoinnista. Täällä on muutama kymmenentuhatta syrjäytynyttä tai sen vaarassa olevaa nuorta. Tulen kysymään asiaa ja käytännön ratkaisukeinoja tapaamiltani edustajaehdokkailta. Nuoriin miehiin on saatsattava paljon enemmän.

Kommentit (284)

Vierailija
181/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas Lompakko-Lassen tai hänen seuraajansa omia päätelmiä, joiden fakta-arvo on pyöreä nolla. Suomen mieskuva ei todellakaan ole perinteinen, vaikka rippeitä perinteisyydestä on toki vielä nähtävillä. Se, etteivät naiset juokse (pitkäaikais)työttömiä kohti haarat levällään, ei  liity tähän asiaan mitenkään. Lisäksi niissä keskusteluissa monet kertovat seurustelleensa työttömien kanssa, mutta sinä näet vain ne toisenlaiset kommentit.

Syytät vastapuolta mutuilusta samalla kun itse selität työssäkäyvälle miehelle minkälainen nykyduunarimiehen sielunmaailma on. Ja selittelet kuinka länsimaissa tapahtuva miesten syrjäytymisilmiöön liittyvät tieteelliset faktat eivät jostain syystä päde Suomeen. Mutta niin ne videopelit, miehet on vaan vätyksiä jotka pelaa ei se mistään muusta ole kiinni, sinähän sen tiedät koska olet raksalla työskentelevä mies...eiku!

Vierailija
182/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä kiellät sen tosiasian että murrosiän alettua yläasteikäisenä näiden tyyppien elämässä tapahtuu muutoksia, kotkaa syrjäytymiseen nuorena aikuisena.

Olin kympin oppilas, pelasin hyvin vähän, isosena riparilla, lupaava työ tehtaalla ja kävin armeijan läpi. Armeijan jälkeen tuli 2008. Sen jälkeen lähti työpaikka ja olen pyörinyt pätkätöistä toiseen yksiöissä eri puolilla Suomea asuen. Valaisepa nyt missä kohtaa murrosikää minusta tuli pelaava nörttivätys ja se on se pääsyy sille miksi olen köyhä pätkätyöläinen?

Mikä on sun koulutus? Siinä se vika. Toisaalta syrjäytyneellä tarkoitetaan jotain ihan muuta kuin työssäkäyvät, vaikkakin pätkätöissä , käyvää ihmistä. Kellä muullakaan on nykyisin mitään eläkevirkoja? Miksi koet olevasi syrjäytynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa puhutaan syrjäytyneistä, ei köyhistä pätkätyöläisistä. Minäkin olen köyhä pätkätyöläinen mutta en suinkaan syrjäytynyt (tai katkera kellekään tilanteestani).

/4

Se että köyhä pätkätyöläisyys yleistyy on omiaan selittämään miksi myös syrjäytyminen yleistyy. Kun se pätkätöiden välinen aika voi syystä tai toisesta venyä niin syrjäytymisen ja pitkäaikaistyöttömyyden riski kasvaa.

Vierailija
184/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän juuri kiinnostaa, asiaan on tasavallan presidenttikin ottanut kantaa.

Sen sijaan nuorten naisten syrjäytyminen ei kiinnosta ketään, siitä en ole kuullut mainintaakaan missään. Ja kyseessä on ihan todellinen ilmiö jonka esimerkiksi tyttöjen talojen työntekijät tunnistavat jokapäiväisessä työssään.

Miksi syrjäytymisestäkin täytyy tehdä sukupuolittunutta?

Koska syrjäytynyt nainen voi ryhtyä kotiäidiksi, kun taas syrjäytynyt mies ei. Ne syrjäytyneet miehet pitäisi saada huolehtimaan näistä naisista.

Vierailija
185/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu tukee liikaa jo valmiiksi hiljaisia ja sanallisiesti valmiimpia tyttölapsia. Sen sijaan luontaisesti liikunnallisemmat pojat eivät saa sellaista opetusta, joka tukisi heidän luontaista tapaansa oppia liikkeen ja käytännön avulla.

Entäs sitten me 6-8 arvosanoja saavat tytöt? Kait meidätkin pitäisi huomioida, mutta tuntuu, että juurikin kymppejä saavia suositaan. Oppimisvaikeuteni olivat myös syy, miksi vapaa-aika meni laiskotellen ja videopelien sekä tietokoneen parissa. Vähän jaksoin lukea saadakseni seiskan tai jopa kasinkin. En kuitenkaan tykännyt lukea kokeisiin, koska se tarkoitti pänttäämistä. Tein virheen lukiessani nopeaa ja sen jälkeen heitin kirjan nurkkaan. Olen ihan dementikko ja siinäkin se syy, miksi kokeisiin lukeminen suoraan sanoen vitutti.

Yhteiskuntaoppi, historia ja äidinkieli jaksoi ainoastaan kiinnostaa. Kutosia sain juuri ja juuri pienellä panostuksella, vaikkei kiinnostanut enkä osannut keskittyä joutuessani istumaan pahimpien mölyapinoiden, joita olisi tehnyt mieli pyytää olemaan hiljaa, lähettyville takapulpettiin.

Myöhemmin kypsyin opiskelulle, mutta olen hieman laiska tehtävien teossa. Työ on se, missä pärjään hyvin. Tosin niinpä vain pitää kouluja käydä ammattia varten ja se opiskelu tarkoittaa passiivista toimintaa, tietoa tulee joka tuutista ja ääntä tulee kuuluviin jokaiselta. Ei jää heti kaikki asiat mieleen, vaan minun pitää kuulla vuorotellen yhden ihmisen suusta asiat tai käsitellä yhtä opeteltavaa asiaa kerrallaan. Olisi pitänyt selvittää oppisopimuspaikan mahdollisuutta, vaikka nykyään nekin on kiven alla.

Ja lisään vielä, että olen ollut aina se hiljaisin ja ujoin. En silti saanut mitään arvoa halutessani tehdä asiat yksin. Minua on aina moitittu siitä, etten puhu. Puhun silloin, kun minulla on oikeasti asiaa. En vain kerta kaikkiaan keksi sanottavaa, varsinkaan mitään turhanpäiväistä. Ahdistuin sosiaalisista tilanteista peruskoulussa tietäessäni, ettei kukaan pitänyt minusta ja minua oli kiusattu. Valitsin yksinäisyyden suojelemaan minua kiusaamiselta, videopelien ja internetin maailma oli ainoa pako todellisuuteen. Minua on kyllä ammattikoulussa luonnehdittu sosiaaliseksi, mitä ensin ihmettelin.

Milloin yhteiskunta voisi alkaa tukemaan ujoja, introvertteja ja hiljaisia sukupuoleen katsomatta? Olen aina ajatellut olevani sosiaalisesti rajoitteinen, mutta todellisuudessa kyse on siitä, ettei small talk onnistu.

Se, että on introvertti ,ei tarkoita sitä että on sosiaalisesti taidoton. Sitä sosiaalisuutta voi opetella ja harjoitella. Ihan se on itsestä kiinni. T. Toinen ujo introvertti.

Vierailija
186/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän juuri kiinnostaa, asiaan on tasavallan presidenttikin ottanut kantaa.

Sen sijaan nuorten naisten syrjäytyminen ei kiinnosta ketään, siitä en ole kuullut mainintaakaan missään. Ja kyseessä on ihan todellinen ilmiö jonka esimerkiksi tyttöjen talojen työntekijät tunnistavat jokapäiväisessä työssään.

Miksi syrjäytymisestäkin täytyy tehdä sukupuolittunutta?

Koska syrjäytynyt nainen voi ryhtyä kotiäidiksi, kun taas syrjäytynyt mies ei. Ne syrjäytyneet miehet pitäisi saada huolehtimaan näistä naisista.

Jokainen syrjäytynyt nainen voi löytää itselleen puolison, joka pystyy yksin elättämään perheen? Ohhoh taas.

Vierailija
187/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas Lompakko-Lassen tai hänen seuraajansa omia päätelmiä, joiden fakta-arvo on pyöreä nolla. Suomen mieskuva ei todellakaan ole perinteinen, vaikka rippeitä perinteisyydestä on toki vielä nähtävillä. Se, etteivät naiset juokse (pitkäaikais)työttömiä kohti haarat levällään, ei  liity tähän asiaan mitenkään. Lisäksi niissä keskusteluissa monet kertovat seurustelleensa työttömien kanssa, mutta sinä näet vain ne toisenlaiset kommentit.

Syytät vastapuolta mutuilusta samalla kun itse selität työssäkäyvälle miehelle minkälainen nykyduunarimiehen sielunmaailma on. Ja selittelet kuinka länsimaissa tapahtuva miesten syrjäytymisilmiöön liittyvät tieteelliset faktat eivät jostain syystä päde Suomeen. Mutta niin ne videopelit, miehet on vaan vätyksiä jotka pelaa ei se mistään muusta ole kiinni, sinähän sen tiedät koska olet raksalla työskentelevä mies...eiku!

Ei nyt hel.vetti. Sanoin jo aiemmassa kommentissani etten ole maininnut pelaamista sanallakaan. Lakkaa pistämästä sanoja suuhuni ja jauhamasta samaa tyhjää sontaa kokoajan.

Missä olen selittänyt työssäkäyvälle miehelle minkälainen nykyduunarimiehen sielunmaailma on? Kiinnostaisi tämä todella paljon.

Sinä et lisäksi ole esittänyt mitään "tieteellisiä faktoja" syrjäytymisilmiöön, ainoastaan tilastoja siitä kumpaa sukupuolta työttömyys v.i.tuttaa eniten. Muualla kuin Suomessa.

Lapsikin ymmärtää, ettei tutkimusta yhdestä maasta voida yleistää mihinkään muuhun maahan kuin siihen missä se on tehty, jos aina siihenkään. Moisiin tutkimuksiin on siis ylipäätään turha vedota tässä keskustelussa, korkeintaan ne antavat mielenkiintoisia vinkkejä suomalaisille tutkijoille seuraavista tutkimusaiheista.

/4

Vierailija
188/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sun koulutus? Siinä se vika.

Raksa-ala. Siihen aikaan sitä kovaa mainostettiin että nyt kaikki pojat sille alalle töihin kun töitä on joka paikassa. Sitten tuli 2008, se siitä sitten. Puoli vuotta kerkesin töissä olla ennen kuin armeija-aika tuli siihen väliin. Armeijan jälkeen muutama kuukausi ja kaikki vakinaistamislupaukset ennen armeijaan lähtöä olivat jääneet. Hypin pätkätöistä toiseen, asun yksiössä. Joskus työttömyysjaksot voi venyä vuodeksi tai kahdeksi. Ja niissä väleissä olen yhteiskunnan silmissä pelkkä laitapuolen kulkija. Tottakai olen vihainen, minulta vietiin tulevaisuus eikä parannusta ole näkyvissä koska pätkätyöt senkun vain yleistyvät. Ei jos vaan KUN ne keltaliivit leviää tännekinpäin niin satavarmasti olen eturivissä heittelemässä polttopulloja.

Vierailija
189/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raksa-ala. Siihen aikaan sitä kovaa mainostettiin että nyt kaikki pojat sille alalle töihin kun töitä on joka paikassa. Sitten tuli 2008, se siitä sitten. Puoli vuotta kerkesin töissä olla ennen kuin armeija-aika tuli siihen väliin. Armeijan jälkeen muutama kuukausi ja kaikki vakinaistamislupaukset ennen armeijaan lähtöä olivat jääneet. Hypin pätkätöistä toiseen, asun yksiössä. Joskus työttömyysjaksot voi venyä vuodeksi tai kahdeksi. Ja niissä väleissä olen yhteiskunnan silmissä pelkkä laitapuolen kulkija. Tottakai olen vihainen, minulta vietiin tulevaisuus eikä parannusta ole näkyvissä koska pätkätyöt senkun vain yleistyvät. Ei jos vaan KUN ne keltaliivit leviää tännekinpäin niin satavarmasti olen eturivissä heittelemässä polttopulloja.

Mieleesi ei ole ikinä juolahtanut kouluttautua uudelle alalle?

Vierailija
190/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikin ymmärtää, ettei tutkimusta yhdestä maasta voida yleistää mihinkään muuhun maahan

Siksi otinkin linkkejä kolmesta eri maasta. Ja sama trendi on täällä sekä jokaikisessä Euroopan maassakin. Lopeta se kiemurtelu ja selittely. Faktat ovat faktoja. Omia linkkejä pöytään jotka kumoavat nuo faktat tai pistä suusi suppuun asioista mistä täällä vain mutuilet.

Vierailija
191/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että olen tehnyt pelkästään oman alan hommia? Olen tehnyt varastohommia, muuttohommia, olen ollut taksikuskina ja vuokrafirmojen heittopussina. Sellaista se nykypäivän työtilanne on. Ja aika vähän jää käteen kun oma toimeentulo on aina niin epävarma. Jotain mitä hemmoteltu ihminen kuten sinä et tiedä.

Vierailija
192/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tänne tuota "reiän puute" son-taa tuottaa? Minun tilani ei parane vaikka saisin eteeni 100 20-vuotiasta missiä. Minä olen syrjäytynyt sen takia koska pää on rikki eli on paljon mt-ongelmia jotka ovat vaikeuttaneet elämääni lapsesta saakka ja tekevät tästä aikuiselämästä todella vaikeaa.

Vierailija
193/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että olen tehnyt pelkästään oman alan hommia? Olen tehnyt varastohommia, muuttohommia, olen ollut taksikuskina ja vuokrafirmojen heittopussina. Sellaista se nykypäivän työtilanne on. Ja aika vähän jää käteen kun oma toimeentulo on aina niin epävarma. Jotain mitä hemmoteltu ihminen kuten sinä et tiedä.

Eikun hän kysyi että eikö mieleesi ole koskaan juolahtanut kouluttautua uudelle alalle?

/4

Vierailija
194/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikin ymmärtää, ettei tutkimusta yhdestä maasta voida yleistää mihinkään muuhun maahan

Siksi otinkin linkkejä kolmesta eri maasta. Ja sama trendi on täällä sekä jokaikisessä Euroopan maassakin. Lopeta se kiemurtelu ja selittely. Faktat ovat faktoja. Omia linkkejä pöytään jotka kumoavat nuo faktat tai pistä suusi suppuun asioista mistä täällä vain mutuilet.

Pistän faktoja tiskiin välittömästi kun sellaisia käsiini saan. Moista tutkimusta ei vaan ole vielä tehty, joten hetken joudut odottelemaan. Pahoittelen.

/4

Vierailija
195/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun hän kysyi että eikö mieleesi ole koskaan juolahtanut kouluttautua uudelle alalle?

/4

Osoitapa nykypäivän Suomessa sellainen ala mistä löytyy helposti vakipaikkoja. Niin ja sosiaaliala ei onnistu, minulla ei ole siihen valmiuksia.

Vierailija
196/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymykseni oli, onko mieleesi koskaan juolahtanut kouluttautua uudelle alalle,. Ei että mitä muuta työtä olet tehnyt. Itselläni on yksi akateeminen tutkinto, kaksi ammatillista tutkintoa ja parhaillaan suoritan työn ohessa erikoisammattitutkintoa. Lisäksi on yksi koulutus, joka ei ole ammattitutkinto vaan yksityinen koulutus (maksoi muutaman tonnin) ja antaa pätevyyden tiettyyn ammattiin. Ja kuitenkin itsekin olen välillä joutunut sinnittelemään pienyrittäjänä ja se jos mikä oli epävarmaa.

Vierailija
197/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/4

Osoitapa nykypäivän Suomessa sellainen ala mistä löytyy helposti vakipaikkoja. Niin ja sosiaaliala ei onnistu, minulla ei ole siihen valmiuksia.

Näin, nyt päästiin tähän mistä tässä on puhuttukin. Sinä et vaivaudu, koska et pääse vakitöihin. Mutta newsflash sinulle: eivät pääse muutkaan, miehet eivätkä naiset. Silti suurin osa ei katkeroidu eikä syrjäydy.

/4

Vierailija
198/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/4

Näin, nyt päästiin tähän mistä tässä on puhuttukin. Sinä et vaivaudu, koska et pääse vakitöihin. Mutta newsflash sinulle: eivät pääse muutkaan, miehet eivätkä naiset. Silti suurin osa ei katkeroidu eikä syrjäydy.

/4

Tämä. Toive vakituisesta työpaikasta elää uskomattoman tiukassa vielä nykyisinkin. Kerroin tuossa edellä omat koulutukseni, olenko nyt siis vakituisessa työpaikassa? En todellakaan. Jokainen projekti pitää hoitaa mahdollisimman hyvin ja joka projektin jälkeen on työsuhde katkolla ellei uusia tilauksia tule.

Vierailija
199/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raksa-alahan on tyypillisesti ollut sellainen ala, jossa ei työllistytä välttämättä edes koko vuodeksi. Tunnen muutaman tyypin, jotka juuri jo tuosta syystä siirtyivät kokonaan muihin hommiin, joissa palkka on pienempi, mutta työtä on tasaisesti koko ajan. Ala on vielä siitä ongelmallinen, että kilpailette samasta työstä virolaisten, puolalaisten ym halvemman työvoiman kanssa. Ihan kaikella ystävyydellä, sinun kannattaisi kouluttautua uudelleen.

Vierailija
200/284 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

/4

Pistänpä tämän korvan taakse ensi kerralla kun naiset täällä marisevat liian matalista hoiva-alan palkoista. Mikseivät mene palokuntaan tai vaikka satamatyöläisiksi töihin painavia kontteja nostelemaan? Viitseliäisyydestä se vain on kiinni senkin laiskimukset!

Niin ja muuten yhä suurempi osa on katkeroitumassa ja syrjäytymässä, Suomessakin. Koko ketjun aihe alkoi siitä että syrjäytyminen on nousussa. Ranskassa katkeroituminen on jo yltynyt keltaliiveiksi asti. Siinähän hyssyttelet, ennenpitkää ne tulevat tännekin jos nykymeininkiin ei tule muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän